IL:n toimittaja esiintyi työttömänä ylioppilaana ja sai suoraan haastattelukutsuja – miksi niin moni nuori on silti vailla työtä?
Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille.
Kommentit (135)
Siivoustöissä oli lapseni koko kesän. Hotellissa. Todella raskasta ja palkka alle kympin.
Vierailija kirjoitti:
Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille.
Runsaasti, eli siivousta, puhelinmyyntiä, mäkkärin kassaa (johon kaveri tosin ei edes päässyt jokunen vuosi sitten, joten ei välttämättä edes ole jatkuvasti paikkoja). Ja palkka on mikä? Työolot ovat mitkä? Sanoisin, että todella surkeaa työtä on tarjolla, enkä yhtään ihmettele, ettei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä palkalla kerrossiivoomaan vaan ja hajottamaan kroppa ja mieli
Juuri kirjoitinkin tuohon kommentin. Aivan kahjo työtahti ja palkka mitätön.
Siskoni otti yhteyttä naapurikaupungin siivousfirmaan ja kyseli töitä. Olisi varmasti saanut paikan mutta ongelmaksi muodostui työaika: työt alkavat klo 16 tai myöhemmin. Pienellä paikkakunnalla bussi voi kulkea niin että pääsee töihin mutta sieltä pitäisi päästä kotiinkin!
Tuntipalkka 11e, sillä ei tuosta noin vain muuteta kyseiselle paikkakunnalle tai ajeta ajokorttia saati osteta autoa.
Tl;dr:
EI TÖITÄ TARJOLLA
- Rakennusala (YIT, SRV): Rekrytoinnit painottuvat muun muassa turvallisuus- ja sesonkisyistä kesään ja rakennusalan opiskelijoihin.
VAATIMUKSENA ALAKOHTAINEN LISÄKOULUTUS
- Vartiointiala (Securitas, Avarn Security): Vartijan tehtäviin vaaditaan vartijakortti, johon ainakin Avarn kouluttaa hakijan. Sopivia tehtäviä kartoitetaan yhdessä hakijan kanssa työhaastattelussa.
- Taksiala (Kovanen, Fixutaxi): Hakijan on suoritettava viranomaisten vaatima taksin ammattiajolupa sekä kaupunkituntemuskoe. Työnantaja kurssittaa maksusta tarvittaessa. Ainakin osa-aikaiseksi kuljettajaksi pääsee tämän jälkeen nopeastikin.
TÖITÄ TARJOLLA
- Siivousala (SOL, Lassila & Tikanoja): Joihinkin tehtäviin vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta tai kokemusta, mutta monissa paikoissa hakija perehdytetään tehtäviinsä. Avoimia paikkoja runsaasti.
- Kaupan ala (HOK-Elanto, Kesko): Täysi-ikäinen voi päästä myyjäksi ilman kokemustakin, tehtävissä arvostetaan hyvää asennetta. S-ryhmällä ja Keskolla myyjä-tittelillä yhteensä noin 150 avointa työpaikkaa ympäri Suomen.
- Ravintola-ala (Hesburger, McDonald’s): Työnantaja kouluttaa työtehtäviin ja tarvittaessa myös työssä vaaditun hygieniapassin. Paljon erityyppisiä työsuhteita tarjolla koko Suomessa.
- Muuttotyö (Niemi): Tehtäviin perehdytetään. Haussa lisäpisteitä ajokortista ja työturvallisuuskortista. Keikkatyötä tarjolla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.
- Lisäksi TE-toimiston työpaikkailmoitusten perusteella ilman koulutusta pääsee nopeastikin esimerkiksi myyntiedustajan tai henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.
Siitä vaan "myyntiedustajiksi" eli puhelinmyyjiksi provikkapalkalla.
Vinkki oikeille nuorille, joilla työhaluja:
kaiva esiin esim. kotikuntasi Pedanet ja sieltä koulujen rehtorien ja apulaisrehtorien sähköpostit.
Sitten naputtelet tiiviin viestin, jonka lähetät näille rekseille.
Ihan vaan perusesittely itsestäsi: Olen X.X. Kirjoitin ylioppilaaksi viime keväänä ja odottelen varusmiespalveluksen alkua. Olen kiinnostunut opettajan ja ohjaajan sijaisuuksista. Olen käytettävissä kaikkiin aineisiin [ja tähän sitten mainintaan, jos soittaa/urheilee/ osaa tiettyjä kieliä / on kokemusta vaikkapa liikuntaesteisen avustamisesta].
Ei tarvitse kauan odottaa, kun kutsu kuuluu, flunssaepidemiat hoitavat headhuntauksen kyllä.
En puuttuu rikkaat sukulaiset jotka maksaa sen mitä palkasta jää uupumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tl;dr:
TÖITÄ TARJOLLA
- Siivousala (SOL, Lassila & Tikanoja): Joihinkin tehtäviin vaaditaan laitoshuoltajan koulutusta tai kokemusta, mutta monissa paikoissa hakija perehdytetään tehtäviinsä. Avoimia paikkoja runsaasti.
L&T:n työntekijänä voin kertoa perehdytyksen olevan olematonta. Esim. meillä asiakaskohde on suuri elintarviketehdas, pääosa töistä matalapainepesua eli ei lattioiden moppaamista. Perehdytys on tasoa tuossa on kumisaappaat, tuosta vesiletku ja pese puhtaaksi. Tiloissa tehdään ruokaa ja aamuisin ennen tuotannon alkua tilat tarkastetaan silmämääräisesti ja tasaisin väliajoin otetaan mikrobiologiset testit jotta varmasti on puhdasta. Tuntipalkka 11,57e ja tiedät tekeväsi työt pirun hyvin kun kukaan ei anna minkäänlaista palautetta. Fyysisesti rankkaa ja työajat ilta- ja yöpainotteisia. Ei ikälisiä.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni otti yhteyttä naapurikaupungin siivousfirmaan ja kyseli töitä. Olisi varmasti saanut paikan mutta ongelmaksi muodostui työaika: työt alkavat klo 16 tai myöhemmin. Pienellä paikkakunnalla bussi voi kulkea niin että pääsee töihin mutta sieltä pitäisi päästä kotiinkin!
Tuntipalkka 11e, sillä ei tuosta noin vain muuteta kyseiselle paikkakunnalle tai ajeta ajokorttia saati osteta autoa.
Olen huomannut että on juuri tällainen ihmisryhmä jolle olisi kyllä töitä tarjolla mutta jokaisessa työpaikassa on aina joku ongelma miksi juuri sitä ei voi ottaa vastaan. Sitten kuitenkin kitistään että kun töitä ei ole.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
kaiva esiin esim. kotikuntasi Pedanet ja sieltä koulujen rehtorien ja apulaisrehtorien sähköpostit.
Ihan vaan perusesittely itsestäsi: Olen X.X. Kirjoitin ylioppilaaksi viime keväänä ja odottelen varusmiespalveluksen alkua. Olen kiinnostunut opettajan ja ohjaajan sijaisuuksista. Olen käytettävissä kaikkiin aineisiin [ja tähän sitten mainintaan, jos soittaa/urheilee/ osaa tiettyjä kieliä / on kokemusta vaikkapa liikuntaesteisen avustamisesta].
Ei tarvitse kauan odottaa, kun kutsu kuuluu, flunssaepidemiat hoitavat headhuntauksen kyllä.
Opettajan sijaisen pitäisi osata opettaakin. Mitä ihmeen tarkoitusta varten opettajia koulutetaan yliopistoissa puoli vuosikymmentä, jos hommasta kerran selviytyy ihan ylioppilaspohjaltakin?
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Juuri näin. Oma lapseni on tehnyt näitä töitä armeijan jälkeen samalla kun luki pääsykokeisiin. Sijaisuuksia oli isossa kaupungissa tarjolla monta kertaa viikossa ja palkka noin 20e/h.
Toki jokaiselle opetustyö lasten parissa ei sovi mutta jos sopii niin on mukavaa työtä. Näyttää myös ihan hyvältä CV:ssä kun on tehnyt vastuullista ja oma-aloitteisuutta vaativaa työtä.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
jos on tuollainen tausta, niin hyvällä onnella ehkä kansalaispistoon vetämään jotain kurssia. peruskulun tai lukioon ei tuollaisella välttämättä pääse opettamaan, kun pitäisi olla enemmän opintoja taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Opettajan sijaisen pitäisi osata opettaakin. Mitä ihmeen tarkoitusta varten opettajia koulutetaan yliopistoissa puoli vuosikymmentä, jos hommasta kerran selviytyy ihan ylioppilaspohjaltakin?
Kyse ei ole mistään pitkistä sijaisuuksista vaan päivän parin keikoista. "Oikea" opettaja antaa ohjeet mitä pitää tehdä joten kyllä siitä normaalilla järjellä oleva nuori selviytyy. Toki pitää olla oma-aloiteisuutta ja reippautta mutta ei ole kyllä liian vaativaa opettaa esim. ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tl;dr:
TÖITÄ TARJOLLA
L&T:n työntekijänä voin kertoa perehdytyksen olevan olematonta. Esim. meillä asiakaskohde on suuri elintarviketehdas, pääosa töistä matalapainepesua eli ei lattioiden moppaamista. Perehdytys on tasoa tuossa on kumisaappaat, tuosta vesiletku ja pese puhtaaksi. Tiloissa tehdään ruokaa ja aamuisin ennen tuotannon alkua tilat tarkastetaan silmämääräisesti ja tasaisin väliajoin otetaan mikrobiologiset testit jotta varmasti on puhdasta. Tuntipalkka 11,57e ja tiedät tekeväsi työt pirun hyvin kun kukaan ei anna minkäänlaista palautetta. Fyysisesti rankkaa ja työajat ilta- ja yöpainotteisia. Ei ikälisiä.
Niin onhan se ikävää, kun ei ole siisti sisätyö 8-16.
Eiköhän näissä ole pointti, että menet töihin, kesäksi tai vuodeksi.. Ei tarvitse sinä duunissa koko ikää olla. Ns etenet elämässäsi. Yo-papereilla pitäis saada ammatti-ihmisen palkka
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
jos on tuollainen tausta, niin hyvällä onnella ehkä kansalaispistoon vetämään jotain kurssia. peruskulun tai lukioon ei tuollaisella välttämättä pääse opettamaan, kun pitäisi olla enemmän opintoja taustalla.
Ylioppilaan "papereilla" paasee kyllä opettamaan peruskoulun puolelle. Tiedän useamman nuoren (omani mukaanlukien) joka on näitä sijaisuuksia tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis nuori. Jollekin 19-vuotiaalle onkin ihan hyväksyttyä olla ylioppilas ja työtön. Mutta sitten kun vaikka 22-vuotiaana esittäydyt työttömäksi ylioppilaaksi, niin eipä töitä heru jollei voi osoittaa olleensa vaikka lapsiaan hoitamassa ne CV:n aukkovuodet. Puhumattakaan sitten jos ikää on 25, 27, 30, 35, 40...
Tämä. Tekisipä joku toimittaja jutun miten suhtaudutaan vaikkapa 30-35-vuotiaan ylioppilaan hakemuksiin jolla työkokemusta pari vuotta (palkkatukitöitä mukana) ja vaikka neljä työkokeilua eri aloilta. Tulisiko minkäänlaista vastausta lähetettyihin hakemuksiin? Entä mikä olisi reaktio suoriin työnhakusoittoihin?
Valitettava fakta on se, että liian hyvin maksetaan kotiin.
Jos maristaan huonosta palkasta niin kannattaa muistaa, että mikä tahansa työ on varmasti varmempi tie hyvään palkkaan kuin olla tekemättä mitään. Pari-kolme vuotta työttömänä ja työnantaja ei palkkaa sinua. Sen sijaan jos olet tehnyt mitä tahansa työtä on se aina plussaa ja kertoo sinusta jotain. Nykyään pitäisi päästä heti hyville palkoille ja ilman koulutusta...
Pienellä palkalla kerrossiivoomaan vaan ja hajottamaan kroppa ja mieli