Suomen huipputuloisimmilta rankkaa arvostelua köyhille ja työttömille uutuuskirjassa – ”Voivat syyttää vain itseään”
Suurituloisimpaan promilleen kuuluvat pitävät työtä vieroksuvia ihmisiä Suomen ongelmana. Sen sijaan varakkaiden joutilaisuus on heistä ansaittua, selviää Huipputuloiset-kirjasta.
Kommentit (103)
'Pikku Ironisti' kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kova tarve selittää kaikki elämässä omaksi ansiokseen. Se lisää hallinnan tunnetta ja tuntuu hyvältä. Lisäksi ei tarvitse tuntea syyllisyyttä paremmasta osastaan, koska omassa mielessään he ovat valinneet tietoisesti oman polkunsa. Ja tämähän pätee kaikkeen: varallisuuteen, älykkyteen, hoikkuuteen, lasten kasvatukseen, uraan jne jne. Sattuman ja synnynnäisen hyväosaisuuden osuutta vähätellään ja omaa osuutta liioitellaan.
Onhan sillä rahan ja varallisuuden käsittelytaidolla nyt aika hemmetinmoinen merkitys. Vai miten selität nämä Tollo Tavikset jotka saaneet massiivisen yllätysperinnön tai muunlaisen suuren rahavoiton ja menettäneet sen hetkessä? Kaikista nyt vaan ei ole rikkaiksi vaikka rahaa annettaisiinkin.
Joo sitkeällä työllä ja periksiantamattomalla sitkeydellähän se Paris Hiltonkin on jättiomaisuutensa koonnut ...
Onhan sillä kaikenlaisia omia tuottavia bisneksiäkin, vai oletko niin tollo että näet vain sen bimbon julkisuuskuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, kyllä täälläkin on aika rumaa tekstiä hyvätuloisista, toivotaan sairautta, köyhyyttä ja kuolemaa jne.
Toisinpäin tämmöinen on vain hyväksytynpä, köyhä saa haukkua rikasta.
Parasta olisi jos kohdattaisiin kaikki ihmisinä tilipussiin katsomatta. Molemminpuolinen ymmärrys lisääntyisi.
Niin toivon sairautta niille jotka väittää että köyhyys on aina oma syy. Voivat sitten kokeilla käydä töissä vaikka syöpä veisi puhekyvyn.
Tämä! Valitettavasti se ei aina riitä että elää terveellisesti, syö monipuolisesti ja urheilee. Silti voi sairastua vakavasti tai joutua onnettomuuteen joka voi rampauttaa työkyvyttömäksi. Eniten juuri ärsyttää se että hyvätuloiset hokee "köyhyys on aina oma syy". Tiedän itse onnettomuuden uhrina että näin ei todellakaan aina ole! Sen vuoksi välillä kun olen kivuissa ja luen taas tällaisia juttuja toivon että saisivat omakohtaista kokemusta ja "heräisivät" 😑
Ei köyhyys AINA ole oma syy, mutta kyllä niillä omilla valinnoilla (ihan omilla arkipäivisilläkin) on merkittävä vaikutus siihen kuinka köyhä on. Rikkaaksi ei kaikilla ole mahdollisuutta, mutta omilla valinnoillaan köyhyyttä voi huomattavasti vähentää. Esimerkiksi tupakointi on yleisempää köyhien keskuudessa. Ja köyhyys on valitettavan usein Suomessa itseaiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, kyllä täälläkin on aika rumaa tekstiä hyvätuloisista, toivotaan sairautta, köyhyyttä ja kuolemaa jne.
Parasta olisi jos kohdattaisiin kaikki ihmisinä tilipussiin katsomatta. Molemminpuolinen ymmärrys lisääntyisi.
Niin toivon sairautta niille jotka väittää että köyhyys on aina oma syy. Voivat sitten kokeilla käydä töissä vaikka syöpä veisi puhekyvyn.
Tämä! Valitettavasti se ei aina riitä että elää terveellisesti, syö monipuolisesti ja urheilee. Silti voi sairastua vakavasti tai joutua onnettomuuteen joka voi rampauttaa työkyvyttömäksi. Eniten juuri ärsyttää se että hyvätuloiset hokee "köyhyys on aina oma syy". Tiedän itse onnettomuuden uhrina että näin ei todellakaan aina ole! Sen vuoksi välillä kun olen kivuissa ja luen taas tällaisia juttuja toivon että saisivat omakohtaista kokemusta ja "heräisivät" 😑
Ei köyhyys AINA ole oma syy, mutta kyllä niillä omilla valinnoilla (ihan omilla arkipäivisilläkin) on merkittävä vaikutus siihen kuinka köyhä on. Rikkaaksi ei kaikilla ole mahdollisuutta, mutta omilla valinnoillaan köyhyyttä voi huomattavasti vähentää. Esimerkiksi tupakointi on yleisempää köyhien keskuudessa. Ja köyhyys on valitettavan usein Suomessa itseaiheutettua.
Toivotaan että jäät auton alle ja menetät työkykysi, niin pääset itse kokeilemaan itseaiheutettua köyhyyttä. Jo tänään!
Vierailija kirjoitti:
Toimivan kansantalouden edellytys on se, että rahavirrat pysyvät liikkeellä. Kun köyhä saa rahaa, hän käyttää sen kaiken ruokaan ja palveluihin ja raha päätyy täysin takaisin kiertoon. Mutta kun raha saapuu erittäin rikkaan tilille, niin se jää sinne homehtumaan eikä palaa takaisin pyörittämään talouden rattaita. Toisin sanoen erittäin rikkaat ovat itse osasyyllisiä, miksi talous sakkaa. He toimivat kuin iilimadot, jotka imevät rahaa pois systeemistä. Ennen näitä iilimatoja kuritettiin, mutta nykyisin erityisesti Kokoomus yrittää kaikin keinoin iilimatojen herkuttelua parantaa.
Ei jää. Valtaosalla rikkaista EI ole TILILLÄ mitään älyttömiä summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimivan kansantalouden edellytys on se, että rahavirrat pysyvät liikkeellä. Kun köyhä saa rahaa, hän käyttää sen kaiken ruokaan ja palveluihin ja raha päätyy täysin takaisin kiertoon. Mutta kun raha saapuu erittäin rikkaan tilille, niin se jää sinne homehtumaan eikä palaa takaisin pyörittämään talouden rattaita. Toisin sanoen erittäin rikkaat ovat itse osasyyllisiä, miksi talous sakkaa. He toimivat kuin iilimadot, jotka imevät rahaa pois systeemistä. Ennen näitä iilimatoja kuritettiin, mutta nykyisin erityisesti Kokoomus yrittää kaikin keinoin iilimatojen herkuttelua parantaa.
No asia ei parane yhtään, jos ne rahat ovat veroparatiiseissa tai ulkomaalaisissa sijoituskohteissa.
[/quote]
Kiva kun tiedät asiani paremmin? Kyllä tiedän moisia tapauksia ja sille on aivan syynsä miksi valtaosa pysyykin köyhinä, kun rahat laitetaan saman tien haisemaan eikä osata suunnitella tulevaisuutta. Tottakai tällaiset tapaukset on harvinaisia mutta väittäisin että suurin osa on silti Tollo Taviksia, eikä tiedä mitä sille isolle yhtäkkiä saadulle rahalle tekisi. Näkeehän sen näistä haaveiluistakin miten heti hankkisi sitä ja tätä ja ostaisi kaikki mitä on koskaan halunnut, niin ne nämä tavisperijätkin on tehneet ja rahansa menettäneet. Rikkaat sentään ymmärtää, että pysyäkseen vauraana raha pitää laittaa tuottamaan.[/quote]
Helppo se on puhua jos ei ole kokenut pitkään kestänyttä vähävaraisuutta. Kun ei ole voinut vuosiin mitään hankkia vaikka silmälasit olisi pitänyt uusia jo kolme vuotta sitten näön heikentymisen vuoksi, pesukone on ollut jo kaksi kuukautta rikki, talvikengistä irtoaa pohjat ja auto hajoilee tielle niin kun rahaa tulee niin ne rahat menee noiden asioiden korjauksiin eikä sijoituksiin jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asia ei parane yhtään, jos ne rahat ovat veroparatiiseissa tai ulkomaalaisissa sijoituskohteissa.
Entäs jos ne on kotimaisissa sijoituskohteissa? Nythän on oiva tilaisuus sijoittaa kun kotimaisilla firmoilla kyykkää kurssit.
Helppoja se on puhua perittyjen rahojen takaa.....
Pitäisi laittaa tosi köyhä työtön ja tälläinen superrikas samalle viivalle, ei rahaa, ei suhteita, ei työtä tai pientuloinen työ ja katsoa sitten uudestaan, että kumpikin pärjää paremmin...
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tiedät asiani paremmin? Kyllä tiedän moisia tapauksia ja sille on aivan syynsä miksi valtaosa pysyykin köyhinä, kun rahat laitetaan saman tien haisemaan eikä osata suunnitella tulevaisuutta. Tottakai tällaiset tapaukset on harvinaisia mutta väittäisin että suurin osa on silti Tollo Taviksia, eikä tiedä mitä sille isolle yhtäkkiä saadulle rahalle tekisi. Näkeehän sen näistä haaveiluistakin miten heti hankkisi sitä ja tätä ja ostaisi kaikki mitä on koskaan halunnut, niin ne nämä tavisperijätkin on tehneet ja rahansa menettäneet. Rikkaat sentään ymmärtää, että pysyäkseen vauraana raha pitää laittaa tuottamaan.
Helppo se on puhua jos ei ole kokenut pitkään kestänyttä vähävaraisuutta. Kun ei ole voinut vuosiin mitään hankkia vaikka silmälasit olisi pitänyt uusia jo kolme vuotta sitten näön heikentymisen vuoksi, pesukone on ollut jo kaksi kuukautta rikki, talvikengistä irtoaa pohjat ja auto hajoilee tielle niin kun rahaa tulee niin ne rahat menee noiden asioiden korjauksiin eikä sijoituksiin jää rahaa.
Nuoruudessa rahankäyttöni oli aika hervotonta ja tuli suoraansanottuna ryypättyä tili tyhjäksi. Nykyään tilanne toinen ja olen saavuttanut sen säästeliäisyydellä. Olen silmälasini tilannut Ruotsista ja ihmettelen, kun väki makselee ennemmin useita satasia enemmän ostaakseen ne kalliilla jostain kivijalkakaupasta. Aivan samanlaiset lasit minun n. 150e lasit kuin ne toisen 500-700e lasitkin. Autoni olen opetellut korjaamaan itse ja osat saa halvalla esim. Autodocista. Ompelen, liimaan ja korjaan muutenkin kaiken mistä saa vielä käyttökelpoista. Telkkarin fixasin vaihtamalla kondensaattorit. En toki mikään superrikas ole, mutta 100t säästöt saanut kerrytettyä ihan perusduunarina alle 2500e palkalla. Toki kaikenlaista kettuilua olen saanut kuulla pihistelystäni, mutta eipähän tarvitse surkutella rahattomuuttaan.
Ei minusta noissa rikkaiden asenteissa ole yhtään mitään uutta ja outoa. Tutkia voisi myös muiden, keskituloisten asenteita köyhiä kohtaan ja sieltä löytyisi varmasti kovia asenteita myöskin. Itsellä oli keskituloiset vamhemmat ja koulutukseen hakeutumista tuettiin voimakkaasti henkisesti ja rahallisesti. Sain opiskeltua ja vakituisen työpaikan. Mutta en hetkeäkään ajattele, että olen sen takia parempi kuin muut! Perhettään ei oi valita ja kodin ilmapiirillä ja tuella on valtava merkitys lapsen itsetunnolle ja pärjäämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitään kenenkin taustoista. Minä esimerkiksi olen valmistunut aikoinaan juuri lamaan, joutunut olemaan työttömänä, Päässyt uudelleen opiskelemaan, ja näytti lupaavalta, mutta sitten taas kun valmistuminen oli käsillä tulikin uusi lama. Toki kesät oli opiskelun aikana tehtyä töitä. Sitten taas tehtiin pienipalkkaisia töitä, pahimmillaan 3 työtä yhtäaikaa, kirjaimellisesti työmatkoineen 16 h /vuorokausi 7 päivää viikossa. SILTI olen sieltä köyhimmästä 10% päässyt rikkaimpaan 10%. Sitä rahaa EI JÄÄ jos sitä holtittomasti tuhlaa silloin kun sitä saa. Vieläkin minulla näkyy ne tiukat ajat siten, että lasken tulot ja menot kuukausia eteenpäin, ja mietin todella tarkkaan meneekö tienattu euro velkojen vähennykseen, sijoituksiin vai ihan kulutukseen. Yleensä vieläkin menee sijoitukseen, koska siten saan viimeistään parin kuukauden päästä lisää tuloa tulevaisuuden menojen kattamiseen. Viimeksi perjantaina laitoin rahaa sijoituksiin, että ensi kuussa saisin 4 euroa enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitään kenenkin taustoista. Minä esimerkiksi olen valmistunut aikoinaan juuri lamaan, joutunut olemaan työttömänä, Päässyt uudelleen opiskelemaan, ja näytti lupaavalta, mutta sitten taas kun valmistuminen oli käsillä tulikin uusi lama. Toki kesät oli opiskelun aikana tehtyä töitä. Sitten taas tehtiin pienipalkkaisia töitä, pahimmillaan 3 työtä yhtäaikaa, kirjaimellisesti työmatkoineen 16 h /vuorokausi 7 päivää viikossa. SILTI olen sieltä köyhimmästä 10% päässyt rikkaimpaan 10%. Sitä rahaa EI JÄÄ jos sitä holtittomasti tuhlaa silloin kun sitä saa. Vieläkin minulla näkyy ne tiukat ajat siten, että lasken tulot ja menot kuukausia eteenpäin, ja mietin todella tarkkaan meneekö tienattu euro velkojen vähennykseen, sijoituksiin vai ihan kulutukseen. Yleensä vieläkin menee sijoitukseen, koska siten saan viimeistään parin kuukauden päästä lisää tuloa tulevaisuuden menojen kattamiseen. Viimeksi perjantaina laitoin rahaa sijoituksiin, että ensi kuussa saisin 4 euroa enemmän rahaa.
No, jospa saisit kroonisen, parantumattoman syövän niin voisit kokeilla saatko silloinkin kerättyä yhtä paljon rahaa! Ihan haasteena elämältä!
Minun rikkaan ei tarvitse tinkiä mistään. Mutta toisten tulee tinkiä paljon vähästäänkin jotta minä saan vielä enemmän. Tässä oppi jolla Suomea johdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tiedät asiani paremmin? Kyllä tiedän moisia tapauksia ja sille on aivan syynsä miksi valtaosa pysyykin köyhinä, kun rahat laitetaan saman tien haisemaan eikä osata suunnitella tulevaisuutta. Tottakai tällaiset tapaukset on harvinaisia mutta väittäisin että suurin osa on silti Tollo Taviksia, eikä tiedä mitä sille isolle yhtäkkiä saadulle rahalle tekisi. Näkeehän sen näistä haaveiluistakin miten heti hankkisi sitä ja tätä ja ostaisi kaikki mitä on koskaan halunnut, niin ne nämä tavisperijätkin on tehneet ja rahansa menettäneet. Rikkaat sentään ymmärtää, että pysyäkseen vauraana raha pitää laittaa tuottamaan.
En tiedä teidän paikkakunnasta, mutta ainakin täällä sossu on suostunut kustantamaan lasit kaikista vähävaraisimmille. Noita muita ollaan itse saatu facen roskalavan tai torin kautta kun ei meilläkään ole ollut hyvään toviin varaa hommata mitään uutta. Ollaan aina nätisti kysytty olisiko jollakin ylimääräisenä toimivaa konetta tai vaatteita ja moni tuntuu auliisti antaneen pois ylijäämiään. Joillakin ihmisillä näyttäisi olevan vielä sydän paikallaan, suuri kiitos heille! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jospa saisit kroonisen, parantumattoman syövän niin voisit kokeilla saatko silloinkin kerättyä yhtä paljon rahaa! Ihan haasteena elämältä!
Ja kaikilla köyhillähän on tosiaan parantumaton krooninen syöpä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhyys VOI olla omakin syy. Väitän vielä että omilla valinnoilla on paljon suurempi merkitys kuin yhteiskunnalla joka tarjoaa edes jollain tavalla säällisen toimintaympäristön.
Jos omat valinnat ovat huonoja (ei käydä kouluja, ryypätään ja pidetään hauskaa), ei mikään yhteiskunnan rakenne voi tältä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikilla köyhillähän on tosiaan parantumaton krooninen syöpä....
Ei olekaan, mutta toivotaan että Sinä jo tänään huomaat hengityksesi olevan jotenkin raskaampi, hikoilet öisin, et jaksakaan käydä töiden jälkeen lenkillä ja tadaa! Sinua halveksiva lääkäri toteaa parantumattoman imusolmukesyövän, miehesi ei jaksa katsella kortisonista turpoavaa kroppaaai ja jättää nuoremman ja terveemmän vuoksi, ystäviäsi ei kiinnosta kuunnella sairaasta, huonoa energiaa levittävästä Sinusta mitään ja menetät työsi! Saat vähän haastetta päiviisi, ties vaikka rikastut kun on niin paljon vapaa-aikaa!
Eivät ehkä tajua kuinka naurettavia väitteensä ovat.
Psykologit ovat tehneet testejä siltä miten menestyminen vaikuttaa ihmiseen.
Niissä testeissä pelataan täysin hyvään onneen ja sattumaan perustuvia pelejä, joissa ei menestymiseen pysty vaikuttamaan omilla teoilla millään tavalla.
Näissä teksteissä on käynyt niin, että peleissä pärjänneet ovat alkaneet pistämään menestystä omana ansionaan. Häviäjiin nämä menestyvät suhtautuivat tylysti ja kuvittelivat häviön johtuvan taitamattomuudesta.
Yleensä älykkäät ihmiset ymmärtävät, että sattumalla on suuri vaikutus, eikä kaikki ole aina omasta työstä ja taidoista kiinni, vaikka se siltä tuntuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhyys VOI olla omakin syy. Väitän vielä että omilla valinnoilla on paljon suurempi merkitys kuin yhteiskunnalla joka tarjoaa edes jollain tavalla säällisen toimintaympäristön.
Jos omat valinnat ovat huonoja (ei käydä kouluja, ryypätään ja pidetään hauskaa), ei mikään yhteiskunnan rakenne voi tältä pelastaa.
Kodista saadulla esimerkillä ja asenteilla on suuri merkitys, kannustetaanko koulunkäyntiin ja työntekoon. Tämä ei ole riippuvainen tuloista vaan vanhempien asenteista. Poliitikkojen asenteilla on myös merkitystä, ollaanko ultraliberalistisen talouspolitiikan kannattajia vai ei. Yhteiskunta voi pestä kätensä tai vaikuttaa aktiivisesti politiikalla hyvinvoinnin tasa-arvoiseen jakamiseen.
Elä nyt viitsi. Minä köyhä suomalainen en pidä afrikkalaisia köyhiä omaa syystään köyhinä vaan korruptoituneen ja kansastaan piittaamattoman heidän oman maansa päättäjien ja maan varallisuutta riistävien suuryhtiöiden uhreina. Suomen valtiolla ei silti ole mitään velvollisuutta osallistua heidän elättämiseensä kuten ei esimerkiksi Ruotsin tai Afrikan tarvitse elättää suomalaisia.