Raittius on uusi vastakulttuuri. Oletko huomannut tämän?
Nykyisin on cool olla raitis.
Kuuluisat ihmiset sanoo somessa: "Sobriety is the new counter-culture" ja se saa satoja tuhansia jakoja.
Aika jännä. Pidän tästä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin päihteetön, mutta se ei ole mikään vakaumus tms, vaan en vain tykkää alkoholin mausta, tupakan hajusta enkä halua käyttää laittomia aineita. Kamalaa rahanenoa tyhjästä. Aina tätä joutuu kuitenkin selitteelemään.
N29
No ehkä, kun sitä ei moni muukaan alkuun ole juonut maun takia. Maku on sellainen, että kun siihen tottuu, siitä alkaa pitämään. Ei kenenkään ole mikään pakko juoda, mutta tuo maku juomattomuuden syynä kuulostaa lapselliselta. Sama mielestäni kahvin kanssa. Molempiin sisältyy vahva sosiaalinen konteksti, josta haluat siis jäädä ulkopuoliseksi siksi ettet ole valmis haastamaan makuaistiasi uusiin asioihin. Ymmärrän paremmin esimerkiksi syyn että ei halua käyttää alkoholia terveydellisistä syistä.
Olen huomannut saman. En ole koskaan oppinut juomaan alkoholia tai pitämään sen mausta. Nykyään tuntuu olevan paljon hyväksytympää olla juomatta kuin vaikka 10-15 vuotta sitten eikä sitä tarvitse selitellä tai joutua ristikuulustelun kohteeksi. Nykyään on kaikenlaisia alkoholittomia drinkkejäkin. En ole mitenkään ehdottoman raitis eikä tässä ole mitään aatetta taustalla. Voisin juoda pienen määrän ja käytän alkoholia esim. leipomiseen.
En juonut edes teininä, vaikka kuulun viimeiseen teinikännisukupolveen. Olen ymmärtänyt, että nykyään teinit eivät enää juo samalla tavalla kuin omassa nuoruudessani. Minua pidettiin yläasteella todella nolona, koska en juonut. Jäin vähän ulkopuolelle porukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt sitä väitettä, että joku on juonut jonkinlaisten sosiaalisten paineiden/porukkaan kuulumisen vuoksi. Miksi? Missä oma ajattelu/tahto/itsekuri?
Ymmärrätkö miltä tuntuu jos ilmoittaa omassa kaveriporukassaan omaavansa jollain tavalla aivan päinvastaiset arvot kuin muulla porukalla? Se tuntuu samalta. Ei ole mitenkään erikoista menettää jopa kaikki hyvätkin kaverit jos raitistuu täysin, ihan tunnettu ilmiö. Voitko kuvitella että sen aiheuttaminen tahallaan on pienen kynnyksen takana?
Siinä.
Ilmaisin ehkä asian väärin: en ole ikinä ymmärtänyt miksi alkoholin käytöllä on ollut niin tärkeä arvo, että se muodostuu sosiaaliseksi normiksi. Mielenkiintoinen/surullinen ilmiö suomalaisessa kulttuurissa. Esim. kuvitellaan vaikka että joku lopettaa kahvin juomisen, siitä tuskin sen kummemmin rankaistaan sulkemalla kaveriporukan ulkopuolelle..
Sosiaalisia normeja piireittäin on paljon erilaisia. Joillain se on hulppea luksuselämäntyyli, joillain uskonto, joillain urheilu, joillain koirat, perhe-elämä yms yms ihmiset kerääntyvät kaltaistensa seuraan. Sitten kun tämä yhdistävä side katkeaa, testataan onko ihmissuhteessa mitään muuta tarpeeksi vahvaa mikä pitää yhdessä, vai lähdetäänkö eri suuntiin.
Tietenkin vastentahtoinen yksin jääminen pelottaa ihan ketä tahansa eikä sitä riskiä oteta kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin päihteetön, mutta se ei ole mikään vakaumus tms, vaan en vain tykkää alkoholin mausta, tupakan hajusta enkä halua käyttää laittomia aineita. Kamalaa rahanenoa tyhjästä. Aina tätä joutuu kuitenkin selitteelemään.
N29
No ehkä, kun sitä ei moni muukaan alkuun ole juonut maun takia. Maku on sellainen, että kun siihen tottuu, siitä alkaa pitämään. Ei kenenkään ole mikään pakko juoda, mutta tuo maku juomattomuuden syynä kuulostaa lapselliselta. Sama mielestäni kahvin kanssa. Molempiin sisältyy vahva sosiaalinen konteksti, josta haluat siis jäädä ulkopuoliseksi siksi ettet ole valmis haastamaan makuaistiasi uusiin asioihin. Ymmärrän paremmin esimerkiksi syyn että ei halua käyttää alkoholia terveydellisistä syistä.
”Maku juomattomuuden syynä kuulostaa lapselliselta” Ei hyvä luoja mikä idiootti. Mikä tahansa syy on pätevä olla käyttämättä alkoholia.
Pitäisikö sun ap laittaa välillä jalat ristiin, ettei niitä jakoja sitten tulisi niin paljon ??!!
Dokaaminen on aina kannatettavaa , mutta ei tietenkään pikku tytöille .