Paljon ok-talossa maksaa jos sauna esim. 2h päällä
Kommentit (34)
Ei voida tietää. Riippuu sähkösopparista. Kuka pitäis sähkösaunaa omakotitalossa? Kyllä se puusauna olla pitää.
Ei yhtään, kun puut on omasta metsästä.🤗
Voiko suomessa olla näin TYHMIÄ ihmisiä.
Jos olisi 6 kW:n kiuas ja pieni sauna, jonka lämmitys kestää puoli tuntia ja sen jälkeen termostaatti katkoo 50% ajasta, niin sähköä menisi silloin 3 + 1,5 + 3 = 7,5 kWh ja jos sähkö maksaisi 20 cnt/kWh, niin hinnaksi tulisi 1,50 €.
Vierailija kirjoitti:
Tuplaten sen mitä rivarissa
Miksi? Onko rivariin tarkoitetut kiukaat jotenkin erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain 0,20e.
Ja varmaan ei.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain 0,20e.
Joo tuota luokkaa. Jos kiuas on kooltaan esimerkiksi 6kW, niin sähköä kuluisi kahdessa tunnissa täydellä teholla 12 kWh. Kiukaan termostaatti kuitenkin katkaisee lämmityksen kun asetettu maksimi on saavutettu. JOS kiuas lämpiäisi koko ajan niin sähköä menisi 5snt/kWh sähkösopimuksella ja saman hintaisella siirrolla 1,20e. Mutta jos arvoidaan että kiuas lämpeää noin kuudesosan tuosta ajasta niin pääsemme sinun arvioosi 20 snt.
Esim. mulla pieni rivarin kiuas 6kw ja maksan sähköstä karkeasti 10 - 15c / kw.
Tunnissa siis uppoaa tuommoinen vajaa euro ja kahdessa tunnissa mulla menisi joku 1.5e.
Ihan matematiikkaahan tämä on.
Mutta riippuu kiukaan kulutuksesta ja sähkösopimuksesta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain 0,20e.
Joo tuota luokkaa. Jos kiuas on kooltaan esimerkiksi 6kW, niin sähköä kuluisi kahdessa tunnissa täydellä teholla 12 kWh. Kiukaan termostaatti kuitenkin katkaisee lämmityksen kun asetettu maksimi on saavutettu. JOS kiuas lämpiäisi koko ajan niin sähköä menisi 5snt/kWh sähkösopimuksella ja saman hintaisella siirrolla 1,20e. Mutta jos arvoidaan että kiuas lämpeää noin kuudesosan tuosta ajasta niin pääsemme sinun arvioosi 20 snt.
Vaan kun ei lämpeä. Esim. ennenkuin sauna tarpeeksi lämpeää, niin mulla se posottaa ainakin ekat 30 min ihan yhtä soittoa, ennenkuin alkaa katkomaan. Ja saunoessahan sen hyvin huomaa.
Ainakin puolet ajasta se käy koko ajan.
Sinccis
Joku miettii nyt kerrostalojen saunavuoromaksuja...
Minulla on tavallinen kaksio uudehkossa kerrostalossa. Sähkölasku on kahden kuukauden välein 40- 45e. Pari kertaa ollut liki 50e. Sauna on 2,5 m2. Saunon 2x/vk. Tietysti muu sähkönkulutus saunomisen päälle. Iso äly- tv, läppäri , astianpesukone ja muu sähkönkulutus. Ei sauna vie paljoa.
3 kertaa sen mitä kerrostalossa. Siellä tosin riippuu sitä missä kerroksessa sauna on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplaten sen mitä rivarissa
Miksi? Onko rivariin tarkoitetut kiukaat jotenkin erilaisia?
Mitoitetaan saunan koon mukaan. Ja sulaketaulukin voi tulla vastaan.
Esim. 3 x 10A, niin siihen maximi on 2300w (mulla jännite 230v) per vaihe.
eli tekisi 6900W maximin, (periaatteessa 7200W)
Eli tuo 6kw kiuas on jo ihan tapissaan. Isompaa ei saa / kannata laittaa.
Sinccis
Maksaa sen verran että kerran vuodessa viitsii tehdä puut. Puut ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida tietää. Riippuu sähkösopparista. Kuka pitäis sähkösaunaa omakotitalossa? Kyllä se puusauna olla pitää.
Meillä on Harvian ”hetivalmis” sähkökiuas. Aina päällä hiukan, saunassa pyykkien kuivatus. Jos tekee äkkiseltään mieli saunaan, painaa vain high’lle ja kansi auki, tosi pian pääsee löylyihin. Ja on ainoa sähkökiuas, joka pärjää vertailussa puusaunalle. Hyvät löylyt. Siksi sähkösauna.
Sähkölaskussa ei tee juurikaan eroa siihen, jos ei olis sauna päällä.
Vierailija kirjoitti:
3 kertaa sen mitä kerrostalossa. Siellä tosin riippuu sitä missä kerroksessa sauna on
😁
Jos nelihenkinen perhe saunoo SÄHKÖkiukaalla n. 2h ja suihkut lisänä niin mites paljon maksaa koko saunominen kun vettä kuluu suihkuihin ja lämmitykseen ja kiukaaseen?
Varmaan jotain 0,20e.