Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19317)
Vierailija kirjoitti:
Ja miten kuvaisi 60-luvun tuoksuja? Muutama klassikko on vielä sitäkin vanhempi, esim. sodan jälkeen luotu.. oliko se Fleur de Temps vai muistanko nyt hätäisesti väärin (se ei ole suosikkejani)? Mielestäni 60-luvun tuoksut ovat monimutkaisia ja valtavasti nuotteja sisältäviä "oopperoita" siinä missä myöhemmät ovat "operetteja". Nyt joku musiikin ystävä kiristelee hampaitaan :)
No jaa, minusta kasarituoksut ovat kyllä luonteeltaan aika wagneriaanisia. :)
En tunne montaa 60-luvun tuoksua. Minulla on Fidji, joka mielestäni tuoksuu enemmän 70-luvulle. Hermesin Caleche ja Guerlainin Chamade ovat tuolta ajalta, mutta nyky-Chamade on ihan eri tuoksu. En välitä kummastakaan erityisesti. N51
Huomenta! SOTD Vol de Nuit edt. Vanhat Guerlainit - syksy jatkuu. Huomaan, että mun iholla L'heure bleue - Jicky - Vol de nuit -kolmikko on kuin jatkumo samaa tuoksua, kuin Almodovar-elokuvat jotka ovat kuin variaatioita samasta teemasta. Fiilis on kussakin näistä tuoksuista erilainen; silti tuttuus on siellä, ja toki aika lailla samat nuotitkin, eri suhteissa ja muutamalla vaihdoksella.
VdN on sitruksia, mausteita, vaniljaa ja patsulia, ja hyvin viihtyisä ja kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! SOTD Vol de Nuit edt. Vanhat Guerlainit - syksy jatkuu. Huomaan, että mun iholla L'heure bleue - Jicky - Vol de nuit -kolmikko on kuin jatkumo samaa tuoksua, kuin Almodovar-elokuvat jotka ovat kuin variaatioita samasta teemasta. Fiilis on kussakin näistä tuoksuista erilainen; silti tuttuus on siellä, ja toki aika lailla samat nuotitkin, eri suhteissa ja muutamalla vaihdoksella.
VdN on sitruksia, mausteita, vaniljaa ja patsulia, ja hyvin viihtyisä ja kaunis.
Eikö Shalimar syntynyt aikoinaan siitä kun tekijöillä lorahti labrassa sitrus-Jickyn sekaan vaniljaa ja hoksasivat että hei tämähän toimii? :) Sama perus-Guerlainin pohja L'heure Bleuessa johon lisättiin sitten ne lilat kukat? Tuosta tuli mieleen että minun kaverin mielestä L'heure Bleue haisee vartalopuuterisille mummokalsareille :D :D mutta hän ihastui modernimpaan vaihtoehtoon Acqua di Parman Iris Nobileen, joka sitten lopetettiin. Minä pidin tuosta tuoksusta myös, outoa että loppui kun oli suosittu.
Minulla paras Guerlainin tuoksu on Samsara edt, mikä on erikoista sillä en itse haista sitä niin hyvänä kuin monet muut tuoksut sillä olen kokenut sen "wannabe itämaisena jossa ei ole tarpeeksi kaikkea mutta silti liikaa jotain", silti kun olen laittanut sitä viileämmällä säällä muutaman kerran vuodessa kuluttaakseni pulloa, niin olen saanut todella paljon kehuja tutuilta ja tuntemattomilta nuuhkijoilta, ja joku lähellä seissyt tuntematon nainen vastasi minulle muutama vuosi sitten tuolla Hgin keskustassa, että "eihän tämä voi mitenkään olla Samsara, eihän se ole koskaan ollut näin hyvä!" :D
Toisaalta tämä edt saattaa olla pehmeämpi ja puuterisempi kuin se alkuperäinen edp.
Samsara edt:ssä on lilat kukat, tonka ja vanilja myös, amberin, narsissin ja ruusun lisäksi, muttei ole sitä perus-Guerlainimaista sitrusDNA-fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Ostelin paljon jenkkiläisiä muotilehtiä ysärillä, niissä oli aina pirteät tuoksumainokset, kuten tämä Charlie
https://clickamericana.com/wp-content/uploads/Charlie-vintage-perfume-f…
Sitten oli tätä urheilullista vesituoksubuumia ja tuollaista Hamptons-rannikkotyyliä eli juppeja :D
https://i.ebayimg.com/images/g/qtwAAOSwoYZfX1ks/s-l500.jpg
Muistatteko kun muotilehdissä oli sellaisia paksumpia sivuja joiden reunassa oli sellainen repäisykaistale missä tuoksua, sitä piti hieroa ranteeseen? Koko lehti tuoksui sitten sille pitkän aikaa, ja kun oli useampia lehtiä pinossa niin niiden yhteistuoksu oli mukavan voimakas.
Sen jälkeen 2000-luvulla tuli niitä näytteitä joissa repäistiin muovi jonka alla sellainen pieni tuoksutyyny tai geelimäinen koostumus.
Joo aika monessa jenkkilehdessä oli varsinkin Estee Lauderin, Escadan ja Calvin Kleinin tuoksuraitoja, muistaisin että eräs lehti tuoksui vahvasti Obsessionille toista vuotta! :D
No juuh. Tänään on Sotdina tyylisuuntaa jota kaapista löytyy vain yksi. Gourmandtuoksut ei ole ykkössuosikkeja, mutta joskus sekin himo iskee, ja sellaisessa himossa päädyin pikaisesti kokeiltuani ostamaan Olympea Legendin. Ajattelin että jos pitää olla gourmandnuotteja niin otetaan sit täys sinfonia! En jaksa suomentaa nuottilistaa: Plum, Apricot and Sea Salt; middle notes are Floral Notes and Ginger flower; base notes are Vanilla, Tonka Bean, Sand and Amber.
Miten kävi? Alku oli herkullisen täyteenahdettu kuin hedelmächutney, ja siitä sai jotain tyydytystä. Aika pian vaniljaa ja tonkaa on niin paljon että muuta ei juuri erotu. Tässä ois voinu karsia vaniljan, tonkan ja amberin määrää ja lopputuloksena ois voinu ollakin pieni legenda. Nyt tuli vedettyä överit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://i.pinimg.com/originals/5b/71/6c/5b716c0101f5b6fa23b49042c68e3a5…
Täällä mainittu Bond no9 -merkki, ja niiden kallein tuoksusarja joka on Dubai-collection, noin 500 euroa pullo.
Tuon merkin tuoksut ovat olleet kummallisen pistäviä ja henkeen ottavia, hinnat taitaa suurimmaksi osaksi olla 150-400 eur. Ehkä nuokin ovat enemmän statussymboleja ja walk in closetien koristeita?
Lanseerasivat myös kristalleilla koristellut pullot tuotteistaan, en muista maksoiko nuo tonnin kappaleelta
https://oceandrive.com/get/files/image/galleries/Bi4_4GKXBhy2.jpg
Oli niillä jossain esillä tällaiset jättipullotkin muutamista eri tuoksuista ja joihon mahtuu yli litra parfyymia, muistaakseni Neiman-Marcusilla, hinta oli dollareissa useita tonneja, kallein taisi olla yli 7000 dollaria
https://i.pinimg.com/236x/29/fd/11/29fd1189f7a6757af53f3cdad9dbc2cd--pu…
En ole testailuni aikana vielä kohdannut nenääni miellyttävää tuoksua tältä merkiltä, joten jäävät ilman dollareitani. Joskus tulee näistä hintavista tuoksuista ajatus, että onkohan käytetty jotain kiellettyä / eläinperäistä ainesosaa jos se maksaa kymmeniä kertoja enemmän kuin muut vastaavat. Tietysti brändi/merkkilisää voi plussata siihen hintaan niin paljon kuin kehtaa ihan muuten vaan.
Ei toimi nuo Bond No 9 merkin tuoksut minullakaan. Olen testannut 15+ kappaletta muutaman vuoden aikana.
Muutamat niistä suoria kopioita tunnetuista tuoksuista, mm. Creedin, Dolce & Gabbanan tai Muglerin, mutta riisuttuina ja jokin eltaantunut miesten partavesimäinen loppuhaju jää ihoon useista.
Toinen mikä ei toimi ja jotka jäävät yksipuolisiksi, on By Kilian merkin tuoksut. Niissä ei ole kestoa nimeksikään ja jostain niistä jää myös tuo eltaantunut miesten partavesimäinen loppuhaju.
En pidä Marlynkään tuoksuista, kun ne tuolla mainittiin.
Minusta hinnan ja laadun tulee kohdata, miksi maksaisin n. 200-400€ sellaisesta joka ei miellytä, vain leuhkiakseni kalliilla pullolla, minkä sisältö ala-arvoista. Annan mieluummin rahaa hyväntekeväisyyteen ja ostan tuoksuja joista pidän enkä statuksen takia.
No, nyt kun on keskusteltu siitä, että kallis tuoksu ei välttämättä olekaan hintansa väärti, niin mikä edullinen hajuvesi teidän mielestä tuoksuu "kalliimmalta" kuin onkaan? Vastaan itse Reminiscence Les Notes Gourmandes Dragée. Ostin Hobby Hallin tarjouksesta , hintaa jäi vähän yli 30 euroa. Tosi miellyttävä, makea mantelituoksu. Sillage ei ole kovin voimakas mutta liikkuessa tulee ihania pöllähdyksiä omaan nenään ja vaatteissa on seuraavanakin päivänä makoisa tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt kun on keskusteltu siitä, että kallis tuoksu ei välttämättä olekaan hintansa väärti, niin mikä edullinen hajuvesi teidän mielestä tuoksuu "kalliimmalta" kuin onkaan? Vastaan itse Reminiscence Les Notes Gourmandes Dragée. Ostin Hobby Hallin tarjouksesta , hintaa jäi vähän yli 30 euroa. Tosi miellyttävä, makea mantelituoksu. Sillage ei ole kovin voimakas mutta liikkuessa tulee ihania pöllähdyksiä omaan nenään ja vaatteissa on seuraavanakin päivänä makoisa tuoksu.
Ja se pitää vielä lisätä, että tuolla hinnalla sai 100 ml pullon.
Minun lempparihalpistuoksuni on Laliquen Encre Noire. Tämä on ihan mielettömän hyvä sypressi-vetivertuoksu ja naisena käytän tätä, vaikka tämä on selkeästi "maskuliininen" miesten tuoksu. Tätä saa Notinosta 100 ml hintaan 26,80 €. Voisin maksaa tästä vaikka 200 €.
Ostin tämän alunperin miehelleni, mutta hänen mielestään tuoksu oli kuulemma liian erikoinen, eikä hän suostunut käyttämään. Otin sitten omaan kaappiini tämän :D
Vierailija kirjoitti:
No juuh. Tänään on Sotdina tyylisuuntaa jota kaapista löytyy vain yksi. Gourmandtuoksut ei ole ykkössuosikkeja, mutta joskus sekin himo iskee, ja sellaisessa himossa päädyin pikaisesti kokeiltuani ostamaan Olympea Legendin. Ajattelin että jos pitää olla gourmandnuotteja niin otetaan sit täys sinfonia! En jaksa suomentaa nuottilistaa: Plum, Apricot and Sea Salt; middle notes are Floral Notes and Ginger flower; base notes are Vanilla, Tonka Bean, Sand and Amber.
Miten kävi? Alku oli herkullisen täyteenahdettu kuin hedelmächutney, ja siitä sai jotain tyydytystä. Aika pian vaniljaa ja tonkaa on niin paljon että muuta ei juuri erotu. Tässä ois voinu karsia vaniljan, tonkan ja amberin määrää ja lopputuloksena ois voinu ollakin pieni legenda. Nyt tuli vedettyä överit.
Ymmärrän... Olympeaa en ole koskaan voinut sietää, en tiedä miksi se tökkii.
Itse olen alkanut varovasti tutkiskella gourmand-tyyppisiä tuoksuja. En pidä gourmandeista enkä ylimakeista tuoksuista noin ylipäätään, mutta muutama yllättävän kiva on tullut vastaan. Nämä eivät olleet minusta liian syötävän tuoksuisia.
- Carthusian Terra Mia: kahvia ja hasselpähkinää
- Teo Cabanelin Oh là là: myös hasselpähkinää ja sahramia
- Serge Lutensin Santal Majuscule: kaakaojauhetta
- Serge Lutensin Five O'Clock au Gingembre: teetä, inkivääriä, hunajaa
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä mieleen tulee Lanvinin Eclat d'Arpege. Sitä saa todella edullisesti ja se tuoksuu tyylikkäältä, klassiselta ja "kalliimmalta kuin onkaan".
Miten Notinolle voi palauttaa? Mielestäni sivuillaan ei ole kunnon ohjeita. Pitääkö postimaksut maksaa itse, ei kai?
Entä saako " testatun " pullon palauttaa?
Arjen pieniä iloja (oikeasti tämä oli kyllä aika iso ilo): kävin juuri hakemassa näytelähetyksen Postista.
Päivän tuoksuksi valikoitui näytteistä Initio Parfumsin Rehab. On hyvä! Alussa laventelia ja sitrusta, sitten mausteinen, pehmeä, oikeastaan aivan samettisen pehmeä tuoksu. Aivan kuin tässä tuoksuisi tupakkakin, etäisesti tulee mieleen Tobacco Vanille. Tämä Rehab on kuitenkin pehmeämpi ja paljon vähemmän hyökkäävä.
Ei mitään sellaista, mitä jäisin näytteen loputtua kaipaamaan, mutta ihanan lämmittävä tuoksu tällaiseen koleaan syyspäivään. Jos tykkää tämäntyyppisistä tuoksuista, kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Tänään on kirsikkatiistai, päivän tuoksu on Zaran Cherry Smoothie. Saan tästä aina sen erittäin vahvan mielleyhtymän Ikean punaisiin tuoksukynttilöihin, jotka oli muistaakseni jotain punaisten marjojen tuoksuisia. Niitä oli joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten myynnissä. Tämä tuoksuu lämpimältä! Ehkä tuo kynttilämuistokin vaikuttaa. :) Kirsikka tässä on mielestäni esanssinen, tai ei ainakaan se tuorein tummien kirsikoiden tuoksu. Vahva, ja tosi karvasmantelinen kirsikka. Tykkään tästä, vaikka aika harvoin tähän tartunkin. Sopii syksyyn kivasti. Yllättävän kestävä tuoksu myös.
Nyt jatkan opiskelua kirsikan lämmössä. Tuoksuvaa tiistaita!
https://www.fragrantica.com/perfume/Zara/Cherry-Smoothie-72492.html
SOTD Sorcinellin Violon Basse. Eli arvatkaa saapuiko näytepaketti juuri 😂.
Tuoksu on mielenkiintoinen! Valkkasin tämän yhdeksi näytteeksi Fragrantican kommenttien perusteella, halusin tietää miltä Paholaisen tytär tuoksuisi. Kovin pitkään tämä ei ole ehtinyt vielä ihollani olla, joten lopputulema jää nähtäväksi. Tuoksu kuitenkin aukeaa hyvin voimakkaan suitsukemaisena. Jos joku joskus on käynyt liikkeessä missä myyddän kaikenlaista okkultistista kirjallisuutta, tarot-kortteja, kristalleja, suitsukkeita.. tuoksu joka tällaisissa liikkeissä usein iskee vastaan on hyvin samanlainen kuin tässä. Toistaiseksi en varsinaisesti erota metallista nuottia tuon vahvan suitsuke-mielleyhtymän takaa, mutta jokin polttaa nenäni sisäpintaa kun läheltä kättäni haistelen, ja se polte tuo mieleen jääkylmän raudan. Samalla se jotenkin keventää hieman tuota raskasta suitsuketta.
Tästä tuoksusta saatan pitää, ainakin mikäli ajan mittaan tuo kylmä rauta nouse enemmän esiin, ja suitsuke painuu enemmän taka-alalle. Toivon tästä sellaista tuoksua missä painottuu kylmyys ja keveys, mutta samalla antaa ymmärtää että jossain takana on savua ja tulta. Savuava nuotio jäisessä talvimetsässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten Notinolle voi palauttaa? Mielestäni sivuillaan ei ole kunnon ohjeita. Pitääkö postimaksut maksaa itse, ei kai?
Entä saako " testatun " pullon palauttaa?
Miksi availet pakkauksia`, testaisit ja lähettäisit takaisin?
Ei niissä ole palautusoikeutta!
ntig kirjoitti:
Tänään on kirsikkatiistai, päivän tuoksu on Zaran Cherry Smoothie. Saan tästä aina sen erittäin vahvan mielleyhtymän Ikean punaisiin tuoksukynttilöihin, jotka oli muistaakseni jotain punaisten marjojen tuoksuisia. Niitä oli joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten myynnissä. Tämä tuoksuu lämpimältä! Ehkä tuo kynttilämuistokin vaikuttaa. :) Kirsikka tässä on mielestäni esanssinen, tai ei ainakaan se tuorein tummien kirsikoiden tuoksu. Vahva, ja tosi karvasmantelinen kirsikka. Tykkään tästä, vaikka aika harvoin tähän tartunkin. Sopii syksyyn kivasti. Yllättävän kestävä tuoksu myös.
Nyt jatkan opiskelua kirsikan lämmössä. Tuoksuvaa tiistaita!
https://www.fragrantica.com/perfume/Zara/Cherry-Smoothie-72492.html
Tuo tuoksuu jollekin punaisten marjojen tee:lle, jota oli joskus vuosia sitten!
Bond no.9 kun julkaisi Chinatownin 2005 se oli esillä paljon. Taisi voittaa jotain palkintoakin. Pidettiin mestarillisena. Nykyisestä en tiedä mutta yli 10v. sitten testattuna muistan poikkeuksellisen vahvasti vieläkin. Oli valtava huumaava persikkainen tuberosagardenia tuoksupilvi. Upea oli. Jäin odottamaan että olen joskus riittävä kantamaan sitä, tuolloin jäin lyttyyn Chinatownin alle.
Vierailija kirjoitti:
Bond no.9 kun julkaisi Chinatownin 2005 se oli esillä paljon. Taisi voittaa jotain palkintoakin. Pidettiin mestarillisena. Nykyisestä en tiedä mutta yli 10v. sitten testattuna muistan poikkeuksellisen vahvasti vieläkin. Oli valtava huumaava persikkainen tuberosagardenia tuoksupilvi. Upea oli. Jäin odottamaan että olen joskus riittävä kantamaan sitä, tuolloin jäin lyttyyn Chinatownin alle.
Tuo oli mielestäni inkiväärinen ja soijainen, hieman lootuksenkukkainen tuulahdus kiinalaisravintolan ovesta kylmässä New Yorkissa :D
En ole testailuni aikana vielä kohdannut nenääni miellyttävää tuoksua tältä merkiltä, joten jäävät ilman dollareitani. Joskus tulee näistä hintavista tuoksuista ajatus, että onkohan käytetty jotain kiellettyä / eläinperäistä ainesosaa jos se maksaa kymmeniä kertoja enemmän kuin muut vastaavat. Tietysti brändi/merkkilisää voi plussata siihen hintaan niin paljon kuin kehtaa ihan muuten vaan.