Etuhampaan juurihoito - kokemuksia?
Kertokaa kokemuksia etuhampaan juurihoidosta. Mikä oli syy? Onko kestänyt hyvin? Laitettiinko kruunu? Onko hammas hajonnut?
Kommentit (45)
Onko kellään kruunutettu tai laitettu laminaattia juurihoidettuun hampaaseen?
Itse kun kyselin implanttia julkiselta, niin vastaukseksi tuli että muistaakseni implanttia ei julkiselta saa ainakaan aikuinen. Eli joudut menemään yksityisellä käymään tai ainakin sen itse implantin siellä hankkimaan (ne kai voi ehkä asentaa sen julkisella puolella, en ole tästä täysin varma)
Eivät muuten laita myöskään kruunuja julkisella, että sekin pitää käydä otattamassa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kruunutettu tai laitettu laminaattia juurihoidettuun hampaaseen?
eivät tee ainakaan julkisella noita juurihoidon yhteydessä.
Kaaduin teininä pyörällä ja molemmat etuhampaat menivät katki. Molempia juurihoidettiin ja paikattiin. Ovat kestäneet 20 vuotta. En pure mitään kovaa etuhampailla. Ovat tummuneet ja muutenkin rumat, mutta minulla ei ole varaa niitä laitattaa uusiksi.
Minulla 4 yläetuhammasta juurihoidettu 10-15 v. sitten. En varo, näyttävät tavallisilta. Yksi katkesi itsekseen ienrajasta, siihen sain julkiselta muovikruunun joka on eri värinen ja muotoinen kuin muut hampaat :/ yksi hammas jouduttiin juurihoitamaan uudestaan yksityisellä.
Aika hyvin on kestäneet, mutta kerrytän koko ajan säästöjä implantteihin kun tuskin koko elämää kestävät (olen 30)
Vierailija kirjoitti:
Minulla 4 yläetuhammasta juurihoidettu 10-15 v. sitten. En varo, näyttävät tavallisilta. Yksi katkesi itsekseen ienrajasta, siihen sain julkiselta muovikruunun joka on eri värinen ja muotoinen kuin muut hampaat :/ yksi hammas jouduttiin juurihoitamaan uudestaan yksityisellä.
Aika hyvin on kestäneet, mutta kerrytän koko ajan säästöjä implantteihin kun tuskin koko elämää kestävät (olen 30)
Oletko ajatellut keraamisia kruunuja? Implantti maksaa ainakin 2000-3000 euroa, kruunu noin 500-1000 euroa. Jollain hammaslääkäriklinikan sivulla silmään sattui tieto, että kruunutetun juurihoidetun hampaan ennuste on yhtä hyvä kuin implantin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut keraamisia kruunuja? Implantti maksaa ainakin 2000-3000 euroa, kruunu noin 500-1000 euroa. Jollain hammaslääkäriklinikan sivulla silmään sattui tieto, että kruunutetun juurihoidetun hampaan ennuste on yhtä hyvä kuin implantin.
En ole ollut ihan perillä vaihtoehdoista, tuo kyllä kuulostaa hyvältä jos vaan juuret kestää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut ihan perillä vaihtoehdoista, tuo kyllä kuulostaa hyvältä jos vaan juuret kestää
Muistin väärin aiemmin. Käypähoidon mukaan _juurihoidetun_ hampaan ennuste on yhtä hyvä kuin yksittäisen implantin.
https://www.kaypahoito.fi/khp00121
Tosiaan silti nuo juurihoidetut tuppaavat hajoilemaan... :/ Tuntuu tosi kurjalta, kun hammaslääkärin virheiden takia saatan joutua juurihoitoon. :(
-Ap
Nosto. Kaipailen lisää kokemuksia etuhampaan juurihoidosta. Erityisesti kiinnostaa, onko muilla asennettu kruunu juurihoidettuun hampaaseen ja kuinka tämä on kestänyt?
Joo, tehtiin juurihoito toiseen etuhampaaseen. Hammas muuttui keltaiseksi ja ajastaan kävi sitten heilumaan joten se jouduttiin poistamaan. Nyt siinä on titaanijuuri ja implantti.
Mulla on ollut yli 20 vuotta pyörällä kaatumisessa hajonnut juurihoidettu etuhammas. Ei mitään muita ongelmia mutta hammas on muuttunut harmahtavanruskehtavaksi, kun muuten mulla on melken sinertävänvalkoiset hampaat luonnostaan. Eipä tuo nyt kovasti haittaa, mutta kuvissa en hymyile tuon takia.
Ei ole ikinä tehty juurihoitoa, koska olen aikuinen sivistynyt ihminen, joka pesee hampaansa kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Hml sanoi viimeksi et on mikrofrakturoilla ja ei tule kestämään enää kauaa. Hoidettiin päälle parikymmentä vuotta sitten. Hoito oli ihan Ok, kesti päälle vuoden ja hammas jäi vähän tummemmaksi kuin muut hampaat. Joten kokemukseni mukaan ei tartte pelätä mitään, mut ei välttämättä ole loppuelämän kestävä ratkaisu
Juurihoidettu hammas pitäisi kruunuttaa, aina. Se on käypä hoito nykyisten suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tehty juurihoitoa, koska olen aikuinen sivistynyt ihminen, joka pesee hampaansa kahdesti päivässä.
EI juurihoidon tarve aina johdu rei'istä. Itselläni meni pari etuhammasta juurihoitokuntoon onnettomuudessa jossa esim. käsivarresta meni luuta murskaksi enemmänkin, ison leikkauksen vaativasti.
Mulle tehtiin 3 juurihoitoa syksyllä ja nyt 2 poistettu ja kolmas oireilee kivuilla. Eivät löytäneet juuria ja saaneet kunnolla puhdistettua. Viimeinen noista joka on suussa vielä maistuu pahalta ja on keltainen.
Kannattaa ottattaa KKTT kuva niin voi auttaa että hammas hoidetaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tehty juurihoitoa, koska olen aikuinen sivistynyt ihminen, joka pesee hampaansa kahdesti päivässä.[/qu
Niin minäkin, mutta kun se ei aina auta. Pesen hiuksetkin joka toinen päivä, ja silti ne vaan rasvoittuvat sillointällöin. Ja koskaan ei kannattaisi kehua noin, karma iskee aina takaisin.
Mun lapselle tehtiin juurihoito jo 13-vuotiaana, vaikka hän hoitaa hampaansa erittäin huolellisesti.
Mulle hammaslääkäri sanoi, että juurihoito on hampaan saattohoito.