Ystävä ehdotti että hankkisimme yhdessä vauvan.
Ja ihmetyksekseni täytyy myöntää että ajatus kiehtoo hieman. Olemme tunteneet 20 vuotta ja näemme viikottain. Tunnen hänet erittäin hyvin ja hän minut. Olemme kumpikin muutamaa vuotta vaille nelikymppisiä, joten minun kohdallani aika on käymässä vähiin.
Kaikki yksityiskohdat ovat vielä täysin auki.
Ajattelin nyt viikonloppuna käydä tätä asiaa lävitse päässäni ja olisi ihana kuulla myös muiden mielipiteitä ja ajatuksia asiasta.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Les bojen tapana on mennä hedelmöityshoitoihin, ei ottaa isää tuttavista. Tämä tuleva kaveri-isähän joutuu maksamaan elatusmaksutkin, ei se pelkästään muumimukituotokseen jää.
Tässä kai olis i kyse siitä, että se kaveri-isä ninenomaan haluaa olla isä, viettää aikaa, kasvattaa ja myös majsaa lapsen elatuksesta osuutensa,
Tuo olisi minun unelmani, en jaksa parisuhdetta, mutta haluaisin lapsen. Harmi ettei minulla ole noin läheistä ystävää. Tartu tilaisuuteen ap!
Mielenkiintoinen aihe. Vielä varmasti aika harvinaista, mutta varmasti tulevaisuudessa erittäin yleistä.
Jos isyys tunnustetaan, mikä varmaan on toivottua, vanhempainloma on ihan yhtä mahdollinen kuin kaikissa muissakin perhemalleissa.
Kaikkia tässä esitettyjä kysymyksiä olisi minusta ihan perinteisessä heteroliitossakin lapsia tekevien hyvä pohtia.
Paitsi ehkä asian selittämistä sukulaisille yms sekä lapselle itselleen, mutta mielestäni sitä ei tarvitse miettiä teidänkään. On erilaisuutta kohtaamattomien harhakuvitelmaa, että nuo olisivat jotain kynnyskysymyksiä.
Harkitsin itse aikanani lasta vastaavalla systeemillä, mutta meidän tilanteessamme isäehdokas meni alussa täysin tilttiin ottaessani näitä käytännön kysymyksiä esiin. Nyt muutamia vuosia myöhemmin hän on ilmoittanut kiinnostuksensa uudelleen, mutta minä olen alkanut ajatella, etten ehkä kuitenkaan halua lasta.
Sateenkaariperheet ry:n kautta löytyy varmasti tukea ja tietoa, mutta sen varmaan tiedättekin.
Onnea teille hankkeeseen :)
Hei ap!
Minulla on kokemusta vastaavasta asiasta. Parivuotias lapsemme sai alkunsa yhden yön jutusta hyvän ystäväni kanssa. Halusimme ehdottomasti pitää lapsen, mutta emme halunneet yhteistä parisuhdetta.
Palsta menee jo pian kiinni, mutta voisin tulla katsomaan tätä keskustelua huomenna uudestaan jos sinulla on jotain mitä haluaisit kysyä minulta käytännön järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Les bojen tapana on mennä hedelmöityshoitoihin, ei ottaa isää tuttavista. Tämä tuleva kaveri-isähän joutuu maksamaan elatusmaksutkin, ei se pelkästään muumimukituotokseen jää.
Höpö höpö. Kolmi- ja neliapilaperheitä löytyy kyllä, toki myös hedelmöityshoidoissa käyneitä naispareille lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Minulla on kokemusta vastaavasta asiasta. Parivuotias lapsemme sai alkunsa yhden yön jutusta hyvän ystäväni kanssa. Halusimme ehdottomasti pitää lapsen, mutta emme halunneet yhteistä parisuhdetta.
Palsta menee jo pian kiinni, mutta voisin tulla katsomaan tätä keskustelua huomenna uudestaan jos sinulla on jotain mitä haluaisit kysyä minulta käytännön järjestelyistä.
Kiitos! Minä pohdin sinulle huomiselle kysymyslistaa. Ap
Kyllä lapsi tarvitsee OIKEAT vanhemmat. Ei sopimusvanhempia
Molemmat siis haluavat oman biologisen lapsen, mutta parisuhteen oman sukupuolensa edustajan kanssa? Kunhan molempien oikeus lapseen tunnustetaan, niin ei tuossa pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Varmasti paljon huonomminkin on asiat monen eronneen normiheteroparin lapsella, kun ruvetaan vääntämään tapaamisoikeudesta yms eron jälkeen. Muistakaa vaalia ystävyyttänne!
Vierailija kirjoitti:
Molemmat siis haluavat oman biologisen lapsen, mutta parisuhteen oman sukupuolensa edustajan kanssa?
Aloittaja on sanonut, että molemmat ovat kiinnostuneita samasta sukupuolesta. Ilmeisesti ovat kuitenkin keskenään eri sukupuolta, jos lapsen meinaavat hankkia. Kuinka savolainen täytyy olla, että näistä tiedoista voi päätellä molempien olevan homoseksuaaleja? Eikö kaiken järjen mukaan toinen olisi homo ja toinen hetero?
Teidän pitäisi ajatella mahdollisuutta saada lapsi joka kasvaa aikuiseksi, ei vauva. Kyseessä on niin paljon enemmän kuin vauva. Jos keskustelu aloitetaan sillä, että olisipa kiva saada vauva, niin ei hyvä.
Kuinka usein lapsi näkisi isäänsä?
Äläkä sano, ettei sillä ole väliä. On sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ole parisuhteessa?
Koska olemme kiinnostuneet samasta sukupuolesta. Ap
Oletko provo, vai miksi kerrot asioista kierrellen ja kaarrellen ja paljastat oleellisia yksityiskohtia vain tipoittain?
Sinä olet siis nainen, niinkö? Tuo ystävä on mies, niinkö? Toinen teistä tai molemmat on homo/lepso, niinkö? Ja tästä johtuen lapsia ei ole tullut / ei tule ilman eri sopimusta.
Lapsesta on suuri koko elämän kattava vastuu, eikä sellaisen hankinta hetken päähänpistosta ole järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Teidän pitäisi ajatella mahdollisuutta saada lapsi joka kasvaa aikuiseksi, ei vauva. Kyseessä on niin paljon enemmän kuin vauva. Jos keskustelu aloitetaan sillä, että olisipa kiva saada vauva, niin ei hyvä.
"Hei, hankitaanko lapsi joka kasvaa aikuiseksi?", "Emmä viitti, mutta vauvan voisi hankkia." Näinkö kuvittelet keskustelun menneen?
Siis mistä ihmeestä sait sellaisen käsityksen, että aloittajalla joku omituinen luulo vauvan pysymisestä aina vauvana? Vai kiukuttaako vaan se, kun kaikki eivät halua ydinperhettä ja jotain nillitettävää oli keksittävä, vaikka aloittaja ei anna kuvitelmiisi kerrassaan mitään syytä?
Harmi, kun kukaan ystävämiehistäni ei halua lapsia ollenkaan. Voisin ihan ehdottomasti alkaa ystävän kanssa sopimusvanhemmuuteen, jos olisin sinkku. Tuntemattoman kanssa en missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei, hankitaanko lapsi joka kasvaa aikuiseksi?", "Emmä viitti, mutta vauvan voisi hankkia." Näinkö kuvittelet keskustelun menneen?
Siis mistä ihmeestä sait sellaisen käsityksen, että aloittajalla joku omituinen luulo vauvan pysymisestä aina vauvana? Vai kiukuttaako vaan se, kun kaikki eivät halua ydinperhettä ja jotain nillitettävää oli keksittävä, vaikka aloittaja ei anna kuvitelmiisi kerrassaan mitään syytä?
Kyllä sinultakin tuo nillittäminen käy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi tarvitsee OIKEAT vanhemmat. Ei sopimusvanhempia
Harvoilla näin on, suurimmalla osalla rikkonaiset perheet ja vain toinen vanhemmista kuvioissa ja paljon uusperheitä.
Minä suostuisin ja paperille kaikki sopimukset tapaamisista lähtien ja jos toinen vanhempi menehtyy tai ei pysy jostain syystä sopimuksessa siis ennakoida ihan kaikki mahdollinen.
Kaikilla lapsilla on oikeat vanhemmat. Mitä vikaa sopimusvanhemmuudessa on jos kummatkin lasta haluaa ja rakastaa sitä. Perhemallejahan on monenlaisia. Monilla on vain yksi vanhempi niin että ihan ruhtinaallista jos on kaksi jakamassa vanhemmuutta vaikkei ydessä asutakkaan.
Voi käsittää myös niin, että molemmat ovat kiinnostuneet naisesta, jolloin mies hetero, tai miehestä, jolloin ap hetero.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Onko teillä mitään kirjallista sopimusta asiasta?
Kuinka paljon olitte tekemisissä raskausaikana?
Miten asumisjärjestelyt?
Jos asutte erillään, miten lapsi ns. jaetaan?
Tukeeko toinen toista taloudellisesti?
Minkä asian suhteen on ollut eniten ongelmia?
Kumpi oli kotona vauvan kanssa?
Pää lyö nyt tyhjää, varmasti tulee vielä lisää kysymyksiä, ihana jos jaksat vastata. Ap
3 lapsen ydinperheen isä vastaa. Jos olette varmoja asiasta, olette tunteneet noin kauan ja kummallakin on vauvakuumetta - siitä vain. Jotenkin olen valmis uskomaan, että todellakin voitte antaa hyvä kasvuympäristön. On viisasta asua tuo vauva-aika yhdessä, mutta ennnen kuin lapsi kunnolla ymmärtää, on fiksua muuttaa erilleen, jotta lapsi valmiiksi kasvaa tuohon.