Anoppi tartutti vauvaani herpeksen
Anoppini, joka viimeiseen asti tärkeilevänä aina lapsenlapsilleen sanonut ettei samoista mukeista juoda ettei kariesta tule tuli pitkästä aikaa visiitille ja alkoi mummonrakkaudesta jaella pusuja lapsilleni. Olen raivona niin etten sanoiksi osaa pukea sillä nyt vauvalleni lehahtanut häneltä huuliherpes! Tapahtunutta ei voi korjata, miten tässä toimia? Nielläkö vain vauvalle tullut elinikäinen riesa, järkipuhe ei anopille ennenkään auttanut eikä korjaa tullutta vahinkoa :/
Kommentit (106)
Sairaanhoitaja-anopilla on aina välillä herpesrupi naamassa, parhaimmillaan ollut jopa 7 (!!) yhtaikaa. Suu kuin zombilla. Iloisena toteaa, että eihän se parannu, uinuu vain välillä. Ällöttävää yhtä kaikki. Onneksi on tajunnut olla tartuttamatta sitä lapsenlapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin muovikupla se on jos ei tahallaan tartuta herpestä muihin. Ihan helvettiä koko herpes. Itse olen saanut pikkulapsena mummoltani huuliherpeksen ja todellakin aktivoituu vähän väliä. Elämä silloin helvettiä. Ei tule vain huuleen vaan voi tulla myös leukaan, nenään ja silmän lähelle jolloin näkö on vaarassa. Ei kuule auta voiteet eikä pillerit. Herpekseen voi myös kuolla jos menee aivoihin.
Kauheeta mummovihaa!
Kuten täällä on todettu niin yli 90 % sitä kantaa. Jollain vähemmän onnekkailla se sitten äityy rakkulaksi ja pahemmiksikin oireiksi.
Mistä sä nyt tasan tiedät, että oli mummoltasi? Ja mitä sitten.
Olisit sen saanut enemmin tai myöhemmin kuitenkin jostain mitä todennäköisimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan ekana soittaisin sinne lastentarhaan ja kysyisin onko siellä hoitajalla virusta. Jos ei, niin sitten on joku harjoittelija siellä laittanut lapsesi suun alapäähänsä. Näitähän juuri on tullut ilmi. Tämä on ihan yleistä.
Lapseni täytti juuri vuoden, ei päiväkodissa
-apvuoden ikäinen ei ole enää vauva
Täytti juuri vuoden, konttaa yhä
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin muovikupla se on jos ei tahallaan tartuta herpestä muihin. Ihan helvettiä koko herpes. Itse olen saanut pikkulapsena mummoltani huuliherpeksen ja todellakin aktivoituu vähän väliä. Elämä silloin helvettiä. Ei tule vain huuleen vaan voi tulla myös leukaan, nenään ja silmän lähelle jolloin näkö on vaarassa. Ei kuule auta voiteet eikä pillerit. Herpekseen voi myös kuolla jos menee aivoihin.
Kauheeta mummovihaa!
Kuten täällä on todettu niin yli 90 % sitä kantaa. Jollain vähemmän onnekkailla se sitten äityy rakkulaksi ja pahemmiksikin oireiksi.
Olisit sen saanut enemmin tai myöhemmin kuitenkin jostain mitä todennäköisimmin.
Muut kyläilijät eivät vauvaa pussailleet
-ap
Huuliherpes lääkkeet eivät ole mitään karkkia. Estolääkitys tarkoittaisi että niitä myrkkyjä pitäisi vetää joka jumalan päivä koko elämän ajan. Itse aloitan pillerit heti jos alkaa kutittaa/kihelmöidä koska sen kyllä tunnistaa. Mutta joskus auttaa ja joskus ei. Minulla huuliherpeksen voi laukaista esim. menkat, flunssa, aurinko, stressi tai mustaviinimarjat. Välillä on vuosikin väliä ettei tule yhtään rakkulaa.
Syön d-vitaminia lokakuusta toukokuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Herpes ei edes tartu silloin kun on oireeton, eli mummo on pussaillut suulle, vaikka omassa huulissa jo rakkulan alkuja vähintään.
Sikäli huuliherpes kyllä tarttuu vaikka pussailee poskiin ja tietysti voi tarttua sellaisessa perheessä jossa pussaillaan (esim. meidän perheessä pussaillaan), mutta itse herpesvirusta ei ole syljessä/iholla silloin kun virus ei ole aktiivinen.
Herpes tarttuu kyllä myös oireettomana, joskin paljon huonommin kuin rakkulavaiheessa, siksi virus onkin valtaosalla veressä.
Vaikka sana on sama, niin sukuelinten herpes on aivan eri asia.
Aloittaja puhuu ns. yskänrokosta.
Yhdellekään äidille ei tehdä keisarileikkausta äidin huuliherpeksen takia :D
Vierailija kirjoitti:
Herpes ei edes tartu silloin kun on oireeton, eli mummo on pussaillut suulle, vaikka omassa huulissa jo rakkulan alkuja vähintään.
Sikäli huuliherpes kyllä tarttuu vaikka pussailee poskiin ja tietysti voi tarttua sellaisessa perheessä jossa pussaillaan (esim. meidän perheessä pussaillaan), mutta itse herpesvirusta ei ole syljessä/iholla silloin kun virus ei ole aktiivinen.
Vanhaa tietoa, virusta voi erittyä milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Huuliherpes ei tartu vain suulle pussatessa! Tarppuu esim. jos vauva koskee vahingossa äidin/isän/mummon ym rakkuloihin ja sitten laittaa sormet suuhun ym.
Nykyään aikuisella voi olla huuliherpes alapäässä ja sukupuoliherpes naamassa...herpes 1 ja herpes 2. Pitää varoa ketä nuolee ja pussailee.
Anoppi kertonut saaneen entiseltä kumppanilta sekä klamydian että sukupuoliherpeksen. Ollaan oletettu huuliherpeksen olevan naamassa kyseessä
-ap
Vierailija kirjoitti:
No nyt löytyi se syy, miksi en voi ottaa vauvaa hoitoon. Minullahan voi olla huuliherpes ja minä voin tartuttaa sen vauvaan, joten voivoi sentään, ei ole minusta apua väsyneille vanhemmille. Vauvan terveys ennenkaikkea! Aina sitä ryppyjen keskeltä joku näppy löytyy ja on syytä epäillä tarttuvaa tautia.
Tämä oli hyvä, en minäkään voi ottaa vauvaa hoitoon, minulla on huuliherpes. Iskee muutaman vuoden välein.
Varmaan senkin on äitini anoppi eli isänäiti tartuttanut. Olen melko varma asiasta.
Vierailija kirjoitti:
ihan ekana soittaisin sinne lastentarhaan ja kysyisin onko siellä hoitajalla virusta. Jos ei, niin sitten on joku harjoittelija siellä laittanut lapsesi suun alapäähänsä. Näitähän juuri on tullut ilmi. Tämä on ihan yleistä.
Hanki apua itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta mummovihaa!
Muut kyläilijät eivät vauvaa pussailleet
-ap
En sulta kysynyt vaan häneltä, jota lainasin.
Sanoi siis saaneensa huuliherpeksen mummoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan jos vauva koskee käsillään siihen herpekseen ja sitten silmiinsä niin voi tulla sokeaksi.
Tiedän tapauksen jossa tavallinen huuliherpes meni aivoihin ja kuolema tuli. Herpes ei ole niin pikkujuttu kuin monet luulee jos huono säkä käy.
Vauvani hyvinkin voinut käsillä koskea toisen näppyihin kun tykännyt sylissä ollessa napata anoppia nenästä
-ap
Vai vielä pitäisi relata lisää! Kyllä täälläkin nämä asenteet kertoo miksi taudit ja pöpöt leviää kaikille.
Juu jos itse ei tiedä että kukaan on sokeutunut tai kuollut herpekseen niin hyvä. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Lähipiirissä kuollut nuori aikuinen herpekseen. Tavallinen huuliherpes aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se ole mieheltäsi peräisin, on käynyt rakasttaren luona. Tai sitten sinulta itseltäsi-jos olet viruksen kantaja tietämättäsi.
Voi toki olla joku tur viskin lastentarhassa käyttänyt hyväkseen.
Minulla ja miehelläni ei huuliherpestä. Anopilla olen nähnyt muutaman kerran aiemmin herpeksen kukkivan ennen tätä tapahtunuttakin. Ja mieheni ei ole pettäjä vaikka aasinsiltana sellaista mietit
-apOnko testattu? Monella se on täysin oireeton.
Kyllä, siitä rakkulasta otetaan näyte ja etsitään viruksen dna, myös verestä voidaan ottaa vasta-ainetesti.
Tiedän tämän koska sain rakkulaisen ihottuman häpyhuuleeni ja siitä rakkulasta otettiin näyte. Ei ollut minulla herpes simplex vaan herpes zoster eli vyöruusu eli vesirokko uudelleenaktivoituneena!
Herpestä (siis sitä simplexiä) en tiedä kantavani, tosin vasta-ainetestiä ei ole tehty verestä.
Tärkeintä on nyt selvittää onko herpes vai voiko olla joku allergia, sillä jotkin allergiat voivat oikeasti nousta rakkuloille asti. Sitten on myös muita rakkulatauteja, kuten ns. "suu ja käsi" tauti eli enterorokko. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Tässä tietoa niille jotka kuvittelevat että vastasyntyneelle muka vaaraton https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/sukuelinherpes-ja-raskau…
Onko siihen mitä erillistä testiä? Meillä ei ole miehen kanssa suulle näppyjä koskaan lehahtanut mutta anopilla ja joillakin tuttavapiirissä näkynyt. Emme siltikään suulle pikkulapsiamme pussaisi joilla immuunipuolustus alhaisempi
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa tietoa, virusta voi erittyä milloin tahansa.
Sittenhän tilanne on toivoton. Ei voi koskaan ketään suudella...
Testaamatta ei voi tietää onko esim. huulissa huuliherpes vai sukupuoliherpes. Ja sama alapäässä voi olla se yskänrokko. Johtuu suuseksistä. Ennen ero oli selvä nykyään ei koska "kaikki" lutkuttaa ketä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpes tarttuu kyllä myös oireettomana, joskin paljon huonommin kuin rakkulavaiheessa, siksi virus onkin valtaosalla veressä.
Ei se veressä ole, siitähän se olisi varmaan helppo testatakin, vaan hermostossa/hermosoluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että herpes on niin levinnyt kun täälläkin on monella asenteet ihan hanurista. Pikku juttu. Just joo.
Onhan se tässä maailmankulussa pikku juttu. Yli 90 prosenttia meistä kantaa virusta ja harva kai on kuullut huuliherpekseen kuolleesta henkilöstä.
Mutta totta kai pitää välttää pussailua ym. viruksen ollessa aktiivinen. Ja kyllä tämä käsittääkseni yleisesti tiedetään. Tartuntavaara on olematon silloin kun virus "lepäilee".
Eli tämä anoppi oli pussailut rakkula huulessa?
Harva kuullut? Etkö tiedä tätä toimittajaa joka melkein kuoli?
Ja alkusyy oli juuri herpesvirus kasvoissa.
https://www.apu.fi/artikkelit/kasvonsa-menettanyt-kimmo-oksanen
No ei se ihan leikin asia todellakaan ole: "Taudinkuva on hyvinkin sepsiksen kaltainen, sairaalla vastasyntyneellä oireena voivat olla hengitysvaikeus, huono syöminen, velttous ja myöhemmin apneat, hemodynamiikan ongelmat, munuaisten ja maksan vajaatoiminta sekä disseminoitunut koagulopatia. Keskushermostoinfektiossa tyypillisin oire on paikallinen neurologinen oire. Pinnallinen rakkulainfektio ja yleistynyt monielininfektio ilmenevät yleensä 10-12 päivän ikään mennessä, kun taas keskushermostoinfektion oireet alkavat tyypillisimmillään 2-3 viikon iässä". (Duodecim)