Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhemmat Pakottaa lukioon

Poika15V
01.09.2019 |

Moro. oon 15v poika ja ens vuonna peruskoulu on ohi.mun paikka on amixes autoalalle, se on ollut jo varmaa 12 vuotiaasta lähtien, oon korjaillu enon kaa mopoja ja autoja siitä asti. Vanhemmat kummiski (varsinkin äiti) sanoo että mä oon ihan lukiolainen. Mun äiti myös sanoo et jos meet amiksee niin teet kaksoistutkinnon... Mä inhoon pänttäämistä, koulus en jaksa lukuaineissa keskittyä ollenkaan. Käsityöt sujuu ihan hyvin. Miten saisin mun vanhemmat käännytettyä? Että päästäis mut amiksee.. Ka: 7.6
Onko kellää ollu samanlaist tilannetta? Vinkkejä pliis.
Kiitos

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat molemmat siis akateemisia ja haluavat minulta sama :(

t: keskustelun aloittaja

Vierailija
2/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat voi päättää sun puolesta.

Puhu vaikka koulussa opon kanssa, hän voisi jutella äidille vähän järkeä.

Tietysti lukio on ihan mahdollista tuolla keskiarvolla, mutta jos sulla itselläsi on jo valmiina joku toive koulun suhteen, nii sen pitäisi olla se vaihtoehto mihin sinua tuetaan ja kannustetaan.

Nykyään kun voi opiskella missä iässä tahansa, niin ei menetä mitään vaikka aloittaa amiksesta ja opiskelee sitten lisää, jos mielenkiintoa ja tarvetta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että lukion käyneenä sinusta tulee aikuisena syrjäytynyt. Moni lukion käynyt jää täysi-ikäisenä vain kotiin istumaan ja pelaamaan pelejä ja katsomaan sarjoja, eikä siis aloita korkeakouluopintoja tai ainakaan menesty niissä.

Pelkän lukion käynyt on aikuisena täysin tyhjän päällä, koska hänellä ei ole ammattia niin kuin amiskan käyneillä on.

Jos vanhempasi vetoavat siihen, että korkeakoulutetuilla on paremmat palkat, niin kannattaa myös mainita siitä, että amiskan käyneellä työura on usein jopa yli 10 vuotta pidempi, eli hän ehtii ansaita paljon palkkaa sinä aikana, kun korkeakoulua käyvä vaan nostaa opintotukea tai tekee jotain kaupankassan pätkäduunia.

Korkeakouluun pääsykään ei ole itsestäänselvyys jos ei ole hyviä arvosanoja ja hyvä motivaatio. Toisin sanoen moni lukion käynyt päätyy lukion jälkeen kuitenkin amiskaan (jos siis nyt ylipäätään aloittaa mitään jatko-opintoja, eli ei syrjäydy, ks. edellä). Amiskaan päätyminen tarkoittaa sitä, että lukio-opinnot olivat käytännössä lähes turhat.

Vierailija
4/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti lukio on ihan mahdollista tuolla keskiarvolla, mutta jos sulla itselläsi on jo valmiina joku toive koulun suhteen, nii sen pitäisi olla se vaihtoehto mihin sinua tuetaan ja kannustetaan.

Nykyään kun voi opiskella missä iässä tahansa, niin ei menetä mitään vaikka aloittaa amiksesta ja opiskelee sitten lisää, jos mielenkiintoa ja tarvetta on.

Kyllä voivat päättää 15-vuotiaan puolesta. Huoltaja määrää kouluhausta.

Vierailija
5/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo melkein 8 ja ei osaa kirjoittaa kunnolla.

Vierailija
6/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiarvo melkein 8 ja ei osaa kirjoittaa kunnolla.

Aika harva 15v osaa kirjoittaa muuta kuin teinikieltä.

Vierailija
7/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ei elä valitsemaansa lapsensa elämää täysi-ikäisyydestä eteenpäin.

Vierailija
8/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ei elä valitsemaansa lapsensa elämää täysi-ikäisyydestä eteenpäin.

15-vuotias ei ole täysi-ikäinen.

Vierailija
9/9 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi, että jos hän haluaa sinun valmistuvan tulevasta koulustasi, paikkasi on amis. Meillä kävi niin, että äiti "pakotti" pikkuveljeni lukioon vaikka hän olisi halunnut amikseen autopuolelle. Lopputulos: veli sai kursseista lähinnä vitosia, lopetti lukion kahden vuoden jälkeen. Sitten opiskeli oppisopimuksella autonasentajaksi. Paljon helpommalla olisi päässyt, jos äiti ei olisi ruvennut säätämään veljen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä