Sanna Kiiski ja ulosottovelat
400 000e ulosotossa konkurssin jäljiltä. Kova paikka. Ärsyttää vaan kun aina hehkutetaan yrittäjyyttä, tässä on sitten se kääntöpuoli.
Kommentit (85)
6 vuotta ollut yrittäjänä ja enää en rupea siihen hommaan.
Mulla ei velkaa ole.
Oppisin kuitenkin että rankkaa on ja järki oltava päässä.
Terveys ei saa reistailla ja liiketilojen vuokrat
on kovia ja ne saattaa nousta tuosta vaan.
Ei tehdä vuokrasopimuksista niin että tulee vaan indeksi korotus.
Ehdotettu että rupeaisin yrittäjäksi, en suostu.
On jo ikää ja kremppaa.
Lainalla kun lähdetään niin on suuri riski, itse sain liikkeeni myytyä, jälkiveroja tuli ja niitä maksoin vuoden kun asiasta sovittiin verottajan kanssa.
Nyt tuo summa on jo yli 900 000 euroa. Oli juttu siitä seiskassa. Eli täysin mahdoton maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Elääkö siis toimeentulotuella nyt? Eikös ulosotto vie kaiken perustoimeentulon ylittävän tililtä suoraan plus ylisuuret asunnot autot yms
Ei se ole noin suoraviivaista. Voi sopia lyhennyssuunitelmasta ulosottoviranomaisen kanssa. Ja voi puolen vuoden ulosoton jälkeen hakea käräjäoikeudesta myös velkajärjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kun on 400 000 euroa ulosotossa, niin pitää jo olla melkoinen tyhjäpää, ja kelvoton hoitamaan raha-asioita.
Yritystoiminnassa tuo summa ei ole kovin ihmeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Muumikahvilabisnes ei onnistunutkaan, ikävä juttu. Lähti kuulemma laajentamaan toimintaa liian nopeasti.
Mitä ? Muumikahvilabisnes ei toiminut??
Miksei vaan perusta kittaria?
Osui silmiin muutamassa kommentissa, että 'yrittäjyyttä hehkutetaan' tai 'yrittäjyyteen kannustetaan'. Minulle on tältä palstalta jäänyt kuva, että melko laajan käsityksen mukaan yrittäjät on pääosin laiskoja, ahneita paskiaisia vailla vastuuta. Kaikki, mikä niillä on, on ahneudella ja viekkaudella viety toisten selkänahasta. Yrittäjyyttä ei mielestäni ainakaan täällä ole hehkutettu, lähinnä halveksittu, koska se tuntuu olevan helppoa, vailla vastuuta tai riskiä. Kaikki siihen kykenisivät, mutta ne halveksijat ei viitsi alentua moiseen.
Toivon, ettei Sanna tai kukaan vastoinkäymisiä kokenut yrittäjä lue näitä keskusteluita, jotka paljolti lyövät lyötyä. Tsemppiä! Haluaisin sanoa, että jossain, pitkän tunnelin päässä on valoa. Mutta joskus se tunneli on niin pitkä ja mutkainen, ettei usko riitä perille pääsemiseen.
Kun summa kolkuttelee jo lähes miljoonaa euroa niin mitään tunnelin päätä ei oikeasti edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumikahvilabisnes ei onnistunutkaan, ikävä juttu. Lähti kuulemma laajentamaan toimintaa liian nopeasti.
Mitä ? Muumikahvilabisnes ei toiminut??
Miksei vaan perusta kittaria?
Sanna on Kotkasta kotoisin eikä tiedä, mikä kittari on, kuten ei muutkaan kotkalaiset/hesalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Osui silmiin muutamassa kommentissa, että 'yrittäjyyttä hehkutetaan' tai 'yrittäjyyteen kannustetaan'. Minulle on tältä palstalta jäänyt kuva, että melko laajan käsityksen mukaan yrittäjät on pääosin laiskoja, ahneita paskiaisia vailla vastuuta. Kaikki, mikä niillä on, on ahneudella ja viekkaudella viety toisten selkänahasta. Yrittäjyyttä ei mielestäni ainakaan täällä ole hehkutettu, lähinnä halveksittu, koska se tuntuu olevan helppoa, vailla vastuuta tai riskiä. Kaikki siihen kykenisivät, mutta ne halveksijat ei viitsi alentua moiseen.
Toivon, ettei Sanna tai kukaan vastoinkäymisiä kokenut yrittäjä lue näitä keskusteluita, jotka paljolti lyövät lyötyä. Tsemppiä! Haluaisin sanoa, että jossain, pitkän tunnelin päässä on valoa. Mutta joskus se tunneli on niin pitkä ja mutkainen, ettei usko riitä perille pääsemiseen.
Ihmisiä ärsyttää kylläkin vain ne iltalehtien palstoilla työvoimapulasta valittavat yrittäjät joille ei kelpaa kukaan töihin, lukuunottamatta palkattomia työkokeilijoita joita ja 2 euron tuntipalkkaa pyytäjiä ulkomaalaisia. Ja jotka sitten valittaa maksavansa koko Suomen verot ja haukkuvat kaikki työttömät laiskoiksi ja ahneiksi.
Niin kuin nimikin sanoo, yrittäjä yrittää. Riski kuuluu kaikkeen yrittämiseen.
Muutamia ihan perusjuttuja, jotka pitäisi takoa jokaisen yrittäjän päähän:
- Älä sekoita omia ja firman rahoja! Älä nosta itsellesi ylimääräistä rahaa firman kassasta. Alkuun pitää tehdä töitä jopa ilman palkkaa itselle tai hyvin maltillisella palkalla. Ihmisiä palkataa vasta sitten lisää, kun kaikki ovat ylityöllistettyjä. Ei ole varaa olla löysää. Tarvittaessa yrittäjä itse tinkii vapaa-ajastaan, lomistaan ja palkastaan.
- Hanki kunnollinen kirjanpitäjä! Kuuntele kirjanpitäjän neuvoja ja toimita hänelle säntillisesti tositteet ym. mitä hän pyytää.
- Keskity siihen mistä raha tulee! Oma intohimo kauniinnäköiseen sisustukseen kahvilassa ei riitä, vaan ajattele aina sitä kautta, mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja miten paljon. Ole tarkkaan selvillä kustannuksista. Ellet itse ymmärrä mitään rahan, matikan ja liiketalouden päälle, hanki sellaista osaamista tai verkostoidu. Jos on itse isoista rahoista ja koko firmasta vastuussa, on vain pakko ymmärtää rahan päälle, ja millä logiikalla bisnes pyörii.
- Tee ajoissa korjaavia toimenpiteitä kun näyttää, että miinukselle menee!
Muumi-kahvila on ideana hyvä, mutta kuvista päätellen konsepti epäonnistui täysin. Lapsille kahvilassa ei ollut juuri mitään ja tarjottavat tylsää peruskahvilaa. Laajeneminen lähti ennen kuin ensimmäinenkään kahvila menestyi.
Koko hommasta puuttui tärkein, LIIKEIDEA. Samoin USP. Jonkin piirroshahmon varaan ei kahvilaa eikä pesulaakaan kannata perustaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia ihan perusjuttuja, jotka pitäisi takoa jokaisen yrittäjän päähän:
- Älä sekoita omia ja firman rahoja! Älä nosta itsellesi ylimääräistä rahaa firman kassasta. Alkuun pitää tehdä töitä jopa ilman palkkaa itselle tai hyvin maltillisella palkalla. Ihmisiä palkataa vasta sitten lisää, kun kaikki ovat ylityöllistettyjä. Ei ole varaa olla löysää. Tarvittaessa yrittäjä itse tinkii vapaa-ajastaan, lomistaan ja palkastaan.
- Hanki kunnollinen kirjanpitäjä! Kuuntele kirjanpitäjän neuvoja ja toimita hänelle säntillisesti tositteet ym. mitä hän pyytää.
- Keskity siihen mistä raha tulee! Oma intohimo kauniinnäköiseen sisustukseen kahvilassa ei riitä, vaan ajattele aina sitä kautta, mistä asiakkaat ovat vpalmiita maksamaan ja miten paljon. Ole tarkkaan selvillä kustannuksista. Ellet itse ymmärrä mitään rahan, matikan ja liiketalouden päälle, hanki sellaista osaamista tai verkostoidu. Jos on itse isoista rahoista ja koko firmasta vastuussa, on vain pakko ymmärtää rahan päälle, ja millä logiikalla bisnes pyörii.
- Tee ajoissa korjaavia toimenpiteitä kun näyttää, että miinukselle menee!
Tässä hyvät prinsiipit. Protestilistaa lukiessa (tiedän ettei kerro koko kuvaa tilanteesta) ihmettelee joskus, miten pienillä yrityksillä voi olla isoja summia rästissä.
Mulla on 80.000 euroa ulosotossa, enkä ole yrittäjä
Katsoin olwt mitä syöt ohjelmaa.
Siinä kerrotiin että Sanna asuu Lauttasaaressa.
Ihmettelin miten hänellä on varaa jos noin paljon uovelkaa.
Maksaako mies siis asumisen?
Taitaa Sannan exmies Dan olla melko rikas.
Jos on varaa maksaa ulosotossa olevan exvaimon asunto Helsingin Lauttasaaressa.
Mietin tässä aiemmin, miten on miljoona ulosotossa varaa käydä laihdutusleikkasiksissa ulkomailla (itsellä ei ole varaa, vaikka olen työssäkäyvä velaton ihminen), mutta nytpä tuokin selvisi, että lainaillut rahaa holtittomasti tuttaviltaan maksamatta takaisin. Ilmeisesti mania. Toivottavasti toipuu ja saa elämänsä kuntoon.
Kiinteistö kuningattarella taitaa olla enemmän piikissä ja silti paistattelee otsikoissa naama hymyssä uusista bisneksistä.
Saikohan Sannan lapset lahjoja?