Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Vierailija kirjoitti:
Löysin pari kivaa, kirpeää vihreää kukkaistuoksua. Molemmat laimennettu sellaiseksi huilunliiluksi että pullon ostaminen ei ole vaihtoehto.
Mutta osaisiko joku suositella jotain vastinetta?Eka: Anais Anais L'Original (joka on kaukana alkuperäisestä joten nimi on
irvokas) EdT. Kiva, mutta haihtui vartissa, joten suurin osa nuoteista jäi kokematta.Toka: Guy Laroche Fidji. Rakastan hyasintin ja galbanumin yhdistelmää, mutta tämä haihtui edellistäkin nopeammin. Siinäkin on lueteltu pitkä liuta nuotteja joista en ehtinyt kuulla pihaustakaan. Sääli.
Hmm, mitä sanot vaikka Chanelin Cristallesta, Maison Margielan (untitled)-tuoksusta tai Penhaligon'sin The Revenge of Lady Blanchesta?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö saako Maison Francis Kurkdjianin tuoksuja jostain suomalaisesta nettikaupasta? Tai mistä voisi tilata nopealla toimitusajalla? Ihastuin gentle fluidity goldiin ja edellisen tilauksen saapuminen MFK:lta kesti useamman viikon... Nyt haluaisin saada tuon itselleni nopeammin.
Ei saa, mutta minulle tuli tilaus MFK verkkokaupasta 3 päivässä parisen viikkoa sitten, joten suosittelen tilaamaan sieltä. Nose Paris on toinen kauppa josta tilaukset tulevat parissa päivässä.
Essenza Nobilesta ja Aus Liebe zum Duftista tilattuna toimitus kestänyt ehkä viikon, kuitenkin pidempään kuin MFK oma verkkokauppa tai Nose.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta saa nykyään aika hyviäkin tuoksuja. Mukavan keveitä mutta silti persoonallisia.
Yhteen aikaan oli liikaa niitä tunkkaisia ja halvan oloisia n.s. julkkistuoksuja.
Tämä ikivanha kommentti sattui silmään aloitussivulta.
Eli kysymys: millainen tuoksu on mielestänne "tunkkainen"? Itse en juuri ole törmännyt parfyymeihin, jotka olisin kokenut tunkkaisiksi, vaikka paljon on tullut kokeiltua. Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta saa nykyään aika hyviäkin tuoksuja. Mukavan keveitä mutta silti persoonallisia.
Yhteen aikaan oli liikaa niitä tunkkaisia ja halvan oloisia n.s. julkkistuoksuja.
Eli kysymys: millainen tuoksu on mielestänne "tunkkainen"? Itse en juuri ole törmännyt parfyymeihin, jotka olisin kokenut tunkkaisiksi, vaikka paljon on tullut kokeiltua. Kiitos :)
Sanat eivät riitä kuvaamaan, joten en edes yritä, mutta kokeilepa vaikka Kourosta.
Minä olen se jolla oli hyvä jasmiinituoksu hakusessa, varmaan 200 sivua sitten. :D
Mugler Alien haisi minulla liian muoviselle jasmiinille.
Tom Fordin Jasmin Rouge haisi minulla liian "raa'alle" ja kuivahkon ruohoiselle jasmiinille.
Sitten kokeilin Aerinin Ikat Jasminea ja tämä oli sellainen etsimäni pehmeä miellyttävä jasmiini, saisi vaan olla hieman pitkäkestoisempi. Huomasin Fragranticasta että tällä yhteistä Yves Rocherin Chevrefeuilleen, ehkä se pieni puhdas raikkaus ja moniulotteisuus tuoksussa tuo tätä muistikuvaa sen jasmiinin sivunuottina, ja tuo samalla muistoja kun äitini käytti tuota Chevrefeuillea keväisin ja kesäisin kun olin vielä pieni (Cleaa syksyllä ja talvella), se YR:n ihan alkuperäinen versio jossa tuoksui vielä aidot kukat eikä ollut laimeampi versio. Sitä aikaa kun saman merkin Magnolia ja Clea olivat vielä niitä alkuperäisiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle Elizabeth Ardenin 'Red Door' on tunkkainen, tunkkaisuus on monesti sitä ettei meinaa saada henkeä kun astuu huoneeseen jossa on suihkittu tai käytetty jotain, ensin siinä vaikuttaa olevan liikaa kaikkea sekaisin, ja ajan myötä se tuntuu tukahduttavan lisäksi menevän sellaiseksi ummehtuneen tuoksuiseksi. Kun avaisit jossain kämpässä vaatekaapin jossa jonkun vanhat vaatteet jotka uineet baarihajuvesissä vuonna 1989.
Joskus muinoin Giorgio Beverly Hilssin 'Red' oli myös sellainen.
Nykyinen Chanel no 5 Edp on mennyt tunkkaiseksi siitä mitä se oli 10-15 v sitten, ilmeisesti lisätty niin paljon synteettistä moskaa että se haisee vanhalta ja seisseeltä myrkyltä jo kun sitä suihkaisee suht uutena.
Noita voisi toisaalta myös kuvailla tunkkaisiksi tyrmäystuoksuiksi.
Joskus tunkkainen tuoksu saattaa olla aika savuiseen tai suitsukkeeseen menevä, sellainen katku että haju seissyt pitkään jossain huonosti ilmastoidussa tilassa.
Mikä sellainen tuoksu oli aikoinaan jota kutsuttiin suomeksi Hollannin kukat-nimellä, oliko se deodorantti? 80-luvulla? Muistaisin että marketeista sai.
Muistan myös kun jotkut kutsui sitä leikillään nimellä "Hollannin sukat", mutta mielestäni se oli kepeä kukkaistuoksu.
Yritin löytää Fleurs de Hollandea tai Fleur de Hollandea mutta ainoa oli joku kulmikas tuoksupullo 1930-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä Notino on ottamassa mutinoista onkeensa, viime viikolla tilasin hajuveden ja sain 5 näytteen discovery boxin kaupan päälle, kun loppusumma oli yli 40 e. Gaultierin La Belle parfum, Very Good Girl, Boss Alive, Lady Million Fabulous ja Atelier Cologne Lemon Island olivat boxissa. Jonkun vastaavan setin kun saisi säännönmukaisesti niin avot.
Se oli vain viikon kestävä kampanja ja siitä ilmoitettiin.
Nyt se on ohi.Notino on nostanut hintojaan pöyristyttävästi. Esim. OKW 4711 maksoi 15€ 150ml alkukesällä.
Nyt 50ml maksaa saman verran, ja on olevinaan _erikoistarjous_.
Parfyymiklikkaus oli myös halpa ennen koronaa muttei enää. Tokmanni rytisi markkinoille halvalla mutta myy jo kalliilla.
Mikä enää on halpa?
Hobby Hallkin nosti hintojaan tässä syksyllä. Esimerkiksi Givenchyn L'Interdit edp pomppasi 45 eurosta kuudenkympin hujakoille. Ehkä kyseessä on joku yleinen hajuvesialan tai tuoksuja myyvien yritysten päättämä hinnankorotus, kun lähes jokaisessa aiemmin edullisessa nettikaupassa on käynyt samoin? Nyt on kysyntää, kun monet on löytäneet tuoksujen keräilyn kotona kökkiessä, niin ajattelevat että kyllä asiakkaat maksaa korkeampaakin hintaa. 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle Calvin Kleinin Obsession on tunkkanen tuoksu.
Joopin Rococo oli huima. En tiedä, et onko sitä enää... Se tuoksui pölyisiltä talkituilta peruukeilta - oli sellainen raskas tuoksu, jolla aikanaan varmaan yritettiin peittää likaa - ja silti ihan upea.
Tunkkainen oikeasti hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen tuoksu oli aikoinaan jota kutsuttiin suomeksi Hollannin kukat-nimellä, oliko se deodorantti? 80-luvulla? Muistaisin että marketeista sai.
Muistan myös kun jotkut kutsui sitä leikillään nimellä "Hollannin sukat", mutta mielestäni se oli kepeä kukkaistuoksu.
Yritin löytää Fleurs de Hollandea tai Fleur de Hollandea mutta ainoa oli joku kulmikas tuoksupullo 1930-luvulta.
Joo muistan. Tätä käyttivät kaikki kun kasarilla teineillä ei sitä rahaa ja valikoimaa hirveästi ollut. Tämä tuoksu oli muuten myös ampiaisten lemppari, siitä ne ihan villiintyivät.
En ole aikoihin missään nähnyt, en marketeissa tai netissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Joopin Rococo oli huima. En tiedä, et onko sitä enää... Se tuoksui pölyisiltä talkituilta peruukeilta - oli sellainen raskas tuoksu, jolla aikanaan varmaan yritettiin peittää likaa - ja silti ihan upea.
Tunkkainen oikeasti hyvällä tavalla.
Niin, tarkemmin ajatellen, voihan se tunkkaisuus olla joskus myös hyvä asia, mutta yleensä se on mulle kuitenkin jotain negatiivista, kuten tuon mainitsemani Obsessionin kanssa. Yritin miettiä ja mieleeni tuli 1889 Moulin Rouge, joka tuoksuu vanhalta teatterilta ja pölyisiltä samettiverhoilta (plus takahuoneen puuterilta, huulipunalta ym.) ja jotenkin tunkkaiselta - mutta mä rakastan sitä!
Juu ei ole nettikaupat halpoja enää ei. Kysyntä noussut liikaa, niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo muistan. Tätä käyttivät kaikki kun kasarilla teineillä ei sitä rahaa ja valikoimaa hirveästi ollut. Tämä tuoksu oli muuten myös ampiaisten lemppari, siitä ne ihan villiintyivät.
En ole aikoihin missään nähnyt, en marketeissa tai netissäkään.
Oli jo 70-luvulla. Niiden TV-mainokset ilmestyivät (mustavalko)telkkariin aina joulun alla, samoin kuin Mon Cheri -konvehdit ja Wiltshire Staysharp -sähköveitsetkin. Ja Daisy-nuket ("tässä nukke neitonen, sievä vaaleatukkainen - Daisy!").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten eräänä syyspäivänä suihkaisin Wiklundilla (Sokos) Shalimar edp:tä ranteeseen ja ensi nuuhkaisu tuotti minulle heti ajatuksen 'tunkkainen'. Siis tällä hetkellä kaupoissa myynnissä oleva Shalimar on minulle sellainen. Mitähän sekin joskus on ollut, siitä ei ole tietoa. En usko, että nyky-Shalimar edp:stä tulee minulle koskaan kaveri.
Mulle tunkkaisia ovat tupakka- ja kardemummatuoksut, sekä jotkin nahat. Massiivisin epäonnistuminen on ollut Molton Brownin Russian Leather, joka yhdisti tupakan ja nahan.... tuli mieleen lähinnä viinaanmenneen enon (rauha hänelle) poikamiesboksi. Poltettu vuosikymmenet sisällä ja lakanat vaihdettu jouluna ja juhannuksena.
Tunkkainen on raikkaan vastakohta.
Anna Suin tuoksut olivat minulle tähän asti tuntemattomia kunnes tilasin sokkona Lucky Wishin ja Flight of Fancyn. Molemmat ovat sitruksisia, ilmavia ja arkeen sopivia. Niissä on jotain samaa kuin D & G:n Light Bluessa ripauksella nukenpäätä. Flight of Fancyssä on lisäksi vielä rakastamaani yuzua. Eivät toimi varmaankaan piinkovalle bossladylle tai femme fatalelle mutta minusta tuoksuvat ihastuttavalle ja nuuhkin ranteitani vähän yllättyneenä, että pidän näistä näin paljon.
Laitoin vielä tilaukseen Sui Dreamsin ja L’Amour Rosen. Anna Suin Sky olisi vielä kiva lisä kokoelmaan mutta vähän nihkeästi löytyy Euroopan markkinoilta.
Mikähän sen tekee, että ihmiset aistivat ja arvottavat hajuvesiä niin eri tavoin?
Otetaan nyt esimerkkinä vaikka Muglerin Angel, joka on oma inhokkini ja ilmeisesti aika monen muunkin palstailijan inhokki, mutta kuitenkin se on kansainvälisesti suosittu ja kestänyt jo aikaakin. Miksi se tuoksuu joidenkin nenään ihanalle ja toisten nenään hirvittävälle?
Itse aikoinaan ihastuin Jerry Hallin Angel mainokseen ja menin kipinkapin Sokokselle suihkuttamaan sitä ranteeseeni. Ei olisi kannattanut, ja kylläpä hävetti kaupungilta kotiin kävellä sen hajuisena.