Moi kaikki! Olen asunut ulkomailla 25 vuotta ja kiva keskustella suomeksi :)
Asumme nyt täällä Lounais-Ranskassa, sen jälkeen kun mies jäi eläkkeelle. Sitä ennen asuimme Lontoossa ja maalaistalomme oli Devonissa.
Mulla ei ole juuri yhtään suomalaisia tuttuja täällä Ranskassa, joten kiva edes kirjoittaa suomeksi välillä.
Olen viimeksi käynyt Suomessa 14 vuotta sitten, joten kiva olisi kuulla miten siellä menee.
Luen paljon jyllä sekä suomea että ruotsia (olen kaksikiekisestä perheestä) ja erityisesti olen keräilkyt suomalaista 1920 ja 1930 lukujen runoutta.
Käykö täällä muita expatteja? Olisi kiva vaihtaa kokemuksia.
Ai niin meillä on 2 lasta 15 ja 11 vuotiaat.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt Montpellierissä?
En ole ap, mutta juuri kävin. En voinut vastustaa kiusausta vastata :)
Enkä ole ap, men visst kan vi skriva på svenska om ni så vill. Vad vill ni prata om? Väder? 😂
Suomessa asuvat ovat outoja. Nämä vastaukset osoittavat sen. Luulen, että juuri meillä ulkosuomalaisilla on suurempi tarve kirjoitella suomalaiselle keskustelupalstalle kun kerrankin saa 'jutella" suomeksi. Mutta nopeasti olen kyllä itsekin saanut huomata, ettei kannata.
Joskus opiskeluaikana olin Ranskassa vaihdossa, en tykännyt. Ranskalaiset ovat ikävää porukkaa. Kirjallisuus on arvostettua. Sitä itsekin arvostin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuvat ovat outoja. Nämä vastaukset osoittavat sen. Luulen, että juuri meillä ulkosuomalaisilla on suurempi tarve kirjoitella suomalaiselle keskustelupalstalle kun kerrankin saa 'jutella" suomeksi. Mutta nopeasti olen kyllä itsekin saanut huomata, ettei kannata.
No ehkä aloituksen tyyli vaikuttaa, luullaanko sitä provoksi.
Uskoisiko kukaan minuakaan, jos tekisin aloituksen : Asun täällä Suomessa ja haluan tulla kirjoittamaan suomen kieltä. Meillä on omakotitalo Turun saaristossa ja mies eläkkeellä. Ostimme nyt asunnon Helsingistä ja tässä katselen asuntomme riippuvia puutarhoja, kun taaperomme temmeltävät uima-altaan reunalla ja palvelija tuo minulle kohta kuohujuomaa. Niin ja olen kaksikielinen ja oikeasti ruotsalaisesta rikkaasta suvusta ja pihallamme on neljä uutta autoa.
Höh, tää oli kiva keskustelunaloitus ja sit aika ikäviä viestejä :(
"Yllättäen" ap hiljeni, kun pyydettiin kirjoittamaan ruotsiksi :D
Vierailija kirjoitti:
"Yllättäen" ap hiljeni, kun pyydettiin kirjoittamaan ruotsiksi :D
No et ole vielä edes vastannut tuohon viestiin nro 26.
En käsitä, mitä tää nälviminen oikein on. Mitä väliä sillä on, keksiikö joku aloituksia, saahan täällä jutella mitä vaan. Keksi itsekin, jos oikein harmittaa.
Olen ihan perus tamperelainen (eikö tämä ole kaiken junttiuden pääkaupunki Suomessa?) ja musta on vain kiva, jos ulkosuomalaiset juttelevat täällä. Lämpimästi tervetuloa.
(Ja ne muutama huutelija, joilla ei oo elämää, koittakaa hankkia sellainen.)
Ikään tulee väliviiva, ja miten ne lapset liittyivät nyt tähänkin taas?
Ihan ok täällä menee. Suomi on hyvä maa, mutta en takaa asuvani täällä ikuisesti. En myöskään takaa muuttavani pois. Mutta luulen, että ehkäpä jonain päivänä...
Ehkä-muuttaja jatkaa: Nykyään on tosi paljon 24 h-palveluja eri aloilla. Se on aina plussaa. Miten lie asianlaita on ollut 14 vuotta sitten? Nykymeininki sopii kyllä minulle vallan mainiosti.
Det sku nog va kiva o prata lite svenska här också
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kanssa asunut kymmenisen vuotta Lontoossa ja kyllä ihan kiva välillä täältä seurailla mistä siellä Suomessa jutellaan.
Oletko sinäkin kaksikielinen?
Suomi on äidinkieli, mutta kun kun on tullut näin kauan jo Englannissa asuttua on minun tällä hetkellä helpompaa kommunikoida englanniksi. Suomea kun pitää yhtäkkiä ruveta puhumaan alkaa sanat välillä unohtumaan, ja tuntuu jotenkin kömpelöltä keskustella. Jos pitäisi jotain CVtä vaikka ruvetan suomeksi väsään, ei kyllä ihan niin helpolla onnistuisi enää.
Sama taalla. Virallisen kirjeen kirjoittaminen melko mahdotonta, melkein meinaa aloitus tulla "Rakkaat Herrat". :D Palstalle kirjoitellessa sentaan voi kayttaa tavallista kielta.
Joskus olen taalla kysynyt apua ja saanut vastaukseksi pelkkaa irvailua.
Täällä myös ulkosuomalainen, joka tykkää ylläpitää kielitaitoa näin kepeän ja humoristisen palstan muodossa. En ole kertaakaan käynyt Suomessa poismuuttoni jälkeen, eikä ole aikomusta käydäkään. Ei ole mitään syytä käydä, Suomessa on ainoastaan veli perheineen, anoppi, käly ja kummilapsi (aikuinen jo). Kaikki ovat vierailleet meillä ja puhelimitse pidetään yhteyttä pari kertaa vuodessa.
Hej på dig. Se olla jättekiva att tala finska välillä. Me täällä Helsingfors också puhu bara svenska med meidän naapuri ja släktningar. Och me olla jätterikas. Min mannen är vielä i työelämä.
Solveig från Eira
Hej igen,
Jag tänkte att det skulle vara roligt att umgås på finska med mina landsmän (landskvinnor, landsmaninnor?) från Finland efter många år utomlands.
Antagligen var det ett misstag. Antingen valde jag felt forum eller så har det finska folket blivit helt knäppt under den tid jag varit bosatt i England och i Frankrike.
Tro inte att jag kommer att ge prov på min härkomst och levnad på något anonymt nät forum! Nehej då!
Tack och adjö, ni kan behålla ert trollforum för allt jag bryr mig!
Ja sama suomeksi!
Joo on kyl leuhka aloitus. Selvä provohan toi olis.
Et oikeen Ranskassa vai???
Te ulkosuomalaiset, jotka kaipaatte suomenkielistä juttuseuraa: Eikö teillä ole Whatsappia? Voi lärpättää suomalaisten sukulaisten ja mahdollisten kavereiden kanssa niin paljon kuin sielu sietää. Kaukana ovat ajat, jolloin "soitti Suomeen" kerran kuussa/viikossa, koska se oli niin kallista.
Tämä. Ap:n ruotsinkielisiä tekstejä odotellessa.