Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eka kauppa Suomessa, jossa käteinen ei käy. Mitä pidätte? Linkki

Vierailija
03.09.2019 |

Minä en pidä yhtään. Lapsille ja vanhuksille käteinen on paljon turvallisempi vaihtoehto.

Lisäksi jokainen ei saa luottokorttia. Electron-kortin saldoa ei ain tiedä. Puhelimeen en luota maksuvälineenä tarpeeksi.

Itselläni on luottokortti kun älysin ottaa sen yliopisto-opiskelujen aikana. Sen jälkeen en olisi saanutkaan, pätkätyötutkijana kun ole ollut jo vuosia.

Viranomaiset kai haluaa käteisen pois, ettei kellään van olisi salaisia rahajemmoja. Että taatusti olisi toumeentuloasiakas aivan tyhjiin pumpattu.

Kaupat haluavat säästää rahakuljetuksissa j lisääntyvissä itsepalvelukassoissa. Säästö menee kaupan voittoihin. Ei näy hinnoissa.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta vinkumista taas. Tuo on yksi kauppa opiskelijakeskuksessa ja suunnitteilla ei ole tehdä toista mihinkään. Ja mammat ovat nousemassa barrikaadeille.

Itse en edes muista koska olisin viimeksi maksanut käteisellä. Sen rahtaaminen ympäriinsä on ihan järjetöntä. Ja tuleehan siitä ihan turhia päästöjäkin ;)

On se aika hupaisaa. Kukaan ei saane palkkaansa käteisellä, joten ne pitää hakea automaatista tai pankista. Sitten kiikuttaa niitä mukana, kunnes vie ne kauppaan. Kauppa sitten vie ne pankkiin, josta niitä viedään pankkiautomaatteihin nostettavaksi. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää, kun saman homman voi hoitaa virtuaalirahalla vaivattomasti.

Vierailija
82/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä olen aina nopeampi käteisellä maksaessani kuin kortilla maksavat ruokakaupassa, kyseessä on pitkän ajan rehellinen otanta. Vaikka se setelien tunnistuslaite mikä lie piippaisi pari kertaa niin silti nopeampi, pääasiallisesti maksan 20 euron seteleillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä olen aina nopeampi käteisellä maksaessani kuin kortilla maksavat ruokakaupassa, kyseessä on pitkän ajan rehellinen otanta. Vaikka se setelien tunnistuslaite mikä lie piippaisi pari kertaa niin silti nopeampi, pääasiallisesti maksan 20 euron seteleillä.

Et ole nopeampi.

Vierailija
84/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan kiva, mutta jos systeemit kaatuu niin sitten ovat pienessä kusessa. Ei oo kerta eikä kaks ku ollaan vuosien aikana meidän liikkeessä raapustettu kuitteja käsin ja pidetty kirjaa ku sähköt on poikki ja kassa ei täten toimi, ku se systeemi on verkon varassa ja modeemigan ei ilman sähköä toimi.

Sähkö on taajamassa poikki niiin harvoin, ettei sitä edes muista koska viimeksi. Jos tuollainen ihme tapahtuisi, pitäisi puoti sulkea, sillä varajärjestelmää myyntiin ei ole. Ei ole mahdollista myydä päivittäistavaroita ja pitää kirjaa paperilla ja sitten katkon jälkeen syöttää tiedot käsin järjestelmään. Tiedätkö yhtään montako kassariviä tulee pienessäkin Salessa tunnissa?

Ässällä maksupääte toimii, vaikka tietoliikenneyhteys olisi poikki.

Vierailija
85/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saldoa ei tarvi muistaa, jos pääte herjaa, niin visalla voi jatkaa. Katsoo sen saldon sitten vaikka illalla kotona. Yleensä sen kuitenkin kerran päivässä vilkaisen mobiilissa ja tsekkaan samalla että veloitukset on oikein.

Mulla on 2 korttia eri pankkiryhmistä, toinen toimii jos toisen pankin kortit temppuilee.

Bensalle sitten vielä vaihtoehtona Nesteen äppi.

Lähikaupan suutari on ainoa johon kortti ei ole kelvannut, eikä siinä tule asioitua kuin kerran vuodessa.

Miehellä on käteisjemma, siitä sitten viimeisessä hädässä.

Kaikilla ei ole sellaista puhelinta johon saisi jonkin "maksusovelluksen" toimimaan. Kaikki eivät myöskään saa Visa-korttia. Itse kuulun niihin ihmisiin myös ja olen iloinen jos saan maksaa rahalla. Jotkut kerrat olen jäänyt kassalle, kun on kortilta loppuneet rahat ja minua ei se Visa pelasta, kun ei sitä ole. Sen jälkeen mieluummin maksaa pienemmät ostokset käteisellä.

No kyllä sellainen puhelin vain melkein kaikilla on. Mutta siirryn itsekin käyttämään käteistä, jos se kerran ei ikinä voi loppua kukkarosta ja vain kortilta voi käyttää kaikki rahat.

Ehkä sinun tutuillasi on,  mutta itse tiedän monta jolla ei vaan ole. Nuoria olemme, mutta aika poikkeuksia varmaan nykyaikana. Kyllä käteinenkin loppuu tietenkin, mutta helpompi sitä seurata, kun ei ole sitä visaa mikä auttaisi jos rahat loppuu ja saldoa ei aina tule katsottua joka minuutti. Olen köyhä muutenkin joten usein tili tyhjä varsinkin loppukuusta. Ehkä joillakin ei ole sitä ongelmaa, mutta itse saan todellakin miettiä miten pärjään. Mutta maksa sinä kortillasi. 

Käytännössä kaikilla on tili pankissa ja sille tilille ymmärtääkseni saa jonkinlaisen debit-maksukortin. En kyllä ymmärrä miten raha riittää paremmin käteisenä kuin bitteinä tilillä, mutta ehkä olen vain yksinkertainen.

Vierailija
86/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saldoa ei tarvi muistaa, jos pääte herjaa, niin visalla voi jatkaa. Katsoo sen saldon sitten vaikka illalla kotona. Yleensä sen kuitenkin kerran päivässä vilkaisen mobiilissa ja tsekkaan samalla että veloitukset on oikein.

Mulla on 2 korttia eri pankkiryhmistä, toinen toimii jos toisen pankin kortit temppuilee.

Bensalle sitten vielä vaihtoehtona Nesteen äppi.

Lähikaupan suutari on ainoa johon kortti ei ole kelvannut, eikä siinä tule asioitua kuin kerran vuodessa.

Miehellä on käteisjemma, siitä sitten viimeisessä hädässä.

Kaikilla ei ole sellaista puhelinta johon saisi jonkin "maksusovelluksen" toimimaan. Kaikki eivät myöskään saa Visa-korttia. Itse kuulun niihin ihmisiin myös ja olen iloinen jos saan maksaa rahalla. Jotkut kerrat olen jäänyt kassalle, kun on kortilta loppuneet rahat ja minua ei se Visa pelasta, kun ei sitä ole. Sen jälkeen mieluummin maksaa pienemmät ostokset käteisellä.

No kyllä sellainen puhelin vain melkein kaikilla on. Mutta siirryn itsekin käyttämään käteistä, jos se kerran ei ikinä voi loppua kukkarosta ja vain kortilta voi käyttää kaikki rahat.

Ehkä sinun tutuillasi on,  mutta itse tiedän monta jolla ei vaan ole. Nuoria olemme, mutta aika poikkeuksia varmaan nykyaikana. Kyllä käteinenkin loppuu tietenkin, mutta helpompi sitä seurata, kun ei ole sitä visaa mikä auttaisi jos rahat loppuu ja saldoa ei aina tule katsottua joka minuutti. Olen köyhä muutenkin joten usein tili tyhjä varsinkin loppukuusta. Ehkä joillakin ei ole sitä ongelmaa, mutta itse saan todellakin miettiä miten pärjään. Mutta maksa sinä kortillasi. 

Elämänhallinnasta siinä on kyse, jos ei ole perillä minkä verran rahaa on käytössä. Oli se raha sitten käteisenä tai kortilla. Köyhä olen ollut itsekin joten kokemuksesta tiedän. Sitäkin pidän elämänhallintaongelmana, jos sitä luottokorttia edes haikailee kun rahat eivät muuten riitä. Silloin nimenomaan luottokorttia ei pidä käyttää.

Vierailija
87/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä. Maksan aina kortilla muutenkin.

Vierailija
88/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta vinkumista taas. Tuo on yksi kauppa opiskelijakeskuksessa ja suunnitteilla ei ole tehdä toista mihinkään. Ja mammat ovat nousemassa barrikaadeille.

Itse en edes muista koska olisin viimeksi maksanut käteisellä. Sen rahtaaminen ympäriinsä on ihan järjetöntä. Ja tuleehan siitä ihan turhia päästöjäkin ;)

On se aika hupaisaa. Kukaan ei saane palkkaansa käteisellä, joten ne pitää hakea automaatista tai pankista. Sitten kiikuttaa niitä mukana, kunnes vie ne kauppaan. Kauppa sitten vie ne pankkiin, josta niitä viedään pankkiautomaatteihin nostettavaksi. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää, kun saman homman voi hoitaa virtuaalirahalla vaivattomasti.

Joo sanotaan Suomen pankille että voivat nyt lopettaa rahan liikkeellelaskun ja digitalisoidaan kaikki pankeille, kunnes digiromahdus joko sähköverkon tai hyökkäyksien tai vaikkapa luonnonmullistuksien takia. Yksikin auringon vähän isompi pieraisu (täysin mahdollinen) tappaisi ihmisiä nälkään koska digitalisointi ja se on hyödytön kun muuntajat ovat kaikki karrella.

Maailman nopein tie vaihtotalouteen takaisin ilman käteistä ja kulta, mikään ei voita vanhaa hyvää kultaa, ei edes hopea.

Vierailija
89/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähimaksu on selvästi nopein.

Vierailija
90/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole nopeampi.

Omasta kokemuksestani olen, en ole sekunttikellolla aikaa ottanut mutta sen voin selkeästi sanoa että nopeampaa on ollut.

Vierailija
91/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo sanotaan Suomen pankille että voivat nyt lopettaa rahan liikkeellelaskun ja digitalisoidaan kaikki pankeille, kunnes digiromahdus joko sähköverkon tai hyökkäyksien tai vaikkapa luonnonmullistuksien takia. Yksikin auringon vähän isompi pieraisu (täysin mahdollinen) tappaisi ihmisiä nälkään koska digitalisointi ja se on hyödytön kun muuntajat ovat kaikki karrella.

Maailman nopein tie vaihtotalouteen takaisin ilman käteistä ja kulta, mikään ei voita vanhaa hyvää kultaa, ei edes hopea.

Iso luonnonmullistus voi upottaa koko Suomen mereen vaikka huomenna tai täällä voi alkaa uusi jääkausi, mihin loppuu kaikki elämä. Oletan että kaikki palstalaiset ovat tästä faktasta huolimatta menossa huomenna töihin ja muita velvollisuuksia hoitamaan.

Vierailija
92/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole nopeampi.

Omasta kokemuksestani olen, en ole sekunttikellolla aikaa ottanut mutta sen voin selkeästi sanoa että nopeampaa on ollut.

Onko mielestäsi väitteesi siis uskottavampi nyt, kun kerrot että et ole edes mitannut?

Vierailija
93/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso luonnonmullistus voi upottaa koko Suomen mereen vaikka huomenna tai täällä voi alkaa uusi jääkausi, mihin loppuu kaikki elämä. Oletan että kaikki palstalaiset ovat tästä faktasta huolimatta menossa huomenna töihin ja muita velvollisuuksia hoitamaan.

Jos Suomessa ei huomenna olisi sähköä, niin ei olisi kauppojakaan auki, joissa niitä seteleitä pääsisi käyttämään.

Vierailija
94/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon mukaan tuossa kaupassa myydään myös pizzan sijasta pitsaa. En asioisi.

Vierailija
95/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa  ´´rahaton kauppa´´. Kuopiossa Atrian myymälä samoilla linjoilla, en tiedä milloin muuttui.

Vierailija
96/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole nopeampi.

Onko mielestäsi väitteesi siis uskottavampi nyt, kun kerrot että et ole edes mitannut?

Minulle on yhdentekevää onko tosielämääni perustuva väitteeni jollekulle randomille uskottava tai ei, hyvä kuitenkin että kritisoit koska se tuottaa pitkällä aikavälillä edistystä ajattelun kautta, ainakin välillä noin prosentuaalisesti.

97/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Käteistä käytän vain työpaikan kahviautomaattiin.

Vierailija
98/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien tutkimusten mukaan muovi/virtuaalirahalla tulee tuhlattua enemmän kuin käteisellä. Tämä maksamisen helppous hyödyttää vain ja ainoastaan kauppoja! Ei ihmekään että porukka on niin köyhiä ja maksuhäiriöisiä. Puhumattakaan muista käteisen eduista.

Herätkää lampaat!

Vierailija
99/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävallassa puolueet ovat nyt alkaneet vaatia, että käteisen säilyttäminen maksuvälineenä on kirjattava perustuslakiin.

"Itävallassa kammoksutaan ”lasista ihmistä”, ja siksi käteisen käyttöä ajetaan nyt perustuslakiin

Suurimmat puolueet ovat tehneet käteisestä vaaliteeman. Itävaltalaiset kuuluvat Euroopan innokkaimpiin käteismaksajiin."

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006215791.html

Vierailija
100/105 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ilmeisesti ainoa euro-maa, jossa ei voi käyttää sentin ja kahden kolikoita. Suomessa on kyllä tosi ihmeellinen kaikessa on säästettävä ja saatava suuria keskitettyjä yksiköitä -ajattelutapa. Mutta tämä viittaa hyvin vahvaan korruptioon, jolloin raha ei tahdo riittää ja rahasta tulee muutenkin hallitseva teema, jonka pohjalta määräytyy kohtalomme.