Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Vierailija kirjoitti:
Jestas taas kun piti sortua kokeilemaan tuoksuja Stockmannilla. Dolce & Gabbanan The Only One edp Intense (2020). Nyt ollaan niin geneerisyyden ja saturaation ytimessä, että on mahdotonta arvioida tuoksua itsessään. Näitä valkoisten kukkien ja vaniljan iltahuumaustuoksuja on jo joka talolla, esimerkiksi Givenchyllä L'Interdit (2020).
En voisi maksaa tästä senttiäkään, koska omistan jo yhden genren edustajan: Lapiduksen White Soul Gold & Diamonds, joka on mestari Kurkdjianin luomus vuodelta 2013. Mattametallinen pullo on pakattu metalliseen lieriöön, joka suojaa tuoksua valolta ja ilman vaihteluilta. Korkki on Swarovskin työtä ja siinä on timantti.
Yllätyin nähdessäni batch-koodista, että tämä minun vuosi sitten tilaamani tuoksu on valmistettu juuri vuonna 2013. Yksi vanhimmista tuoksuistani siis, varsinaisia vintageita lukuun ottamatta! Jo pelkkä pakkaus tekee tuosta ostamisen arvoisen, ja hintakin oli edullinen, itse taisin maksaa pari kymppiä. Tuoksu täyttä laatua, parempi kuin tuo Dolce & Gabbanan tulkinta tästä teemasta.
Jos näette tuota verkkokaupoissa, kannattaa ostaa.
Korjaus tähän: viittasin Givenchyn Interditillä mustaan pulloon, L'Interdit Eau de Parfum Intenseen. Perus-Interditit (edp ja edt) on lanseerattu vuosi pari aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jestas taas kun piti sortua kokeilemaan tuoksuja Stockmannilla. Dolce & Gabbanan The Only One edp Intense (2020). Nyt ollaan niin geneerisyyden ja saturaation ytimessä, että on mahdotonta arvioida tuoksua itsessään. Näitä valkoisten kukkien ja vaniljan iltahuumaustuoksuja on jo joka talolla, esimerkiksi Givenchyllä L'Interdit (2020).
En voisi maksaa tästä senttiäkään, koska omistan jo yhden genren edustajan: Lapiduksen White Soul Gold & Diamonds, joka on mestari Kurkdjianin luomus vuodelta 2013. Mattametallinen pullo on pakattu metalliseen lieriöön, joka suojaa tuoksua valolta ja ilman vaihteluilta. Korkki on Swarovskin työtä ja siinä on timantti.
Yllätyin nähdessäni batch-koodista, että tämä minun vuosi sitten tilaamani tuoksu on valmistettu juuri vuonna 2013. Yksi vanhimmista tuoksuistani siis, varsinaisia vintageita lukuun ottamatta! Jo pelkkä pakkaus tekee tuosta ostamisen arvoisen, ja hintakin oli edullinen, itse taisin maksaa pari kymppiä. Tuoksu täyttä laatua, parempi kuin tuo Dolce & Gabbanan tulkinta tästä teemasta.
Mistä pystyy tarkistamaan batchkoodin vuosimallin?
Vierailija kirjoitti:
Kalliit hajusteet ovat liian voimakkaan tuoksuisia. Halvalla saa kelpo tuoksuja. Tykkään miedoista.
Olen kyllä huomannut saman, vaikka olenkin enemmän niche-tuoksujen ystävä. Niche-tuoksut kestävät yleensä paljon pitempään ja jo yksi suihkaus riittää koko päiväksi. Tämähän kertoo vain tuoksun hyvästä laadusta, mutta itseäni migreeniherkkänä saattaa moni tuoksu alkaa helposti ärsyttämään, joten halvempia tuoksuja usein on helpompi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Checkfreshiä, https://www.checkfresh.com/how-to-find-batch-number.html?lang=en
Koska koodit usein toistetaan kymmenen vuoden välein, tarvitsee pitkään tuotannossa olleen tuoksun osalta muutakin tietoa kuim batch-koodin. Pakkauksia, suuttimia ja merkintätapoja muutellaan jatkuvasti, joten tuoksun ajoittaminen onnistuu usein näiden perusteella.
Huomenna yritän nuuhkia seuraavat uudet tuoksut:
Calvin Klein - Eternity For Women Reflections (ihan uusi tuoksu, en ole aiemmin listannut)
Carolina Herrera - Good Girl Suprême (ei ole uusi tuoksu mutta jäänyt jotenkin välistä)
Clean - Apple Blossom (ihan uusi tuoksu, en ole aiemmin listannut)
Hugo Boss - Alive Parfum (ihan uusi tuoksu, en ole aiemmin listannut)
Marc Jacobs - Daisy Paradise
Marc Jacobs - Daisy Eau So Fresh Paradise
Nina Ricci - Nina Nature
Oscar de la Renta - Bella Bouquet
Paco Rabanne - Olympéa Flora
Tuo CK:n Reflections tuoksui ainakin miesten versiona mukavalta, kevyeltä kesätuoksulta. :)
Olen tilannut niitä täyttönäytteitä eli putkia Notinolta ja Ausliebezumduftilta ja olen huomannut että ne jotka on 9-15 kuukautta vanhoja, etenkin Ausliebezumduftilta, ovat alkaneet jämähtää ja kuivettua länteiksi sinne putkeen. Oliko jossain jotain juttua että nuo pitäisi käyttää pois alle 3 vai alle 6 kuukaudessa?
Mietin että miten ne voisi "siirtää" johonkin toisenlaiseen pulloon niistä muovisista, tai sitten tekis vaan pokalla niin että kaataisi kaikista noista sellaiseen täytettävään minisuihkepulloon joita saa kosmetiikkaosastoilta, niin voisi olla aika mielenkiintoinen tuotos sellainen 15-20 eri tuoksun yhdistelmä :DDD
Millaisia on Versace Dylan Turquoise ja Purple?
Se alkuperäinen sininen oli aivan kuin Ralph Laurenin RALPH-tuoksu, omenainen ja sitruksinen, mutta huonokestoisempi kuin Ralph, testasin sen joskus alkusyksystä. Osaako kukaan teistä sanoa että miten tuo turkoosi ja purppura eroaa siitä?
Minusta tuossa sinisessä oli jopa huonompi kesto kuin niissä Versacen Bright Crystaleissa ja Yellow Diamondissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos minkä tahansa tuoksun saisit täksi kevääksi minkä ottaisit !?
Nomade Edp ja Sisley Eau de Campagne. Nomade Edt on jo ja pidän sen hedelmäisyydestä mutta tänä talvena yllättänyt vihreänhimo senkun jatkuu. Olemassaolevat vihreät on kallellaan pehmeyteen ja suloisuuteen -syytän clean white muskia- eikä enää riitä. Nyt tarvitaan raakaa vihreyttä. Ehkä jopa Chanelin Cristalle tai 19 voisi toimia. Aiemmin en ole niitä koskaan halunnut.
Täksi kevääksi ja oikeastaan vuoden ympäri ottaisin Floraikun Between Two Trees. Olen aivan hullaantunut tähän tuoksuun, ja talon muutkin tuoksut kiinnostavat sen perusteella valtavasti. Ei vaan ole ihan helpoin löytää näytteitä heidän tuoksuistaan.
Tinhare kirjoitti:
Täksi kevääksi ja oikeastaan vuoden ympäri ottaisin Floraikun Between Two Trees. Olen aivan hullaantunut tähän tuoksuun, ja talon muutkin tuoksut kiinnostavat sen perusteella valtavasti. Ei vaan ole ihan helpoin löytää näytteitä heidän tuoksuistaan.
Noniin, onhan niitä näytteitä helppo löytää. Voi luoja. En tiedä kauanko seikkailin heidän sivuillaan aiemmin, enkä löytänyt. Nyt päätin oikein käyttää aikaa etsimiseen, googletin ja pääsin suoraan paikkaan josta sai tilattua discovery setin. Aina pitää ensin avata suu, jotta asia ratkeaisi käytännössä itsestään sen jälkeen ja itselle tulee tyhmä olo.
Taisin hämääntyä silloin aiemmin heidän lupauksestaan lähettää koko pullon mukana näytteen samasta tuoksusta, jotta ennen pullon avaamista voi ajatuksella testailla. Avaamattoman pullon kun saa palauttaa jos näytteen perusteella ei haluakaan sitä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Checkfreshiä, https://www.checkfresh.com/how-to-find-batch-number.html?lang=en
Koska koodit usein toistetaan kymmenen vuoden välein, tarvitsee pitkään tuotannossa olleen tuoksun osalta muutakin tietoa kuim batch-koodin. Pakkauksia, suuttimia ja merkintätapoja muutellaan jatkuvasti, joten tuoksun ajoittaminen onnistuu usein näiden perusteella.
Voi kiitos paljon tästä! :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos minkä tahansa tuoksun saisit täksi kevääksi minkä ottaisit !?
Nomade Edp ja Sisley Eau de Campagne. Nomade Edt on jo ja pidän sen hedelmäisyydestä mutta tänä talvena yllättänyt vihreänhimo senkun jatkuu. Olemassaolevat vihreät on kallellaan pehmeyteen ja suloisuuteen -syytän clean white muskia- eikä enää riitä. Nyt tarvitaan raakaa vihreyttä. Ehkä jopa Chanelin Cristalle tai 19 voisi toimia. Aiemmin en ole niitä koskaan halunnut.
Kerrostin Roger & Gallet Cédrat (kuin CK One) + Davidoff Run wild (makea vihreä pistaasi) yhdelle puolelle. Toiselle YR Verte Envolée (ihan vaan kirpeänvihreä) + Chanel No.5 L'Eau. Olen makeanvihreässä pilvessä. Paremman puutteessa.
Tinhare kirjoitti:
Kertoisitko lisää? En tunne talon tyyliä ollenkaan. Jos japanivaikutteinen niin onko tuoksut minimalistisia? Samaan tapaan kuin Hermes, Hermessence erityisesti.
Lushin American cream mulla tänään. Aah, tämä on jotenkin niin herkullinen tuoksu - vaniljaa ja jotain sekä hieman muovista nuken päätä. 😁 Tykkään! 🥰
Vierailija kirjoitti:
Calvin Klein - Eternity For Women Reflections (ihan uusi tuoksu, en ole aiemmin listannut)
Carolina Herrera - Good Girl Suprême (ei ole uusi tuoksu mutta jäänyt jotenkin välistä)
Nina Ricci - Nina Nature
Tuo CK:n Reflections tuoksui ainakin miesten versiona mukavalta, kevyeltä kesätuoksulta. :)
Mikä on näiden listojen tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Tinhare kirjoitti:
Kertoisitko lisää? En tunne talon tyyliä ollenkaan. Jos japanivaikutteinen niin onko tuoksut minimalistisia? Samaan tapaan kuin Hermes, Hermessence erityisesti.
En itsekään tunne taloa vielä tarkemmin. Between Two Trees on ainoa tuoksua jota olen kokeillut. Minun ihollani se on hyvin intiimi: haistan sen itse mutta ympärilläni olijat eivät kovin helposti haista. Tuoksu on hyvin lohdullinen, jollakin tapaa turvallinen. Samalla se vie minut jonnekin, lähes toiseen maailmaan. En oikein osaa kuvailla sitä tunnetta tarkemmin, mutta ainakin minun mielestäni Floraikun oma kuvaus on osunut täydellisesti kohdilleen:
Inspiration: The owl as a symbol of wisdom. Occupying the void between two trees to show you the way in the dark. The twilight is also a transition, a pause between two moments. These open spaces are ready to be filled.
Oriental woody, on Floraikun sivuilla annettu ymmärtää tuoksun olevan. Ja kyllä, koen tämän hyvin minimalistisena. Fragranticassa on listattuna vain kolme nuottia. Hyvin mielikuvitusta inspiroiva tuoksu, jossa koen olevan jotakin epätodellista. Siksi kai tämä on niin täysin lumoava, en ole aiemmin kohdannut hajuvettä joka vaikuttaisi samalla tavalla. Minulle tämä ei ole pelkkä tuoksu, tämä on paikka jossa on hyvä olla.
Kun saan tuon discovery setin käsiini ja pääsen ajatuksella niitä testailemaan, kerron lisää.
Joskus mäkätin täällä Notinon pakkaamisesta, mutta sehän on virtuoosimaista ja täydellisyyttä hipovaa! Ainakin verrattuna Hobby Hallin toimintaan.
Sain tänään viimein HH:lta tilaamani hajuveden. Ison ruskean laatikon sisällä nyykötti tuoksu pakkauksessaan surkeana ilman mitään suojatäytettä. Olisiko se nyt niin vaikeaa laittaa jotain paperiruttua pakkauksen sisään, ettei hajuvesi heittelehdi kuljetuksessa liian ison pahvilaatikon sisällä? Vaikka pullo on oman pakkauksensa sisällä, haluaisin kuitenkin, että myös tuoksun oma pakkaus säilyisi vaurioitumattomana.
Tilaukset Hobby Hallilta loppui nyt tähän. Hajuvesiä pitää rakastaa ja helliä, ei kohdella noin!
Jos saisin tähän kevääseen minkä vaan tuoksun, ottaisin Electimussin Vixere-parfyymin. Minulla oli tästä näyte, ja jokaisella testauskerralla tykkäsin enemmän ja enemmän. Tämä oli sellainen puuterinen, iiriksinen ja samaan aikaan sellaisia jopa vähän trooppiseen(?) vivahtavia kukkia. Ihanan helppo, makea, pehmeä tuoksu ja kuitenkin monivivahteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina Ricci - Nina Nature
Mikä on näiden listojen tarkoitus?
Se että sua alkais ketuttaa kun kaikki muut kokeilee ja ostelee ihania luksustuoksuja :)
Mene takaisin tuonne Erisan-naamarasvaajien ketjuun vinkumaan kasvisruokavaliostasi ja tuoksuttomuudestasi.
Kalliit hajusteet ovat liian voimakkaan tuoksuisia. Halvalla saa kelpo tuoksuja. Tykkään miedoista.