Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19419)
Vierailija kirjoitti:
Diorin Diorissimoa tuli kokeiltua puhtaasti mielenkiinnosta ja huh, tarttuu ihoon kuin terva ja on hyvin voimakas. Se on mielestäni yhdessä Chanel 5:n kanssa sellainen tunnistettava vanhempien rouvien klassikkotuoksu. Käyttävätköhän nuoret näitä kahta tuoksua lainkaan?
Nuo tuoksut ovat kuitenkin sellaisia, jotka tulevat varmaan aina olemaan olemassa. Haluaisin myös itse löytää sellaisen tuoksun, jota ei lopeteta parin vuoden jälkeen, vaan olisi aina saatavilla.
Olen nyt pitkän kokeilun jälkeen löytänyt muutaman oman lempparin, mutta kurjaa, jos ne lopetetaan. Osa on pari vuotta sitten tulleita ja yksi niistä on ainakin ollut olemassa jo lähes 20 vuotta, mutta on/oli lopetusuhan alla. Ehkä on vain asennoiduttava siihen, että pysyvyyttä ei ole, eikä edes tarvitse olla. Toisaalta on kiva vaihdella ja se, että tuoksuja on monia eri tilanteisiin.
Olen vanhempi rouva. Käytin lähes teininä sekä Chanel 5:ta että Diorissimoa. Chanel 5 oli minulle vain sen ajan tuoksu, mutta Diorissimoon palasin uudelleen pari vuotta sitten. Hankin sen ehkä pienissä nostalgiahuuruissa itselleni tärkeän päivän tuoksuksi. Petyin ehkä hieman tuoksuun; minun ihollani se pysyi todella pienen hetken ja lisäksi tuoksu oli mielestäni muuttunut teolliseksi, synteettiseksi - tai sitten aika kultasi muistot.
Vierailija kirjoitti:
On a date maison Martin Margiela - luulin tämän olevan viinirypäle ja ruusu -tuoksu. Omalla ihollani haistan vain ja ainostaan mustaherukan makuisen flussajuoman, valitettavasti.
Totta! Toi on kuin se herukan makuinen Finrexin!! :D
Minäkin odotin haistavani romanttisen ranskalaisen viinitilan!
Tiedättekö sen tunteen, kun joku unholaan jäänyt tuoksu vuosien takaan yhtäkkiä muistuu hyvin vahvana mieleen ilman varsinaista tuoksuärsykettä?
Minulle niin kävi, kun jossain verkkokaupassa vastaan tuli Dolce & Gabbanan alkuperäinen punakorkkinen naisten tuoksu...originaliksi kai myöhemmin kutsuttukin.
Käytin sitä joskus ysärillä mutta en enää aikoihin ollut muistanut koko tuoksun olemassaoloa. Saattaa olla, että se on välillä lakkautettukin.
Pullon kuvan nähtyäni haistelin pari päivää hyvin vahvaa sisäistä tuoksumuistoani - kunnes minun oli pakko tilata se itselleni, vaikka olin juuri vannonut, että ostan nyt korkeintaan jonkun selkeän kesätuoksun - mitä kyseinen hyvin saippuainen aldehydinen tuoksu ei todellakaan varsinaisesti ole.
Nyt odotan sitä malttamattomana toivoen vain, ettei sitä ole täysin pilattu uusilla versioilla.
Onko joku tuoksutellut Hermes Un Jardin-sarjan uutukaista? Fragranticassa saanut parempia arvioita kuin edellinen. Pitänee tehdä retki Stockalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diorin Diorissimoa tuli kokeiltua puhtaasti mielenkiinnosta ja huh, tarttuu ihoon kuin terva ja on hyvin voimakas. Se on mielestäni yhdessä Chanel 5:n kanssa sellainen tunnistettava vanhempien rouvien klassikkotuoksu. Käyttävätköhän nuoret näitä kahta tuoksua lainkaan?
Nuo tuoksut ovat kuitenkin sellaisia, jotka tulevat varmaan aina olemaan olemassa. Haluaisin myös itse löytää sellaisen tuoksun, jota ei lopeteta parin vuoden jälkeen, vaan olisi aina saatavilla.
Olen nyt pitkän kokeilun jälkeen löytänyt muutaman oman lempparin, mutta kurjaa, jos ne lopetetaan. Osa on pari vuotta sitten tulleita ja yksi niistä on ainakin ollut olemassa jo lähes 20 vuotta, mutta on/oli lopetusuhan alla. Ehkä on vain asennoiduttava siihen, että pysyvyyttä ei ole, eikä edes tarvitse olla. Toisaalta on kiva vaihdella ja se, että tuoksuja on monia eri tilanteisiin.
Olen vanhempi rouva. Käytin lähes teininä sekä Chanel 5:ta että Diorissimoa. Chanel 5 oli minulle vain sen ajan tuoksu, mutta Diorissimoon palasin uudelleen pari vuotta sitten. Hankin sen ehkä pienissä nostalgiahuuruissa itselleni tärkeän päivän tuoksuksi. Petyin ehkä hieman tuoksuun; minun ihollani se pysyi todella pienen hetken ja lisäksi tuoksu oli mielestäni muuttunut teolliseksi, synteettiseksi - tai sitten aika kultasi muistot.
Ysärinuoruudessa yksi lempituoksuni on Trésor, joita meni silloin useampi pullo. Nyt kokeilin uudestaan - voi kauhistus. Ensin ajattelin, että oliko se oikeasti näin kauhea. Mutta todennäköisesti ei. Uutusversio on vaan totaalisesti pilattu. Ei kestä iholla pitkään (onneksi!) mutta nyt se on vain tunkkainen häivähdys entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Päkä kirjoitti:
Päkä kirjoitti:
Kui pal mahta maksa, Poison hajuvesi internetis? Mää kysy, ku kova halu tietä hinta.
Ei juur hinta tietto Poisonist julki tullu, kyl mää nii hämmästyny ole ja kummissani ihmettele.
Vintage vai nykyinen versio?
Kyll maar mää ny ole molemmist kovast kiinnostunu!
Tuoksutin Hermesin uutukaista enkä oikein tykänny. Oli jotenkin miesmäinen ja kummallinen. Kauneus puuttui.
Ei ole uutuus, mutta uusin ihastukseni on Burberry Women vuodelta 1995. Hedelmäinen, persikan ja viinimarjan ohella tunnistan omenan tuoksun, puisia sävyjä ja ihastuttava vaniljan pohjatuoksussa. 90-luvun tuoksu, joka toimii nykyäänkin erittäin hyvin. Pidän enemmän tämän tyyppisestä klassisesta tuoksusta kuin esim. Elizabeth Ardenin 5th Avenuesta. Suosikkejani Burberryn tuoksuista ovat Women, London ja Brit for her, Weekendistä en pidä. Uusin tilaukseni on taas Dolce&Gabbanan Pour femme, vadelma- ja vaahtokarkkinuotit muun muassa houkuttelivat. En ole testannut em. tuoksua missään, joten sokko-ostos on, odottelen sitä saapuvaksi.
Tutkiskelin netistä aitojen ja feikkituoksujen bloggareiden videoita. Aivan mielettömän aidon näköisiä feikkejä, jopa testereistä tehdään feikkejä, sekä halvoistakin tuoksuista, kuten esim. Calvin Klein ja Hilfiger. Hajuveden saattaa joutua purkamaan atomeiksi ennenkuin löytyy joku pienenpieni ero josta erottaa aidon ja feikin, joskus vasta suuttimen sisäpuolella joku ero.
Tuoksukin on kuulemma yleensä identtinen, mutta häipyy nopeasti. Mietin että uskallanko kohta ostaa käytettyjä hajuvesiä netistä. Yksi feikki tuli äskettäin ebaystä ostettua, huomasin eron tuoksussa ja sitten vertailin aitoon pulloon ja pieniä eroja löytyi, rahat sain suosiolla heti takaisin myyjältä, oli saanut kuulemma lahjaksi, ja oli testeriversio. Löysin juuri bloggari fakecip:n videon tuoksusta ja samat erot näytti.
Tuoksun kestävyydestä tuli sekin mieleen fragrantican arvosteluissa, kun toiset sanoo samaa tuoksua superkestäväksi ja joku toinen sanoo että se haihtuu heti, että ehkä toinen ollut aito ja toinen feikki. Edes aito batch code ei takaa mitään, ne on kopsattu aidoista, sekä pakkaukseen että pulloon. Turha kysyä mistä ostettu, huijari vastaa tietysti jonkun luotettavan ostopaikan.
Arvosteluja hajuvesistä Lancôme - La Vie Est Belle Iris Absolu ja Carolina Herrera - Good Girl Blush? Asutaan maalla enkä ole vielä päässyt tuoksuttelemaan noita.
Minä ostin juuri Ariana Granden Sweet like candy tuoksun oikein 100ml kun oli kicksissä tarjouksessa. Ihana on!
Vierailija kirjoitti:
Arvosteluja hajuvesistä Lancôme - La Vie Est Belle Iris Absolu ja Carolina Herrera - Good Girl Blush? Asutaan maalla enkä ole vielä päässyt tuoksuttelemaan noita.
Tuoksuttelin Herreran Blushia, minun ihollani se oli aika mehevän hedelmäinen. Selvästi Good girl-sarjaa kuitenkin, tunnistettavalla tavalla. Pidin tuoksusta paljon (ja tilasin sen Tallinkilta kun tuli 30% alekoodi). Myös mieheni piti kyseisestä tuoksusta sen verran, että kommentoi sitä oikein hyvän tuoksuiseksi. Miehen kommentit ovat nykyään harvinaisia kun mulle on noita tuoksuja ja näytteitä kertynyt niin älytön määrä ettei se enää jaksa edes kiinnittää huomiota. Uskoisin Blushin toimivan kesällä mainiosti, vaikkakin kuumimpina päivinä kaipaan yleensä jotain raikkaampaa. Joka tapauksessa selkeä Good Girl, hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Iris Absoluta olen ohimenevästi haistanut, ja jos lukuisista LVEB:n muunnelmista joku olisi pakko valita, se olisi tämä. (En pidä LVEB:stä.) Kurjenmiekka antaa pientä hienostuneisuutta ja kuivuutta.
Viime aikojen hankintoja:
Elizabeth Taylor Passion edt. Paloma Picasso edt:n ja Kobakon välimaastossa, pidän. Luonnetta ja vähän 80-lukua. Joku jossain sanoi, että tämä on Dynastian Alexiksen tuoksu. Kyllä vaan.
Montana Suggestion Eau Cuivree edp. Nyt on hedelmää. Mehukkaita luumuja ja persikoita sekä ananasta. Kaunis pullo on kuin hedelmästä leikattu kierteinen huurteinen pala.
Biagiotti Roma edt, uusi. Tätä minulla oli deodoranttina vuonna 1994. On valitusta, että tuoksu olisi muuttunut. Siihen en osaa deon perusteella ottaa kantaa. Romassa on luonnetta edelleen, mutta vaatii totuttelua. Muistuttaa paljon Lancasterin Eau Concentreeta. Erikoinen ja ihana tuoksu on varmaan mirhamin/suitsukkeen ja mausteyrttien yhdistelmän ansiota. Romassa on minttua, Concentreessa basilikaa, timjamia ja laventelia. Kaiken kruunaa vanilja, joka sopii näihin yllättävän hyvin. Sitten kun olen vanha ja hyvin yksinäinen, kääriydyn Concentreehen joka päivä.
Ulric de Varens Indra edp. Muistuttaa Parfums Chloen Chloea 90-luvun alusta! Chloe on pommi, Indra säyseämpi. Iloitsen aina, kun joku nykytuoksuja diggaileva antaa jollekin tuoksulle kunniamaininnan "dated". Tuoksu on yleensä silloin minua varten. Indra on sellainen aarre.
Banana Republicin Neroli Woods edp. Tämä oli laillistettu ryöstö, hullut möivät liian halvalla. Nythän neroli on kovassa huudossa. Tämä on laadukas, selkeä ja luonnollinen neroli, päiviin jolloin haluaa ajatella kirkkaasti.
Parhaillaan yllä Coachin Dreams Sunset mikä ihanasti leijailee nenään kun pari suihkusta aamulla laitoin
Harmittaa, että Giorgio Armanin Ocean di Gioia ilmeisesti lopetetaan ja juuri vasta itse löysin sen. Ostatteko yleensä jemmaan lopetettuja tuoksuja vai annatteko olla ja etsitte sitten vain uuden vastaavan tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, että Giorgio Armanin Ocean di Gioia ilmeisesti lopetetaan ja juuri vasta itse löysin sen. Ostatteko yleensä jemmaan lopetettuja tuoksuja vai annatteko olla ja etsitte sitten vain uuden vastaavan tilalle?
Tiedän parfyymifriikin joka lopettaa tuoksun käytön jos tuoksu lopetetaan. Siis heti. Aluksi kummastelin, sitten ymmärsin miksi hän tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän parfyymifriikin joka lopettaa tuoksun käytön jos tuoksu lopetetaan. Siis heti. Aluksi kummastelin, sitten ymmärsin miksi hän tekee niin.
Miksi siis?
Minä kyllä varaudun suosikkien lopettamiseen. Minulla on useampi Gucci II edp ja muitakin Guccin lopetettuja. Harmittaa, että aikoinaan en ymmärtänyt varautua ja ostanut jemmaan 80- ja 90-luvun suosikkeja.
Mutta aina silti saa jälkikäteenkin lopetettuja, joskus edullisestikin, joskus kalliilla. Ei sille mitään mahda, ennen massojen tuoksut tehtiin paremmin. Nykyään suurin osa massatuoksuista ei ole kovin ihmeellisiä. Jos ovat hyviä, ovat yleensä kalliimmasta päästä.
Mikä on sun tämän kevään tuoksu? Itse korkkasin tänään Oscar de la Rentan Bella Blancan, jonka ostin talvella jemmaan kevättä varten. Ihanaa tuoksukevättä kaikille!
En ole vanhempi rouva enkä rouva ollenkaan, en tosin enää ihan nuorikaan. Chanel 5 on joka tapauksessa kertakaikkisen upea. En varmaan olisi ymmärtänyt sen hienoutta vielä parikymppisenä.
Diorissimoa joskus himoitsin, mutta ihollani se vaikutti kylmältä. Kielo on muutenkin vaikea nuotti vaikka oikean kielon tuoksua rakastan. Kielotuoksut haisevat usein minun nenässäni synteettisiltä.
Kukkaistuoksuista olen mieltynyt Boucheron Braceletiin ja Boucheron Jaïpur Bouquetiin. Minulla ne eivät tuoksu kemikaalisilta, kuten kukkaistuoksut usein.