Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkailin Stockan tuoksuvaihtoehtoja viikonloppuna. Suihkutin Zarcoperfumen Pink Moleculeä ranteeseen ja ihastuin. Tuoksuttelin rannettani koko illan. Tuoksu ei muuttunut kypsyttyään pistäväksi vaan oli ihana helmeilevä, puhdas, raikas, iloinen tuoksu. Tätä on siis saatava! Mutta... Stockalle on pitkä matka ja ajattelin tilata esim Bangerheadista. Uskaltaako sitä käyttää tuoksutilauksiin?
Miksi et tilaisi Stockkan verkkokaupasta!?
Samaa mieltä että jos on muutaman euron erosta kyse varsinkin postikuluineen, niin kannattaa tilata mieluimmin sieltä Stockalta tai loppuu tuoksuttelut livenä... Olen tuoksutellut yhtä hankintaan menevää hajuvettä Sokoksella joka on lähempänä ja aion ostaa sen sieltä vaikka Kickisistä saisi halvemmalla.
Kyllä vain, ostakaa sieltä missä teille se tuoksuttelu tarjottiin. Ei se ole mikään itsestäänselvyys, että tuoksuja saa kokeilla omalle iholle ennen ostoa, vaan kaupoille varmasti kallista ja häpeämättömästi hyväksikäytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin hypetyksen uhrina näytteen Delinaa ja mitä ihmiset on siitä mieltä täällä? Voin ihan suoraan sanoa että inhoan. Tiedän kyllä että sitä myös rakastetaan sankoin joukoin, näin ihmiset kokee tuoksut eri lailla. Minulle se on rutikuiva puinen ja häiritsevän voimakas ruusu jossa on hapan jälkimaku.
Mulle Delina on ihan ok. Delina La Rosee oli ehkä enemmän omaan makuun, mutta molemmat menee. Ei mene ostoslistalle mutta näytteet voin kyllä käyttää. Mulla ei puisuus niin tule esiin, mutta tuoksu ei myöskään elä mun ihollani. Mun iho ei selkeästi kyllä muutenkaan ole kemialtaan paras mahdollinen hajuvesille. Eli ei mitään voimakkaita tunteita Delinan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mielipiteitä Guerlainin Acqua Allegoria - tuoksuista?
Niiden joukossa on paljon sellaisia, joita voisin käyttää. Niissä on mausteiden ja hedelmien tuoksuja elegantissa ja aika kevyessä muodossa.
Pidän kovasti, tällä hetkellä on vetiver&neroli käytössä. Pullokin on kaunis. Valinnanvaraa tuoksuissa näyttää olevan!
Viime aikoina tilattuja näytteitä:
Erba Pura, ihan ok ja käytän mielelläni, mutta olen huomannut että en pidä unisex-parfyymeistä. Jos tuoksusta tulee vähääkään mieleen miesten colognet, se on ei jatkoon. Tämä on makean hedelmäinen mutta myös hieman unisex ja se unisex-osa häiritsee. Toisaalta olin kerran suihkauttanut tätä ja kaupassa hätkähdin kun aloin latoa tavaraa hihnalle ja joku aika särmästi pukeutunut nuorimies seisoi melkein kiinni ja ihan liian lähellä ottaen huomioon että muita ei ollut jonossa. Ikäeroa oli sen verran ettei ollut kyse muusta kuin joko sattumasta tai siitä että jantteri halusi nuuskia mistä hyvä/kamala tuoksu on peräisin. Ehkä luen tähän nyt liikaa mutta toisaalta en ole vielä elämäni aikana säikähtänyt sitä miten lähellä joku seisoo kassajonossa, varsinkin kun muuta jonoa ei ollut ollenkaan.
Bianco Latte. Ääh. Ensisekunnit ovat mahtavia mutta sitten karamelli haihtuu ja jäljelle jää jotain niin maitoista että siitä tulee minulle melkein huono olo. Jos rakastat juoda litran maitoa päivässä niin ehkä tämä miellyttää. Joillekin ihmisille tulee tästä mieleen barbin pää tai poltettu kumi ja minä olen yksi niistä.
Tilasin taas näytesetin Memo Parisilta. Viimeksi kun tilasin sieltä taisi saada sellaisen valmiiksi kootun setin, nyt valikoimassa oli myös itse koottava setti. Voi olla että muistan väärin ja valitsin valmiin setin koska en jaksanut perehtyä kaikkiin vaihtoehtoihin ja sillä oli hyvä aloittaa. Nyt sitten valkkasin settiini vain paikannimisiä hajuvesiä. Edellisessä setissä oli aika monta jotakin leather-nimistä näytettä, ja niistä ei yksikään oikein inspiroinut.
Edellisen setin Inle oli loistava, kesto siinä vain oli heikohko. Sitä pitää suihkia ihan reilulla kädellä, ainakin 4 suihkausta. 1-2 suihkausta ja tuoksu häviää puolessa tunnissa kokonaan. Onneksi on sellainen melko kevyt ja ilmava hajuvesi niin ei se alun tuoksupläjäys ole niin älytön.
Miksi jasmiinia pitää laittaa niin moneen tuoksuun, se tunkee läpi muun
Palaan vielä Bianco latteen. Olen ymmärtänyt nyt että sitä ei pidä haistella läheltä vaan pointti on tuoksupilvi jonka se tuottaa ympärille ja joka on vaniljainen ja karamellinen. Ymmärrän nyt paremmin tuoksun hypetyksen vaikka edelleenkään en ostaisi koko pulloa. En tosin pysty vertaamaan muihin erityisen vaniljaisiin tuoksuihin, ehkä Bianco Latte hyvinkin pesee ne. Suihkuttelen joka tapauksessa jalkoihin niin etten haista sitä minun nenääni etovaa muovista ja maitoista tuoksua jota se projektoi ihan lähietäisyydeltä. Ymmärsin tämän kun tuoksu tuli kaupassa takin läpi herkullisena ja sattumalta myös netissä näin puhetta samasta asiasta.
SOTD Jo Malonen Nectarine Blossom & Honey. Ensimmäinen kunnolla keväinen, tosin vähän vielä viileä päivä. Ensimmäistä kertaa tänä vuonna oli jopa pikkukengät jalassa. Uskaltauduin, koska kodin läheltä on jo käyty lakaisemassa sepelit pois. Oli niin kivaa kävellä ulkona kevein jaloin! Nectarine Blossom & Honey on makeahko ja kevyehkö tuoksu, joka minusta sopii tällaiseen päivään kuin nenä päähän.
Tänään tuli postissa Gucci Flora Gorgeous Orchid, se keltainen Gucci Flora. Niin ihana tuoksu! Kevyt ja ilmava, makea muttei liikaa, tuskin ärsyttää ketään silti olematta tylsä. Tämä on kuin iloinen päiväkävely kesämekossa aurinkoisella kukkaniityllä, ilman huolen häivää.
Memo Paris Cappadocia. Tämä haisee kengiltä. Uusilta tekonahkakengiltä joissa on joku tekoturkisvuori ja kemiallinen käsittely. Itse kengän materiaalien (myös se kumipohja) ja käsittelyn jälkeensä jättämä tuoksu mikä sieltä kenkälaatikosta avatessa pöllähtää on hyvin samanlainen kuin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on joku trendiainesosa, jota kaikki käyttää. Jossakin vaiheessa se oli vanilja, joka ei käy omaan nenään ollenkaan.
Minulle jasmiini on juuri se juttu. Vuosia sitten ensi kertaa Thaimaassa jossakin nuuskuttelin, mikä on tämä ihana tuoksukynttilä.
Jasmiini on varmaan vanhimpia tuoksuaineksia ikinä, ja aitona öljynä myös yksi kalleimmista.
Tuoksut on niin henkilökohtaisia, toiset tykkää jostakin, mitä toinen ei voi sietää.
Memo Paris Korfu: toivoin ihanaa välimerellistä tuulahdusta.. mutta tuoksu on pistävä ja hapan. E tuo Korfu-viboja. Aivan liian korkea hinta tuoksulle, joka ei kanna nimeään kunnialla. Onneksi en ostanut.
Tuli sitten hankittua Lancomen ruusutuoksu, vaikka olin ajatellut, etten kehtaa pitkään aikaan ostaa enää mitään patteriston lisäksi. Oijoi, on se kyllä ihana, ja kestävä myös.
Ohis, mutta mikä ero on muotitalojen tuoksuilla? Eli on niitä paljon mainostettuja alle satasen pulloja ja sitten useiden satojen hajuvesiä. Ovatko kalliimmat hintansa arvoisia?
Mulla ensimmäinen hajuvesi oli aikanaan Laura Biagiotin Laura. En pitänyt siitä silloinkaan, enkä edelleenkään.
Diorin J'adore meni hajumaailmaltaan ehkä vähän samaan, ostin aikoinaan mutta jäi käyttämättä.
Yksi rakkaus oli Lancomen Miracle, jota käytin vuosia. Tästä pidän edelleen. Cacharelin Amor Amor oli makea ja jossakin vaiheessa myös yksi suosikkituoksu. Enää en välitä tästä.
Dolce & Gabbanan Light blue kuuluu myös yksiin pitkäaikaisiin suosikkeihin.
Acqua di Gioia oli myös jossain vaiheessa sellainen, jota kulutin pullotolkulla. Nykyään tuossa tuoksussa on minun nenääni jotakin pistävää ja vastenmielistä, en tiedä miksi.
Billie Eilishin Billie tuoksuu aivan vaniljapullalta. Ihan kiva arkituoksu, kunhan ei liikaa suihkuttele.
Uusin suosikkini on Kayalin Vanilla 28, mutta ymmärrän ettei se ole jokaiseen makuun. Itsellä tuoksu kehittyy parhaiten iholla, josta jäljelle jää pehmeän makea vaniljajäätelön ja paahdetun sokerin tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa Samsara EdP. En tykkää alusta ollenkaan, mutta kunhan pehmenee, niin tuoksu muuttuu mukavaksi ja miellyttäväksi.
Tuo Edp muuttuu liian puiseksi ja maskuliiniseksi minun iholla, mutta Edt toimii. Mielestäni Edt on yhä hyvin samanlainen kuin 90-luvun Samsara.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin hypetyksen uhrina näytteen Delinaa ja mitä ihmiset on siitä mieltä täällä? Voin ihan suoraan sanoa että inhoan. Tiedän kyllä että sitä myös rakastetaan sankoin joukoin, näin ihmiset kokee tuoksut eri lailla. Minulle se on rutikuiva puinen ja häiritsevän voimakas ruusu jossa on hapan jälkimaku.
Tilasin siitä näytteen viime vuoden puolella, ja mielestäni nenää kirvelevän suitsukemainen ja pippurinen ja tosiaan hapan ruusu lymyää taustalla.
Tilasin myös Delina Rosesta näytteen, se oli kuin halpakopio Chloén nimikkotuoksusta, ja vetisempi.
Kukaan tutuistani ei pitänyt noista, eivät huolineet näytteideni jämiä. :D
Noista Marlyn tuoksuista ja etenkin Delinasta ollut juttua että ovat maksettuja youtube- ja somehypetettyjä ja niitä tungettu joka tuuttiin ja pakotettu ihmisten tietoisuuteen, ja kun merkki järjestänyt näyttäviä tilaisuuksia esim. jenkkiläisessä The Real Housewives-sarjassa. Jotkut trollit tai botit on tunkeneet Fragranticassa lähes jokaiseen parfyymiin että "muistuttaa Delinaa" ja sinne kuvaa siitä muiden alaäänestyksistä huolimatta, joten tuoksu hyppii jatkuvasti silmille sielläkin. Kaikki youtuben tuoksuarvostelijat saivat ilmaiseksi kalliit tuotepaketit noista tuoksuista, plus rahaa mainostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä sanoi samaa appelsiininkukasta, ei voi sietää sitä tuoksuissa kun tulee aina keinotekoisena läpi :D
Miksi et tilaisi Stockkan verkkokaupasta!?