Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19317)
Vierailija kirjoitti:
Montale Cafe Intence - Aikamoinen vaniljapommi. Tuoksu on hyvä kahvin ( ehkä toffeen) ja vaniljan sekoitus, mutta tätä ei tarvitse kuin yhden suihkauksen.
Intense Cafe on kyllä yksi sellainen tuoksu, joka aiheuttaa mussa pettymyksen ja katkeruuden tunteita aina kun siitä luen. :D Tilasin joskus keväällä tai kesällä sen samplen jonkun tilauksen kylkeen ja olin sen nimestä ollut jo pitkään varma että ah, tämä on taatusti hitti. No, enpäs ollut tarkistanut etukäteen nuotteja, ja mikäs se siellä... Ruusu. Niin vahva ruusu, ettei tarvinnut edes vilkaista Fragranticaan. Jotain muutakin kukkaisuutta ehkä. Toffeisuus ja vaniljaisuus jäävät ryminällä tuon dominoivan ruusun taakse eikä kahvista ole tietoakaan. (Piti käydä tätä kirjoittaessa kokeilemassa uusi suihkaus, eikä kokemus ole vieläkään muuttunut.) Ihan hieno tuoksu kyllä jollekulle muulle, mutta ärsyttää suuresti tuo harhaanjohtava nimi. Ehkä mun iho tuo inhokkiruusuni ihan kiusalla sitten esille.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti yhden tuoksun katoaminen markkinoilta on harmittanut paljon
https://piimages.parfumo.de/7/4/3652_4fd46ab4f69159fe9ab04264ca563009_e…
Escada Collection.
Minulla oli tuo talvisena häätuoksuna vuonna 2002.
Fragranticassa taitaa olla väärät tuoksuainekset, koska joku oli maininnut että Top notes are mandarin orange and coca-cola; middle notes are jasmine and tuberose; base notes are tonka bean, sandalwood and amber
Siitä pullosta valmistettiin myös juhlava erikoisversio useana vuonna.
Nyt sitä olisi Torissa, Espoossa vain noutona.
Ärsyttävää kun asuu toisella puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt aivan upean chypren! Juliette has a Gun Vengeance Extreme. Tämä siis buustattu versio siitä perus Vengeancesta. Tässä bergamottia, laventelia, ruusua, patsulia, vaniljaa, tonkaa, labdanumia, ambroxania, valkoista myskiä. Tuoksuu tummalta, voimakkaalta, ruusu on sellainen syntinen, seksikäs, ei mikään heleä 😅 Tosi huumavaan tuoksuinen sekoitettuna patsuliin. Vaniljaa tässä ei haista yhtää, se tuo varmaan vaan sellaista tasapainoisuutta vahvoihin nuotteihin.
Tämä on oikea viettelijättären tuoksu, sopii iltamenoihin, mutta miksipä ei voisi käyttää päivälläkin oikein sateisena, koleana päivänä, niin kuin tänään. Kesto on megalomaaninen, mihin ei yleensä törmää JHAG:in tuoksuissa. Eilen illalla suihkautin ja vielä aamulla tuoksui vahvana. Voin suositella chyprejen ystäville, ja pitkäkestoisuutta tuoksussa arvostaville 👌🏻
Täytyy käydä testaamassa sitä perus versiota tuolla myyntipuheella. Tuota versiota ei löydy helposti.
Sorcinelli-testit jatkuu. Violon Basse kesti kunnes kävin suihkussa, noin 10 tuntia. Siitä ajasta viimeiset noin 4-5 tuntia se pysyikin aika muuttumattomana, hyvin lähellä ihoa, eikä juuri enää levinnyt ympäristöön.
Suihkun jälkeen otin testiin Voix Humainen. Siinäkin haistoin pääasiassa suitsukemaisuuden. Fragranticassa sitä kehuttiin kukkaiseksi alkutuoksultaan. Minä en parhaalla tahdollanikaan erottanut siitä kukkia. Ensin se tuoksui suitsukkeelta, mutta koko homma laimeni nopeasti täysin iholla istuvaksi vaniljaksi. Olen alkanut epäillä, että kaikki nämä eri hartsit, meripihkat ym. ovat sellaisia osia, että jos niitä on yhtään enemmän, en haista juuri muuta. Toisaalta BR 540 ei tuoksu minun nenääni lainkaan suitsukemaiselta, ja siinäkin on useampi nuotti joiden kuvittelen tuoksuvan nenääni aina siltä. Mieheni piti Voix Humainesta aika paljon, myös siitä suitsukkeesta. Ei siinä minustakaan varsinaisesti mitään vikaa ollut, mutta sellaisena vakikäyttöön tarkoitettuna tuoksuna, en halua tuoksua suitsukkeelta. Tämä on kyllä sinänsä aika turvallinen tuoksu, että jos aamulla sitä laittaisin ja lähtisin toimistolle, noin tunnin kuluttua kun pääsen pääkallonpaikalle, se on jo asettunut hyvin lähelle ihoa. Jäljelle jäävä vaniljainen tuoksu ei lähde pesemällä.
Nyt aamulla kun vanilja oli häipynyt, kokeiluun lähti Nebbia Fitta, olihan ulkonakin melkoisen usvaista. Tässä ei nyt ole lainkaan sitä suitsuketta, woohoo. Kyllä tällä tuoksulla jokin yhtymäkohta on nimeensä, sakeaan sumuun, ainakin kun mietin aikaa jolloin asuin kaupungissa. Näin maaseudulla sumu ei tuoksu tältä, täällä on vähemmän asfalttia, betonia, kiveä. Luulen, että erotan tästä patsulin. On muuten ollut hämmentävää huomata kuinka älyttömän paljon patsulia käytetään tuoksuissa. Sen tuoksu muistuttaa jostakin lapsuudessa, jokin hajuvesi/partavesi mitä joku aikuinen elämässäni on käyttänyt. Isäni ja äitini käyttivät tuoksuja lähinnä erikoisemmissa tilaisuuksissa, ei koskaan kotona, ja heistä kumpaankaan en tätä yhdistä. Ja tarkemmin ottaen joku mies on käyttänyt jotakin mistä on tullut tämä sama patsuli vahvasti läpi. Oli miten oli, tuo patsuli on hieman liikaa minulle, ja kokonaisuutena fiilis on liian kylmä. Tämä sopii ehdottomasti syksyyn, mutta syksyisin kaipaan yleensä jotain lämmittävää tuoksua.
Toivon että nenäni oppii erottamaan sen suitsukemaisuuden alta muutakin, mutta saa nähdä. Jotkin asiat vain ovat sellaisia, että ne vievät kaiken huomion. Esimerkiksi ruuassa persilja on sellainen; jos sitä on käytetty, en maista juuri mitään muuta kuin persiljan.
Laitoin aamulla hiuksiini monoi-öljyä, ja ajattelin sitten jatkaa aurinkoista tunnelmaa pimeänä syysaamuna klo 7.45 ja valitsin päivän tuoksuksi Paco Rabannen Olympéan, jonka ostin kokeiluun kesällä Torista. Piru vieköön, tämä on nyt siinä ja siinä että jääkö kokoelmiini vielä vai kiertääkö muualle. Toki päivä on aivan väärä tälle muutenkin, mutta en aivan hullaantunut tästä kesälläkään. Haluaisin niin pitää tästä, mutta se nenässä pistävä nuotti on, väittäisin, jasmiini. Mikäs muukaan! Tuntuu samalta kuin ruusunuotti, kiusalla pyörii ympärillä. Jasmiini pitäisi tässä kylläkin olla vain alkunuotti, mutta mun nenässä tuoksuu vielä parinkin tunnin päästä selvästi... En usko että se on tuo suolaisuuskaan, koska näistä fiiliksistä tulee mieleen tasan kaikki muut jasmiinituoksukokeiluni. Inhottava tuoksufiilis siis tänään, mutta huomenna taas jotain ihan muuta!
https://www.fragrantica.com/perfume/Paco-Rabanne/Olympea-31666.html
Tinhare kirjoitti:
Sorcinelli-testit jatkuu. Violon Basse kesti kunnes kävin suihkussa, noin 10 tuntia. Siitä ajasta viimeiset noin 4-5 tuntia se pysyikin aika muuttumattomana, hyvin lähellä ihoa, eikä juuri enää levinnyt ympäristöön.
Suihkun jälkeen otin testiin Voix Humainen. Siinäkin haistoin pääasiassa suitsukemaisuuden. Fragranticassa sitä kehuttiin kukkaiseksi alkutuoksultaan. Minä en parhaalla tahdollanikaan erottanut siitä kukkia. Ensin se tuoksui suitsukkeelta, mutta koko homma laimeni nopeasti täysin iholla istuvaksi vaniljaksi. Olen alkanut epäillä, että kaikki nämä eri hartsit, meripihkat ym. ovat sellaisia osia, että jos niitä on yhtään enemmän, en haista juuri muuta. Toisaalta BR 540 ei tuoksu minun nenääni lainkaan suitsukemaiselta, ja siinäkin on useampi nuotti joiden kuvittelen tuoksuvan nenääni aina siltä. Mieheni piti Voix Humainesta aika paljon, myös siitä suitsukkeesta. Ei siinä minustakaan varsinaisesti mitään vikaa ollut, mutta sellaisena vakikäyttöön tarkoitettuna tuoksuna, en halua tuoksua suitsukkeelta. Tämä on kyllä sinänsä aika turvallinen tuoksu, että jos aamulla sitä laittaisin ja lähtisin toimistolle, noin tunnin kuluttua kun pääsen pääkallonpaikalle, se on jo asettunut hyvin lähelle ihoa. Jäljelle jäävä vaniljainen tuoksu ei lähde pesemällä.
Nyt aamulla kun vanilja oli häipynyt, kokeiluun lähti Nebbia Fitta, olihan ulkonakin melkoisen usvaista. Tässä ei nyt ole lainkaan sitä suitsuketta, woohoo. Kyllä tällä tuoksulla jokin yhtymäkohta on nimeensä, sakeaan sumuun, ainakin kun mietin aikaa jolloin asuin kaupungissa. Näin maaseudulla sumu ei tuoksu tältä, täällä on vähemmän asfalttia, betonia, kiveä. Luulen, että erotan tästä patsulin. On muuten ollut hämmentävää huomata kuinka älyttömän paljon patsulia käytetään tuoksuissa. Sen tuoksu muistuttaa jostakin lapsuudessa, jokin hajuvesi/partavesi mitä joku aikuinen elämässäni on käyttänyt. Isäni ja äitini käyttivät tuoksuja lähinnä erikoisemmissa tilaisuuksissa, ei koskaan kotona, ja heistä kumpaankaan en tätä yhdistä. Ja tarkemmin ottaen joku mies on käyttänyt jotakin mistä on tullut tämä sama patsuli vahvasti läpi. Oli miten oli, tuo patsuli on hieman liikaa minulle, ja kokonaisuutena fiilis on liian kylmä. Tämä sopii ehdottomasti syksyyn, mutta syksyisin kaipaan yleensä jotain lämmittävää tuoksua.
Toivon että nenäni oppii erottamaan sen suitsukemaisuuden alta muutakin, mutta saa nähdä. Jotkin asiat vain ovat sellaisia, että ne vievät kaiken huomion. Esimerkiksi ruuassa persilja on sellainen; jos sitä on käytetty, en maista juuri mitään muuta kuin persiljan.
OT, mutta jos puhuu ruotsia, niin tuo Nebbia Fitta nimi aiheuttaa kyllä vääränlaisia mielleyhtymiä 😅 Ovatpas nimen keksineet...
Miten te käyttelette vaihtelevia tuoksuja eri päivinä niin, että ne eivät tartu takkiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä, kärsiikö joku muu täällä samasta asiasta: aluksi teen harkitun hajuvesioston, siis käyn tuoksuttelemassa kyseistä tuoksua useita kertoja ennen ostopäätöstä. Ostettuani tuoksun olen todella tyytyväinen ostokseeni, ja käytän tuoksua normaalisti, kuukausiakin. Yhtäkkiä, kuin tyhjältä taivaalta kyseinen tuoksu alkaakin ällöttämään, siis koen fyysistä pahoinvointia? Pelkkä ajatuskin kyseisestä tuoksusta saattaa alkaa ällöttää. Minulla on tuoksuja todella monesta eri tuoksukategoriasta, enkä ole huomannut, että juuri jonkin tietyn kategorian tuoksut aiheuttaisivat tätä ongelmaa... Todella turhauttavaa, kun ei pysty enää nauttimaan sellaisista tuoksuista, jotka olivat mieleisiä vain hetkeä aikaisemmin.
Tuntuu myös, että muistot ja/tai assosiaatiot tietyistä tuoksuista ohjaavat nenääni enemmän kuin ennen - siis pidän kerran tuoksua ylläni väärällä hetkellä, ja tämän jälkeen tuoksusta tulee suorastaan kuvottava - haistaessani kyseistä tuoksua palaan välittömästi kyseiseen hetkeen, ja tätä seuraa myös fyysinen reaktio.
Tiedostan, että tällainen voi olla esimerkiksi sairastetun koronan jälkimaininkeja tai vaikkapa tuoksuyliherkkyyttä, mutta kaipaisin silti kovasti nimenomaan vertaiskokemuksia. Erityisesti kiinnostaa myös se, onko joku pystynyt myöhemmin palaamaan tällaisen ällötystä aiheuttavan tuoksun pariin.
Minulle on muutaman kerran tullut tällaisia. Viimeisin on Tom Fordin Lost Cherry, josta hommasin vartalotuoksun. Olin testannut näytteenä ja ajattelin vartalotuoksun olevan kevyt. Jostain syystä se jyrää minut seinään, työntää pistäviä neuloja sieraimiini ja jättää minut vaikertamaan loppupäiväksi. En tiedä mitä tapahtui. Ainoa neuvo mitä osaan antaa on testata, testata ja testata. Testata kunnolla useina erilaisina päivinä. Ja hankkia juuri se tuoksuversio ja muoto mitä testasi.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelen kaksi La Riven halpaa tuoksua. Olen yllättynyt, miten näissä ei ole yhtään alkoholin tuoksua tai vastaavaa. Luulen, että kesto on ihan hyvä. Miss Dream on makea ja vanilijainen naisellinen tuoksu. Iltaan sopiva, kuten vastaava Good Girl. Fleur de Femme on hieman hillitympi eikä niin makea. Hedelmän nuotit tulevat esiin. Vastaa Poison Girliä. En keksi mitään valittamista kummastakaan. Olen tyytyväinen. Kolmas piti reklamoida, koska se oli käytetty! Joten ei arviointia. Neljäs ei ole vielä tullut, mutta yleinen mielipide on, että se on näistä paras. Ostan vielä pari muutakin näistä.
Mistä hankit näitä?
Tinhare kirjoitti:
Mun Sorcinelli-testipakettini jämähti jonnekin matkan varelle kun DPD mokasi toimituksen... täytynee odottaa, että lähettävät sen uudestaan pian. N51
Vierailija kirjoitti:
Miten te käyttelette vaihtelevia tuoksuja eri päivinä niin, että ne eivät tartu takkiin?
Ei minulla tartu takkeihin. Villapaitoihin ja kaulahuiveihin kyllä. Tuuletan niitä ahkerasti, mutta silti jotkut hajuvedet vaan tarttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelen kaksi La Riven halpaa tuoksua. Olen yllättynyt, miten näissä ei ole yhtään alkoholin tuoksua tai vastaavaa. Luulen, että kesto on ihan hyvä. Miss Dream on makea ja vanilijainen naisellinen tuoksu. Iltaan sopiva, kuten vastaava Good Girl. Fleur de Femme on hieman hillitympi eikä niin makea. Hedelmän nuotit tulevat esiin. Vastaa Poison Girliä. En keksi mitään valittamista kummastakaan. Olen tyytyväinen. Kolmas piti reklamoida, koska se oli käytetty! Joten ei arviointia. Neljäs ei ole vielä tullut, mutta yleinen mielipide on, että se on näistä paras. Ostan vielä pari muutakin näistä.
Mistä hankit näitä?
En ole tuo jolta kysyit, mutta ainakin Tokmannilla olen nähnyt tuota Poison Girliä vastaavaa La Riveä. Siellä "kuppaisessa" ja epäsiistissä nurkkahyllyssä epämääräisten vanutikkujen ja puolityhjien krääsäkorutelineiden takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit näitä?
En ole tuo jolta kysyit, mutta ainakin Tokmannilla olen nähnyt tuota Poison Girliä vastaavaa La Riveä. Siellä "kuppaisessa" ja epäsiistissä nurkkahyllyssä epämääräisten vanutikkujen ja puolityhjien krääsäkorutelineiden takana.
Apua, tiedän just mitä hyllyä tarkoitat :D Pitänee joskus uskaltautua sinne.
Vierailija kirjoitti:
No niin mummelit. Mikäs on päivän kärpäsmyrkky?
Jos kysymyksesi tarkoittaa, mikä on Scent of the Day, niin se on minulla Trussardin Sound Of Donna. Kastanja ja tuberoosa kermavaahdolla kuorrutettuna tuoksuu nenääni eniten, ei kuitenkaan ihan hirveän gourmand. Lämmin tuoksu syksyyn kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit näitä?
Minä ostin aikoinaan Armanin Acqua di Gioian La Rive -kopio Aqua Bellan Prismasta, mutta eivät taida siellä enää noita myydä?
Päivän tuoksuna Lancomen Tresor, jota mulla on vintage-miniatyyripullollinen. Aah, tämä on sitten niin sopiva sumuisen harmaaseen syyspäivään: puuterinen, kaihoisa, jotenkin surumielinen, mutta niin kaunis tuoksu. Häivähdys menneistä ajoista, muistutus menetetystä nuoruudesta. 🍂
Pesin Nebbian patsulipommin pois sitä muutaman tunnin haisteltuani. Se oli jotenkin niin kuiva, että tuntui kuin nenän limakalvotkin kuivuisivat kun se löyhähteli nenääni. Minähän siis ensimmäisen testin suihkautan aina kämmenselkään, jotta se on tarvittaessa helppo pestä pois.
Päätin sitten kokeilla jotain minkä uskoin olevan aivan muuta kuin tuo Nebbia, eli Notre Dame 15.4.2019. Herrajjumala. Sukat pyörii jaloissa, tämähän on täydellinen. Alussa tuli erittäin vahvana terva, ja minä rakastan tervan tuoksua. Tässä on hyvin selvää savuisuutta. Pahin tervamainen pistävyys asettui kuitenkin nopeasti, ja alta alkoi nousta selkeitä kukkaisia sävyjä, jopa saippuaisuutta. Aistin jopa jonkinlaisen raikkaan tuulahduksen sieltä savun seasta. Jonkin aikaa pystyin todellakin kuvittelemaan itseni palaneen Notre Damen läheiseen keväiseen puistoon, missä palaneen puun tuoksu sekoittuu puiston kukkasiin, ja välillä lämmin tuuli raikastaa ilmaa. Nyt muutaman tunnin kuluttua jäljellä on selvästi savuisen tervainen tuoksu, jota jokin, ehkä tonkapapu? pehmentää ja kukkaisuuden jäänteet keventävät. En tätä ehkä toimistolle laittaisi, mutta kotoisiin tilaisuuksiin näin syksyllä toimii varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit näitä?
Noita saa useista paikoista, tosiaan kaupoistakin. Jos tilaa netistä, täällä on iso valikoima ja posti tulee nopeasti.
https://www.kauneutta.com/search/?q=la+rive
Taste of Kiss on selvästi lakritsisempi kuin muut, joita kokeilin. En ole koskaan mielestäni kokeillut Lancomen La nuit Tresoria, joten en osaa verrata siihen. Paras tähän asti omasta mielestäni on ollut Miss Dream, koska pidän sen hedelmän nuoteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit näitä?
Noita saa useista paikoista, tosiaan kaupoistakin. Jos tilaa netistä, täällä on iso valikoima ja posti tulee nopeasti.
https://www.kauneutta.com/search/?q=la+rive
Taste of Kiss on selvästi lakritsisempi kuin muut, joita kokeilin. En ole koskaan mielestäni kokeillut Lancomen La nuit Tresoria, joten en osaa verrata siihen. Paras tähän asti omasta mielestäni on ollut Miss Dream, koska pidän sen hedelmän nuoteista.
Tosin ymmärrän, miksi moniin hajuvesiin voi kyllästyä. Kyllästyisin näihin makeampiin säännöllisessä käytössä. Tuntuu, että tällaiset tuoksut ovat kaikkein yleisimpiä ja olen usein huomannut jollakin näitä. Perus kukkaistuoksut, kuten Chloe ja etenkin Bright Crystal sopivat joka tilanteeseen. Jälkimmäistä on haukuttu tylsäksi, muta se ei oikeastaan ole tylsä. Se on raikas ja eroaa yleisimmistä.
HH: n paketti tuli ja niin myös Nosen! Nenäni on jo aivan solmussa, mutta laittelen ensifiiliksiä tänne. Tilasin siis sekä designereita että niche -tuoksuja, sekä testereitä että pulloja.
Ensinuuhkaisulla pitämäni tuoksut:
Ametyste Lalique- Aivan ihana, tähän jäin jo melkein koukkuun. Tuntuu, kuin olisi mustaviinimarjapensaan sisällä. Mikäli tykkää tuosta mielikuvasta niin tää kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Trussardi My Name- en odottanut tältä oikein mitään. Mutta tässä on jotain tosi viehättävää. Olen aloittelija tuoksuissa, enkä osaa oikein eritellä nuotteja , mutta ehkä jasmiini , valkoiset kukat ja jokin , ehkä vähän sitrusta seassa. Tykkäsin paljon.
MontBlanc Presence d'une femme- vehreyttä ja sireeninkukkaa. Tykkään molemmista, joten tämä jäänee käyttöön.
Montale Cafe Intence - Aikamoinen vaniljapommi. Tuoksu on hyvä kahvin ( ehkä toffeen) ja vaniljan sekoitus, mutta tätä ei tarvitse kuin yhden suihkauksen.
Margiela Matcha meditation: teen ja patsulin vahva sekoitus. Myös jotain yrttistä. Tuoksuu näin alkuun hyvältä, mutta patsuli on nenääni ehkä liian voimakaskin.
Piguet Futur: Tältä odotin paljon eikä kokemus vastannut odotuksia. Lähinnä saippuainen.
Päivittelen myöhemmin lisää, tuoksuthan eivät toki tähän loppuneet.
N44