Telttailuun varusteet perheelle
Haluaisimme lähteä perheenä ensimmäistä kertaa telttailemaan, mutta alkusijoitus tuntuu isolta. Pitäisi hankkia neljälle hengelle (lapset jo isompia) makuupussit ja makuualustat sekä ehkä myös teltta (riippuu vanhan teltan kunnosta/koosta). En tiedä kuinka telttailusta innostuvat niin ei senkään vuoksi viitsi hirveästi sijoittaa. Vuokrausta näyttää jossain olevan, muttei tässä lähellä.
Onko vinkkejä, mistä hinta/laatu suhteeltaan voisi saada sopivat varusteet? Ja riittävän lämpöiset makuupussit Suomen kesään. Muitakin vinkkejä saa antaa, telttailusta on kokemusta vaan yhden retken verran.
Kommentit (12)
Parilla kympillä saa lämpöisen makuupussin. Ilmatäytettäviä patjoja saa alle 10e kpl. Telttoja löytyy paljon eri hintaisia. Aina sen voi myydä jos telttailu ei sitten paljoa kiinnosta. Meillä on ollu monet teltat ja nyt santsattiin kunnolla. Maksoi jotain 600-800e, en enää muista. Mutta on 10 hengen tiipii teltta ja mahtuu sisälle seisomaan,mahtuis vaikka pöytä ja tuolitkin. Meitä nukkuu siellä 5 ja on tavaroille myös tilaa teltassa. Tosin me ei telttailla niin, että käveltäs pitkä matka telttapaikalle,vaan isolta tietä ajetaan huonoa metsätietä parikin tuntia ihan telttapaikan viereen. Eli jos tekin menette telttailemaan,niin että joudutte ne sinne kantamaan,niin sit pitää miettiä todellakin mitä ostaa ja mitä jaksaa kantaa. Muistaa sen et neljän hengen teltta neljälle voi olla ahdas jos ulkona ei ole oleskelutilaa. Sinne neljän hengen telttaan mahtuu juuri neljä nukkumaan kylki kyljessä eikä siinä pukeutumistilaa ole kun kyyryssä.
Me harjoittelimme ensin lainateltalla, parivuoteen petauspatjalla ja peitoilla. Katsottiin kyllä, että lähdettiin poutaisena aikana. Ei olisi ollut mukavaa, jos patja olisi kastunut.
Mentiin autolla leirintäalueille.
Riippuu kans miten osaatte kokata siellä telttaillessa,vai lämmitättekö vaan vettä ja kaadatte nuudeli kuppiin? Tai makkaraa tikun nokassa?Vai ihan telttailla,että pannukahvit aamulla. Onget mukaan ja kalaa paistatte. Oletteko vaan vai onko paikkaa missä vaikka pelata korttia? Onko uimapaikka minne menette? Mielekkyys telttailuun riippuu monesta asiasta vai tylsistyykö siellä,huidotaanko vaan hyttysiä ja onko kaikki hankalaa vai miellyttävää kokemusta ja onko nukkuminen mukavaa. Ja jos sataa,onko ainut sadesuoja se pieni teltta?
Teltta riippuu tarpeesta. Itselläni vankkurimalli eteistilalla, yksin ollessa on kahden hengen sopiva. Tuo eteistila kumminkin "välttämätön". maksoi n.200€. Kolmestaan meillä käytössä vastaava neljän hengen. Makuupussit saa edullisesti marketista. Ilmapatjat ja tyynyt sopii ranta leikkeihin, mutta ei sinne telttaan vaan ihan perus solumuovit ja normaali tyyny tai muu pehmeämpi "mytty" pään alle.
Vierailija kirjoitti:
Teltta riippuu tarpeesta. Itselläni vankkurimalli eteistilalla, yksin ollessa on kahden hengen sopiva. Tuo eteistila kumminkin "välttämätön". maksoi n.200€. Kolmestaan meillä käytössä vastaava neljän hengen. Makuupussit saa edullisesti marketista. Ilmapatjat ja tyynyt sopii ranta leikkeihin, mutta ei sinne telttaan vaan ihan perus solumuovit ja normaali tyyny tai muu pehmeämpi "mytty" pään alle.
Ehkäpä se on ihmisestä kiinni. Toinen haluaa paksua patjaa,toiselle kelpaa putkan ohut patja.
Itse olen todennut telttailussa tärkeäksi riittävän hyvät varusteet. Riittävyys toki riippuu siitä mitä tekee ja missä olosuhteissa. Mutta jos on kylmää, märkää, ahdasta ja hankalaa, telttailuun kyllästyy nopeasti. Aina sen jonkin verran työlästä kuitenkin on.
Jos ette ole varmoja innostuksestanne, ehkä vuokraisin varusteet. Koska kovin huonoilla varusteilla innostuksen tappaa alkuunsa. Toisaalta lämpimällä ja kuivalla säällä pärjää edullisemmillakin tavaroilla.
Meissä Ihmisissä on myös eroja: Itse tarvitsen hyvän makuualustan ja lämpimän pussin, jotta en palele ja saan nukuttua. Toinen lapsi taas pärjää paljon kevyemmällä varustuksella ja toinen taas nukkuisi helteelläkin talvimakuupussissa. Toisen löydän usein nukkumasta teltan lattialta ilman makuualustat ollenkaan, joten hän varmaan nukkuisi millä vaan alustalla, kun itselle kallis alusta on ollut hintansa väärti.
Uni on asia, jota ilman kaikki on kamalaa, joten panostaisin ensisijaisesti siihen.
Toisaalta teltan yms. lisäksi mukavuuteen vaikuttaa paljon myös omat vaatteet ja kengät. Helteellä leirintäalueella ei mitään väliä mitä on päällä, mutta viileämmässä ja kosteammassa ja retkeillessä niilläkin alkaa olemaan väliä.
Kannattaa tehdä visiitti urheilukauppaan, esim. Intersportiin. Sieltä saat ammattimaisempaa apua kuin esim. tältä palstalta ja on muutenkin suositeltavampaa kuin ostaa päätä pahkaa jostakin nettikaupasta omin päin tarvikkeita, joista ei välttämättä itse ymmärrä mitään. Yleisneuvona voin sanoa, että Fjällräven on yksi hyvä perusmerkki, Halti ei yllä samalle tasolle.
Teltta on/olisi hyvä saada koepystyttää ennen ostamista. Osaa arvostaa nopeutta jos sataa tai on paljon hyttysiä. "Halvallakin" saa hyviä missä ei tarvitse pyöriä ympärillä kuin kissa kuuman ruokakupin ympärillä.
Minkä ikäiset lapset? Jos alkavat olla jo aikuisten koossa, kannattaa harkita kahta telttaa. Teltoissa kolmen hengen teltta tarkoittaa sitä, että kyllä siinä pystyy kaksi aikuista olemaan. Jos on kolme, ei mahdu kylkeä kääntämään millään.
Menettekö retkeilemään vai leirintäalueelle? Tosiaan kevyet retkiteltat on kalliita, eikä sellaista ehkä kannata suinpäin ostaa. Leirintäalueilla sen sijaan näkee vaikka mitä majoitetta ja autossa kulkee vaikka omat untuvapeitot ja - tyynyt ja paksut ilmapatjat.
Se on kyllä iso investointi ihan oikeasti. Itse laitoin tänä keväänä kunnolla rahaa palamaan ja en ole kuin aivan aloittelija varustelussa. Ostin yhden hengen teltan käytettynä, makuupussin ja pussin sisäosan, makuualustan, tyynyn, pyyhkeen, köyttä, uudet kengät, eri sytyttimiä, vähän paremman vaellusrepun ja sain menemään noin 1000 euroa yhteensä. Olen aikaisemmin tehnyt vaelluksia halvemmilla ja painavammilla tavaroilla ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Itse lähtisin miettimään omia tarpeita. Tiedän, että osa esimerkiksi käyttää kaasutrangiaa, itse pelkään kaasua ja olen siis ostanut polttonesteellä toimivan. Osa tykkää ilmatäytteisistä patjoista, mä tykkään kun on joku muu paisumassa. Osa käyttää puhellettavia tyynyjä, mä en siedä niitä. Pyyhkeissä jotkut tykkää froteesta, mä käytän yleensä tekokuitua vaeltaessa. Teltassa jotkut haluaa erillisen päälisuojan sateelta tai maanvaraisena, mä haluan helpon ja ostin vedenpitävän kokonaisuuden.
Olisiko riippumattoilu edullisempaa? En siis itse tiedä, mutta tuon vain vaihtoehdon.
Oletko kysynyt tutuilta olisiko heillä antaa lainaksi/vuokrata? Tai Facebookin retkeilyryhmät?