Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynsin Stockmannin Black Friday-aleja ja ostin n. puoli vuotta harkinnassa olleen Aerinin Lilac Pathin. Hinta oli minulle melko suolainen alennuksen jälkeenkin, mutta itse tuoksu on niin ihanan raikas ja keveästi puuterinen syreeni ettei hankinta kaduta yhtään! Suosittelen tuoksun kokeilemista vaikka sille kirjoittajalle joka etsi suosituksia Lanvinin Eclat d'Arpegestä tykkäävälle.
Toinen tuoksu jonka olen hankkinut lähiaikoina on Moschinon Toy 2 Bubblegum. Ensisuihkauksella tuoksu on täysin vaaleanpunaista purkkaa, josta se muuttuu hiljalleen kevyen makeaksi ruusun tuoksuksi. Fragranticassa tuoksua on nähtävästi arvosteltu siitä, ettei se pysy loppuun asti samanlaisena purkkatuoksuna kuin aluksi, mutta omasta mielestäni ruusu estää tuoksua muuttumasta liian imeläksi. En yleensä pidä makeista tuoksuista, mutta tämän käyttämisestä tulee hyvälle tuulelle.
Mmullakin on tuo Bubblegum ja se tuo sellaista hyvää fiilistä ja mieltä, alkaen jo kivan, pinkin nallepullon ottamisesta esille. Hyvä tuoksu buustaamaan mielialaa vähän harmaampana päivänä.
Tuo 100 ml pullo on vain aika painava ja iso kuljettaa mukana, se nallen pääkin on valtava 😅 Ehkä voisi lisäilyä varten dekantoida sitä johonkin pienempään pulloon.
Ikiaikainen suosikki Laura Biagottin Fiori Bianchi surukseni lopetettiin, kaikkea hirveää vaan jatketaan mutta ei tätä. Korvaavan löytäminen ollut tuskan takana, mutta tänä kesänä "löysin " Valentinon Voce Vivan ja se on aika miellyttävä. Jotenkin sellaiset puuteriset(?) tuoksut miellyttävät
Mua ärsyttää se että kun löytää jonkun tuoksun niin siitä tehdään monta eri versiota jotka suunnilleen näyttää siltä alkuperäiseltä myös pullojen muodoltaan ja väriltään ja se pakettikin usein saman värinen eli ainoa joka erottaa on pienellä tekstillä alkuperäisen nimen perään laitettu lisänimi. Miettikääs jos tykkää vaikkapa jostain Diorin J' adoren versiosta, niin kuinka suuri riski ottaa tavaratalon hyllystä väärä kun niitä on vaikka kuinka paljon? Tai nettikaupasta jos ei hoksaa lukea tuoksujen nuotteja erikseen. Joutuu olla aika tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ihanan hajuveden, Trussardin vähän eksklusiivisempaan Le Vie di Milano -sarjaan kuuluvan Passeggiata in Galleria Vittorio Emanuele II. Tämä on gourmand-tuoksu ja tässä on hasselpähkinän ja maitosuklaan tuoksua. Tässä on myös kahvia, mutta ei hirveän vahvana, tulee mieleen jokin cafe laten tuoksu. Tuoksuttelen koko ajan ranteita, tällainen maitosuklaan tuoksu on harvinaista parfyymeissä, yleensä suklaatuoksuissa on tummaa suklaata. Tuoksussa on myös hienostuneesti taustalla kukkia jotka eivät itsessään tuoksu, mutta vähän loiventavat tuota vahvaa gourmandisuutta ja tuovat monipuolisempia vivahteita tuoksuun. Oli hyvä löytö tämä.
Oi hyvänen aika! Kuulostaa i-ha-nalta, myös Fragrantican nuottilistan mukaan. Tätä täytyy joskus saada, nyt kyllä sen verran varastossa kokeiltavaa, että jää myöhemmälle. Aromatilta tilasin black fridayn alla muutamalla kympillä näytteitä, oliskohan tuota ollut siellä. No, ensi kertaan! Kiitos vinkistä!!
Olen kehopositiivinen ja hei..pirun ylpeä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ihanan hajuveden, Trussardin vähän eksklusiivisempaan Le Vie di Milano -sarjaan kuuluvan Passeggiata in Galleria Vittorio Emanuele II. Tämä on gourmand-tuoksu ja tässä on hasselpähkinän ja maitosuklaan tuoksua. Tässä on myös kahvia, mutta ei hirveän vahvana, tulee mieleen jokin cafe laten tuoksu. Tuoksuttelen koko ajan ranteita, tällainen maitosuklaan tuoksu on harvinaista parfyymeissä, yleensä suklaatuoksuissa on tummaa suklaata. Tuoksussa on myös hienostuneesti taustalla kukkia jotka eivät itsessään tuoksu, mutta vähän loiventavat tuota vahvaa gourmandisuutta ja tuovat monipuolisempia vivahteita tuoksuun. Oli hyvä löytö tämä.
Tuota sarjaa on Viking Gracella, itsekin haistelin noita tuoksuja siellä kuukausi sitten. Oli tosi hyvä tuo ostamasi ja itsekin haikailin sitä, mutta oli yli 120 € maksavana mulle liian kallis. Päädyin sitten Trussadilta Sound of Donnaan, joka näytepullosta iholle testattuna kesti kauan, mutta ostopullostani suihkutettuna saa lisäillä vähän väliä... Hyväntuoksuinen se kyllä on, en kadu ostostani.
Sain viimein tilattua Zoologistin näytteitä ja myöhäiseksi merkkipäivälahjaksi koko pullon Squidia. Täysi sokko-ostos, mutta olen lukenut kuvauksia ja nuotteja niin kauan, että otin riskin.
Jännä hetki se, kun avaa korkin ensi kertaa. Tuoksuja on loppujen lopuksi niin mahdottoman vaikea kuvailla sanallisesti. Voi kertoa mitä siitä tulee mieleen ja miltä se kertojasta tuntuu, mutta mikään kuvaus ei riitä päättämään puolestani että pidänkö juuri minä siitä. Olin valmistautunut että sieltä voi pahimmillaan tulla jotain vastaavaa, mitä leijui ilmassa koulun poikien pukuhuoneessa liikuntatuntien jälkeen.
Mutta pidin kuin pidinkin Squidista! Se yllätti minut kuitenkin. Ensinnäkin se on minusta yllättävän kevyt, korkea ja hento. Odotin merta, paljon merta, mutta sitä en tavoittanut. Enemmän tämä on kuin yllättävä älykäs ja vaikeatulkintainen katse, joka tulee vastaan kun katselee omiin asioihinsa keskittynyttä ihmisjoukkoa. Tämä ei ole minusta niinkään Moby Dick tai laiva, mutta ehkä se historiallinen huone, jossa Moby Dick on kirjoitettu.
Suitsukkeet ovat vahvasti läsnä. Pelkäsin niitä etukäteen, mutta heti huomasi, että tässähän tosiaankin on perinteisten suitsukkeiden mystinen tuoksu - sellaisten, joita poltetaan seremoniallisesti vaikka ortodoksisessa kirkossa tai temppeleissä. Ei lainkaan niiden käryävien tikkujen, joilla batiikkikankaisiin verhoutuneet hahmot pyrkivät peittämään muiden harrastuksiensa hajuja.
Kokeilen lisää ja rohkeammin kun olen koko päivän yksin.
Tänään on yllä Dragonfly 2021. Tämä on monipuolinen eikä lainkaan päällekäyvä. Tunnistan kukkia ja kasveja, mutta kaikki ovat sekaisin keskenään jossain kauempana. Tämä ei vie minua oikein mihinkään. Eniten tulee mieleen se tuoksukokemus, kun on ollut hotellissa yötä ja peseytynyt hotellin pikkupulloihin pakatuilla hajustetuilla pesuaineilla. Miellyttävää, mutta vähän vierasta. En toisaalta ole tippaakaan yllättynyt, jos tämä keskikesän kostea tuoksumaailma ei aukene ihan parhaimmilleen näin tiukassa pakkasessa. Tämä on sellainen tuoksu, jota ei välttämättä tunnistaisi jonkun toisen päällä hajuvedeksi. Tältä voisi tuoksua jos on niittänyt kaislaa.
Vierailija kirjoitti:
Sain viimein tilattua Zoologistin näytteitä ja myöhäiseksi merkkipäivälahjaksi koko pullon Squidia. Täysi sokko-ostos, mutta olen lukenut kuvauksia ja nuotteja niin kauan, että otin riskin.
Jännä hetki se, kun avaa korkin ensi kertaa. Tuoksuja on loppujen lopuksi niin mahdottoman vaikea kuvailla sanallisesti. Voi kertoa mitä siitä tulee mieleen ja miltä se kertojasta tuntuu, mutta mikään kuvaus ei riitä päättämään puolestani että pidänkö juuri minä siitä. Olin valmistautunut että sieltä voi pahimmillaan tulla jotain vastaavaa, mitä leijui ilmassa koulun poikien pukuhuoneessa liikuntatuntien jälkeen.
Mutta pidin kuin pidinkin Squidista! Se yllätti minut kuitenkin. Ensinnäkin se on minusta yllättävän kevyt, korkea ja hento. Odotin merta, paljon merta, mutta sitä en tavoittanut. Enemmän tämä on kuin yllättävä älykäs ja vaikeatulkintainen katse, joka tulee vastaan kun katselee omiin asioihinsa keskittynyttä ihmisjoukkoa. Tämä ei ole minusta niinkään Moby Dick tai laiva, mutta ehkä se historiallinen huone, jossa Moby Dick on kirjoitettu.
Suitsukkeet ovat vahvasti läsnä. Pelkäsin niitä etukäteen, mutta heti huomasi, että tässähän tosiaankin on perinteisten suitsukkeiden mystinen tuoksu - sellaisten, joita poltetaan seremoniallisesti vaikka ortodoksisessa kirkossa tai temppeleissä. Ei lainkaan niiden käryävien tikkujen, joilla batiikkikankaisiin verhoutuneet hahmot pyrkivät peittämään muiden harrastuksiensa hajuja.
Tänään on yllä Dragonfly 2021. Tämä on monipuolinen eikä lainkaan päällekäyvä. Tunnistan kukkia ja kasveja, mutta kaikki ovat sekaisin keskenään jossain kauempana. Tämä ei vie minua oikein mihinkään. Eniten tulee mieleen se tuoksukokemus, kun on ollut hotellissa yötä ja peseytynyt hotellin pikkupulloihin pakatuilla hajustetuilla pesuaineilla. Miellyttävää, mutta vähän vierasta. En toisaalta ole tippaakaan yllättynyt, jos tämä keskikesän kostea tuoksumaailma ei aukene ihan parhaimmilleen näin tiukassa pakkasessa. Tämä on sellainen tuoksu, jota ei välttämättä tunnistaisi jonkun toisen päällä hajuvedeksi. Tältä voisi tuoksua jos on niittänyt kaislaa.
Rohkea veto sokko-ostokseksi! Mitä batiikki-ihmisiin tulee, kuvauksesi vei elävästi takaisin ysärinuoruuteen (tekeeköhän joku sielun sisko tai veli tai muu vielä noin?). Intian Basaari oli tuolloin käypä syy käydä Helsingissä :D. Oi aikoja.
Taitaa olla talviboksin avauksen aika ensi viikolla. Chypret jäävät taakse, tervetuloa mausteet. Mulla Squidin ihanuus kuuluu syksyyn...jätän sen taas, näyte onkin suihkausta vaille finaalissa. Luultavasti hankin taas uuden kun aika koittaa, olen ihan elementissäni sen kanssa.
Joululahja saapui, vietän illan sohvalla viltin alla, herkkujen ja Tuoksujen Atlaksen parissa. Hyvää viikonloppua parfyymifaneille! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkea veto sokko-ostokseksi! Mitä batiikki-ihmisiin tulee, kuvauksesi vei elävästi takaisin ysärinuoruuteen (tekeeköhän joku sielun sisko tai veli tai muu vielä noin?). Intian Basaari oli tuolloin käypä syy käydä Helsingissä :D. Oi aikoja.
Taitaa olla talviboksin avauksen aika ensi viikolla. Chypret jäävät taakse, tervetuloa mausteet. Mulla Squidin ihanuus kuuluu syksyyn...jätän sen taas, näyte onkin suihkausta vaille finaalissa. Luultavasti hankin taas uuden kun aika koittaa, olen ihan elementissäni sen kanssa.
Joululahja saapui, vietän illan sohvalla viltin alla, herkkujen ja Tuoksujen Atlaksen parissa. Hyvää viikonloppua parfyymifaneille! :)
Voi, tuttua! Täälläkin on ysärillä haettu eksotiikkaa kaukaisen pääkaupungin asematunnelista. Oi aikoja tosiaan,
Oli niin kiire kokeilemaan uusia näytteitäni, että vietin yön Tyrannosauruksen kanssa. Ensikosketus oli yllätävän lempeä: olin mökillä! Männynpihkaa, tulet uunissa, hieman pöllähtänyttä savua, metallisen tuoksuinen kuparipannu liedellä, ehkä vähän hiirten animaalisia tuoksuja... Tämäkö nyt on se, mitä pidätään kaikkien petojen äitinä ja joku (ehkä sinä, edellinen kirjoittaja?) kuvailit empatian puutteeksi nestemäisessä muodossa? Ajan kuluessa ja aamulla herätessäni Tyrannosauruksen yhä tallustellessa maanpiirin herrana aloin nähdä myös eksoottisen muinaismaiseman. Kun menin huoneeseen, jossa suoritin tämän tarkkuussuihkaisun, oli tunnustettava että tämä on aika peto. Koko huone tuoksuu edelleen T-Rexiltä. Silti tämä on herraskainen ja erittäin elegantti tuoksu.
Tänään on matkassa mukana Elefantti. Tässä ensikosketus on kitkerä, epäkypsä ja raaka, vahvasti ruohokasvien tuoksuinen. En saa päähäni tarkasti sitä, mikä minun mielestäni tuoksuu tältä. Ehkä nuoret vuohenputket tai jokin vastaava? Kuitenkin joku erittäin elävä ja vastapuhjennut vihreä, sellainen mikä alkaa kasvaa uudestaan jos vahingossa jättää sen juuret mullan päälle. Tulee mieleen myös suoraan pellosta maistettu kitkerä, vihreä vilja. Dragonflyssä on hyvin samantapainen elementti mukana minusta myös. Ajan kanssa tuoksu on kehittynyt pyöreämmäksi ja kypsemmäksi. Miellyttävä, rauhallinen ja vivahteikas puisen maailman tuoksu. Asuin joskus hetken aikaa siellä missä on villinorsuja mutta tämä ei ole sen maailman tuoksu. Ja kun nuotteja katsoo, tässä on varmasti tavoiteltu enemmän aasiannorsujen maailmaa. Onhan niitä toki monella mantereella ja erilaisissa maastoissa. Tämä olisi kyllä jälleen testattava uudestaan silloin kun on yli 25 astetta lämmintä. Tämäkin on tuoksu, jota uskallan kyllä jatkossa kokeilla myös silloin kun on ihmiskontakteja tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, tuttua! Täälläkin on ysärillä haettu eksotiikkaa kaukaisen pääkaupungin asematunnelista. Oi aikoja tosiaan,
Oli niin kiire kokeilemaan uusia näytteitäni, että vietin yön Tyrannosauruksen kanssa. Ensikosketus oli yllätävän lempeä: olin mökillä! Männynpihkaa, tulet uunissa, hieman pöllähtänyttä savua, metallisen tuoksuinen kuparipannu liedellä, ehkä vähän hiirten animaalisia tuoksuja... Tämäkö nyt on se, mitä pidätään kaikkien petojen äitinä ja joku (ehkä sinä, edellinen kirjoittaja?) kuvailit empatian puutteeksi nestemäisessä muodossa? Ajan kuluessa ja aamulla herätessäni Tyrannosauruksen yhä tallustellessa maanpiirin herrana aloin nähdä myös eksoottisen muinaismaiseman. Kun menin huoneeseen, jossa suoritin tämän tarkkuussuihkaisun, oli tunnustettava että tämä on aika peto. Koko huone tuoksuu edelleen T-Rexiltä. Silti tämä on herraskainen ja erittäin elegantti tuoksu.
Tänään on matkassa mukana Elefantti. Tässä ensikosketus on kitkerä, epäkypsä ja raaka, vahvasti ruohokasvien tuoksuinen. En saa päähäni tarkasti sitä, mikä minun mielestäni tuoksuu tältä. Ehkä nuoret vuohenputket tai jokin vastaava? Kuitenkin joku erittäin elävä ja vastapuhjennut vihreä, sellainen mikä alkaa kasvaa uudestaan jos vahingossa jättää sen juuret mullan päälle. Tulee mieleen myös suoraan pellosta maistettu kitkerä, vihreä vilja. Dragonflyssä on hyvin samantapainen elementti mukana minusta myös. Ajan kanssa tuoksu on kehittynyt pyöreämmäksi ja kypsemmäksi. Miellyttävä, rauhallinen ja vivahteikas puisen maailman tuoksu. Asuin joskus hetken aikaa siellä missä on villinorsuja mutta tämä ei ole sen maailman tuoksu. Ja kun nuotteja katsoo, tässä on varmasti tavoiteltu enemmän aasiannorsujen maailmaa. Onhan niitä toki monella mantereella ja erilaisissa maastoissa. Tämä olisi kyllä jälleen testattava uudestaan silloin kun on yli 25 astetta lämmintä. Tämäkin on tuoksu, jota uskallan kyllä jatkossa kokeilla myös silloin kun on ihmiskontakteja tiedossa.
Se empatian puutteesta kirjoittanut tosiaan olin minä. Minun nenääni T-Rex on ravintoketjun huipulla, ja se tietää sen. Se on tyly, koska se voi. Muistiinpanoissani sitä kuvaavat sanat esihistoriallinen, öljyinen ja kytevä, ja tämä vaikutelma jää nenäkarvoihin noin 15 tunniksi, joskin vähitellen jotkin vieraat kukat armahtavat pahimmasta vähitellen, kuin silityksellä raipaniskun jälkeen. Kohta on taas aika kaivaa huippupeto esiin...
Elephant viittaa tosiaan intiannorsuihin (kookos ja santeli). Parasta Zoologisteissa on tuo, että niiden kanssa ei tosiaan ole tylsää. Silmät kiinni ja hups, olet toisessa ajassa ja paikassa.
Tänään testissä Chameleon. Toiseen kertaan, kokeilin sitä jos sunnuntaina. Olen kyllä nyt aivan väärään aikaan liikkeellä tämän kanssa, kun kameleontti on trooppinen sademetsätuoksu. Siksi en oikein saanutkaan siitä kiinni parinkymmenen asteen pakkasessa, mutta se jäi kiehtomaan.
Chameleon on sulava, kevyt, hienovarainen, hyvin kaunis tuoksu. Tässä on kukkia, mutta ei vain niitä. Myös vehreää kasvillisuutta, eksotiikkaa, kosteutta, puuta. Silti tämä ei ole yhtään päällekäyvä, enkä ehkä edes kuvailisi tätä ensisijaisesti kukkaistuoksuksi. Tämä ei ole lainkaan yllättävä tai poikkeava niin kuin T-Rex tai Squid, mutta silti epätavanomainen. Pidän oikein paljon. Tämäntapaiset tuoksut tulevat minusta yleensä todella vahvan kosmetiikantuoksuisen pilven seassa - tämä ei. Tulee se miellyttävä vaikutelma, että tältä vain tuoksun tänään. Voisin kuvitella tämän herkkyyden toimivan juhannuksena. Oikein miellyttävä, jatkoon.
Squidista aukeaa uusia puolia vieläkin. Se on monipuolinen ja kiinnostavasti haastava. Huomasin itsenäisyyspäivänä Squidin seurassa, että se ei ole minulle aivan paras illallistuoksu. Syvänmeren savuiset salit hieman riitelivät yksinkertaisen puolukkajälkiruokani kanssa. Olen edelleen iloinen, että se on minulla.
Nyt haluisin kyllä vielä kokeilla Seahorsea, jonka näytettä ei tilatessani ollut saatavilla.
Tilasin Aromatilta pikkupussin näytteitä viime kuussa, ja ensimmäisenä käyttöön pääsi Montalen Sweet Vanilla. Voi hyvänen aika... Ihana tuoksu, 100/100, juuri minulle sopiva. Täyttä vaniljaa, mutta myös sävyjä siitä on hauska etsiä: itse olen miettinyt vaniljateetä sekä jotain kosteaa vaniljajälkiruokaa. Tosi suloinen mutta tyylikäs tuoksu, tuo aprikoosinuotti ei pilaa vaniljaa mutta tuo siihen vähän jotain raikkautta. Makean ystäville!
Parin päivän kokemuksella voisin harkita jopa ison pullon ostoa joskus.
Olin Ari Turusen tuoksuillassa Mujissa marraskuussa. Siellä hän haistatti tuoksuaineita ja kertoi niiden alkuperästä kirjansa Tuoksujen atlas pohjalta.
Tuntuu, että opin tuoksuista enemmän kuin koko elämäni aikana. Se sai myös jättämään halvat pullot kauppaan. En nyt halua mainostaa, mutta Tom Ford rupesi kiinnostelemaan yltiöpäisesti.
Vanilla Tobacco kirjoitti:
Olin Ari Turusen tuoksuillassa Mujissa marraskuussa. Siellä hän haistatti tuoksuaineita ja kertoi niiden alkuperästä kirjansa Tuoksujen atlas pohjalta.
Tuntuu, että opin tuoksuista enemmän kuin koko elämäni aikana. Se sai myös jättämään halvat pullot kauppaan. En nyt halua mainostaa, mutta Tom Ford rupesi kiinnostelemaan yltiöpäisesti.
Jaa, en ole samaa mieltä sitten Arin kanssa, kuka onkaan. Moni parfyymiasiantuntija kun arvostaa muutamaa "halpaa" tuoksua ja kritisoi niitä "kalliitakin". Hinta ei ole laadun tae tuoksuissakaan. Esim. Luca Turinin kirja kannattaa vilkaista, se missä on arvioituna kymmenittäin tuoksuja.
Testasin tänään Zoologistin Dodon (2020 edition). Jos tämä tuoksu on teille rakas, skipatkaa seuraava.
Aloitus: tiedättekö sen kun avaatte jääkaapin ja sieltä leyhähtää imelä tuoksu - vaikka tiedätte varmasti että siellä ei ole mitään makeaa? Kun tiedätte jo katsomatta, että joku siellä on saanut jalat alleen ja levittää imelänhajuista nestettä? Tämä on sellainen tuoksu.
Ajan kuluessa vähän kesyntyy. Ei kuitenkaan hirveän paljon paremmaksi. Tulee mieleen hikinen kainalo, johon on jälkikäteen pyyhitty kukkaisdödöä. On tässä jotain kasvillisuuttakin, mutta kaikki kasvit eivät tuoksu hyvältä.
Kiinnostavaa, mutta tämä riitti.
Vierailija kirjoitti:
Testasin tänään Zoologistin Dodon (2020 edition). Jos tämä tuoksu on teille rakas, skipatkaa seuraava.
Aloitus: tiedättekö sen kun avaatte jääkaapin ja sieltä leyhähtää imelä tuoksu - vaikka tiedätte varmasti että siellä ei ole mitään makeaa? Kun tiedätte jo katsomatta, että joku siellä on saanut jalat alleen ja levittää imelänhajuista nestettä? Tämä on sellainen tuoksu.
Ajan kuluessa vähän kesyntyy. Ei kuitenkaan hirveän paljon paremmaksi. Tulee mieleen hikinen kainalo, johon on jälkikäteen pyyhitty kukkaisdödöä. On tässä jotain kasvillisuuttakin, mutta kaikki kasvit eivät tuoksu hyvältä.
Kiinnostavaa, mutta tämä riitti.
Pitää vielä purkaa tätä elämystä. Miten Dodo voi olla niin luontaantyöntävä (siis minulle)? Alkunuoteissa on fragranticassa mainittu mm. rosepippuri ja rosmariini. Rosepippuri sellaisenaan ei ole suuri suosikkini ruuassa, mutta se kyllä on mukana useammassa arvostamassani tuoksussa. Mutta rosmariinin kanssa? Minusta tuntuu, että yhdessä nämä tuovat toisistaan huonoimmat puolet esiin. Voisin kuvitella jonkun hyvän graavikalan, jossa nämä yhdistyisivät harmonisesti, mutta en haluaisi kantaa sitä tuoksua.
Syvemmältä löytyvät mustaherukka, kardemumma ja salvia. Salviaan olen jo aikaisemmin ottanut kantaa. Koen sen ihan yrttinäkin tympeäksi, mutta yhdistettynä noihin alkunuotteihin se menee minusta ummehtuneeksi. Mustaherukka taas on mielipiteitä jakava nuotti jo valmiiksi, mutta minulle usein mieluinen. Tässä kuitenkin se tulee esiin herukanlehtijuoman happamana ja epätäyteläisenä katkuna.
Pohjatuoksuna on hyvin paljon kaikkea, ja luullakseni myös kaikki se mikä tässä on vähänkin miellyttävää - ehkä dominoivimpina kumina, basilika ja laventeli. Basilikahan on ihana tuoksu, etenkin pieninä määrinä. Jos on joskus kokenut sen tukahduttavan pöllähdyksen, kun avaa kuuman kasvihuoneen oven heinäkuussa kun melkein violetinväriset kukkivat basilikat räjäyttävät tuoksunsa tulijaa päin, tämä on sen tyyppinen. Laventeli on läsnä - se on minulle salvian tapaan tunkkainen tai saippuainen, vaikka ei oikeassa seurassa mikään ongelma.
Ja sitten kumina. Olen suuri kuminan ystävä, sillä on minusta erittäin herkullinen tuoksu ja käytän sitä paljon ruuanlaitossa. Sen aromi ei kuitenkaan ole mikään pyöreä eikä helppo, ja tässä nyt on jo valmiiksi mukana niin älyttömän haastava seura, että kumina on se viimeinen piste i:n päällä saamaan aikaan vaikutelman hienhajusta.
Joka tapauksessa, yhtä ilahduttavaa kuin löytää jotain sellaista josta todella pitää voi olla löytää sellaista, mistä ei todellakaan pidä. Molemmat tuovat samaa varmuutta.
Hei osaisitteko vinkata, mistä saisin Maison Francis Kurkdjanin gentle fluidity goldia tilattua isomman pullon? Omilla nettisivuilla on tällä hetkellä vain 30 ml pulloja ja muille ko'oille tarjoaa ei oota.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko haistaneet niitä Suomen ainoan parfymöörin Max Perttulan tuoksuja? Bongasin näitä vuosi sitten myynnissä, oliskohan ollut Eckerö Linellä, ja ostin vähän vitsillä miehelleni sen 1917 Suomen Leijona (vai mikä lie) tuoksun.
Kaikki tuoksut olivat enemmän tai vähemmän hirveitä. Pakkaukset ja nimet todella mauttomia.
Myynnissä taisi olla kolme eri tuoksua. Onko nämä jotain vitsejä tai Max Perttulan itseironiaa...?
Itsellä sattuu olemaan tuo 1917-Suomileijona tuoksu. Se on mielestäni tosi hyvä ja intensiivinen, kestää pitkään. Vaimo sen valitsi kun tykkäsi myös! Hänellä jokin +358 tuoksu johon on ihastunut, ja puhui sen aidosta raikkaudesta. En tiedä mikä nenääsi on mennyt, mutta tämä Max on kyllä ymmärtääkseni tunnettu nimenomaan laadukkaista tuotteistaan:-)
Vierailija kirjoitti:
Olen ekstaasissa 😍 Guerlainin uusi Shalimar Millesime Vanilla Planifolia on upea! Paras Shalimar jota olen ikinä kokeillut, ja tykkään muutamasta muustakin. Tämä on kaikkein vaniljaisin ja tässä on myös vähän ambraa. Shalimarin tunnusomainen nahkaisuus ja lievä savuisuus on edelleen mukana, mutta tässä on korostettu ainutlaatuista guerlainmaista vaniljaa, ja tätä voisi suositella myös henkilöille, joille perus Shalimar on liian hyökkäävä. Tässä on enemmän makeutta ja tuoksu on lempeämpi. Kuitenkin täysin tunnistettava Shalimarin dna, ja tosi monikerroksinen, kehittyvä tuoksu. Mestariteos minun mielestä.
Tiedätkö mistä tätä olisi tällä hetkellä saatavilla?
Mmullakin on tuo Bubblegum ja se tuo sellaista hyvää fiilistä ja mieltä, alkaen jo kivan, pinkin nallepullon ottamisesta esille. Hyvä tuoksu buustaamaan mielialaa vähän harmaampana päivänä.