Miksi et ole lähtenyt ulkomaille jos olosi ei suomessa mielytä? Rehellisiä vastauksia!
Itse lähdin Filippiineille 26 vuotta sitten nyt olen asunut Bangkok :issa 24 vuotta. Lähdin Manila ,:sta kun siellä ei ollut hyvä olla.
Nykyinen onnellinen elämä ja minulle täydellinen asuinpaikka löytyi täältä viimein.
Ei ollut missään vaiheessa mielessä jäädä Suomeen valittamaan ja kärsimään
Mies 56 v Sukhumvit 8
Kommentit (57)
Mä lähdin 12 v sitten. Piipahdan kyllä sukuloimassa joka kesä. Semmoista nostalgiaa, monta asiaa katson läpi sormien, hymyilyttää Suomen meininki. :))
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole rahaa ja niin iso muutos kuitenkin pelottaa. Miten lemmikit suhtautuisivat, mitä jos lentoyhtiö hukkaa ne, mitenkäs lapset, esikoinen ei puhu vielä liki 4v, puhuuko koskaan jos muutetaan toiseen maahan, miten puheterapia siellä toimii suomenkielisille, miten koulut, päiväkodit jne.
Tekisit lapsellesi parhaan minkä voi tehdä jos hänelle ei koskaan opetettaisi suomea.
Oppisi kerralla kielen jolla on jotain merkitystä maailmassa.
Englantihan on jokaisen toinen kieli. Toinen voisi olla kiina, ranska tai espanja riippuen missä elää.
Aion hakea Ruotsiin töihin, kun kuopus muuttaa kotoa. Erityisesti nuoret muuttavat tällä hetkellä huolestuttavaa vauhtia ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole rahaa ja niin iso muutos kuitenkin pelottaa. Miten lemmikit suhtautuisivat, mitä jos lentoyhtiö hukkaa ne, mitenkäs lapset, esikoinen ei puhu vielä liki 4v, puhuuko koskaan jos muutetaan toiseen maahan, miten puheterapia siellä toimii suomenkielisille, miten koulut, päiväkodit jne.
Tekisit lapsellesi parhaan minkä voi tehdä jos hänelle ei koskaan opetettaisi suomea.
Englantihan on jokaisen toinen kieli. Toinen voisi olla kiina, ranska tai espanja riippuen missä elää.
Et tiedä mitään lasten kielten oppimisesta. Lapselle voi kunnolla opettaa vain kielen jota itse puhuu äidinkielenä tai saman tasoisesti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietimme raskausaikana sitä, mutta totesimme ettemme hallitse tarpeeksi hyvin englantia, jotta sen voisi äidinkieleksi opettaa lapselle. Ja onhan se mukava puhua "omaa" kieltään perheen kesken, niin ei aina tarvitse miettiä että mikäs tuo sana nyt olikaan ja mitenkäs tämä lause muodostettiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähdin 12 v sitten. Piipahdan kyllä sukuloimassa joka kesä. Semmoista nostalgiaa, monta asiaa katson läpi sormien, hymyilyttää Suomen meininki. :))
Mihin elämä on sinua näiden 12 vuoden aikana kuljettanut? missä asut tällä hetkellä, ja jatkuuko matka?
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielisen puheterapian saaminen on ihan tuurista kiinni muualla maailmassa. Ei sitä tahdo löytyä edes Tukholmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkai vaan ap nosta mitään etuuksia Suomesta?
Kävin suomessa 14 vuotta sitten 8 päivää olin.
Ainoa etuus mitä sain suomessa oli kouluruoka, opetus oli ala-arvoista siihen aikaan sai päättötodistuksen vaikka ei hallinnut englannin kieltä.
Kaikki elämisen perustaidot pitää opetella itse kun lähtökohta on suomi.
Missä maassa nyt siis asut?
Sukhumvit 8 Bangkok
Lähdin v.2005 sen jälkeen kun sain väitoskirjan valmiiksi. Nykyään asun Kaakkois-Aasiassa. Seurailen suomenkielisiä palstoja pitääkseni kielitaitoa yllä.
Kiitos kaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielisen puheterapian saaminen on ihan tuurista kiinni muualla maailmassa. Ei sitä tahdo löytyä edes Tukholmassa.
Tätä olen arvellutkin, joten ei tarvitse edes haaveilla lähtevänsä ennenkuin esikoiselta puhetta tulee normaalisti.
En vihaa ilmastoa kokonaan. Rakastan eri väristä luontoa ja eri värisiä luonnonaikoja. Talvisin valitettavasti saan masennuksen oireita, ja kylmä ei tee hyvää terveydelleni. Siksi olen välillä lähdöstä haaveillut.
Miksi en ole lähtenyt: Suvussa on koko ajan joku minulle tosi läheinen ollut viettämässä viimeisiä muutamaa vuotta. Olen sitä mieltä, että kun olen näiden henkilöiden kanssa saanut viettää aikaa, on se ollut minulle oikeampi ratkaisu. Toiseksi vastauson kirjastot ja kirjat. Lukemisharrastukseni on jopa jossain määrissä tärkeämpää kuin terveys. Lukemisesta toisella kielellä en ole koskaan nauttinut siinä määrin, kuin oman äidinkielen erilaisista nyansseista, vivahteista ja murteista nauttiminen kirjallisessa muodossa. Nyt tietysti alkaa olla jonkin verran myös e-kirjoja, mutta ei vieläkään siinä määrin, että olisin onnellinen muualla ilman niitä kirjoja.
Ilmastohan on juuri yksi Suomen parhaita puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo lähtökuopissa monta kertaa mutta nyt oon todennu että antaa olla. Ainut syy lähteä olisi ollut työllistyminen. Nykyään minulla on myös mies, joka ei osaa kyseisen maan kieltä. Parempi molemmat pätkätöissä tai työttömänä kuin kaukana läheisistä ja toinen kielitaidottomana ja työttömänä. Musta on Suomelle ihan yhtä vähän hyötyä makaan kotona työttömänä tai muutan ulkomaille ja maksan veroni ulkomaille.
Lähteminen on etu ennenkaikkea itsellesi. Suomen sosialismissa olet tuomittu elinikäiseen tasapäisen köyhään elämään.
Muualla sinulla olisi ihmisen elämä ja mahdollisuudet.Kun makaat työttömänä suomessa aiheutat vain vahinkoa koko yhteiskunnalle .
Oon ollu Suomelle pelkkä kuluerä koko elämäni siihen asti kun valmistuin korkeakoulusta. Suomi ei hyödy musta yhtään jos lähden heti valmistuttuani ulkomaille ja maksan veroni sinne. Suomi elättää ja kouluttaa ja ulkomaat saa verot ja työntekijän.
Eikö se vahingoita ihan yhtä lailla että vie oman työpanoksensa ja verotulot muualle sen jälkeen kun on Suomen rahoilla opiskellu?
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon vannotetaan että lapset eivät estä mitään, että sen on pakko olla totta. Eli ei voi olla todellinen syy, lisääntynyt voi tehdä ihan kaikkea ja yhtä helposti kuin lapsivapaakin ihminen!
Lähden heti kun saan eläkepaperit, on kohta tulossa, olen 64v. Mies tulee sitten kissan kanssa perässä parin vuoden päästä kun saa oman eläkkeensä. En malttaisi odottaa. Lähden Espanjaan. Vuokra-asunto aluksi ja sitten paikan päällä katsotaan rauhassa, ostetaanko oma.
En kyllä lähde Suomen "huonouden" takia vaan ilmaston. Helpompi vanhoilla päivillä elää ilman talvea.
Suomi on kuitenkin aina rakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jo lähtökuopissa monta kertaa mutta nyt oon todennu että antaa olla. Ainut syy lähteä olisi ollut työllistyminen. Nykyään minulla on myös mies, joka ei osaa kyseisen maan kieltä. Parempi molemmat pätkätöissä tai työttömänä kuin kaukana läheisistä ja toinen kielitaidottomana ja työttömänä. Musta on Suomelle ihan yhtä vähän hyötyä makaan kotona työttömänä tai muutan ulkomaille ja maksan veroni ulkomaille.
Lähteminen on etu ennenkaikkea itsellesi. Suomen sosialismissa olet tuomittu elinikäiseen tasapäisen köyhään elämään.
Muualla sinulla olisi ihmisen elämä ja mahdollisuudet.Kun makaat työttömänä suomessa aiheutat vain vahinkoa koko yhteiskunnalle .
Oon ollu Suomelle pelkkä kuluerä koko elämäni siihen asti kun valmistuin korkeakoulusta. Suomi ei hyödy musta yhtään jos lähden heti valmistuttuani ulkomaille ja maksan veroni sinne. Suomi elättää ja kouluttaa ja ulkomaat saa verot ja työntekijän.
Eikö se vahingoita ihan yhtä lailla että vie oman työpanoksensa ja verotulot muualle sen jälkeen kun on Suomen rahoilla opiskellu?
Erittäin hyvin kiteytit tärkeän pointin.
Minulla olisi kaikki edellytykset lähteä. On korkeakoulutus, varallisuutta, jopa ulkomaalainen mies. Mutta meillä on lapsi ja vanhempani ovat jo vanhoja. Vanhempani eivät enää suoriutuisi muutosta eivätkä edes kykenisi omillaan matkustamaan luoksemme lomille. Pidän vanhempiani ja myös lasta kohtaan liian raakana erottaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nostat edelleen tukia Suomesta niin se on haitallisempaa kuin työskentely ulkomailla. Ainakaan jälkimmäisestä ei tulisi uusia kuluja yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit maksaa verosi työstä myös ulkomailta suomeen älä huoli pääasia, että lähtisit rasittamasta yhteiskuntaa.
Thaikuissa on varmaan mukava panna lapsia.