Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmuus uusperheessä

Äiti
06.09.2019 |

Kertokaa uusperheelliset, miten teillä isovanhemmat toimivat bonuslastenlastensa kanssa.

Meillä tilanne tällainen: meillä ei ole puolisoni kanssa yhteisiä lapsia, vaan molemmilla on muutama oma. Olemme olleet yhdessä useita vuosia ja kumpikaan ei liity toisen eroon mitenkään eli olimme molemmat tahoillamme eronneita, kun tapasimme. Olemme asuneet yhdessä monta vuotta ja kaikki lapset ovat meillä joka toinen viikko.

Välit puolisoni vanhempiin ovat ihan ok, mutta samaiset isovanhemmat eivät ole koko aikana huomioineet minun lapsiani mitenkään. Juttelevat kyllä jos käyvät kylässä, mutta siinä se. En tietenkään oleta, että he ostaisivat minun lapsilleni lahjoja tai pitäisivät yhteyttä kuten omiin lapsenlapsiinsa, ymmärrän että minun lapseni eivät ole heille kuin vain minkä tahansa tuttavaperheen lapsia, mutta silti joskus sattuu katsoa sivusta, kun puolison lapset saavat isovanhemmiltaan lahjoja, mummi vie heitä ostosreissuille ja syömään jne. ja minun lapseni eivät saa edes onnittelutekstaria omina merkkipäivinään. Saati että heitä kutsuttaisiin puolisoni vanhemmille kylään.

Vaikea on myös joskus selittää lapsille, miksi osa heistä pääsee mummin kanssa shoppailemaan ja ties minne, ja toisia ei kysytä koskaan mukaan edes seuraksi.

Kiinnostaisi kuulla, miten tämä toimii muissa uusperheissä ja miten voisi päästä omasta mielipahasta yli asian suhteen.

Kommentit (361)

Vierailija
1/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti juuri näin..

Vierailija
2/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella on kahdet isovanhemmat. Jollei ne riitä, niin on syytä katsoa peiliin. Ja jollei sinun ja miehesi vanhemmat ole sinun lastesi kanssa tekemisissä ( vie heitä kaikkialle ja osta heille mitään), niin et voi todellakaan olettaa, että se olisi ei-biologisten isovanhempienkaan tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea selittää? - lapset menevät mumminsa kanssa ostoksille/syömään sinä et pääse mukaan, koska ei ole sun mummi..

Ikävää jos lapsen omat isovanhemmat eivät ole kuvioissa, mutta ei sille mitään voi. Voithan itse tehdä omien lasten kanssa jotain kivaa sillä aikaa

Vierailija
4/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty selväksi, että meillä lapset ovat tasa-arvoisia ja jouduttu neuvomaan isovanhempia, miten se käytännössä tapahtuu.

Vierailija
5/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lastenlapsia ne vieraat lapset on?

Vierailija
6/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee, pahoittelen. Vaikka lapsenne olisivatkin toisillenne kuin täysiä sisaruksia, mummia ei voi pakottaa kiintymään sinun lapsiisi samalla tavalla. Ne nallekarkit eivät mene tasan. Ymmärrän tietenkin että lasta harmittaa.

Vierailija
7/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot niille lapsille ettei elämässä ei mene nallekarkit tasan. 

Vierailija
8/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospas ne isovanhemmat edes pitäisivät välejä yllä niihin biologisiin lapsenlapsiinsa niin kyllä se minulle riittäisi hyvin. 

Ei kaikkea voi saada. Lapsillasi on jo OMAT BIOLOGISET isovanhemmat. 

Vierailija
9/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut uusperheessä. En ole koskaan edes ajatellut että velipuoleni äidin tai äidin puoleisen suvun pitäisi minua jotenkin kohdella.

Tavatessa toki olla ystävällinen jne mutta ei tietenkään muuta.

Vierailija
10/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan tehty selväksi, että meillä lapset ovat tasa-arvoisia ja jouduttu neuvomaan isovanhempia, miten se käytännössä tapahtuu.

Eli isovanhempien on pakko ottaa ei-biologisia lapsia yökylään ja ostaa heille lahjoja? Taitaa olla aika valtava lahjamäärä, kun kolmet ( ehkä neljätkin) isovanhemmat ostelevat lahjoja kaikille..

Vierailija
11/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Minun lapsillani on myös omat isovanhemmat, minun vanhempani. He huomioivat kaikkia lapsiamme tasapuolisesti. Eivät kutsu vain osaa lapsista käymään vaan kaikki. Jos mennään syömään, kaikki ovat tervetulleita. Siksi tilanne onkin niin hankala: puolisoni lapsilla on omat isovanhemmat jotka huomioivat vain heitä ja lisäksi bonusisovanhempina minun vanhempani, joilta myös saavat lahjoja, matkatuliaisia jne.

Tyylit ovat erilaiset ja hyväksyn sen. Halusin vain kuulla, millaista tämä on muilla ja olisiko jollain vinkkejä miten omasta harmituksesta voisi päästä yli, kun minusta puolisoni vanhempien käytös ei aina ole ihan korrektia.

Vierailija
12/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu perheestä ja ihmisistä tosi paljon. Jos isovanhemmista ei tunnu luontevalta olla myös bonuslasten isovanhempia, ei sitä mun mielestä tarvitse pakottaakaan. Omassa perheessä tosin on niin että kun mulla ei ole omia lapsia niin omat vanhempani suhtautuvat todella ihanasti puolisoni lapsiin ja ottavat paljon huomioon jne kuin olisi lapsenlapsia ja mun miehen lapset tuntee mun vanhemmat hyvin. eivät sano miksikään mummoksi tms vaan puhuvat mun isästä ja äidistä

Vierailija
13/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeisti ei kukaan voi vaatia mitään tuollaista, että esim. miehen vanhemmat kohtelisi poikansa puolison lapsia samalla tavalla kuin omia lapsenlapsiaan. Herätkää nyt jo hyvät ihmiset. Lasten elämään kuuluu myös ne pettymykset. Mieti nyt onko parempaa elävää oppimateriaalia sinne aikuisuuteen kuin tuo.

Vierailija
14/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on kahdet isovanhemmat. Jollei ne riitä, niin on syytä katsoa peiliin. Ja jollei sinun ja miehesi vanhemmat ole sinun lastesi kanssa tekemisissä ( vie heitä kaikkialle ja osta heille mitään), niin et voi todellakaan olettaa, että se olisi ei-biologisten isovanhempienkaan tehtävä.

No joo, teoriassa. Mun kavereiden lapsilla on isovanhempia kokonaista 0 kappaletta.

Tässä ketjussa varmasti kukaan isovanhempi ei ole vapaaehtoisesti kenenkään muun kuin biologisen lapsenlapsensa isovanhempi, mutta on niitä muunkinlaisia ihmisiä. Mun serkulla on kolme omaa lasta ja sen lisäksi kaksi bonuslasta. Serkkuni isä ja tämän vaimo ovat isovanhempia näille kaikille viidelle lapselle. Serkkuni isän vaimohan ei tietenkään ole sukua kenellekään. Yksi tätini on erään toisen serkkuni mummo, vaikka hänellä ei ole omia lapsia ollenkaan. On vain sovittu näin. Samoin erään kaverini äiti on veljensä lasten mummo, koska oikea mummo on kuollut.

Vierailija
15/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli isovanhempien on pakko ottaa ei-biologisia lapsia yökylään ja ostaa heille lahjoja? Taitaa olla aika valtava lahjamäärä, kun kolmet ( ehkä neljätkin) isovanhemmat ostelevat lahjoja kaikille..

Jos noin, niin aika pöyristyttävän röyhkeää! Kun jaksaisi hoitaa edes niitä biologisia lapsenlapsia!

Vierailija
16/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minun lapsillani on myös omat isovanhemmat, minun vanhempani. He huomioivat kaikkia lapsiamme tasapuolisesti. Eivät kutsu vain osaa lapsista käymään vaan kaikki. Jos mennään syömään, kaikki ovat tervetulleita. Siksi tilanne onkin niin hankala: puolisoni lapsilla on omat isovanhemmat jotka huomioivat vain heitä ja lisäksi bonusisovanhempina minun vanhempani, joilta myös saavat lahjoja, matkatuliaisia jne.

Tyylit ovat erilaiset ja hyväksyn sen. Halusin vain kuulla, millaista tämä on muilla ja olisiko jollain vinkkejä miten omasta harmituksesta voisi päästä yli, kun minusta puolisoni vanhempien käytös ei aina ole ihan korrektia.

Se, että sinun mielestäsi toiminta ei ole korrektia, on vain sinun mielipiteesi. Minun mielestäni korrektia on huomioida omat lapsensa ja lapsenlapsensa. Johan siinä tulee todella isoja menoeriäkin, jos ihan kaikki pitäisi samalla tavalla huomioida.

Vierailija
17/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea haluamaamme ja eikä siihen auta muu kuin se että kasvaa aikuiseksi ja oppii elämään sen kanssa, että elämässä ei kaikki mene tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan vaan tulee niitä pettymyksiä ja kasvunpaikkoja.

Vierailija
18/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sanoisit omille vanhemmille, että ei tarvitse huomioida kuin omia lapsenlapsia ?

Siis tottakai vierailut voi tehdä koko porukalla ja olla hyvissä väleissä jne, mutta spessujutut vain omille lapsenlapsille.

Saattaa olla isovenhemmillekin helpotus jos saisi sellaisen "luvan". Säästyisi rahaa jne energiaa, kun ei tarvitse keskittyä isoon porukkaan

Vierailija
19/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko osa kommentoijista edes aloitusta? En edellytä, että vieraat lapset olisivat kenellekään kuin omia lapsenlapsia. En odota yhtään lahjaa lapsilleni puolisoni vanhemmilta.

Mutta jos elämme perheenä ja omat lapsenlapset kutsutaan lähes viikottain jonnekin tekemään jotain kivaa mummin ja ukin kanssa, minusta olisi kohteliasta edes kerran vuodessa (!) kysyä, haluaisivatko minunkin lapseni osallistua. Minä kyllä maksaisin siitä mahdollisesti syntyvät kulut! Tai lähettää tekstari syntymäpäivänä, vie minuutin ja maksaa 3 senttiä.

Tämä kuuluu minusta ihan käytöstapoihin riippumatta siitä, kuka on sukua kenellekin.

Ap

Vierailija
20/361 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiko osa kommentoijista edes aloitusta? En edellytä, että vieraat lapset olisivat kenellekään kuin omia lapsenlapsia. En odota yhtään lahjaa lapsilleni puolisoni vanhemmilta.

Mutta jos elämme perheenä ja omat lapsenlapset kutsutaan lähes viikottain jonnekin tekemään jotain kivaa mummin ja ukin kanssa, minusta olisi kohteliasta edes kerran vuodessa (!) kysyä, haluaisivatko minunkin lapseni osallistua. Minä kyllä maksaisin siitä mahdollisesti syntyvät kulut! Tai lähettää tekstari syntymäpäivänä, vie minuutin ja maksaa 3 senttiä.

Tämä kuuluu minusta ihan käytöstapoihin riippumatta siitä, kuka on sukua kenellekin.

Ap

No ei kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi