Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, kenellä todettu alhainen ferritiiniarvo, paljonko oli hemoglobiini?

Vierailija
30.08.2019 |

Minulla oireet täsmää oppikirjakuvaukseen alhaiseen ferritiinitasoon ja 12,8 olikin tulos. Hemoglobiini sen sijaan olikin 141 vaikka minulle on normaalia 120-130 hb. Outoa, ja googlen mukaan voikin olla kyse vakavasta sairaudesta:/ Ei pitäisi googlettaa, mutta kun lääkäriaika on vasta 2 viikon päästä asian tiimoilta:(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferrit 9 ja hb 117. Lääkärin mielestä ei mitään vikaa ja millään ei hoideta tätä. En pysty suolistosairauden takia syömään rautalääkkeitä, ainoa on se sellainen suihke posken limakalvolle joss 10mg rautaa, tätä voin käyttää.

Jotkut muut on kiidätetty suunnilleen teholle rautatiputukseen tuolla arvolla. Oman tk-lääkärin mukaan ferritiini on hömppää!

Mene erikoislääkärille, tk lääkärit ei mitään suolistosairauksia osaa hoitaa. Pyydä päästä tiputukseen.

No täällä erikoislääkäri laittaa lähetteen julkiselle tiputukseen ja julkinen hylkää sen lähetteen. Tiputuksia annetaan täällä vasta jos hb alle 80.

Vierailija
22/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi syödä rautalääkkei (obsidan, ferrodam, maltofer, retafer, ferrofol.. kokeiltu on kaikki) koska oksennan ja ripuloin ne samatien ulos.

Mutta just women iron napeilla (sulatetaan suuhun) olen saanut hitaasti hilattua ferritiiniä ylös. Nousee 3 ylsikköö kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferrit 9 ja hb 117. Lääkärin mielestä ei mitään vikaa ja millään ei hoideta tätä. En pysty suolistosairauden takia syömään rautalääkkeitä, ainoa on se sellainen suihke posken limakalvolle joss 10mg rautaa, tätä voin käyttää.

Jotkut muut on kiidätetty suunnilleen teholle rautatiputukseen tuolla arvolla. Oman tk-lääkärin mukaan ferritiini on hömppää!

Mene erikoislääkärille, tk lääkärit ei mitään suolistosairauksia osaa hoitaa. Pyydä päästä tiputukseen.

No täällä erikoislääkäri laittaa lähetteen julkiselle tiputukseen ja julkinen hylkää sen lähetteen. Tiputuksia annetaan täällä vasta jos hb alle 80.

Tuohan on ihan hirveää! Minä pääsin tiputukseen sisätautien poliklinikan kautta kun hb oli 100, juuri siitä syystä etten voinut syödä rautalääkkeitä. Nyt tiputuksesta jo neljä vuotta ja kaikki pysynyt kunnossa sen ansiosta.

Vierailija
24/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 14 ja hb 140.

Vierailija
25/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 12 ja hemoglobiini 136. Ennen lapsia hb oli 150. Nykyään olen kuolemanväsynyt. Teoria siitä, että hb nousee ennen ferritiiniä voi olla osuva.

Vierailija
26/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 7 ja hemoglobiini 98.

Vierailija
27/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa monella paha raudanöuute. Ja lääkärit sanoo että hömpötystä! Ei tartte hoitaa!

Mulla ferritiini 10 ja voin käyttää vain sitä suusuihketta. Sillä nousee 2 yksikköä kuukaudessa joten jos haluan sen sataan niinkuin on suositus, menee vain 45 kuukautta eli neljä vuotta! Se aika on kiva kärsiä huimausta, hengenahditusta ja aivosumua.

Vierailija
28/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

157 ja jotain sen luokkaa aina, eli yli viitteiden.

Vierailija
29/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittykää Facebookin raudanpuutos ryhmään, sielt saatte paljon asiantuntija neuvoja! Ja vertaistukea kymmeniltä tuhansilta naisilta joiden raudanpuutos hoito on TÄYSIN LAIMINLYÖTY suomessa tässä asiassa! 

Vierailija
30/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 3, hg 145. Verenkuvassa punasolut olivat pienentyneitä. Hieman on tilanne parantunut lisäraudalla. Hg ei nouse eikä laske mulla tuosta. Huono raudanpuutteen mittari.

KYSYMYS! Näkeekö bioanalyytikko joka tutkii verinäytteen aina automaattisesti jos jonkun veressä on punasolut pienentyneet, sirppiset, tai muuten epänormaalit, ja kerrotaanko se aina vastauksessa, vaikka lääkäri ei olisi erikseen pyytänyt sitä?

Vierailija
31/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö tietää, mihin ottaa lisäraudan. Hemoglobiini ei siis nouse taivaisiin, vaan omaan normaaliin tasoonsa ja ferritiini sitten jatkaa nousuaan ja nousuaan, kun hb jää siihen tiettyyn tasoon, vaikka lisärautaa vetelis kuukausia

Itellä ferritiini 34 ja hemppa 115. Nyt olen syönyt viime lokakuusta rautaa ja ferritiini noussut (arvot 90 ja myöhemmin 70, korkeamman aikaan olin kipeä), hemppa ei yhtään tänä aikana...

Vierailija
32/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 3, hg 145. Verenkuvassa punasolut olivat pienentyneitä. Hieman on tilanne parantunut lisäraudalla. Hg ei nouse eikä laske mulla tuosta. Huono raudanpuutteen mittari.

KYSYMYS! Näkeekö bioanalyytikko joka tutkii verinäytteen aina automaattisesti jos jonkun veressä on punasolut pienentyneet, sirppiset, tai muuten epänormaalit, ja kerrotaanko se aina vastauksessa, vaikka lääkäri ei olisi erikseen pyytänyt sitä?

Ei. Siis se tulee kokeeseen vain jos on pyudetty perusverenkuva, pelkässä ferritiinitestissä ei tutkita punasoluja.

Mulla oli kaikki arvot rajojan alapuolella (punasolujen koko ja määrä) ja se ferritiini 10, lääkärin mukaan ei oe anemiaa jos hb on yli 100

Vierailija
33/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seurattiin hemoglobiinia, kun se heilui 100-115. Kun se tipahti 90:n hujakoille, katsottiin ferritiinikin, joka oli 8. Kun millään muulla ei saatu arvoja nousemaan, sain annoksen rautaa suoneen sairaalassa. Sen jälkeen ferritiini oli 78 ja Hb 136. Puolen vuoden päästä Hb 130 ja ferritiini 23. Mulla on suolistosairauden takia syöminen rajoittunutta ja lisäksi hyvin runsaat kuukautiset. Kuulemma jatkossa voidaan rautaa tykittää suoneen kerran pari vuodessa.

Vierailija
34/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä hb 82 ja ferritiini jossain kymmenen paikkeilla. Nousi parin-kolmen kuukauden rautakuurilla ja paremmilla ruokavalinnoilla niin, että hb oli 128 ja ferritiini 30. 

Vierailija
35/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liittykää Facebookin raudanpuutos ryhmään, sielt saatte paljon asiantuntija neuvoja! Ja vertaistukea kymmeniltä tuhansilta naisilta joiden raudanpuutos hoito on TÄYSIN LAIMINLYÖTY suomessa tässä asiassa! 

No siellä raudanpuutosryhmässä tuntuu olevan nykyisin kyllä niin paljon näitä hörhelöitä joilla kaikki elämisen ongelma johtuu raudanpuutteesta vaikka ferritiini olisi jotain yli 70... Että aika suodattimella sieltä saa juttuja lukea.

Mutta ongelmahan tämä oikeasti on, että vain osa lääkäreistä tietää että Suomen viiterajat on virheelliset (eli liian matalat) ja raudanpuute on oikeasti vaarallista sekä sen, että hb on tosi huono mittari yhtään mihinkään, se on herkkä häiriöille eikä kerro mitään kokonaiskuvasta.

Hb tosiaan nousee ihan ensimmäisenä kun raudanpuutteinen alkaa rautalisää syömään ja kun moni lääkäri tuijottaa vaan hb.tä niin kierre on valmis kun lääkäri katsoo että hb on jotain 140, eikä tarvetta muka lisäraudalle enää ole. Se ferritiini vaan alkaa nousta vasta sitten hb.n jälkeen ja vastaavasti hb on se arvo, joka laskee vasta siinä vaiheessa kun raudanpuute jo on. Jos hb on jotain 130-140 luokkaa mutta ferritiinit 10-20, vaatii rautavarastojen täyttyminen 6kk-12kk kunnon rautakuuria. Hb siis pysyy "normilukemissa", vain ferritiini jatkaa nousua. Ja jos raudanpuutteen syytä ei korjata kun lisärauta lopetetaan, alkaa varastot taas tyhjentyä ja se viimeinen arvo mikä laskee, on hb. Ja raudanpuutteen oireita voi olla jo pahojakin ennenkuin hb lähtee laskuun. Hb-arvoja tuijottamalla reagoidaan siis joko liian nopeasti ja lopetetaan lisärauta tai annetaan tilanteen mennä ihan liian pahaksi ennenkuin reagoidaan.

Hb on myös hyvin herkkä elimistön kuivumiselle ja jo joku 12 h täysi paasto ennen verikokeita (jos siis otetaan paastoa vaativia kokeita samassa) suurentaa hb-arvoa virheellisesti.

Mietin vaan että eikö lääkäreiltä vaadita itsensä kouluttamista työn ohessa niinkuin miltei kaikissa muissa ammateissa on nykyään. Siitä on jo pari vuotta kun lääkärilehdessä oli juttua ferritiinistä ja esim. who suosittaa huomattavasti korkeampia viiterajoja kuin mitä Suomessa(ainoana maailmassa) on. Silti suurin osa lääkäreistä tuntuu olevan näitä änkyröitä jotka kyttää vaan sitä hemoglobiinia ja nauraa sen raudanpuuteessa vahvasti oireilevan naisen vastaanotolta ulos kun sen hb on 130 vaikka ferritiini on 5... Eiii sulla mitään raudanpuutetta ole, ota vähän masennuslääkkeitä... Verenluovutuksessakin katsotaan vaan hb ja jos se on ok, saa luovuttaa. Moni luovuttaa useita kertoja ja sitten lopulta muissa tutkimuksissa paljastuu paha raudanpuute joka estää luovuttamisen.

(Niin ja niitä omia arvoja kun niitähän ap kyseli; hb 138 ferrit. 12 -> hb 107 ferrit. 7 ->hb 134 ferrit 24 -> hb 140 ferrit 14. Viimeisimmässä mittauksessa lääkäri käski lopettaa lisäraudan kokonaan kun hb ollut noin hyvä jo kahdessa mittauksessa 🙄)

Vierailija
36/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli n. 130 ja tosi alhainen ferritiini. Raudan tankkaaminen tosiaan nostaa ensin sen ferritiinin, voit hyvin syödä ainakin jonkun 4kk rautaa ja sit katsoa tulokset uudelleen. Useimmat lääkärit eivät ymmärrä ferritiinistä tuon taivaallista, jätä mielipiteensä suosiolla huomiotta, ferritiini on tärkeää olla riittävällä tasolla, pelkkä hyvä hemppa ei riitä

Vierailija
37/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HB 72 ja ferritiini 8. Rautaa tiputettiin kahteen otteeseen. Olen astmaatikko ja allerginen. Kaikki sujui hyvin.

Vierailija
38/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb 113 ferrit 5

3kk rautalääkitys sitten katsotaan uudelleen.

39/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimeksi ferritiini melkein nollissa ja hemoglobiini 99-110.

Vierailija
40/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne kuin sinulla! En käsitä miksi pitää kärsiä tästä huonosta ja vetämättömästä olosta ja raudan puutteesta, kun voisivat kokeilla antaa rautaa  suoraan suoneen. Tympäisee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi