Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olli ja Katerina Jokisen lapsista vain vanhin puhuu suomea, mikä ihme oman kielen opettamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.09.2019 |

Taas tällainen perhe, jossa ei ole vaivauduttu opettamaan omaa äidinkieltä lapsille. Tietääkseni myös Katerinan äidinkieli on suomi. Nykyään on vielä niin helppoa kun netti on täynnä suomenkielisiä lastenohjelmia, luettavaa, voi jutella Suomen sukulaisten kanssa yms.
Miksi ei haluta antaa lapsille kahden kielen lahjaa? Tutkimusten mukaan kaksikieliset oppivat myös muita kieliä helpommin kuin yksikieliset.

"Jokisten ja heidän lastensa , Alexandran, 19, Emman, 15, ja Keiran, 8, elämä ja arki ovat siellä. Ja pysyneekin.

– Lapsista vain vanhin puhuu suomea. Heidän kaikki ystävänsä ovat Yhdysvalloissa. Ei heitä voisi riuhtaista Suomeen."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f5a419f2-6e40-414a-89c6-8576b9…

Kommentit (315)

Vierailija
261/315 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa itse kokeilla kasvattaa lapset ulkomailla ja kertoa sen jälkeen, miten sujuu lapsilta suomi.

No meidän maa han muut tajat puhuvat lapsilleen esim somaliaa ja lapset puhuvat aksentilla suomea, vaikka ovat syntyneet Suomessa.

Vierailija
262/315 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nämä muuttavat lastenkin takia takaisin usaan, vaikka Kaliforniaan. Se on hyvin antirasistinen osavaltio. Ei ole pakko asua Floridassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin Selänteet. Ovat suomalaisia. Lapset ei puhu suomea. Sen maan kielen oppii ihan itsestään missä asuu. Koulussa, harrastuksissa, kavereilta. Outoa ettei suomalainen puhu suomea.

Selänteiden lapset puhuu sujuvasti Suomea, hehän on olleet Suomessakin joka vuosi muutaman kuukauden, poislukien viime vuosi.

Vierailija
264/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa itse kokeilla kasvattaa lapset ulkomailla ja kertoa sen jälkeen, miten sujuu lapsilta suomi.

Ei ole vaikeaa, varsinkaan perheessä jossa molemmat vanhemmat suomenkielisiä. Ei siinä tarvitse muuta tehdä kuin puhua omaa kieltä oman perheen kanssa.

Vierailija
265/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meidän maa han muut tajat puhuvat lapsilleen esim somaliaa ja lapset puhuvat aksentilla suomea, vaikka ovat syntyneet Suomessa.

Naurettavinta tässä on se että jopa kantasuomalaiset lapset/nuoret puhuvat tätä mamusuomea! Tervetuloa kuuntelemaan Itä-Helsinkiin.

Vierailija
266/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös muutama suomalainen ulkomailla asuva bloggaaja toimii myös näin. Eihän ne Kalastajan vaimon lapsetkaan puhu suomea. Sama se Lontoon mama puhuu vain englantia lapsilleen. Instastakin tulee heti muutama mieleen... Jännä juttu ettei haluta opettaa omaa äidinkieltään lapsille. Itse tekisin sen jo pelkästään isovanhempien takia.

Suomessa asuva wannabe bloggaaja vaihtoi myös yllättäen äidinkielekseen ruotsin ja alkoi puhua sitä myös lapsilleen sen jälkeen kun olivat käyneet opettelamassa ruotsia päiväkodissa. Nyt on sitten "suomenruotsalainen", vaikka on itse suomenkielinen ja lapset kurssitettu päiväkodissa. Voin vain kuvitella ettei ole kielellinen ilmaisu kovinkaan erikoista heidän perheessään.

Voi luoja! Kuka?

Taidettu vastata jo ketjussa aiemmin mutta äiti on itse kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja päätti ensin puhua lapsille suomea mutta vaihtoi sitten ruotsiin.

Vierailija
267/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii no, kun arkikielenä englanti niin se varmaan jää helposti päälle kotonakin ja kotikieli sitten unohtuu. En varmaan itsekään muistaisi koko ajan hyppiä suomen ja englannin välillä maassa jossa virallinen kieli englanti.

Ja mitäpä se meille muille kuuluu, varmaan ihan tietoinen valinta heillä.

Meidän perheessä on kolme kieltä. Kukaan ei varmasti vahingossakaan puhu vaikkapa isän kieltä äidille, tai edes sitä kolmatta kieltä. Ei sitä ”hyppimistä” tarvitse ajatella ollenkaan, enemmän luonnotonta olisi puhua ”väärää kieltä väärälle ihmiselle.”

Vierailija
268/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä elintasorouva on siellä luksuskartanossa päivät pääksytysten touhunnut, kun ei ole jaksanut edes lapsilleen äidinkieltään opettaa. Onko kaikki energia kulunut kasvonaamioiden ja maskaroiden kanssa touhutessa? Lasten ja kodinhoitoon tuskin on tarvinut energiaansa kuluttaa, niitä varten kun jenkkilässä näillä miljonäärillä on ihan omat työntekijät.

Eihän Ollin vaimo ole suomalainen, vaan jostain Itä-Euroopasta.

On syntynyt Kreikassa. 

Vierailija
269/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on mahdollista vain jos kotona on puhuttu pelkästään englantia. Onpa hölmö moka vanhemmilta. Ja nyt muuttavat Suomeen, kun pandemia (ja Trump) on kummasti saaneet lopultakin arvostamaan Suomea. Mutta lapset voivat tietysti täysi-ikäistyttyään muuttaa takaisin tai minne haluavat.

Vierailija
270/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun suureen ulkosuomalaisten someyhteisöön ja sieltä olen oppinut erilaisten kokemusten kautta , että tämä ei ole mitenkään tavatonta. Vaikka sitten lapselle näytettäisiin suomalaista ohjelmaa, pelattaisiin pelejä suomeksi, leikittäisiin leikkejä suomeksi,  vaikka vanhempi puhuisi äidinkieltään. Joskus lapsi vain ei ala puhua sitä toisen vanhemman kieltä. 

Ja on myös aivan mahdollista, että lapsi puhuu puuttellisesti toisen vanhemman äidinkieltä, koska ympäristökieli on myös hyvin vahva tekijä puheenkehityksessä. Jos lapsi esim. koulussa / harrastuksissa/ kavereiden kanssa, puhuu koko ajan toista kieltä, ei siitä vähemmän käytössä olevasta kielestä tule välttämättä niin vahvaa.

Vierailija
271/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös muutama suomalainen ulkomailla asuva bloggaaja toimii myös näin. Eihän ne Kalastajan vaimon lapsetkaan puhu suomea. Sama se Lontoon mama puhuu vain englantia lapsilleen. Instastakin tulee heti muutama mieleen... Jännä juttu ettei haluta opettaa omaa äidinkieltään lapsille. Itse tekisin sen jo pelkästään isovanhempien takia.

Suomessa asuva wannabe bloggaaja vaihtoi myös yllättäen äidinkielekseen ruotsin ja alkoi puhua sitä myös lapsilleen sen jälkeen kun olivat käyneet opettelamassa ruotsia päiväkodissa. Nyt on sitten "suomenruotsalainen", vaikka on itse suomenkielinen ja lapset kurssitettu päiväkodissa. Voin vain kuvitella ettei ole kielellinen ilmaisu kovinkaan erikoista heidän perheessään.

Voi luoja! Kuka?

Taidettu vastata jo ketjussa aiemmin mutta äiti on itse kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja päätti ensin puhua lapsille suomea mutta vaihtoi sitten ruotsiin.

Minulla on eräs tuttava, joka on täysin suomenkielinen. Koulussa oli huono kielissä. Löysi itselleen Ruotsinkielisen miehen ja he puhuvat nyt molemmat kotona lapsilleen vain Ruotsia. Tuttavani kaiken lisäksi ihan hirveää tankeroruotsia, kieliopillisesti väärin. Lapset ovat Ruotsinkielisessä päiväkodissa ja koulussa. En ymmärrä tämän kasvatuksen pointtia. Heidän toiset isovanhemmat eivät puhu Ruotsia ja heillä on lasten kanssa kielimuuri. On se vaan niin hienoa olla "svenskspröökkiig"

Vierailija
272/315 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä elintasorouva on siellä luksuskartanossa päivät pääksytysten touhunnut, kun ei ole jaksanut edes lapsilleen äidinkieltään opettaa. Onko kaikki energia kulunut kasvonaamioiden ja maskaroiden kanssa touhutessa? Lasten ja kodinhoitoon tuskin on tarvinut energiaansa kuluttaa, niitä varten kun jenkkilässä näillä miljonäärillä on ihan omat työntekijät.

Eihän Ollin vaimo ole suomalainen, vaan jostain Itä-Euroopasta.

Kyllä hänellä on ihan Suomalainen äiti. Isä on Kreikkalainen ja hän on asunut ja puhunut ainoastaan kreikankieltä 9-vuotiaaksi asti. Sitten muutti Suomeen ja joutui opettelemaan suomenkielen.

Vierailija
273/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se rouva siis suomalainen?

Vierailija
274/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä ne sen suomen koulussa oppii, varsinkin nuorempi, jos vaan haluavat ja vanhemmat haluaa.

Mutta kun ei pääse suomalaiseen kouluun jos ei osaa kieltä.

Vierailija
275/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainakin ne jotka tiedän koulusta osaa suomea oikein hyvin

Vierailija
276/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin Keke Rosberg ei viitsinyt opettaa omalle pojalleen puhumaan suomea, mutta Nico oppi puhumaan sentään äitinsä ansiosta saksaa ja muutamaa muuta kieltä.

Tämä in eri asia, koska Keke Rosberg on tietääkseni ruotsinkielinen. Puhuiko ruotsia lapselleen?

Keke asui nuorena Iisalmessa. Siellä ei ruotsia puhuta.

Vierailija
277/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hirveä karhunpalvelus lapsille.

Vierailija
278/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehty! Hyvin sujuu suomi, korkeakoulututkinnotkin on suomeksi Suomessa suoritettu.

Vierailija
279/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä suomen kieltä tarvitsee? Koulut voi nykyään käydä Suomessa englanniksikin. Suomea puhutaan yhdessä maassa tässä maailmassa, monessako puhutaan englantia? Kumpi siis hyödyllisempi ?

Katos kun ne eivät sulje toisiaan pois. Vaikka asuisi ulkomailla, harvinaisen kielen kuten suomen kielen osaamisen ansiosta voi saada vaikka upean työpaikan, kuten kävi tuttavani pojalle.

Vierailija
280/315 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Kuka?

Minulla on eräs tuttava, joka on täysin suomenkielinen. Koulussa oli huono kielissä. Löysi itselleen Ruotsinkielisen miehen ja he puhuvat nyt molemmat kotona lapsilleen vain Ruotsia. Tuttavani kaiken lisäksi ihan hirveää tankeroruotsia, kieliopillisesti väärin. Lapset ovat Ruotsinkielisessä päiväkodissa ja koulussa. En ymmärrä tämän kasvatuksen pointtia. Heidän toiset isovanhemmat eivät puhu Ruotsia ja heillä on lasten kanssa kielimuuri. On se vaan niin hienoa olla "svenskspröökkiig"

Kielet ja kansallisuudet kirjoitetaan pienellä kirjaimella, ettäs tiedät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme