Anoppi tartutti vauvaani herpeksen
Anoppini, joka viimeiseen asti tärkeilevänä aina lapsenlapsilleen sanonut ettei samoista mukeista juoda ettei kariesta tule tuli pitkästä aikaa visiitille ja alkoi mummonrakkaudesta jaella pusuja lapsilleni. Olen raivona niin etten sanoiksi osaa pukea sillä nyt vauvalleni lehahtanut häneltä huuliherpes! Tapahtunutta ei voi korjata, miten tässä toimia? Nielläkö vain vauvalle tullut elinikäinen riesa, järkipuhe ei anopille ennenkään auttanut eikä korjaa tullutta vahinkoa :/
Kommentit (106)
Virus on lähes kaikilla.
Useimmilla se vain ei aktivoidu rakkulaksi.
Muovikuplassa saa elää, jos siltä välttyy. Eristäytymisestä ja kaikenlaisesta terveyshysteriasta voi olla paljon huonommat seuraukset kuin normaalielämästä silloin tällöin näppylä huulessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se ole mieheltäsi peräisin, on käynyt rakasttaren luona. Tai sitten sinulta itseltäsi-jos olet viruksen kantaja tietämättäsi.
Voi toki olla joku tur viskin lastentarhassa käyttänyt hyväkseen.
Minulla ja miehelläni ei huuliherpestä. Anopilla olen nähnyt muutaman kerran aiemmin herpeksen kukkivan ennen tätä tapahtunuttakin. Ja mieheni ei ole pettäjä vaikka aasinsiltana sellaista mietit
-apOnko testattu? Monella se on täysin oireeton.
Tämä! Ja 20% se aktivoituu mm seuraavissa tapauksissa:
Heikentynyt immuunipuolustus
Vilustuminen
Väsymys
Kylmyys
Runsas altistuminen auringolle
Kuukautiset
Hormonit
Kuume
Stressi
Mikä helvetin muovikupla se on jos ei tahallaan tartuta herpestä muihin. Ihan helvettiä koko herpes. Itse olen saanut pikkulapsena mummoltani huuliherpeksen ja todellakin aktivoituu vähän väliä. Elämä silloin helvettiä. Ei tule vain huuleen vaan voi tulla myös leukaan, nenään ja silmän lähelle jolloin näkö on vaarassa. Ei kuule auta voiteet eikä pillerit. Herpekseen voi myös kuolla jos menee aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei ollut huulikuppa vaan?
Huulet punoittavia näppyjä täynnä, ei rokkoa kun ei näppyjä muualla kasvoja/kehossa
-ap
Hei nyt ja heti lääkäriin. Lapsella nimen omaan herpeksen ensitsrtunta voi eskaloitua yleisinfektioksi, vieläpä edetä kehossa. Aivoihin!!!
Ei ihme että herpes on niin levinnyt kun täälläkin on monella asenteet ihan hanurista. Pikku juttu. Just joo.
Vierailija kirjoitti:
ihan ekana soittaisin sinne lastentarhaan ja kysyisin onko siellä hoitajalla virusta. Jos ei, niin sitten on joku harjoittelija siellä laittanut lapsesi suun alapäähänsä. Näitähän juuri on tullut ilmi. Tämä on ihan yleistä.
Lapseni täytti juuri vuoden, ei päiväkodissa
-ap
Vierailija kirjoitti:
No nyt löytyi se syy, miksi en voi ottaa vauvaa hoitoon. Minullahan voi olla huuliherpes ja minä voin tartuttaa sen vauvaan, joten voivoi sentään, ei ole minusta apua väsyneille vanhemmille. Vauvan terveys ennenkaikkea! Aina sitä ryppyjen keskeltä joku näppy löytyy ja on syytä epäillä tarttuvaa tautia.
Et oo ymmärtäny ihan vaan kertoa ettet halua hoitaa.
Moni vauva saa sen jo syntyessään äidiltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se ole mieheltäsi peräisin, on käynyt rakasttaren luona. Tai sitten sinulta itseltäsi-jos olet viruksen kantaja tietämättäsi.
Minulla ja miehelläni ei huuliherpestä. Anopilla olen nähnyt muutaman kerran aiemmin herpeksen kukkivan ennen tätä tapahtunuttakin. Ja mieheni ei ole pettäjä vaikka aasinsiltana sellaista mietit
Onko siihen mitä erillistä testiä? Meillä ei ole miehen kanssa suulle näppyjä koskaan lehahtanut mutta anopilla ja joillakin tuttavapiirissä näkynyt. Emme siltikään suulle pikkulapsiamme pussaisi joilla immuunipuolustus alhaisempi
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin muovikupla se on jos ei tahallaan tartuta herpestä muihin. Ihan helvettiä koko herpes. Itse olen saanut pikkulapsena mummoltani huuliherpeksen ja todellakin aktivoituu vähän väliä. Elämä silloin helvettiä. Ei tule vain huuleen vaan voi tulla myös leukaan, nenään ja silmän lähelle jolloin näkö on vaarassa. Ei kuule auta voiteet eikä pillerit. Herpekseen voi myös kuolla jos menee aivoihin.
Kyllä luulisi estolääkityksen auttavan...
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että herpes on niin levinnyt kun täälläkin on monella asenteet ihan hanurista. Pikku juttu. Just joo.
Onhan se tässä maailmankulussa pikku juttu. Yli 90 prosenttia meistä kantaa virusta ja harva kai on kuullut huuliherpekseen kuolleesta henkilöstä.
Mutta totta kai pitää välttää pussailua ym. viruksen ollessa aktiivinen. Ja kyllä tämä käsittääkseni yleisesti tiedetään. Tartuntavaara on olematon silloin kun virus "lepäilee".
Eli tämä anoppi oli pussailut rakkula huulessa?
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinitasot kannattaa huolehtia ainakin, samoin yleiskunto.
Vauvaa ei saisi säilyttää perseenhajuisella soffalla. Voinut tarttua siitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen mitä erillistä testiä? Meillä ei ole miehen kanssa suulle näppyjä koskaan lehahtanut mutta anopilla ja joillakin tuttavapiirissä näkynyt. Emme siltikään suulle pikkulapsiamme pussaisi joilla immuunipuolustus alhaisempi
-ap
Ei kai sitä voi kuin rakkulasta testata ja turhaa kai sitä olisi testatakaan, jos ei oireita ole, koska ei sitä virusta elimistöstä pois saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan ekana soittaisin sinne lastentarhaan ja kysyisin onko siellä hoitajalla virusta. Jos ei, niin sitten on joku harjoittelija siellä laittanut lapsesi suun alapäähänsä. Näitähän juuri on tullut ilmi. Tämä on ihan yleistä.
Lapseni täytti juuri vuoden, ei päiväkodissa
-ap
vuoden ikäinen ei ole enää vauva
Herpes ei edes tartu silloin kun on oireeton, eli mummo on pussaillut suulle, vaikka omassa huulissa jo rakkulan alkuja vähintään.
Sikäli huuliherpes kyllä tarttuu vaikka pussailee poskiin ja tietysti voi tarttua sellaisessa perheessä jossa pussaillaan (esim. meidän perheessä pussaillaan), mutta itse herpesvirusta ei ole syljessä/iholla silloin kun virus ei ole aktiivinen.
Huuliherpes ei tartu vain suulle pussatessa! Tarppuu esim. jos vauva koskee vahingossa äidin/isän/mummon ym rakkuloihin ja sitten laittaa sormet suuhun ym.
Nykyään aikuisella voi olla huuliherpes alapäässä ja sukupuoliherpes naamassa...herpes 1 ja herpes 2. Pitää varoa ketä nuolee ja pussailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut olla yhtä lailla äiti tai isä.
Kuka pälli muka pusuttelee vauvaansa suulle?!
Huomionarvoisia ja huvittaviakin kulttuurieroja.
Olen asunut nyt viitisentoista vuotta Espanjassa ja täällä pusuttelee koko suku ja vähän vieraammatkin vauvoja ja pikkulapsia suulle surutta.
En ole ainakaan kuullut kestään sokeutuneesta.
Relatkaa vähän, niin on hauskempi elää!
Vierailija kirjoitti:
Moni vauva saa sen jo syntyessään äidiltään.
Ei kyllä saa, koska silloin vauvoja kuolisi tuhottomasti.
Jos äidillä on aktiivinen rakkulavaihe, tehdään keisarinleikkaus!
"Sukuelinherpeksen vaikein komplikaatio on neonataaliherpes, johon liittyy suuri kuolleisuus- ja vammautumisvaara. Neonataaliherpestä pyritään ehkäisemään loppuraskauden viruslääkityksellä, tekemällä keisarileikkaus tuoreen ensitartunnan jälkeen ja huomioimalla viruksen olemassaolo alatiesynnytystä hoidettaessa."
Ei tarvitse pussata suulle eikä tarvitse edes pussata kun virus tarttuu myös muilta pinnoilta.