IL:n toimittaja esiintyi työttömänä ylioppilaana ja sai suoraan haastattelukutsuja – miksi niin moni nuori on silti vailla työtä?
Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille.
Kommentit (135)
Kuinkahan moni noistakin tarjotuista töistä olisi KOKOaikaista. Nuo mainitut on tunnettuja juuri osa-aikaisuuksistaan.
Tossa jutussa toimittaja soitti yit:n hr-asiantuntijalle. Ensinnäkin nuo isot rakennusfirmat suorastaan ylpeilevät sillä, kuinka vähän työmailla on niiden omaa työvoimaa. Käytännössä ei lainkaan, kaikki ovat alihankkijoiden ja vuokrafirmojen leivissä.
Toisekseen tavallisia töitä ei enää mistään haeta soittamalla suoraan jollekin rekrytointiin vaikuttavalle taholle. Johtajan paikkaa haettaessa ehkä, mutta ei rakennusapulaisen.
Aina pitää täyttää rasti ruutuun -lomake jotta voidaan karsia automaattisesti vihreäsilmäiset, alle 180-senttiset, liian painavat etc etc. Lisäksi pitää tallentaa kasvokuva ettei vahingossakaan tulisi edes haastateltua väärän näköisiä ihmisiä.
Olen koulutukseltani hum. kand. ja gradua vaille valmis koulutettu opettaja. En ole koskaan saanut opettajan sijaisuuksia, en siis edes yhtä tuntia tehdä opetustöitä. Opiskeluaikana ja myöhemminkin olen ollut töissä mm. kaupassa ja siivoamassa. Hukkaan meni koulutus, jäi vaan opintolainan maksettavaksi!
Nuorena sitä teinkin siivoushommia, taimien istutusta (puutarhat/maisemanhoitofirmat olisi muuten ollut hyvä soittaa jutussa läpi), ja muita "hanttihommia" kun oli välivuosi, kesätyötä vaille tms... Aina löytyi töitä kun teki vaan.
Ja tekisin edelleen mielellään, jos polvi ei olisi rikki. Seisomisesta, pitkästä istumisesta (pakkotahtinen liukuhihnatyö), kyykistelystä jne. vapaata työtä ei helposti saatavissa töissä löydy.
Joten oman alan töitä odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani hum. kand. ja gradua vaille valmis koulutettu opettaja. En ole koskaan saanut opettajan sijaisuuksia, en siis edes yhtä tuntia tehdä opetustöitä. Opiskeluaikana ja myöhemminkin olen ollut töissä mm. kaupassa ja siivoamassa. Hukkaan meni koulutus, jäi vaan opintolainan maksettavaksi!
Kiinnostaisi tietää että mistä oikein olet hakenut noita jos et ole edes päivän tai parin tunnin sijaisuuksia saanut? Vai oletko hakenut vain pidempiä sijaisuuksia? Tai vain siellä opiskelupaikkakunnallasi jossa on siis pilvin pimein muutakin hakijoita?
Helpointa on aloittaa vaikka siitä koulusta jossa on itse lapsena käynyt kun siellä on yleensä opettajia jotka sinut muistavat. Ihmiset valitsevat helpoiten ihmisen jonka tuntevat etukäteen edes jotenkin.
Sitten kun kokemusta on jonkin verran, pääsee helpommin myös muualle.
Kyllä minäkin ylioppilaana kelpasin ja sain töitä "epäpätevänä". Sitten, kun oli korkeampi koulutus, niin yhtäkkiä samat paikat olivatkin taas ylioppilaille. Onneksi ei ainakaan palkanmaksuhalukkuudella ole mitään tekemistä asian kanssa, eihän? :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin ylioppilaana kelpasin ja sain töitä "epäpätevänä". Sitten, kun oli korkeampi koulutus, niin yhtäkkiä samat paikat olivatkin taas ylioppilaille. Onneksi ei ainakaan palkanmaksuhalukkuudella ole mitään tekemistä asian kanssa, eihän? :D
Vastavalmistunut ylioppilas kai saa kunnalta vaan sitä KVTESin "kesätyöntekijänpalkkaa" eli tyyliin puolet normaalista?
työni puolesta tiedän, että ainakin pk - seudulla on jatkuvasti pulaa ainakin varastotyöntekijoistä ja siivoojista. Mutta miksi on työpulaa, selittyy sillä että työ on fyysisesti raskasta, palkka pieni ja työvuorot voi olla tosi hankalia. Huonojen sijaintien ja ihmeellisten työvuorojen vuoksi joissain paikoissa melkein pitäisi olla pakosti oma auto käytössä. Uskon, että kyllä noihin tulijoita riittäisi, jos palkka olisi 3000€. Toinen vaihtoehto olisi, jos asuinkustannukset ja muut kustannukset olisi sellaisia, että sillä 2000€ palkalla tulisi toimeen. Esim kaksion vuokra max 400€. Vielä yksi vaihtoehto olisi leikata sosiaalietuuksia niin paljon, että ihmisten olisi pakko tehdä noita töitä kun vaihtoehto olisi olla työtön ja puilla paljailla. Henkilökohtaisesti kannatan kaikkien vaihtoehtojen maltillista yhdistelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää että mistä oikein olet hakenut noita jos et ole edes päivän tai parin tunnin sijaisuuksia saanut? Vai oletko hakenut vain pidempiä sijaisuuksia? Tai vain siellä opiskelupaikkakunnallasi jossa on siis pilvin pimein muutakin hakijoita?
Helpointa on aloittaa vaikka siitä koulusta jossa on itse lapsena käynyt kun siellä on yleensä opettajia jotka sinut muistavat. Ihmiset valitsevat helpoiten ihmisen jonka tuntevat etukäteen edes jotenkin.
Sitten kun kokemusta on jonkin verran, pääsee helpommin myös muualle.
Veikkaan, että hakenut opiskelukaupunkinsa +100km säteellä, jolloin niitä samoja paikkoja hakee kaikki muutkin aina ensimmäisistä vuosikursseista jo valmistuneisiin. Siihen ryhmään mahtuu paljon noita suihteilla meneviä. Jos olisi joku pikkukunta, jossa ei ole opekoulua lähimaillakaan niin todennäköisesti pääsee melkeinpä "Olisko?"-kysymyksellä tuuraamaan.
Joskus yksinkertaisiinkin töihin voi olla ihmeellisiä vaatimuksia. Esim. linja-autosiivoojalla pitää olla C-kortti, koska niitä autoja pitää myös siirtää pesupaikkaan yms.
Ja kunnalle pääsee aika helposti koulunkäyntiavustajaksi. Toki rikosrekisteriä ei saa olla seksuaali- tai huumausainerikoksista. Mutta reippaasti soitto lähialueen kouluihin, niin uskon että töitä tarjotaan. Vakkaripestiä ei usein välttämättä saa ilman alan tutkintoa, mutta koska avustajien tarve on jatkuva, niin niihin otetaan myös epäpäteviä. Varmasti noin puolet joka koulun avustajista on epäpäteviä.
Palkka on noin 1900€/kk ja siistiä sisätyötä. Aina kun määräaikaisuus päättyy, niin uutta tarjotaan. Kesäksi pitää keksiä jotain muuta. Itse myin marjoja torilla kesän.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan: olet 1) hakenut kaupungista jossa valmistuu opettajia ja/tai 2) erehtynyt jättämään haun Kuntarekryn sijaishakemuksen varaan.
Kaikille info: se Kuntarekryn sijaishaku ei toimi koulussa ollenkaan. Suora sähköposti tai soitto rekseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille.
Runsaasti, eli siivousta, puhelinmyyntiä, mäkkärin kassaa (johon kaveri tosin ei edes päässyt jokunen vuosi sitten, joten ei välttämättä edes ole jatkuvasti paikkoja). Ja palkka on mikä? Työolot ovat mitkä? Sanoisin, että todella surkeaa työtä on tarjolla, enkä yhtään ihmettele, ettei kiinnosta.
Anteeksi nyt vaan, mutta jostain se työura pitää aloittaa. Ilman työkokemusta ja kummempaa työkokemusta nyt vaan ei voi olettaa pääsevänsä heti huippupalkoille kivoihin töihin.
Aloitin itse työt 18-vuotiaana kaupan kassalla. Palkka oli sillon n. 7e/tunti. Työajat epäsäännöllistä vuorotyötä ja toisinaan jopa yli 10 tunnin päiviä.
Vaan en valittanut, vaan tein työni ja sain työkokemusta, joka taas auttaa pääsemään seuraavaan paikkaan.
Pikkuhiljaa alkaa työkokemuksen myötä sekä palkka, että työajat parantua.
On oikeasti käsittämätöntä, jos esim. pikaruokaravintola koetaan nuorelle huonoksi työpaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni noistakin tarjotuista töistä olisi KOKOaikaista. Nuo mainitut on tunnettuja juuri osa-aikaisuuksistaan.
... Ja miksi ihmeessä se osa-aikatyö ei kelpaisi nuorelle, joka saattaa vieläpä asua vanhempiensa luona?
Nuorenahan nimenomaan kannattaa ottaa noita osa-aika töitä, jos opiskelee tai asuu vielä vanhemmillaan.
Vierailija kirjoitti:
No jo on outoa, kun pelkillä yo-papereilla pääsin sijaistamaan lähikouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni työ oli sellaista josta saa oikeaa palkkaa, eli ei tarvitse anella Kelan almuja? Työharjoittelukokemuksella kun ei osteta kaupasta ruokaa tai makseta vuokraa.
Eli jos vaihtoehdot on elää kokonaan kelan aluilla tai vain osittain kelan aluilla, niin sinusta kannattavampaa on elää kokonaan kelan almuilla?
Osasit sentään joka kolmannella kerralla kirjoittaa almun oikein.
Työstä pitää saada TES:n mukainen korvaus. Muu on tulonsiirto veronmaksajilta yrityksille ja polkee palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään pitkistä sijaisuuksista vaan päivän parin keikoista. "Oikea" opettaja antaa ohjeet mitä pitää tehdä joten kyllä siitä normaalilla järjellä oleva nuori selviytyy. Toki pitää olla oma-aloiteisuutta ja reippautta mutta ei ole kyllä liian vaativaa opettaa esim. ala-asteella.
Ihmettelen jos näihin hommiin otetaan nuoria pystymetsästä, kun alan opiskelijoitakin on tarjolla yllin kyllin.
Pikkupaikkakunnilla ei ole alan opiskelijoita.
Minä joka tein näitä 2000-luvun alkupuolella tein töitä Espoossa. Olisin saanut tehtyä enemmänkin, minulle muodostui muutama apulaisrehtori jotka tykästyivät minuun ja soittivat joka viikko. Pahimpiin paikkoihin en kuitenkaan mennyt uudestaan, näiden joukossa mm oma ala-asteeni. Hyviin ja rauhallisiin kouluihin onkin pitkät vakisijaisten listat ja niihin on vaikea päästä. Kerran pääsin pariksi päiväksi, silloin työstä suorastaan nautti! Huonoihin sitten kun löytyy kelpo sijainen niin rehtorit ovat aivan mielin kielin että tulethan uudestaan. Toisaalta työtä oppi tekemällä paljon, ensimmäinen sijaisuuteni oli niin katastrofi että hävetti. Sittemmin aloin ymmärtämään kurinpidon perusteita, hyödynsin kyllä paljon asioita joita aikoinaan omaan luokkaani oli kokeiltu (meille ei lopulta annettu sijaista vaan sijainen meni rehtorin luokalle ja rehtori tuli meidän luokan sijaiseksi). Näissä huonoissa kouluissa opettamisen voi melkeinpä unohtaa, huomattavasti enemmän hyötyä olisi armeijan kaluunan taidoista. Tai psykiatrin. On uskomatonta, paljonko oppilaissa on diagnooseja, jopa neljänneksellä tai kolmanneksella pahimmillaan. Kyllä varmasti pääsee sijaiseksi jos soittaa näihin häirikkökouluihin, käy kerran ja homma sujuu hyvin. Eihän niihin kukaan halua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni työ oli sellaista josta saa oikeaa palkkaa, eli ei tarvitse anella Kelan almuja? Työharjoittelukokemuksella kun ei osteta kaupasta ruokaa tai makseta vuokraa.
Eli jos vaihtoehdot on elää kokonaan kelan aluilla tai vain osittain kelan aluilla, niin sinusta kannattavampaa on elää kokonaan kelan almuilla?
Osasit sentään joka kolmannella kerralla kirjoittaa almun oikein.
Työstä pitää saada TES:n mukainen korvaus. Muu on tulonsiirto veronmaksajilta yrityksille ja polkee palkkoja.
Jos ei ole muuta kommentoitavaa kuin kirjoitusvirheet, niin ei taida olla kovin painavaa sanottavaa.
Ja tässä puhutaan NUORTEN työllistymisestä. Eli se aika, jolloin voidaan vielä tehdä osa-aikaisempaa työtä ja jolloin aloitetaan sieltä ties-palkkalistojen alkupäästä.
Siitä saadaan työkokemusta, jolla päästään kiinni työelämään ja etenemään siinä.
Niin onhan noita..... HARJOITTELU (ORJA) töitä vaikka muille jakaa...
Ei ole uutinen! Kaikki tietää että töitä on. Ne ovat vain heikosti palkattuja, niin ei jaksa vaivautua. Erotus siihen mitä saa tukina on yksinkertaisesti liian pieni.