Te, kenellä todettu alhainen ferritiiniarvo, paljonko oli hemoglobiini?
Minulla oireet täsmää oppikirjakuvaukseen alhaiseen ferritiinitasoon ja 12,8 olikin tulos. Hemoglobiini sen sijaan olikin 141 vaikka minulle on normaalia 120-130 hb. Outoa, ja googlen mukaan voikin olla kyse vakavasta sairaudesta:/ Ei pitäisi googlettaa, mutta kun lääkäriaika on vasta 2 viikon päästä asian tiimoilta:(
Kommentit (42)
Hb 154, ferritiini 8. Nyt syön rautaa. Ei ollut muuta kuin peritty huono ferritiini, äidilläkin oli hb 142 ferritiini 7 ja isoäidillä samoin hyvä hb mutta ferritiinit alle 10. Kaikki ollaan kalpeita ja synnyttäneitä, ei muuta syytä kuin tuo, että ei ole saanut syntyessäänkään kunnon rautavarastoja. Myös lapsenlapsella, pojalla hb hyvä, mutta ferritiini 11. Tämmöinen sukurasite. Kaikille kehittyi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, kun tyroksiini vaatii tarpeeksi ferritiiniä toimiakseen, noin 70-80 olisi hyvä. Nyt syödään vajaatoimintaan lääkettä kaikki.
Eli nostaako rautahoito ensin ferritiiniä eikä vaikuta heti hemoglobiiniin? Onko kukaan saanut suonensisäisesti rautaa? Itselläni myös rekfuksitauti, joten rautatabletit on ainakin poissuljettuja. t: ap
ferritiini 20, hb 130
erittäin runsaat kuukautiset syynä (lääkärissä tutkittu kaikki, mm. keliakia)
Ferrit 9 ja hb 117. Lääkärin mielestä ei mitään vikaa ja millään ei hoideta tätä. En pysty suolistosairauden takia syömään rautalääkkeitä, ainoa on se sellainen suihke posken limakalvolle joss 10mg rautaa, tätä voin käyttää.
Jotkut muut on kiidätetty suunnilleen teholle rautatiputukseen tuolla arvolla. Oman tk-lääkärin mukaan ferritiini on hömppää!
Elimistö tietää, mihin ottaa lisäraudan. Hemoglobiini ei siis nouse taivaisiin, vaan omaan normaaliin tasoonsa ja ferritiini sitten jatkaa nousuaan ja nousuaan, kun hb jää siihen tiettyyn tasoon, vaikka lisärautaa vetelis kuukausia
Ferritiini mitattiin kun hb laski läpi raskauden (hb 137-->103). Ferritiini olikin sitten 7, ei lähdetty tekemään mitään kun hb ei tippunut alle sadan.
Ei kannata hinkua infuusiota jos on allergikko, astmaatikko tai saanut lääkkeistä allergisen reaktion. Infuusiossa on anafylaksivaara ja tämä riski on moninkertainen näille em ihmisille. Mulla raskaana olisi ollut ”perusteet” infuusiolla mutta olen saanut lerram anafylaksin lääkkeistä ja se nosti riskiluvun niin isoksi että lääkäri ei uskaltanut tiputtaa rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Elimistö tietää, mihin ottaa lisäraudan. Hemoglobiini ei siis nouse taivaisiin, vaan omaan normaaliin tasoonsa ja ferritiini sitten jatkaa nousuaan ja nousuaan, kun hb jää siihen tiettyyn tasoon, vaikka lisärautaa vetelis kuukausia
Kiitos! t: ap
Ferritiini 3, hg 145. Verenkuvassa punasolut olivat pienentyneitä. Hieman on tilanne parantunut lisäraudalla. Hg ei nouse eikä laske mulla tuosta. Huono raudanpuutteen mittari.
Vierailija kirjoitti:
Ferrit 9 ja hb 117. Lääkärin mielestä ei mitään vikaa ja millään ei hoideta tätä. En pysty suolistosairauden takia syömään rautalääkkeitä, ainoa on se sellainen suihke posken limakalvolle joss 10mg rautaa, tätä voin käyttää.
Jotkut muut on kiidätetty suunnilleen teholle rautatiputukseen tuolla arvolla. Oman tk-lääkärin mukaan ferritiini on hömppää!
Minullakaan ei ole ikinä ennen mitattu tuota arvoa, mutta nyt asiantunteva työterveyslääkäri halusi tutkia sen. Voisitko mennä yksityiselle? t: ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hinkua infuusiota jos on allergikko, astmaatikko tai saanut lääkkeistä allergisen reaktion. Infuusiossa on anafylaksivaara ja tämä riski on moninkertainen näille em ihmisille. Mulla raskaana olisi ollut ”perusteet” infuusiolla mutta olen saanut lerram anafylaksin lääkkeistä ja se nosti riskiluvun niin isoksi että lääkäri ei uskaltanut tiputtaa rautaa.
Olen allerginen penisilliinille, muita allergioita ei ole. t:ap
Vierailija kirjoitti:
Mene erikoislääkärille, tk lääkärit ei mitään suolistosairauksia osaa hoitaa. Pyydä päästä tiputukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä päästä rautainfuusioon sairaalaan. Itse olen käynyt kerran, ei tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mäkin sain penisiliinistä anafylaksin, ja ei siis lääkäri suositellut infuusiota
Vierailija kirjoitti:
145 oli hb ja ferritiini 13.
Miten sait nostettua ferritiiniä?
Ferritiini oli muistaakseni 10 ja HB 130.
Runsaat kuukautiset syynä varastoraudan vähenemiseen itselläni.