Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19266)

Vierailija
18061/19266 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluostoksilla kauppojen tungoksessa tuoksuvat ajan kaupallisimmat ja geneerisimmät haju- ja partavedet. Niissä lähes kaikissa on se jokin pohjavire, ehkä kiinnitysaine tai tuoksun voimakkuutta tai kestoa buustaava synteettinen kemikaali, joka tekee niistä kaikista ytimeltään samanlaisia ja niin tylsiä. Varmaan olen tästä valittanut aikaisemminkin, mutta johan se taas on aika. Hyvin harvoin sitä ilahtuu haistaessaan tuoksun. Olen joskus miettinyt, ovatko ihmiset ihan tyytyväisiä Bosseihinsa ja Versaceihinsa. Varmaan sitten niin. Jollekin nuorelle pojalle tekisi mieli antaa käteen joku miesten vintage, että saisi vähän vertailla.

Ja vintaget ei tietysti ole ainoita oikeita, on myös nichejä ja jotain onnistumisia uusissakin tavaratalotuoksuissa. Mutta selvästi nyt rahastetaan kuluttajaa, koska laatu on pääosin huonoa.

Sitäkin mieltä vielä olen, että kun joitain raaka-aineita on kielletty eettisistä tai terveyssyistä, niin korvaavat ainesosat eivät välttämättä ole yhtään sen parempia. Vasta ajan myötä niiden vahingollisuus tulee tutkimusten myötä esiin. Siihen saakka niillä joku tekee rahaa.

Vierailija
18062/19266 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin miehelle joululahjaksi lopulta sen Sorcinellin Notre Damen (15.4.2019 eikä se notte di natale). Samalla tutkin sivuja ja sinne oli ilmestynyt hirveästi kaikkea uutta kiinnostavaa. Onko kukaan sattunut saamaan nenäänsä kyseisen firman Ascetic Vanillaa?

Minäkin huomaan kaipailevani hyvää vaniljatuoksua, mutta se saisi olla muutakin kuin vaniljaa. Kayalin vaniljatuoksuja olisi mukava päästä haistelemaan myös. Juliette Has a Gunin Vanilla Vibes on makuuni liian kesäinen, ja kesto on olematon. Mun iholla siihen mennessä kun neste on kuivunut, tuo vanilla vibes on muuttunut ihotuoksuksi jonka haistaa vain jos nenä on ihossa kiinni, maksimissaan puolen tunnin ajan. Sinänsä jännä koska normaalisti vaniljatuoksut ovat ainoita jotka kestää kohtuullisesti.

Oma ehdoton talven vanilja tuoksu ollut jo vuosia Guerlain double vanilla, lämmin ja sensuelli samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18063/19266 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluostoksilla kauppojen tungoksessa tuoksuvat ajan kaupallisimmat ja geneerisimmät haju- ja partavedet. Niissä lähes kaikissa on se jokin pohjavire, ehkä kiinnitysaine tai tuoksun voimakkuutta tai kestoa buustaava synteettinen kemikaali, joka tekee niistä kaikista ytimeltään samanlaisia ja niin tylsiä. Varmaan olen tästä valittanut aikaisemminkin, mutta johan se taas on aika. Hyvin harvoin sitä ilahtuu haistaessaan tuoksun. Olen joskus miettinyt, ovatko ihmiset ihan tyytyväisiä Bosseihinsa ja Versaceihinsa. Varmaan sitten niin. Jollekin nuorelle pojalle tekisi mieli antaa käteen joku miesten vintage, että saisi vähän vertailla.

Ja vintaget ei tietysti ole ainoita oikeita, on myös nichejä ja jotain onnistumisia uusissakin tavaratalotuoksuissa. Mutta selvästi nyt rahastetaan kuluttajaa, koska laatu on pääosin huonoa.

Sitäkin mieltä vielä olen, että kun joitain raaka-aineita on kielletty eettisistä tai terveyssyistä, niin korvaavat aine

Olipas ylimielinen kirjoitus.

Vierailija
18064/19266 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juliette Has a Gun Vanilla Vibes oli minunkin nenään aivan liian laimea ja "äkkinäinen" mistä vanilja oikeastaan loisti poissaolollaan :)

Vierailija
18065/19266 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilfigerin Tommy -EDT. Sopivan mieto ja tulee kivoja muistoja, omaan makuun sellainen ajaton ysärin loppupuolen tuoksu

Vierailija
18066/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin mieltä vielä olen, että kun joitain raaka-aineita on kielletty

Olipas ylimielinen kirjoitus.

Mikä tarkalleen siinä on mielestäsi ylimielistä? Tuo on rehellinen mielipiteeni. Nykytuoksujen valtavirrassa ei ole kehumista. Sitäkö ei saa sanoa, vai pitääkö se sanoa jotenkin anteeksipyydellen ja hymiöiden kera?

Vierailija
18067/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää vain kotiin jos on niin vaikeaa kun kaikilla ei ole vintagea ja nicheä. Selkeästi halveksit jos jollain on erilainen maku kuin sinulla.

Vierailija
18068/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää vain kotiin jos on niin vaikeaa kun kaikilla ei ole vintagea ja nicheä. Selkeästi halveksit jos jollain on erilainen maku kuin sinulla.

Halveksinta on omaa tulkintaasi. Ennemminkin olen huolissani ja haluaisin, että ihmisillä olisi enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuus tutustua vielä erilaisempiin tuoksuihin, eivätkä muutamat designerit vain jyräisi vuodesta toiseen. Enkä usko, että kyse on vain erilaisesta mausta. Vähän ounastelen, että tuo tietty kemikaali, joka noissa monissa uusissa tuoksuissa on, voi tulevaisuudessa osoittautua terveydelle jopa haitallisemmaksi kuin ne kemikaalit, joita se on tullut korvaamaan. Vuosien kuluttua olemme viisaampia.

Vierailija
18069/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halveksinta on omaa tulkintaasi. Ennemminkin olen huolissani ja haluaisin, että ihmisillä olisi enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuus tutustua vielä erilaisempiin tuoksuihin, eivätkä muutamat designerit vain jyräisi vuodesta toiseen. Enkä usko, että kyse on vain erilaisesta mausta. Vähän ounastelen, että tuo tietty kemikaali, joka noissa monissa uusissa tuoksuissa on, voi tulevaisuudessa osoittautua terveydelle jopa haitallisemmaksi kuin ne kemikaalit, joita se on tullut korvaamaan. Vuosien kuluttua olemme viisaampia.

Älä sinä suotta ole huolissasi täysin toisarvoisista asioista, kuten hajuvesien ja partavesien valikoimista. Nykyään kun on kuitenkin paremmat mahdollisuudet kuin koskaan aiemmin tutustua ja saada käsiinsä uusia ja erilaisia tuoksuja ympäri maailman. Ja nuo sinun ounastelusi on nyt täysin yhdentekeviä mututunteita. Pelkkää demonien maalaamista asioista, joista et selvästikään henk.koht. pidä, vailla minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Tuolla logiikalla tulisi vältellä kaikenlaista ja vetäytyä vain omavaraiseksi erakoksi maaseudun rauhaan. 

Eri

Vierailija
18070/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä suotta ole huolissasi täysin toisarvoisista asioista, kuten hajuvesien ja partavesien valikoimista. Nykyään kun on kuitenkin paremmat mahdollisuudet

Nyreän vastauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että et kestä omastasi poikkeavaa mielipidettä. Se on ihmisillä nykyään yleistä. Oikea tapa ei silloin ole alkaa mitätöidä toisen mielipidettä vaan mieluummin tutkia itseään ja miettiä, miten voisi kasvattaa toleranssiaan erilaisille näkökannoille.

Vierailija
18071/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä suotta ole huolissasi täysin toisarvoisista asioista, kuten hajuvesien ja partavesien valikoimista.

Nyreän vastauksesi perusteella vaikuttaa siltä, että et kestä omastasi poikkeavaa mielipidettä. Se on ihmisillä nykyään yleistä. Oikea tapa ei silloin ole alkaa mitätöidä toisen mielipidettä vaan mieluummin tutkia itseään ja miettiä, miten voisi kasvattaa toleranssiaan erilaisille näkökannoille.

Kyllä kestän eriäviä mielipiteitä, mutta en ylimielisyyttä/sitä, että pidetään itseä ja omaa makua parempana kuin muiden, ja vieläpä ilman mitään kunnollisia perusteluita. Makuasiat ovat aina makuasioita. Jos joku pitää jostain mistä sinä et, niin ei sen pitäisi olla sinullekaan mikään ongelma. Kuulosti nyt vahvasti siltä, että sinä olet se, jonka pitäisi sitä toleranssia kasvattaa ja hyväksyä ihmisten erilaiset mieltymykset. Sinä saat tykätä nicheistä ja vintageista, antaa muiden tykätä mistä nyt tykkäävätkään. Kuten sanottua, niin aivan turha sellaisia on harmitella tai varsinkaan huolestua. 

Vierailija
18072/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kestän eriäviä mielipiteitä, mutta en ylimielisyyttä/sitä, että pidetään itseä ja omaa makua parempana kuin muiden, ja vieläpä ilman mitään kunnollisia perusteluita. Makuasiat ovat aina makuasioita. Jos joku pitää jostain mistä sinä et, niin ei sen pitäisi olla sinullekaan mikään ongelma. Kuulosti nyt vahvasti siltä, että sinä olet se, jonka pitäisi sitä toleranssia kasvattaa ja hyväksyä ihmisten erilaiset mieltymykset. Sinä saat tykätä nicheistä ja vintageista, antaa muiden tykätä mistä nyt tykkäävätkään. Kuten sanottua, niin aivan turha sellaisia on harmitella tai varsinkaan huolestua. 

Kysyin tuolla jo aiemmin tarkempia perusteluita, mikä viestissäni on ylimielistä. En huomannut, että siihen olisi vastattu. Juuri se on mielipiteen mitätöintiä, että hyökätään sen esittäjää kohtaan ja väitetään hänestä jotain kuten sinä väität, että pidän itseäni parempana kuin muut. Eli et ota mielipidettäni tuoksuista mielipiteenä tuoksuista, vaan alat tehdä oletuksia luonteestani ja suhtatumisestani ihmisiin sen perusteella ja hyökkäät minua kohtaan henkilönä. Minä olen kuitenkin puhunut vain tuoksuista, en muista ihmisistä. En ole tehnyt mitään estääkseni muista pitämästä valtavirtatuoksuista. Olen sanonut niistä mielipiteeni, että ne ovat mielestäni pääosin huonoja. Mikä kohta siis alkuperäisessä viestissäni on se, mitä et kestä tai joka sinua triggeröi?

Vierailija
18073/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään Cleanin tuoksuista. Kevyttä, pehmeää ja raikasta. Näin pitkän ajan hajuste allergikollekin sopivaa käyttää silloin tällöin. Ilahduttava esim. Clean Apple Blossom.

Vierailija
18074/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysyin tuolla jo aiemmin tarkempia perusteluita, mikä viestissäni on ylimielistä. En huomannut, että siihen olisi vastattu. Juuri se on mielipiteen mitätöintiä, että hyökätään sen esittäjää kohtaan ja väitetään hänestä jotain kuten sinä väität, että pidän itseäni parempana kuin muut. Eli et ota mielipidettäni tuoksuista mielipiteenä tuoksuista, vaan alat tehdä oletuksia luonteestani ja suhtatumisestani ihmisiin sen perusteella ja hyökkäät minua kohtaan henkilönä. Minä olen kuitenkin puhunut vain tuoksuista, en muista ihmisistä. En ole tehnyt mitään estääkseni muista pitämästä valtavirtatuoksuista. Olen sanonut niistä mielipiteeni, että ne ovat mielestäni pääosin huonoja. Mikä kohta siis alkuperäisessä viestissäni on se, mitä et kestä tai joka sinua triggeröi?"

Se, että kyseenalaistetaan alentavaan sävyyn ihmisten makua, että tykkääkö jotkut ihan oikeasti tuollaisista tuoksuista mitä käyttävät (ja mistä sinä et pidä), on aika ylimielisen oloista viestintää. Miksi kukaan ylipäätään käyttäisi tuoksua, josta ei itse pidä? Tai jos käyttää, niin silloin se ongelma on kyllä jossain ihan muualla kuin kaupan tuoksuvalikoimassa tai siinä että kukaan ei ole työntänyt kouraan "oikeaa hajuvettä". 

Ja tiede kehittyy jatkuvasti, tieto lisääntyy jatkuvasti. Sitä odotellessa fiksuinta (ja melkeinpä ainoita asioita) mitä voi tehdä, on välttää niitä aineita ja kemikaaleja, joista jo tiedetään tutkitustikin, että ne esim aiheuttavat syöpää tms. 

Vierailija
18075/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kysyin tuolla jo aiemmin tarkempia perusteluita, mikä viestissäni on ylimielistä. En huomannut, että siihen olisi vastattu. Juuri se on mielipiteen mitätöintiä, että hyökätään sen esittäjää kohtaan ja väitetään hänestä jotain kuten sinä väität, että pidän itseäni parempana kuin muut. Eli et ota mielipidettäni tuoksuista mielipiteenä tuoksuista, vaan alat tehdä oletuksia luonteestani ja suhtatumisestani ihmisiin sen perusteella ja hyökkäät minua kohtaan henkilönä. Minä olen kuitenkin puhunut vain tuoksuista, en muista ihmisistä. En ole tehnyt mitään estääkseni muista pitämästä valtavirtatuoksuista. Olen sanonut niistä mielipiteeni, että ne ovat mielestäni pääosin huonoja. Mikä kohta siis alkuperäisessä viestissäni on se, mitä et kestä tai joka sinua triggeröi?"

Se, että kyseenalaistetaan alentavaan sävyyn ihmisten makua, että tykkääkö jotkut ihan oikeasti tuollaisista tuoksuista mitä käyttävät (ja mistä sinä et pidä), on aika ylimielisen oloista viestintää. Miksi kukaan ylipäätään käyttäisi tuoksua, josta ei itse pidä? Tai jos käyttää, niin silloin se ongelma on kyllä jossain ihan muualla kuin kaupan tuoksuvalikoimassa tai siinä että kukaan ei ole työntänyt kouraan "oikeaa hajuvettä". 

Ja tiede kehittyy jatkuvasti, tieto lisääntyy jatkuvasti. Sitä odotellessa fiksuinta (ja melkeinpä ainoita asioita) mitä voi tehdä, on välttää niitä aineita ja kemikaaleja, joista jo tiedetään tutkitustikin, että ne esim aiheuttavat syöpää tms. 

Todellakin ihmettelen, pitävätkö ihmiset oikeasti tiettyjä tuoksuja ostamisen arvoisina ja hyvinä. Varmasti sama ajatus on monen muunkin mielessä käynyt, kun tuhdisti hajustettujen teinipoikien perässä on kulkenut. Jos se on ylimielistä, niin olkoon niin, sitten olen erittäin mielelläni ylimielinen. Mitä ajattelit sille tehdä? Ylimielisyys ei ole rikos eikä kellään ole mitään velvoitetta olla kansanomainen ja nöyrä edes keskustelupalstoilla. Jos se sinua ärsyttää, ongelma on täysin omasi, En muuta mieltäni enkä kadu tekstiäni, joka sinunkin olisi ollut mahdollista ohittaa sen sijaan, että alat naismaisen katkerasti arvostella sitä.

Olen melko varma, että jo lähivuosina saamme lisää tietoa tämän hetken hyväksytyistä tuoksujen "arominvahventimista" ja niiden haitallisuudesta. Olen ollut jo vuosikymmeniä näistä oikeassa aistinvaraisesti. Siinäkään mielipiteessä ei ole mitään peruttavaa eikä anteeksipyydeltävää.

Vierailija
18076/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että kyseenalaistetaan alentavaan sävyyn ihmisten makua, että tykkääkö jotkut ihan oikeasti tuolla

Todellakin ihmettelen, pitävätkö ihmiset oikeasti tiettyjä tuoksuja ostamisen arvoisina ja hyvinä. Varmasti sama ajatus on monen muunkin mielessä käynyt, kun tuhdisti hajustettujen teinipoikien perässä on kulkenut. Jos se on ylimielistä, niin olkoon niin, sitten olen erittäin mielelläni ylimielinen. Mitä ajattelit sille tehdä? Ylimielisyys ei ole rikos eikä kellään ole mitään velvoitetta olla kansanomainen ja nöyrä edes keskustelupalstoilla. Jos se sinua ärsyttää, ongelma on täysin omasi, En muuta mieltäni enkä kadu tekstiäni, joka sinunkin olisi ollut mahdollista ohittaa sen sijaan, että alat naismaisen katkerasti arvostella sitä.

Miksi MINUN sille mitään pitäisi tehdä? 😂 Omapahan on häpeäsi. Jos odotat, että muut korjaavat sinut, niin siinäpähän sitten odotat vaikka maailman tappiin asti.

Vierailija
18077/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi MINUN sille mitään pitäisi tehdä? 😂 Omapahan on häpeäsi. Jos odotat, että muut korjaavat sinut, niin siinäpähän sitten odotat vaikka maailman tappiin asti.

Sinähän olet protestoinut kovasti mielipidettäni puuttumalla siihen, kuten kunnon moraalipoliisi ainakin. Olet siis jo uurastanut kovasti, tuloksetta. Tsemppiä ja jaksamista 😆

Vierailija
18078/19266 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä nichetkään aina kolise. Suihkautin aamulla töihin mennessä sattumanvaraista sorcinellinäytettä, joka osoittautui olevan Quando rapita in estasi. Ihan ok, jos on kuusikymppinen italialaisukko liian pienessä puvussa ja vähän liian kauan edellisestä suihkusta. En saa mielikuvaa päästäni enkä todellakaan tiedä, miksi olen tämänkin säästänyt. Enpä säästele enää.

Joutuisaa joulunaikaa ja ylvästä yulea tännekin. Päivä pitenee jo.

Vierailija
18079/19266 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole se, jolle vastasin,  mutta minusta kirjoittaja ei halveksinut kenenkään makua sinänsä. Olen itsekin samoilla linjoilla parfyymiteollisuuden suhteen. N 53

Vierailija
18080/19266 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se, jolle vastasin,  mutta minusta kirjoittaja ei halveksinut kenenkään makua sinänsä. Olen itsekin samoilla linjoilla parfyymiteollisuuden suhteen. N 53

MItä enemmän hajuvesikemiaan perehtyy sitä enemmän karisee "parfyymiromantiikka": aitojen kasvinosien uuttaminen, harvinaiset ainesodat ym. Ambroxania, Iso Super E:tä ym. kemikaaleja tungetaan joka pulloon (vähän liioitellen).

-M65