Onko kenelläkään kokemuksia siitä, kun Kela on hylännyt sairauspäivärahan?
Millaisia kokemuksia? Millaisten sairauksien kohdalla on tullut hylkäys?
Kommentit (21)
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta mä olen kuullut ihan järkyttäviä tarinoita. Monen hoitavan lääkärin lausunto on ollut ihmisellä sairaudesta ja Kelan "asiantuntija-lääkäri" tullut ja tehnyt hylkäyspäätöksen! Ihan käsittämättömiä mihin yhdenkin sairaan olisi pitänyt pystyä Kelan mielestä sellaisten sairauksien kanssa, kokopäivätyöhön jossa sairaus olisi pahentunut entisestään.
Ihan pötypuhetta ja huuhaata tämä Suomen hyvinvointivaltion puhe että taataan jokaiselle ihmiselle perusturva. Jos sairastut ja Kela hylkää päätöksen, niin tosiaan millä sitten elät... Toimeentulotuki ei ole automaattinen millään tavalla saada.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta olis mullakin saikulle mutta en uskalla hakea kun ei mitään varmuutta päivärahoista ja lisäksi kukaan, ei edes Kela, osaa sanoa miten se päiväraha lasketaan. Työttömänä sairastan vaikka ei saisi, pakko valehdella TE-virkailijalle. Yhtään hakemusta en ole laittanut koska arvostan työnantajia enkä halua heille valehdella. Pakko jostain tuloja saada ja työttömyyspäivärahalla selviän jotenkuten. Joten jään seuraamaan muiden kommentteja asiasta.
Mistä keksit, että työttömänä ei saa sairastaa. Siellähän pitää vain laittaa rasti ruutuun Oma asioinnissa, että edelleen hakee kokoaikatyötä sairaudesta huolimatta. Ei mitään ongelmia ole ollut!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pötypuhetta ja huuhaata tämä Suomen hyvinvointivaltion puhe että taataan jokaiselle ihmiselle perusturva. Jos sairastut ja Kela hylkää päätöksen, niin tosiaan millä sitten elät... Toimeentulotuki ei ole automaattinen millään tavalla saada.
Kelan hylkypäätös tarkoittaa, että on kykenevä elättämään itseään ansiotyöllä tai yrittäjyydellä. Toimeentulotuki on viimesijainen, saa olla vain asunto varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan hylkypäätös tarkoittaa, että on kykenevä elättämään itseään ansiotyöllä tai yrittäjyydellä. Toimeentulotuki on viimesijainen, saa olla vain asunto varallisuutta.
Kelan lääkärin mukaan näin on, mutta potilasta hoitavan lääkärin mukaan sairauslomalainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hylkypäätös tarkoittaa, että on asiantuntijalääkärin arvion perusteella lain mukaan työkykyinen, se onko käytännössä työkykyinen onkin sitten ihan eri juttu. Samalla tavalla joku voi olla lain mukaan työkyvytön mutta käytännössä työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hylkypäätös tarkoittaa, että on asiantuntijalääkärin arvion perusteella lain mukaan työkykyinen, se onko käytännössä työkykyinen onkin sitten ihan eri juttu. Samalla tavalla joku voi olla lain mukaan työkyvytön mutta käytännössä työkykyinen.
Tota "lain mukaan" kaneettia on tohon aivan turha liittää. Se ns. asiantuntijalääkäri voi päättää asian aivan oman mielensä mukaan.
Mulla on sairaspäivärahapäivät jo täynnä ja olen kuntoutustuella. Lääkäri kirjoittaa nyt pitkän sairausloman, voi olla etten koskaan pysty tekemään töitä. On kamalaa odottaa sairaspäiväraha- ja kuntoutustukipäätöksiä. Koko toimeentulo on muiden armoilla. Mitään tt-tukia en tule saamaan ikinä koska puoliso on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sairaspäivärahapäivät jo täynnä ja olen kuntoutustuella. Lääkäri kirjoittaa nyt pitkän sairausloman, voi olla etten koskaan pysty tekemään töitä. On kamalaa odottaa sairaspäiväraha- ja kuntoutustukipäätöksiä. Koko toimeentulo on muiden armoilla. Mitään tt-tukia en tule saamaan ikinä koska puoliso on töissä.
Joo, aika sama juttu. Onko tuo kuntoututuki "väliaikainen eläkepäätös"? Asia ei ole minulle selvinnyt...
Minä sain hylkypäätöstä toisen perään kun en halunnut hakea apteekista lääkkeitä, jotka olivat sarjassaan kaikkein pahimpia sivuvaikutuksia aiheuttavat ja maksoivat yli 50e/purkki. Rahat muutenkin tiukalla.
Ihan järjetön perustelu "et saa riittävää hoitoa, et siis pääse saikulle". Myöhemmin vielä potkaistiin poliklinikalta ulos koska "en saanut riittävää hoitoa" = ei ollut rahaa psykologille/niihin lääkkeisiin. En uskoisi jos en olisi itse kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain hylkypäätöstä toisen perään kun en halunnut hakea apteekista lääkkeitä, jotka olivat sarjassaan kaikkein pahimpia sivuvaikutuksia aiheuttavat ja maksoivat yli 50e/purkki. Rahat muutenkin tiukalla.
Ihan järjetön perustelu "et saa riittävää hoitoa, et siis pääse saikulle". Myöhemmin vielä potkaistiin poliklinikalta ulos koska "en saanut riittävää hoitoa" = ei ollut rahaa psykologille/niihin lääkkeisiin. En uskoisi jos en olisi itse kokenut.
Unohdin sairaudet, eli vaikea masennus ja pakko-oireet jotka saivat vaeltelemaan ympäri asuntoa tuntikaupalla öisin ja ennen lähtöä mihinkään. Ovea tarkistin yli 200 kertaa etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sairaudet, eli vaikea masennus ja pakko-oireet jotka saivat vaeltelemaan ympäri asuntoa tuntikaupalla öisin ja ennen lähtöä mihinkään. Ovea tarkistin yli 200 kertaa etc.
Osta nyt ne lääkkeet ja ota! Perkele!
Minulla on psyykkisesti todella vaativa ja vastuullinen työ, jossa tosiaan pitää olla päänuppi itsellä erittäin kunnossa, jotta sitä työtä voi (ja eettisessä mielessä edes saa, koska siinä on kuitenkin paljon valtaa) tehdä.
Sairastuin työuupumukseen ja menetin yöuneni täysin, ja menin lääkäriin kun olin nukkunut viikon verran vain tunnin yössä. Sain viikon saikun diagnoosilla ahdistushäiriö ja unettomuus. Kela hylkäs sen saikun, heidän mielestä olisin ollut työkykyinen työhöni.
Influenssasta sain puoli vuotta aiemmin heti ekana sairauspäivänä 10 päivän saikun, sen kela hyväksyi.
Jotkut kansanedustajat ovat yrittäneet ajaa tätä asiaa, mutta ei taida edistyä tämäkään. Kelankin sivuilla tuntuu olevan ihmetystä hylkypäätösten suhteen. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarttee tuollaisia voimasanoja rueta kuitenkaan käyttämään!
sivullinen
Jos kerran diagnoosi määrittää (työkyvyttömyyden) ihan laillisin keinoin, niin miten Kela voi tehdä omia johtopäätöksiä laista ja mennä sen yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarttee tuollaisia voimasanoja rueta kuitenkaan käyttämään!
sivullinen
Repesin :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika sama juttu. Onko tuo kuntoututuki "väliaikainen eläkepäätös"? Asia ei ole minulle selvinnyt...
On juurikin määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Mulla kyseessä on onnettomuuden aiheuttama paha fyysinen vamma jota on yritetty korjata kirurgisesti mutta ei ole tuottanut tulosta. Kamalaa kipua, en missään nimessä pystyisi tekemään oman alan töitä (hoitoala) ja lääkäri oli sitä mieltä että aika heikolta näyttää tuleva työtilanne ylipäänsä. En pysty edes arkea pyörittämään, tekemään kotitöitä normaalisti jne. En olisi uskonut että tällainen tilanne olisi edes mahdollinen 😕
Puolison tulojen takia ei minullekaan toimeentulotukea myönnetä, enkä saisi sitä, vaikka jäisin sairaslomalle, vaikka saankin sairaslomatodistuksen hoitavalta lääkäriltäni, mutta kuten tässä ketjussa esille on tullut eräällä jos toisellakin, niin kela ei ole hyväksynyt minunkaan sairaspäivärahahakemustani b.sairaslomatodistuksellani, niin en saisi yhtään mitään mistään, jos ilmoittaisin te-toimistoon olevani sairaslomalla. Pakko olla työttömänä työnhakijana, vaikka en käytännössä kykenisi tekemään yhtään mitään työtä, jos töitä saisinkin, mutta ei pelkoa työhön pääsemisestä täällä ainakaan, missä minä asun, kun ei niitä ole edes haussakaan. Ei sen puoleen käyhän moni sairas myös töissäkin, kun eivät uskalla jäädä sairaslomalle, kun tulot pienenisivät. Mitäpä sitten jos työttömänä olen, vaikkakin sairaana. Eipä haittaa minua yhtään. Pääasia, että olen vielä elossa.
Aihetta olis mullakin saikulle mutta en uskalla hakea kun ei mitään varmuutta päivärahoista ja lisäksi kukaan, ei edes Kela, osaa sanoa miten se päiväraha lasketaan. Työttömänä sairastan vaikka ei saisi, pakko valehdella TE-virkailijalle. Yhtään hakemusta en ole laittanut koska arvostan työnantajia enkä halua heille valehdella. Pakko jostain tuloja saada ja työttömyyspäivärahalla selviän jotenkuten. Joten jään seuraamaan muiden kommentteja asiasta.