Eka kauppa Suomessa, jossa käteinen ei käy. Mitä pidätte? Linkki
Minä en pidä yhtään. Lapsille ja vanhuksille käteinen on paljon turvallisempi vaihtoehto.
Lisäksi jokainen ei saa luottokorttia. Electron-kortin saldoa ei ain tiedä. Puhelimeen en luota maksuvälineenä tarpeeksi.
Itselläni on luottokortti kun älysin ottaa sen yliopisto-opiskelujen aikana. Sen jälkeen en olisi saanutkaan, pätkätyötutkijana kun ole ollut jo vuosia.
Viranomaiset kai haluaa käteisen pois, ettei kellään van olisi salaisia rahajemmoja. Että taatusti olisi toumeentuloasiakas aivan tyhjiin pumpattu.
Kaupat haluavat säästää rahakuljetuksissa j lisääntyvissä itsepalvelukassoissa. Säästö menee kaupan voittoihin. Ei näy hinnoissa.
Kommentit (105)
Lisäsin siis linkin, kun unohtui aloituksesta.
En tykkää. Se ei palvele kaikkia ryhmiä. Tuosta ei tule muuta kuin ongelmia.
Ei ole hyvä yhtään. Moni tykkää budjetoida/valvoa rahankäyttöään nostamalla käteiseksi summan x jonka tulee riittää ajalle y, vastaava ei onnistu kortin kanssa.
Muutenkin inhottava "isoveli valvoo"-fiilis tulee tästä.
Ei kauheasti eroa. Viimeisen vuoden olen maksanut lähinnä kortilla kaupassa.
Mutta jos rahaa haluaa säästää, niin kannattaa käyttää käteistä. Silloin sen todellisuudessa huomaa, kun tuhlailee rahaa, kun setelit vaan vilisee ja katoaa lompakosta.
Sinccis
Eli jos ajattelee ilmastonmuutosta, niin käyttää käteistä -> kulutus vähenee
Ei kiitos, käytän paljon käteistä pysyn paremmin budjetissa kuin kortilla maksaen.
Vähän yllättynyt, että opiskelijoissa on noin lammasmaista porukkaa, että tukevat tuollaista kauppaa
Sitten kun kortit ei toimi tietoliikennehäiriön takia niin mitäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä yhtään. Moni tykkää budjetoida/valvoa rahankäyttöään nostamalla käteiseksi summan x jonka tulee riittää ajalle y, vastaava ei onnistu kortin kanssa.
Muutenkin inhottava "isoveli valvoo"-fiilis tulee tästä.
No voishan sitä kirjata joka noston ylös, mutta itse olen niin laiska ettei jaksa.
Sen sijaan, jos nostaa summan x koko kuulle, eikä penniäkään enempää, niin sitten se on siinä. Ylikulutusta ei voi tulla.
Sinccis
noston, ku joka oston ylös.
Sinccis
Periaatteesta en kävisi kaupassa mihin ei kelpaa käteinen. Paitsi jos siellä saa maksaa kataisella niin sitten eri asia.
Nyt tarvitaan kolikon kokoisia prepaid plakaatteja.. Kympin edestä kun ostaa niin se on 10 muovikolikkoa.
En asioisi. Aion päinvastoin lisätä käteisen käyttöä. Turvallisempaa, varmempaa ja helpompaa. Olen yliopisto-opintojen ohella kassatyössä ja siellä käteisen vähenemisestä ei näy merkkiäkään. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun käteinen on pelastanut tilanteen sekoilevan kortin/kännykän/älykellon takia, tai sitten maksupääte reistailee, tai pankkiyhteydessä on häikkää. Sitten kuitenkin asiakkaan on pitänyt mennä nostamaan sitä käteistä. Millään älypuhelimella en ala raha-asioitani hoitamaan turvallisuusriskien vuoksi. Olen myös vastikään perustanut käteiskätkön.
Minä en usko käteisen häviävän kyllä yhtään mihinkään vaikka teknologiauskovaiset niin koittavat väittää. Tätä digihypeä on kuitenkin ollut vasta 20 vuotta, käteinen raha on sen sijaan tuhansia vuosia vanhaa.
Mä ainakin jättäisin kamat kassahihnalle jos sattuis niin että kortit ei jostain syystä toimi. Vtuttais ankarasti jos ei käteisellä vois maksaa.
Onko edes laillista, ettei käteisellä saa maksaa?
Eli kauppa jossa ei ole ärsyttäviä lapsia ja hitaita vanhuksia? Juu kyllä mulle kelpaa
Eka kauppa Suomessa johon voi myös soittaa poliisit jos käypä maksukeino eli käteinen ei käy, et varmasti häviä oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko edes laillista, ettei käteisellä saa maksaa?
Ei sen ainakaan pitäisi olla. Kansalaisaloitetta kehiin ennenkuin karkaa käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kortit ei toimi tietoliikennehäiriön takia niin mitäs sitten?
Sitten automaatista ei saa käteistä.
Sinccis
https://yle.fi/uutiset/3-10950335