Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoista tietäville kysymyksiä, jos osaisitte vastata

Vierailija
30.08.2019 |

Hei
Olen miettinyt pitkään autokortin hankkimista ja auton ostamista, mutta en tiedä lainkaan kuinka paljon auton hankintaan, huoltoon ja veroihin menee, joten osaisiko joku kertoa...

...paljon pitäisi säästää rahaa, että saisi ostettua suht. hyvän käytetyn auton?
Ja paljon auton ylläpitäminen (verot ja muut) maksavat kuukaudessa/vuodessa?

Olen pienituloinen, joka haluaisi muuttaa pois keskikeskustasta syrjemmälle, mutta en voi muuttaa, koska en omista autoa ja syrjemmältä keskustaan matkustaminen on hankalaa. Siksi suunnittelen auton hankintaa, mutta en ole varma miten paljon se tuo lisäkustannuksia.

En asu Helsingissä, jos se vaikuttaa lainkaan asiaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama haave ja unelman toteuttaminen jo siinä pisteessä että ensi viikolla on 1. ajotunti! Autoon olen varannut 2000 euroa ja noin 200 euroa kuussa, alku näyttää miten tuolla lähtee pärjäämään ja pelivaraa siinä on muutamia satasia mutta toive olisi päästä tuohon tavoitebudjettiin.

Vierailija
22/38 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Tosiaan suvussa on onneksi osaavia henkilöitä autojen suhteen ja ajattelin heiltä vielä kysellä, mutta halusin näin aluksi kysellä täältä jos saisi sellaisia hinta-arvoja miten paljon auton hankkiminen ja ylläpito maksaisivat. Mutta näyttää kuitenkin siltä, ettei minulla olisi varaa tuohon autoon jos sen hinta on monia tuhansia euroja ja sitten yli 300e kuussa muihin kustannuksiin. Vuokrat syrjemmällä seudulla ei ole kuin noin 100e halvemmat, kuin missä asun nyt joten maksaisin siitä enemmän, etten asuisi keskustassa... Mikä tuntuu tosi hölmöltä.

Moikka, vastaaja nro 14 täällä. Jos osaavia henkilöjä on suvussa, olet jo voiton puolella. Automarkkinat ovat yllättävän sattumanvaraiset: kallis voi olla täysi pommi, halpa taas elämäsi paras hankinta (siinä mielessä kun auto voi olla hyvä hankinta). Minulla siis liikennevakuutus on ollut 200 - 400 euroa vuodessa autosta riippuen ja autovero 300 - 600 euroa (isoin summa dieselistä, pienemmät bensasta).

Toivotan aidosti tsemppiä, vaikka se voi hölmöltä kuulostaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit harkita:

Toyota: Yaris, Corolla

Nissan: Micra, Almera

Renault: Clio, Megane

Honda: Jazz, Civic

Dacia: mitä niitä onkaan..

Peugeot & Sitroen; löytyy paljon pikkuautoja

Joku muu merkki, mutta yritä kysyä, mitä siitä tiedetään.

Vierailija
24/38 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä vastaaja 14 vielä kerran: minulla oli kahden ekan auton kanssa sellaisia onnettomia ongelmia joihin se asiaa tunteva sukulainen / tuttava olisi osannut kiinnittää huomiota välittömästi. Yritä värvätä hänet mukaan jo auton valintaan, sillä on hurjan iso vaikutus!

Vastaajan 23 ehdotuksista poistaisin Renaultit ja Daciat sekä paljon ajetut Citroenit: nämä  ovat katsastustilastojen pahnanpohjimmaisia. Toyotat tuppaavat olemaan näissä tilastoissa korkealla.

Vierailija
25/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti maksaa 1500 ja autoilu 50snt/km. Itsepetoksella pääsee halvemmalla. Käsirahaa ei käytännössä tarvita, edullisimman rahoituksen saat autokaupasta helposti jos raha-asiasi ovat kunnossa.

Tämä on oikea vastaus. Summaan päädytään toistuvasti asiantuntijoiden laskelmissa. (Verottaja, Autoliitto, autolehdet.

Summan voi valehdella itselleen pienemmäksi "unohtamalla" pääoma- ja/tai tai korjauskustannukset.

Ritsassa ei ole pääomakuluja mutta korjauskulut ovat arpajaiset. Tyypilinen kulu on "laukeaminen" eli vika jota ei kannata korjata, jolloin koko auto menetetään. 

Vierailija
26/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama haave ja unelman toteuttaminen jo siinä pisteessä että ensi viikolla on 1. ajotunti! Autoon olen varannut 2000 euroa ja noin 200 euroa kuussa, alku näyttää miten tuolla lähtee pärjäämään ja pelivaraa siinä on muutamia satasia mutta toive olisi päästä tuohon tavoitebudjettiin.

Maa kutsuu! Jo vakuutus ilman poonuksia maksaa 200 euroa kuussa. Pajalla ei 200 eurolla sanota edes päivää. Bensaakaan ei aina onnistu anastamaan.

Vierailija
27/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiirissä pienituloisia ihmisiä, joilla on auto. Tosi usein saa kuunnella sitä, kun rahat on loppu ja autoa pitäisi korjata, katsastaa, maksaa vakuutus tai ostaa renkaat. En ostaisi pienituloisena autoa. 

Vierailija
28/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa kutsuu! Jo vakuutus ilman poonuksia maksaa 200 euroa kuussa. Pajalla ei 200 eurolla sanota edes päivää. Bensaakaan ei aina onnistu anastamaan.

Sanoinkin että pelivaraa on muutamia satasia ja tuo 200/kk lasketaan tietenkin koko vuodelle vakuutusten ja verojen ym suhteen. Muutama satanen pelivaraa voi olla esim. 500/kk joka tekee vuotta kohti 6000 niin tälläkö ei ylläpidetä autoa vai? Tavoite on pidemmällä tähtäimellä tuo 200 kuukaudessa ja se sitten onnistuu tai ei.

Vierailija
29/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näemmä sotketaan iloisesti auton kuluihin niin rahoitus kuin muut kuulut. AP kysyi auton kuluista / kuukausi, älkää sotkeko siihen (mahdollisen) rahoituksen osuutta, se kun riippuu ihan siitä, paljonko on suton ostohinta, paljonko maksaa käsirahaa ja paljonko täten jää tahoitettavaksi osamaksulla. Ja siinäkin sitten pystyy itse vaikuttamaan kuukausierän kokoon (pienempi kk-erä, pidempi maksuaika jne). Itse maksan vajaa vuosi sitten hankkimastani autosta rahoitusta alle 200 euroa kuukaudessa, mutta sainkin maksettua käsirahaa melko paljon.

Tuolla ihan alkupäässä ketjua ainakin joku vastaaja kertoi n. 500 euron summista, jos ostaa rahoituksella ja säikäytti AP:n.

Vierailija
30/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinkin että pelivaraa on muutamia satasia ja tuo 200/kk lasketaan tietenkin koko vuodelle vakuutusten ja verojen ym suhteen. Muutama satanen pelivaraa voi olla esim. 500/kk joka tekee vuotta kohti 6000 niin tälläkö ei ylläpidetä autoa vai? Tavoite on pidemmällä tähtäimellä tuo 200 kuukaudessa ja se sitten onnistuu tai ei.

Se luetun ymmärtäminen "vakuutus ilman poonuksia maksaa 200 euroa kuussa"

Vierailija
31/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä maksa tuon hintaluokan (2000 eur) autoissa. Puhut itse ihan skeidaa koko ajan.

Vierailija
32/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näemmä sotketaan iloisesti auton kuluihin niin rahoitus kuin muut kuulut. AP kysyi auton kuluista / kuukausi, älkää sotkeko siihen (mahdollisen) rahoituksen osuutta, se kun riippuu ihan siitä, paljonko on suton ostohinta, paljonko maksaa käsirahaa ja paljonko täten jää tahoitettavaksi osamaksulla. Ja siinäkin sitten pystyy itse vaikuttamaan kuukausierän kokoon (pienempi kk-erä, pidempi maksuaika jne). Itse maksan vajaa vuosi sitten hankkimastani autosta rahoitusta alle 200 euroa kuukaudessa, mutta sainkin maksettua käsirahaa melko paljon.

Tuolla ihan alkupäässä ketjua ainakin joku vastaaja kertoi n. 500 euron summista, jos ostaa rahoituksella ja säikäytti AP:n.

Siis maksaako käsirahan ja rahoituskulut Joulupukki vai Jeesus? Maksaa varmaan remonttikulutkin?

Vierailija
33/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 400-500€/kk kannattaa budjetoida vähintään jos ottaa rahoituksella auton. Jos sulla ei ole ikinä ollut autoa niin vakuutukset maksaa aika reippaasti ja pakko ottaa täyskasko jos rahoituksella ostaa auton.

Et taida mikään talouden expertti olla, kun tuota halvemmalla saa jo liisattuakin auton, eikä tarvi kantaa remonteista ja autosta taloudellista vastuuta.

Sinccis

Vierailija
34/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä maksa tuon hintaluokan (2000 eur) autoissa. Puhut itse ihan skeidaa koko ajan.

Nuijalle tiedoksi: Vakuutusmaksut ovat samat kaikenikäisille autoille.

Vierailija
35/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisleasing olis muuten hyvä, mutta sulla kun olis alkava vakuutus, ilman bonuksia siis niin vakuutukset tulee kalliiksi. Mulla yks.leasing Renault Captur, 179€/kk.

Vierailija
36/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuijalle tiedoksi: Vakuutusmaksut ovat samat kaikenikäisille autoille.

Miten sä kuvittelet ettenkö olisi ottanut asioista selvää tuota budjettia suunnitellessani? Olen siis eri vastaaja kuin ap jolla on jo selvät sävelet minkä merkkinen ja minkä vuosimallin auto aikanaan hankitaan. Yhdestäkään vakuutusyhtiöstä ei ole tullut 200 euron kuukausimaksullista tarjousta.

Vierailija
37/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tsoukki. Että 2400e vuodessa. Kas kun mun lasku ei ole kuin puolet siitä. (ennen bonuksien vähentämistä)

Sinccis 

Vierailija
38/38 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä laskelma omista kuluista. 3 viimeistä autoani ovat maksaneet 700 euroa, 2500 euroa ja 2500 euroa.

Auto 2500

Vuosikulut (itsellä puolet näistä, kun täydet bonukset):

vakuutus (ei kaskoa!) 800

vero 250

katsastus 80 euroa

400 euroa vuodessa korjauksiin

öljy ja suodin yms. pientä, muutama kymppi pari kertaa vuodessa

Kuukausikulut:

80-100 euroa kuussa bensaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi