Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lapsista jäi näitä kiloja..."

Vierailija
02.09.2019 |

Niinpä niin. Ja toinen lapsi pääsee ripille ja toinen menee armeijaan.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen äidillä kuule riittää muutakin puuhaa.

Vierailija
2/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot vissiin niin keskittynyt kirjoittelemaan AV:lla läskeistä, ettet oo lainkaan ehtinyt lukemaan, mitä esim. lihavuustutkijat kirjoittavat lihomisesta ja laihtumisesta. Eihän se lukeminen tietenkään saa myöskään aikaan sellaista tunnetta, että minä olen edes jollain tavalla parempi kuin joku toinen, sen tunteen saa vain lihavien haukkumisesta. Onnea jatkamallasi tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ehtii syödä kuitenkin? ;) Painonpudotus on kuule enemmän kiinni siitä, mitä jättää tekemättä (lue: tunkematta suuhunsa) kuin mitä tekee.

Vierailija
4/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ehtii syödä kuitenkin? ;) Painonpudotus on kuule enemmän kiinni siitä, mitä jättää tekemättä (lue: tunkematta suuhunsa) kuin mitä tekee.

Myös valvominen ja stressi lihottaa, vaikkei syöminen muuttuisi yhtään.

Vierailija
5/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vissiin lukenut, mitä lihavuustutkijoilla on sanottavana aiheesta?

Vierailija
6/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehtii syömään kuitenkin ilmeisesti. 

Vierailija
7/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh, eipä tuossa hirveesti nyt mitään ole. Jos itselleen keksii kaikenmaailman ylimääräistä tekemistä, niin sitten on. Ihan kuin se äiti olisi jumalasta seuraava. Ei ole, monet pelaavat tuota äitikorttia tämän tästä. Muillakin ihmisillä on puuhansa, mutta he eivät toitota sitä kaikkiala 24/7.

Vierailija
8/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kaikkiala”

Vierailija
9/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla miehetkin tuntuvat lihovan, mutta jostain syystä aloittajaa ärsyttää vain naisten liikakilot. Pidä vain huoli omasta painostasi.

Vierailija
10/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja niissä vastuissa sen painon pitäisi pudota ja pysyä kurissa. Ruokavalio, liikunta ja lepo, kun on niitä asioista joiden vanhempien pitäisi periyttää myös lapsilleen.

Vierailija
11/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiala... että tämmönen provoilija...

Vierailija
12/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tavoitteena, että muutama kilo jäisi raskausajoilta, mutta pyh, taas oon laiha kun luuviulu. Mitä muutamissa lisäkiloissa on vikana? Pääasia, että on terve ja harrastaa liikuntaa.

Vierailija
13/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että kukaan kommentoi tätä, mutta pannaan nyt kuitenkin:

"

Rissanen on sitä mieltä, että lihominen ei ole yksittäisen ihmisen oma vika vaan nyky-yhteiskunnan tuottama ongelma. Ihmiset lihovat, koska elinympäristö on muuttunut sellaiseksi, ettei se sovi meidän kivikautisille geeneillemme.

”Useimmilla meistä on lukuisia erilaisia perintötekijöitä, joiden vuoksi lihomme helposti”, Rissanen sanoo."

"Rissasen mukaan syy on ihmisen biologiassa. Ihmiskunta on koko historiansa ajan kamppaillut ruuanpuutetta vastaan, ja hengissä ovat selvinneet ne, joiden elimistö on sopeutunut niukkaan energiansaantiin.

”Ei siitä ole kuin runsaat sata vuotta, kun Suomessa oli viimeinen nälänhätä”, Rissanen muistuttaa.

Lihominen alkoi 1970- ja 80-luvuilla, kun elintaso nousi. Moniin koteihin hankittiin auto ja televisio. Ruokakaupasta sai keskiolutta ja kioskilta irtokarkkia. Suomeen perustettiin hampurilaisravintoloita, ja kauppoihin ilmestyi einespitsoja.

Hengissä pysymisen taanneista geeneistä alkoi tulla ongelma.

Geenit vaikuttavat muun muassa siihen, millaisista ruuista pidämme tai miten herkästi reagoimme kylläisyyden tunteeseen. Lisäksi perimä ohjaa sitä, kuinka helposti lihakset kasvavat ja minne vararasvaa kertyy."

"Rissanen alkoi tutkia Meilahden sairaalassa erilaisia laihdutusmenetelmiä, kuten tuolloin tehokkaaksi uskottua paastoamista. Hän uskoi monien muiden lailla, että ratkaisu lihavuuteen ja siihen liittyviin sairauksiin on laihduttaminen.

”Olin vakuuttunut, että vaikka muut epäonnistuvat, minä pystyn hoikentamaan ihmisiä pysyvästi, kun vain hoidan heitä tarpeeksi pieteetillä ja kokonaisvaltaisesti”, Rissanen muistelee.

"Vuosien varrella Rissanen ideoi muun muassa laihdutukseen tarkoitetun ateriankorvikkeen ja oli mukana kehittämässä Painonvartijoiden ohjelmaa.

Enää Rissanen tai muutkaan asiantuntijat eivät kannusta ihmisiä tiukoille laihdutuskuureille. Niistä kun voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

NAINEN oli Rissasen painonhallintaryhmän tähtioppilas. Hän oli onnistunut laihtumaan kymmeniä kiloja. Mutta eräänä päivänä tähtioppilasta ei näkynyt. Rissanen yritti soitella tämän perään, mutta laihdutusryhmäläinen ei vastannut. Lopulta Rissasen puhelin soi.

”Hänen miehensä soitti ja sanoi, että vaimo vain itkee nurkassa ja syö koko ajan.”

Silloin Rissanen ymmärsi, miten vakavia sivuvaikutuksia laihduttamisella saattaa pahimmillaan olla. Syömisen kontrolloiminen ja nälkä voivat altistaa syömishäiriöille. Rissanen alkoi tutkia lihavuuden ohella ahmintahäiriötä ja kehittää siihen hoitoa.

Hänen mukaansa ahmintahäiriöt ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä, kun laihduttaminen on yleistynyt.

”Osalla laihduttajista laihdutus ei pääse kunnolla alkuunkaan, kun heille tulee hirmuinen nälkä. Joillekin tulee ahmintaa pelkästä laihdutuksen yrityksestäkin.”

Laihduttamiseen liittyy syömishäiriöriskin lisäksi toinen ongelma: se ei useimmiten toimi."

"”Jos on kerran lihonut, elimistö puolustaa luolamiehen biologiaa monin kieroin tavoin. Aivoihin jää jälki siitä, että olet kerran ollut tietyssä ravitsemustilassa. Jos tilasta poiketaan, elimistön hälytyskellot soivat ja elimistö pyrkii entiseen painoonsa.”"

Tässä nyt jotain otteita lihavuustutkijan haastattelusta Hesarista.

https://www.hs.fi/elama/art-2000006218373.html  

Vierailija
14/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tavoitteena, että muutama kilo jäisi raskausajoilta, mutta pyh, taas oon laiha kun luuviulu. Mitä muutamissa lisäkiloissa on vikana? Pääasia, että on terve ja harrastaa liikuntaa.

Millä terveys mitataan? Sillä, että pitää itse itseään terveenä?

Vierailija
15/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuustitkijat sanovat myös, ettei kannata lihoa, koska laihtuminen on vaikeaa. Itse keksin kaikki keinot, joilla pääsin liikkumaan heti lasten syntymän jälkeen. Jouduin muutaman äidin paheksunnan kohteeksi, kun "aina jumppasin". Lapset jo yliopistossa, liikun edellen paljon ja olen koko elämäni ollut suurinpiirtein samoissa mitoissa. En tarkkaile syömisiäni.

Vierailija
16/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuustitkijat sanovat myös, ettei kannata lihoa, koska laihtuminen on vaikeaa. Itse keksin kaikki keinot, joilla pääsin liikkumaan heti lasten syntymän jälkeen. Jouduin muutaman äidin paheksunnan kohteeksi, kun "aina jumppasin". Lapset jo yliopistossa, liikun edellen paljon ja olen koko elämäni ollut suurinpiirtein samoissa mitoissa. En tarkkaile syömisiäni.

Ei kannata lihoa.... Sekö se keskeisin viesti mielestäsi on? Ei se, että lihominen ja laihtuminen onkin aika paljon monimutkaisempaa kuin se, että syömällä lihoo ja syömättä jättämisellä laihtuu?

Mulla ei kiloja jäänyt lasten saamisen jälkeen (tai toisen lapsen jälkeen jäi, mutta ne karisivat lopulta itsestään (vaikka en kovasti voinut liikkua aika pitkään aikaan, kun nivelet olivat niin löysät), vaan sairastamisen jälkeen. Niitä ei ole kovin paljon, mutta ne ovat todella tiukassa. Olen ollut suurimman osan kesää pätkäpaastolla, ja olen laihtunut n. 1–2 kg. 

Vierailija
17/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtii kyllä syömään heikkoa ruokaa ja napostella :)

Vierailija
18/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä syöminen ei vaadi yhtään enempää aikaa kuin huono syöminen. Oikeastaan päinvastoin, huonolla ravinnolla täytyy syödä kaiken aikaa, hyvällä pärjää vähemmälläkin.

Vierailija
19/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sitten? Jos lapsista on jäänyt kiloja niin mitä se sua liikuttaa, oli ne lapset sitten 3v tai 30v.

Vierailija
20/99 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksellä saa kyllä raskauskilot pois jos samalla edes vähän liikkuu ja katsoo mitä suuhunsa laittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi