Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Fraganticassa pystyy ainoastaan kirjautunut (siis rekisteröitynyt) käyttäjä näkemään muiden käyttäjien antamat arviot numeroina tuoksujen sisältämien tuoksunuottien määrästä. Siis mitkä annetut nuotit tuoksuvat yleisesti ottaen enemmän käyttäjien nenään, mitkä vähemmän. Käytän tuota ominaisuutta paljon enemmän kuin sanallisia arvioita parfyymejä tutkaillessani.
Vierailija kirjoitti:
Fraganticassa pystyy ainoastaan kirjautunut (siis rekisteröitynyt) käyttäjä näkemään muiden käyttäjien antamat arviot numeroina tuoksujen sisältämien tuoksunuottien määrästä. Siis mitkä annetut nuotit tuoksuvat yleisesti ottaen enemmän käyttäjien nenään, mitkä vähemmän. Käytän tuota ominaisuutta paljon enemmän kuin sanallisia arvioita parfyymejä tutkaillessani.
Mä taas käyn siellä juuri joidenkin sanallisten arvioiden takia. Alphairone on yksi lemppareistani, joka tosiaan tietää mistä kirjoittaa, mutta pääosin otan ne ihan viihteenä. Esim. seuraavana testattavan Hyraxin arviot ovat varsin värikkäitä. Toki, jos tavoitteena olisi pullojen hankinta, suhtautuisin arvioihinkin eri tavoin. Tuskin se kuitenkaan siihen muuttuu, ellen sitten joskus taas innostu miniatyyreistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuoksun antaisin lahjaksi sellaiselle joka tykkää Gucci Bloomista?
Sellaista joka on vähän samaa mutta ei aivan samanlainen.
Hermes Twilly
Mitkä ovat suosikkeja ne Diptyquelta? Ensimmäistä kertaa tulin tuoksutelleeksi ja ihastuin, varsinkin hyperrealistisiin nuotteihin joita löytyi useammasta tuoksusta. Olen varma että tämän syksyn tuoksuini löytyy Diptyquelta, mutta auttakaa toki valinnan paljouden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat suosikkeja ne Diptyquelta? Ensimmäistä kertaa tulin tuoksutelleeksi ja ihastuin, varsinkin hyperrealistisiin nuotteihin joita löytyi useammasta tuoksusta. Olen varma että tämän syksyn tuoksuini löytyy Diptyquelta, mutta auttakaa toki valinnan paljouden edessä.
Ai vitsi, kun pääsisinkin tuoksuttelemaan. Eau Capitalea on verrattu (paremmaksi sekä halvemmaksi) mun yhteen lemppariini, ja se ihan erityisesti kiinnostaisi. Ei vaan tosiaan ole juuri koskaan oikein asiaa Helsinkiin tai Lahteen, molempiin on täältä yli 100 km matkaa niin ei viitsisi vain haistelureissua tehdä.
Noh, katsotaan jos tuossa työmatkan aikana ehtisi Helsingin Stockalla käydä, harmillista kun kulkemisetkaan ei ole omassa päätöksessä vaan kimppakyydeillä mennään, ei voi itse päättää jos vaikka jäisi päivän päätteeksi hetkeksi pyörimään.
Minä olen nyt päättänyt että pakko alkaa kuluttamaan noita näytteitä pois, ei nekään iäisyyksiä säily. Guerlain Aqua Allegorian Mandarin Basilicin käytin jo pois (aina meinaan sanoa ja kirjoittaa Mandarin Basilisk, mikä olisi ehkä mielenkiintoisempi tuoksu sinällään). Se oli ihan ok, ei liian kesäinen näihinkään keleihin, mutta ei ehkä juuri minun juttuni. Sitruksista kyllä mandariini sinänsä miellyttää enemmän kuin sitruuna. Ihan kelpo tuoksu, kesto erityisesti vaatteissa oli suorastaan erinomainen.
Seuraavaksi näppeihin osui Loewen Aura. Se kyllä sytyttää. Se on jotenkin niin hirveän vaivaton tuoksu, helppo, raikas, hyvä kesto, sopii mihin vuodenaikaan vaan. Iltatuoksuksi ei ehkä, mutta arkituoksuna aivan valtavan miellyttävä. Harmillista että se on lopetettu, vain flankereita on saatavilla enää. Tässä oli tosiaan jotain mikä toi mieleen Biagiottin Lauran, täytynee ehkä tuoksutella sekin uudestaan näin vuosikymmenien jälkeen. Jos se sytyttäisi samaan tapaan. Huomenna pitkästä aikaa toimistolle, hajuvesivalinta ainakin on nyt helppo.
Onpas paljon ekspertiisiä tässä ketjussa, ihan hämmentävää lukea miten paljon jotkut tietää tuoksuista. Osaisikohan joku tietäväinen neuvoa minua? Tykkäsin 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa todella paljon Lancomen tuoksusta nimeltä Aroma Tonic. Se oli raikkaan ruohonvihreä isohko lasipullo, taisi kulkea vartalotuoksun nimellä. Valmistus lopetettiin ja olen siitä saakka etsinyt toista vastaavaa tuoksua, siinä onnistumatta. Tuoksussa oli koivunlehteä ja jotain sitrusta (ehkä lime). Muistaako joku tuota Aroma Tonicia ja osaisi vinkata samantapaisen raikkaan koivuntuoksumaisen edt:n tai vartalotuoksun?
Muistaako täältä kukaan ysäriltä Crazy Bubbles-hajuvettä? Löysin googkesta jonkun kuvan, ihana sitrus-tuoksu. Muistuttaa jotain Moschinon tuoksua. Ainakin meidän koulussa monella oli tuo.
Vierailija kirjoitti:
Onpas paljon ekspertiisiä tässä ketjussa, ihan hämmentävää lukea miten paljon jotkut tietää tuoksuista. Osaisikohan joku tietäväinen neuvoa minua? Tykkäsin 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa todella paljon Lancomen tuoksusta nimeltä Aroma Tonic. Se oli raikkaan ruohonvihreä isohko lasipullo, taisi kulkea vartalotuoksun nimellä. Valmistus lopetettiin ja olen siitä saakka etsinyt toista vastaavaa tuoksua, siinä onnistumatta. Tuoksussa oli koivunlehteä ja jotain sitrusta (ehkä lime). Muistaako joku tuota Aroma Tonicia ja osaisi vinkata samantapaisen raikkaan koivuntuoksumaisen edt:n tai vartalotuoksun?
Tee, inkivääri, aprikoosi, kardemumma ainakin mainittu nuotteina.
Caudalie, Zeste de vigne
Arden, Green tea yuzu
Arden, White tea ginger lily
Mm. nuo mainittu samankaltaisiksi. Biotherm Eau Pure kokeilisin myös.
Onko kenelläkään kokemusta Memo Parisin hajuvesistä? Huomasin että Alienor Massenet on aika monen heidän tuoksunsa takana, ja monet hänen tekemänsä tuoksut tuntuvat istuvan omaan nenääni aika hyvin.
Varmaan tilaan heidän sivuiltaan näytesetin jossain kohtaa, mutta nyt pitäisi hieman säästää jotta raaskisin ostaa itselleni joululahjaksi Floraikun Between Two Treesin. En voi elää ilman sitä. Olen käytellyt näytettä säästeliäästi ja istunut nenä kiinni näytepullossa että saisi edes häivähdyksen tuoksua suihkauttamatta.
Mielikuvissani istun näytepullo nenässä kuin paperituppo ikään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole hyperrealismin ystävä, mutta tykkään Diptyquelta Volutes'ista ja Eau Duellesta näin syksyyn. Tykkään myös Oud Palaosta, joka on monesta haastava tuoksu. Eau Capitale ja Eau Rose ovat miellyttäviä ruusutuoksuja, vaikka minusta Knowing on parempi (ja voimakkaampi) kuin Eau Capitale. Diptyquekin alkaa valitettavasti olla ylihinnoiteltu. N52
Pettymys. Chloe Nomade Jasmin Naturelle olikin söpö skin scent joka ei muistuta Nomadea.
Mainiota nyt lähtee testiin 3 issey miyakea jotka on täysin vierasta tyylilajia mulle. Kartiopullot Magnolia ja Pioni ja pyöreä Drop Essentielle.
Jännä miten ostin Lidlin vaaleanpunakorkkista Cien dödöä enkä oikein muuten pidä siitä mutta nenään tulee aina välillä Jo Malonen Wood Sage & Sea Salt tuoksua muistuttava löyhähdys omasta kainalosta mikä onkin ihan ok :)
Vierailija kirjoitti:
Ooh, muistan tämän!! Olin aivan unohtanut. Oli hyvä, raikas tuoksu. Ei kovin hajuvesimäinen.
Drop d'Issey Essentielle on puhtaan saippuaisen valkomyskisen vihertävä. Voisi olla Clean -sarjan tuoksu. Ei ihan juuri makuuni, mutta kivan puhdas tuoksu kyllä.
Man1 kirjoitti:
Kyllä Mennenillä mennään nyt ja tulevaisuudessa.
On muuten ykkös katku.
Sí edp intense tai mikä intensissimo se nyt olikaan oli testissä, näitä tehdään nyt paljon, tymäköitä vaniljaisia keitoksia a la Olympea Legend, Black Opium, Libre+Mon Guerlain+ kaikki muutkin intense -versiot. Jossain vaiheessa kun vaniljan kanssa on liikaa tonkaa, kumariinia, ehkä benzoinea, niin tuoksu menee tupakanlehtiseksi ja vähän likaiseksi.
Paksujen, tiheitten, ylimakeitten tuoksujen kausi on kestänyt pitkään. Trendi ei tunnu laantuvan. On vaikeuksia löytää kiinnostavaa uutta. Syksyksi ja talveksi en ole innostunut mistään, käänsin jo katseen taaksepäin Pleasures, Eternity, Issey Miyake suuntaan mutta ne tuo mieleen entisajat. Tuota tyyliä mutta tätä päivää, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Paksujen, tiheitten, ylimakeitten tuoksujen kausi on kestänyt pitkään. Trendi ei tunnu laantuvan. On vaikeuksia löytää kiinnostavaa uutta. Syksyksi ja talveksi en ole innostunut mistään, käänsin jo katseen taaksepäin Pleasures, Eternity, Issey Miyake suuntaan mutta ne tuo mieleen entisajat. Tuota tyyliä mutta tätä päivää, kiitos!
Kokeilepas Davidoffin Run wild, on kevyt kukkaistuoksu jossa pistasiota. Ihastuin kun sain siitä testerin kaupanpäällisiksi. Noista mainituista ehkä lähimpänä Pleasuresia.
Mulla on vielä tuo ylimakeiden tuoksujen vaihe menossa eikä loppua näy. Tilasin lisää Valentinon Donna Born in Roma intenseä, Muglerin Alien Goddess Intenseä, myös Mon Guerlain Intense löytyy sekä Olympea Legend, ja Gaultiern Scandal-versioita.
No musta ne kuvat on aika oleellista nähdä kaupassa kun ostaa tuotetta niin tietää mikä hakee mut sullahan oli niitä näytepakkauksia vaan niin ei sitten ole ulkonäöllä väliä tosiaan