Myös luvaton koskettelu ja käpälöinti on raiskaus sanoo Riina Mattila
Kun uokkatoveri käpälöi Riina Mattilan seitsemännellä luokalla se jätti pysyvät arvet ja terveysviranomaisten vähättely oli ajaa Mattilan itsenmurhan partaalle. Lopulta Mattila jätti sen tekemättä, mutta hän on edelleenin katkera lääkäreille ja Suomen terveydenhoitojärjestelmälle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2a43911b-f284-4e3d-bbdc-9bea678c58d1
Kommentit (98)
Ihan psykologit ovat puhuneet tuosta jäätymisestä raiskauksessa. Uhrien vähätteleminen on väärin.
Vierailija kirjoitti:
No raiskattiinko sitä edes oikeasti vai koskiko joku vaan luvatta. Minäkin olen raiskannu useita ihmisiä. Viimeksi tänään ratikassa, huojahdin ja kosketin edessä olevaa.
Mitä, jos lukisit kyseisen artikkelin ensin?
Vai onko se liian vaikeaa?
Rikosnimikkeiden "raiskaus" ja "törkeä raiskaus" alle tuntuu olevan tunkua. Kohta ne ovat niin laaja käsite että pitäisikö ottaa käyttöön vielä kolmas nimike, "lievä raiskaus"?
Uskokaa nyt huviksenne että kyse on nyt pikemminkin etiikasta journalismissa. Aivan vastuutonta julkaista tällaista ammattimaisesti perinteisissä tiedotusvälineissä.
Vierailija kirjoitti:
Rikosnimikkeiden "raiskaus" ja "törkeä raiskaus" alle tuntuu olevan tunkua. Kohta ne ovat niin laaja käsite että pitäisikö ottaa käyttöön vielä kolmas nimike, "lievä raiskaus"?
Uskokaa nyt huviksenne että kyse on nyt pikemminkin etiikasta journalismissa. Aivan vastuutonta julkaista tällaista ammattimaisesti perinteisissä tiedotusvälineissä.
Miten viestisi liittyy artikkeliin?
Onkohan kyseinen tekijä kirjoittelemassa täällä? Viesteistä päätellen on.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tehnyt johtopäätöksen tämän perusteella:
"Sun kädet mun iholla. Paikoissa, joihin sulla ei ole lupaa mennä. Kömpelöt liikkeet, sydän lyö rumpua epärytmiin. On kuin jäisi lumivyöryn alle, yritän huutaa mutta mitään ei kuulu, päällä liian iso ja painava kerros."
ja
"No mutta eihän tuo ole mikään raiskaus, toinen hoitajista tokaisi Mattilan mukaan ärtyneenä."
Raiskaus on väärin. Tuli vain mieleen, että myös se poika oli ilmeisesti 13-vuotias. Tajusikohan tuo poikakaan, mitä teki? Kaikki ymmärrys kärsimykselle, mutta tulee kyllä mieleen, että ongelma on jossain syvällä ja tuo vanha raiskaus on sitten se syyllinen kaikkeen. Lapset eivät osaa välttämättä pitää rajojaan niin tarkasti kuin aikuiset ja ilmeisesti tuo kirjoittajakaan ei mitään tehnyt estelläkseen. Joo, tiedän tutkimustuloksen tuosta halvaantumisesta, mutta silti tulee kyllä nyt mieleen, että tässä uhriudutaan ja kunnolla. Näin kauniisti ilmaistuna.
Toisessa ketjussa oli hyvä viesti aiheeseen liittyen.
"Raizkaus ja seksi on 2 täysin eriasiaa. Ja mistä tämä lähti liikkeelle? Kirjailijasta joka on 13v raizkattu, onko se mielestäsi oikein?
Vaikka raizkaaja oli saman ikäinen poika joka ei ymmrtänyt mitä tekee, ei se pois sulje sitä asiaa etteikö se uhrista ollut raizkaus. Vaikk uhri ei sitä tajunnut kuin vasta myöhemmin, se silti aiheuttaa elämään traumoja.
Vai mitä sanot niistä pikkuvauvoista ja lapsista jotka joutuu sukulaisen uhriksi? Eivät hekään tajua että nyt tapahtuu jotain väärää, mutta alkavat silti oireilla."
Lukiko AP edes otsikkoa? Jutussa puhutaan raizcauczezta, ei mistään sellaisesta mitä AP väittää, en edes löytänyt sellaista kohtaa missä näin sanottaisiin että kyse oli koskettelusta.
Miksi tässä ketjussa saa valehdella ja vääristellä Riina Mattilan sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuonkin ongelmat ole ihan jossain muualla kuin jossain teinipojassa ja yhteiskunnassa.
Mistä sinä sen tiedät?
Siitä, että ihminen velloo asiassa vielä useita vuosia tapahtuneen jälkeen ja hakee sillä huomiota.
Miten niin velloo ja hakee huomiota?
Kylläpä tässä ketjussa on kusipäisiä kommentoijia. Toivottavasti hekin kohtaavat elämässään traumoja ja vaikeuksia - minä tulen silloin kiljumaan uhriutumista ja uhriutujaa.
Vierailija kirjoitti:
ARGH, mikäköhän lapsuudentrauma minulla on kun en voi sietää näitä tarinoita jossa 30-40v uhriutuu kun silloin kerran ala-astella.
Et ilmeisesti lukenut kyseistä artikkelia ollenkaan?
Vielä en ole tavannut ihmistä, joka nauttisi jotenkin uhrina olemisesta. Nämä terveiset kaikille uhriutumisesta puhujille.
Vierailija kirjoitti:
ARGH, mikäköhän lapsuudentrauma minulla on kun en voi sietää näitä tarinoita jossa 30-40v uhriutuu kun silloin kerran ala-astella.
Oletpa lapsellinen. Ei näitä "tarinoita" ole pakko lukea. Omaa ymmärrystasoa ja empatiakykyä voi myös kehittää.
Ihan kauheeta. Mulla oli 13-vuotiaana naapurin tyttö yökylässä. Oltiin luokkakavereita. Kikateltiin siinä unta odotellessa ja vertailtiin luokan poikia ja kuka on kenenkin ihastus ja sitä rataa. Yhtäkkiä tuo tyttö tarrasi rintaani kädellään ja hiukan hämmennyin mutta pussasin sitä poskelle ja sanoin, että nuku nyt jo, senkin höntti. Ei jäänyt traumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä en ole tavannut ihmistä, joka nauttisi jotenkin uhrina olemisesta. Nämä terveiset kaikille uhriutumisesta puhujille.
Joollain on silti tuollainen tapana ja tekevät tätä aivan tarkoituksenhakuisesti. Toinen sukupuoli yliedustettuna. Tätäkään kun ei oikein saa sanoa, arvat kummasta sukupuolesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joollain on silti tuollainen tapana ja tekevät tätä aivan tarkoituksenhakuisesti. Toinen sukupuoli yliedustettuna. Tätäkään kun ei oikein saa sanoa, arvat kummasta sukupuolesta on kyse.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä ketjussa on kusipäisiä kommentoijia. Toivottavasti hekin kohtaavat elämässään traumoja ja vaikeuksia - minä tulen silloin kiljumaan uhriutumista ja uhriutujaa.
Toivottavasti eivät koskaan saa itse lapsia - mitä mahtaisivat sanoa tai tehdä (vai sanoisivatko yhtään mitään), jos omille lapsille tapahtuisi näin ala-asteikäisinä..?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku puhuu sinulle yhtä rumasti, jos avaudut koskaan vaikeuksistasi ja ongelmistasi. Ai niin, eihän sinulla sellaisia ole, olet superihminen toisin kuin ns. luuserit.
AP on idiootti. Toivottavasti sut Raizcataan ja Dabedaan vielä.
Onpa kamalan näköinen " nainen". Näyttää tyypilliseltä rekkalesbolta.