Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Vierailija kirjoitti:
Sulle jolla on päällä vihreänhimo. Suosittelen kokeilemaan Sisleyn Eau de Campagne, it might tick all your boxes.
Saisiko saman suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Elevenin alesta Angel Novan ja Alienin pikkupullot, 15ml. Oikein sopivan kokoisia. Alien mulla oli joskus kun se julkaistiin, mutta en tosiaan voinut käyttää sitä kun yksi suihkaus tuntui aina olevan liikaa. Laitoin eteenpäin. Nykyään tietenkin harmittaa, ja tiedän että tuo nyt hankkimani ei tule vastaamaan sitä alkuperäistä. Noh, ehkä jos sitä on riittävästi laimennettu, sitä voisi käyttää huoletta. Angelia mulla ei ole koskaan ollut, jostakin syystä se ei ole kiinnostanut. Päätin kuitenkin novaa kokeilla, kun niin pienen pullon sai. Tämä on ihan tällainen ok kun pidän makeista tuoksuista. Vähän ehkä jo liikaakin karkkia ja purkkaa.
Ostitko Angel edp:n vai edt:n?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään palstalta pois olleena kyselen mikä on sokostuoksu? Tuolla aiemmin on mainittu ainakin yleisesti nichetuoksuna muissa maissa pidetty tuoksu Suomessa sokostuoksuna.
Nämä yleisimmät perus-semihalpis-tuoksut, eli diorit, calvin kleinit, chanelit... Jotka on tehty miellyttämään keskimääräisen kuluttajan nenää - eli jotain joka tuoksuu vähän hajusteelle, mutta ei mitenkään erikoiselle koska muuten suuret massat kaihtaisivat niitä. Yleensä ratsastavat "hienolla" nimellä kuin chanel, ja efekti on kuin kalliissa viinissä. Eli sokkotestissä kukaan ei luulisi kyseessä olevan Chanelin "hieno" tuoksu, mutta pelkkä nimi ja status aikaansaa suosion. Se, että joissakin isommissa sokoksissa myydään myös muutamaan niche-tuoksua ei mitenkään kumoa tätä määritelmää, ja mielestäni tuo on hyvä sana kuvaamaan juurikin näitä perusdesigntuoksuja jotka miellyttävät keskimääräistä kuluttajaa ,mutta joita laatunsa puolesta voitaisiin myydä kympillä pullo.
Sokostuoksun ominaispiirre on geneerisyys. Tuoksu on semmoinen pyöreä, vaniljainen, marjainen. En minä tiedä mitä varten Sokos valitsee myyntiin versioita samasta teemasta. Mutta sen olen oppinut, että turha sieltä on luulla löytävänsä mitään jyräyttävää.
Sitten hinnat. 30ml pullo maksaa melkein saman minkä 100ml nettikaupassa. Ja samalta merkiltä ei ole kuin kaksi tuotetta Todennäköisesti se minkä olisit halunnut ei ole niistä kumpikaan.
Kyllä mä mielelläni pitäisin osaltani kivijalat elossa, mutta en näillä ehdoilla.
Sokos voisi edes antaa jonkun edun mukaan, mut ei sitäkään.Olen miettinyt että kuka noi valikoimat oikein päättää ja olisiko niin vaikeaa ottaa mukaan jotain mikä erottuisi vaniljaisesta massasta?
Ainakin tuotteita voisi kierrättää myymälöiden välillä vaihtelun lisäämiseksi. Tätä on tehty muuten jo vuosikymmeniä sitten.Minkähän takia Sokos ottaa valikoimiinsa juuri niitä tuotteita, joille on kysyntää ja jotka miellyttävät valtavirtaa? Suomessa ei vain ole markkinoita vaikkapa niche-tuoksuihin erikoistuneille liikkeille tai tavaratalojen osastoille. Eihän sinne Sokokselle ole pakko mennä. Suunnittele vaikka seuraava matkasi jonnekin parfyymikauppojen paratiisiin ja osta laukut täyteen. Kyllä ne Suomen kivijalkakaupat pysyvät elossa vaikka yksi valittaja jää pois.
Kysyin Tallinnan Creme de la Cremissä, miksiköhän Suomessa ei ole samanlaisia tuoksumyymälöitä kuin Virossa (ja Latviassa ja Liettuassa myös!). Verotus on kuulemma syy. Suomeen ei kannata kenenkään täysjärkisen yrittäjän tulla.
Ja kuitenkin meillä on koko Suomi täynnä kaikenlaisia yrittäjiä, jotka myyvät kaikenlaisia tavaroita, vaikka kaikkia niin kauheasti verotetaan. Outoa, ettei siihen porukkaan edes yhtä parfyymimyyjää mukaan mahdu. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle jolla on päällä vihreänhimo. Suosittelen kokeilemaan Sisleyn Eau de Campagne, it might tick all your boxes.
Saisiko saman suomeksi?
Siinä saattaisi olla kaikki se, minkä vihreältä tuoksulta haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Elevenin alesta Angel Novan ja Alienin pikkupullot, 15ml. Oikein sopivan kokoisia. Alien mulla oli joskus kun se julkaistiin, mutta en tosiaan voinut käyttää sitä kun yksi suihkaus tuntui aina olevan liikaa. Laitoin eteenpäin. Nykyään tietenkin harmittaa, ja tiedän että tuo nyt hankkimani ei tule vastaamaan sitä alkuperäistä. Noh, ehkä jos sitä on riittävästi laimennettu, sitä voisi käyttää huoletta. Angelia mulla ei ole koskaan ollut, jostakin syystä se ei ole kiinnostanut. Päätin kuitenkin novaa kokeilla, kun niin pienen pullon sai. Tämä on ihan tällainen ok kun pidän makeista tuoksuista. Vähän ehkä jo liikaakin karkkia ja purkkaa.
Edp. En ole edt:tä haistellut koskaan, enkä viitsinyt kahta ihan sokkona tilata, riitti tuo nova.
Olen muutenkin saanut itseni kiinni siitä virheellisesti ajatuksesta että edp olisi jotenkin parempi kuin edt. Näinhän ei välttämättä ole. Nyt kun ajatusmallin on huomannut, täytyy harjoittaa itsensä siitä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään palstalta pois olleena kyselen mikä on sokostuoksu? Tuolla aiemmin on mainittu ainakin yleisesti nichetuoksuna muissa maissa pidetty tuoksu Suomessa sokostuoksuna.
Nämä yleisimmät perus-semihalpis-tuoksut, eli diorit, calvin kleinit, chanelit... Jotka on tehty miellyttämään keskimääräisen kuluttajan nenää - eli jotain joka tuoksuu vähän hajusteelle, mutta ei mitenkään erikoiselle koska muuten suuret massat kaihtaisivat niitä. Yleensä ratsastavat "hienolla" nimellä kuin chanel, ja efekti on kuin kalliissa viinissä. Eli sokkotestissä kukaan ei luulisi kyseessä olevan Chanelin "hieno" tuoksu, mutta pelkkä nimi ja status aikaansaa suosion. Se, että joissakin isommissa sokoksissa myydään myös muutamaan niche-tuoksua ei mitenkään kumoa tätä määritelmää, ja mielestäni tuo on hyvä sana kuvaamaan juurikin näitä perusdesigntuoksuja jotka miellyttävät keskimääräistä kuluttajaa ,mutta joita laatunsa puolesta voitaisiin myydä kympillä pullo.
Sokostuoksun ominaispiirre on geneerisyys. Tuoksu on semmoinen pyöreä, vaniljainen, marjainen. En minä tiedä mitä varten Sokos valitsee myyntiin versioita samasta teemasta. Mutta sen olen oppinut, että turha sieltä on luulla löytävänsä mitään jyräyttävää.
Sitten hinnat. 30ml pullo maksaa melkein saman minkä 100ml nettikaupassa. Ja samalta merkiltä ei ole kuin kaksi tuotetta Todennäköisesti se minkä olisit halunnut ei ole niistä kumpikaan.
Kyllä mä mielelläni pitäisin osaltani kivijalat elossa, mutta en näillä ehdoilla.
Sokos voisi edes antaa jonkun edun mukaan, mut ei sitäkään.Olen miettinyt että kuka noi valikoimat oikein päättää ja olisiko niin vaikeaa ottaa mukaan jotain mikä erottuisi vaniljaisesta massasta?
Ainakin tuotteita voisi kierrättää myymälöiden välillä vaihtelun lisäämiseksi. Tätä on tehty muuten jo vuosikymmeniä sitten.Minkähän takia Sokos ottaa valikoimiinsa juuri niitä tuotteita, joille on kysyntää ja jotka miellyttävät valtavirtaa? Suomessa ei vain ole markkinoita vaikkapa niche-tuoksuihin erikoistuneille liikkeille tai tavaratalojen osastoille. Eihän sinne Sokokselle ole pakko mennä. Suunnittele vaikka seuraava matkasi jonnekin parfyymikauppojen paratiisiin ja osta laukut täyteen. Kyllä ne Suomen kivijalkakaupat pysyvät elossa vaikka yksi valittaja jää pois.
Kysyin Tallinnan Creme de la Cremissä, miksiköhän Suomessa ei ole samanlaisia tuoksumyymälöitä kuin Virossa (ja Latviassa ja Liettuassa myös!). Verotus on kuulemma syy. Suomeen ei kannata kenenkään täysjärkisen yrittäjän tulla.
Ja kuitenkin meillä on koko Suomi täynnä kaikenlaisia yrittäjiä, jotka myyvät kaikenlaisia tavaroita, vaikka kaikkia niin kauheasti verotetaan. Outoa, ettei siihen porukkaan edes yhtä parfyymimyyjää mukaan mahdu. 🤔
Jos niche-myymälä Suomessa tuntuu hyvältä idealta, niin aina voi itse pistää putiikin pystyyn ja kokeilla.
Hobby Hall pakkaa törkeän huonosti.
Hajuvesipullot pyörivät ylisuuressa pahvilaatikossa ilman mitään pehmusteita.
Toistaiseksi mitään ei ole rikkoutunut, mutta Tesorin pulloissa on pieniä lommoja. Olen huomauttanut tästä, mutta ei näköjään kiinnosta.
Sotd vihreäpläjäys Vera Wang Lovestruck (vähän kuin puuterinen Light Blue) + YR Verte Envolée (jota vieläkään ei näy Fragranticassa).
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi mitään ei ole rikkoutunut, mutta Tesorin pulloissa on pieniä lommoja. Olen huomauttanut tästä, mutta ei näköjään kiinnosta.
Kuinka lasipullossa voi olla lommoja?
Täällä on uusi ja äkillinen tuoksuinhokki, nahka. Olen aina aiemmin pitänyt nahkatuoksuista, ja tämänpäiväinen Black Knight (Bianchi) on ollut yksi ehdottomia suosikkejani Land of Warriorsin (The Vagabond Prince) kanssa. Nyt tämän pitäminen on todella vaikeaa, aistin tuoksun jatkuvasti, häiritsevänä ja tunkkaisena, se on miltei kuvotusta aiheuttava.
Olin pitkään ymmälläni, kunnes muistin, että erästä lääkitystä fiksattiin pari kuukautta sitten, ja samalla ilmaantui voimakas ja yhtäkkinen vastenmielisyys tiettyjä makuja kohtaan. Menetin gazpachon, en saa alas enää desilitraakaan, ja olen sentään aina rakastanut sitä, kolmen litran viikkovauhdilla.
Ilmeisesti sama stop -ilmiö voi käydä tuoksujenkin kanssa, muutenkin kuin raskaana ollessa. Onpa harmi, jos suosikit vaihtuvat totaalisesti, mutta tämän tunteen kanssa en voi olla, suihkuun on mentävä. Menkööt nahat siis hyllylle, ainakin toistaiseksi, nyt tarvitaan kevyttä ja raikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edp. En ole edt:tä haistellut koskaan, enkä viitsinyt kahta ihan sokkona tilata, riitti tuo nova.
Olen muutenkin saanut itseni kiinni siitä virheellisesti ajatuksesta että edp olisi jotenkin parempi kuin edt. Näinhän ei välttämättä ole. Nyt kun ajatusmallin on huomannut, täytyy harjoittaa itsensä siitä eroon.
Minullakin ollut vähän sama ajatus, mutta ei tosiaan aina pidä paikkaansa, että edp olisi parempi. Angelista ostin kuitenkin itsekin edp:n. Edt vaikuttaa vaniljaisemmalta ja säyseämmältä, mutta olen testannut sitä vain pikaisesti, joten mieli voi vielä muuttua :-) Toistaiseksi olen kuitenkin hyvin tyytyväinen iki-ihanaan Angeliin, jota käytän iltaisin kotosalla, ettei muut häiriinny.
Peronpuo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi mitään ei ole rikkoutunut, mutta Tesorin pulloissa on pieniä lommoja. Olen huomauttanut tästä, mutta ei näköjään kiinnosta.Kuinka lasipullossa voi olla lommoja?
Et kysynyt multa, mutta Tesorin tuoksut eivät ole lasipulloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niche-myymälä Suomessa tuntuu hyvältä idealta, niin aina voi itse pistää putiikin pystyyn ja kokeilla.
Sitähän minä tarkoitinkin, sille ruikuttavalle sokostuoksuilijalle. Pistää pystyyn putiikin, sinne voi sitten tilata ihan kaikki niichet, minkä vain keksii ja ylijäämät myydä muille, että saa vähän rahaa. Polkaisee vielä verkkokaupan pystyyn, niin avot, muutkin Suomen niicheilijät saavat riemumiellä lakata kyselemästä, mistä niitä saa. Minäkin jopa saattaisin kokeilla jonkin pienen putelin tilaamista. Hyvä idea, eikö?
Minä osittain ymmärrän tavaratalotuoksuista valittanutta, osittain en. Ainakin Tampereen ja Helsingin Sokoksilla on myös JHTG:ta, Jo Malonea, Tom Fordia, Lagerfeldia, Korresia, Maison Margielaa jne. Tosin rempan/uudistuksen jälkeen Tampereen Sokoksen valikoima kutistui, ennen sitä oli vaikka mitä.
Tietysti valtaosa on sitä samaa mitä kaikkialla, mutta sitähän ihmiset ostavat. Ainakin vielä. Iso laiva saattaa olla kääntymässä, kun kiinnostus lisääntyy.
Suomessa on joka tapauksessa niin pienet markkinat, peritty vaatimattomuuden ja niukistelun kulttuuri ja heikkenevä väestörakenne, että en usko että sellaista visionääriä löytyy, joka tänne ihka oikean nichemyymälän polkaisisi pystyyn. Se olisi jo aika itsetuhoista.
Tinhare kirjoitti:
Mä olen nyt pitkään himotellut Zoologistin sitä kaikkien tuoksujen näytesettiä. Hinta vaan hirvittää. Ja tullit päälle. Olen siitä hyvässä asemassa, että mulla on hyvä palkka siihen nähden minkälaista elintasoa kaipaan, joten raha ei sinänsä ole ongelma. On kuitenkin hirveän vaikea perustella itselleen miksi olisi ok ja kohtuullista laittaa niin paljon rahaa (ei se ainakaan kalliimpaa ole kuin tilata näyte tai pari kerrallaan jostain Euroopasta postikuluineen), kun kyse on kuitenkin vain tuoksunäytteistä. Kaappi on jo nyt täynnä näytteitä.
Ristiriita on myös siinä, että inhoan ylimääräistä rojua pyörimässä nurkissa ja laatikoissa. Haluan sallia itselleni tämän tuoksunautinnon, mutta samaan aikaan ärsyttää kun kaikki paikat (eli yksi pieni laatikko) on täynnä pulloja ja näytteitä.
45 ml $162.00 USD
Sisältää Harvest Mouse (Limited Time Complimentary Sample)
...nooh... pääsee nauttimaan testailusta ja vaihtelusta...
Pienentää hutiostosriskiä (=silkkaa säästöä).
Näyte on sen verran runsas, että ehtii kunnolla kokeilla. Ja sen minkä sitten ostaa, jos ostaa, on sellainen mistä pitää.
Ota pari nykyisistä näytteistä tehotestiin, niin saat vähemmäksi varastoja.
(Kyllä, minullakin himottelee tämä sama testipaketti).
Vierailija kirjoitti:
Lanvin Marry Me on pitkästä aikaa iljettävintä, mitä olen haistanut. Mielelläni en haukkuisi tuoksuja, mutta tämä on kammottava.
Ilmeisesti Lanvin on niitä taloja, joiden nimeä hyödynnetään surkean lirularun kauppaamiseen. Voi miten toivoisin että klassikot mieluummin haudattaisiin arvokkaasti.
Kokeilin Lanvinin. Se oli synteettinen ohut marjamehu. Enempää ei tee mieli testata.
Peronpuo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peronpuo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi mitään ei ole rikkoutunut, mutta Tesorin pulloissa on pieniä lommoja. Olen huomauttanut tästä, mutta ei näköjään kiinnosta.Kuinka lasipullossa voi olla lommoja?
Et kysynyt multa, mutta Tesorin tuoksut eivät ole lasipulloissa.
Ai, ne on sitten peltipurkeissa varmaan. Lommoja toki niihin voi tulla. sitten.
Joo niin ovat, taitaa olla kevyttä alumiinia ne pullot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia Elizabeth Ardenin white Tea:sta?
Ihana. Kuiva. Raikas. Joku kuvaili tässä ketjussa pari vuotta sitten "jooga pullossa", ja se on osuvasti sanottu.
Mulle se oli viikunoidenpesuvesi pullossa.
Onneksi vain näyte, muuten olisi ottanut raskaasti päähän.
Mistä sitä saa paitsi risteily tax freestä? En ole Suomesta löytänyt.