Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19543)

Vierailija
10321/19543 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole väliä enää, kaikki ovat samaa synteettistä roskaa nykyään.

Joo, ei ole kaikki synteettistä.

Tietyt eläimistä saatavat ainekset on korvattu synteettisillä yhdisteillä. Niin pitääkin. Halvat designerit käyttävät muitakin synteettisiä aineita.

Mutta jos perehdyt asioihin, huomaat hyvissä parfyymeissä esim. kukkauutteita.

Vierailija
10322/19543 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaksi pakettia matkalla.

Ei taida ehtiä ennen vklää.

No, kai mä sen jotenkin kestän.

- Sniff!

Kerro nyt mitä tulossa?

Dekantti SL Participe Passe, de Marly Kalan, HdP Blanc Violette. Sokkopullot Ange ou Demon ja AD Agua Fresca de Rosas Blancas. 10 näytettä lisäksi.

Tän jälkeen mun hajuvesikiintiö alkaa olla täynnä. Ei kiinnosta ostaa pulloja väljähtymään.

Aina on toki tilaa 1-3 loistavalle tilaisuudelle mikäli semmonen tulee vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10323/19543 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyt eläimistä saatavat ainekset on korvattu synteettisillä yhdisteillä. Niin pitääkin. Halvat designerit käyttävät muitakin synteettisiä aineita.

Synteettinen ei ole synonyymi huonolle.

Myös kalliissa hajuvesissä voi olla synteettisiä tuoksuyhdistelmiä ja -aineita.

Tuoksut ovat kemiaa. Laboratoriossa voidaan luoda tuoksuja, joita ei luonnosta löydy. Miksi se olisi välttämättä huono asia? Onhan siellä luotu myös se yhdistelmä mikä tuottaa niin hirvittävän hajun, että kokonaisen kaupungin voi saada oksentelemaan epätoivoisena (tämä on ihan faktaa).

Vierailija
10324/19543 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synteettinen ei ole synonyymi huonolle.

Myös kalliissa hajuvesissä voi olla synteettisiä tuoksuyhdistelmiä ja -aineita.

Tuoksut ovat kemiaa. Laboratoriossa voidaan luoda tuoksuja, joita ei luonnosta löydy. Miksi se olisi välttämättä huono asia? Onhan siellä luotu myös se yhdistelmä mikä tuottaa niin hirvittävän hajun, että kokonaisen kaupungin voi saada oksentelemaan epätoivoisena (tämä on ihan faktaa).

https://en.wikipedia.org/wiki/Thioacetone

Thioacetone has an intensely foul odor. Like many low molecular weight organosulfur compounds, the smell is potent and can be detected even when highly diluted.[8] In 1889, an attempt to distill the chemical in the German city of Freiburg was followed by cases of vomiting, nausea and unconsciousness in an area with a radius of 0.75 kilometres (0.47 mi) around the laboratory due to the smell.[9] British chemists at the Whitehall Soap Works in Leeds noted in an 1890 report that dilution seemed to make the smell worse and described the smell as "fearful".[10] Thioacetone is considered a dangerous chemical due to its extremely foul odor and ability to render people unconscious, induce vomiting, and be detected over long distances.

Vierailija
10325/19543 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkaistuoksu talveksi.

Mutta millainen?

Samat hankkeet täällä.

Oletan että vahva. Saa olla suitsuketta, mausteita ja nahkaa.

Vierailija
10326/19543 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromatilla on usein tarjolla vajaita pulloja hyvään hintaan.

Nytpä ostin. Blumarine Rosa.

Ihan tuntematon. Mutta googlailin ja nappasin matkaan.

Ootteko muut ostaneet näitä?

Kai siinä jotain riskiä on, laatikko tuskin on tallella eikä tietoa milloin puteli on avattu.

Mutta ei se pelaa joka pelkää

😬😆

Vierailija
10327/19543 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikaisia onnistumisia (myös keston osalta): 

- ELdO: The Afternoon of a Faun. Tuoksuu Pommacilta, ahh. Lempeä ja lämpöinen lohtutuoksu.

- Amouage: Myths. Alussa pari järkyttävää (indolista) vaihetta, ellei ole hyvin varovainen annostelussa. Niiden jälkeen mausteinen krysanteemi. Kylmä ja introspektiivinen. 

- L'Artisan: Traversee du Bosphore. Olen tietenkin myöhässä tämän kanssa, mokoma on lakkautettu. Tuoksuu ruusumarmeladilta, muttei överisti, ruusunkarttajakin tykkää.

- Zoologist: Moth. Sopivasti pölyinen ja koipalloinen hunaja. Loistovalinta laiskaan päivään.

Epäonnistumisia: Lutensit Borneo 1834 ja Chene, joka ei tuoksunut oikein miltään. 1834 on kaakaota ja patsulia, enkä tälläkään kertaa pidä kummastakaan.

"Meh" -osastoa:

- ELdO: Charogne. Liljat+vanilja eli härskiintynyt vaniljainen pakkasvoide (lapsuusmuistoja)

- Amouage: Fate. Kuin paranneltu Opium, ok, mutta been there, done that

- Byredo: Black Saffron. Loppumaisillaan, ok, ei herättänyt intohimoja

Vierailija
10328/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTD BDK Pas Ce Soir - Samaan aikaan sekä hapan ja makea, jonkin verran kukkainen hedelmäistuoksu, erotettavissa ainakin kvitteniä ja inkivääriä pippurin kanssa. Hyvin hillomainen. :)

Kvittenin tuoksua on hankala selittää, mutta ehkä lähtisin kuvailemaan tuoksua niin, että se on mielestäni jotain hyvin happaman omenan ja makean päärynän väliltä.

Muistuttaa jollain tavalla Dusitan (ilmeisesti miehille suunnattua) tuoksua Moonlight in Chiangmaita, josta pidin ehkä vähän enemmän. Siinä oli puumaiset nuotit enemmän esillä kuin tässä BDK:n tuoksussa.

Moonlight oli myöskin enemmän unisex, kun taas tämä on kaikessa makeudessaan ja kukkaisuudessaan huomattavasti enemmän feminiiniseen kallellaan.

Vierailija
10329/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päivän tuoksu on Guerlainin L'Heure Bleue. Tämä on yksi niitä yleissivistysparfyymejä, joista pitäisi saada enemmän irti, mutta täällä sitä istutaan heliotrooppi- ja mantelipilvessä ihmetellen, mitä jään paitsi. Kone ei nouse, puut eivät syty, tuoksueskapismi on rikki.

Franticin pulppuavan runolliset kuvaukset melankoliasta, viktoriaanisesta ajasta ja viattomuuden menettämisestä asettavat kaikki palikat kohdalleen, mutta mitään ei tapahdu. Ei taikuutta. Syytän parfyymitripin toimimattomuudesta pomoa, joka soitti juuri kun olisi pitänyt alkaa tapahtua. Tuoksupäivä on tuomittu lässähdykseen, joten menen nuuhkimaan muita asioita. Löörblöö mennee uusintatestiin, herkät orvokitkin jäivät puuttumaan.

Vierailija
10330/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että miten mielenkiintoinen ketju! En ole koskaan omistanut mitään legendaarista “klassikkotuoksua”, hajuvesien käytön aloitin muutenkin vasta 2000-luvun puolessa välissä teini-ikäistyessäni. Ehkä tuon ajan tuoksuista tulee vielä joskus niitä klassikoita, heh... 

Viime kuussa ostin nostalgian vuoksi pikkupullon vanhaa suosikkia, Calvin Kleinin Euphoriaa, ja on se vaan edelleen ihana! Tätä ennen käytin pitkään Lushin Lord of Misrulea. Tymäkkä, mutta vähän samantyylinen tuoksu kuitenkin. Pullollisen V&R Flowerbombiakin olen joskus käyttänyt - tuon kukkaisemmasta en olekaan varmaan koskaan innostunut. Kaikki pehmeämpi makea, vaniljainen, jotenkin “flirttaileva” houkuttelee... “Woody” tuntuu olevan yhdistävä tekijä myös. YSL Black Opiumista olen unelmoinut vuosia, en ole vielä malttanut ostaa.

Mutta nämä vintageklassikot... Chanel 5:a olen joskus haistanut, se oli iso järkytys. Ehkä nenäni on täysin tärvelty halvoilla sokkarituoksuilla, tai ehkä olen väärää sukupolvea? 

Suosituksia olisi kiva kysyä, mutta tilasin nyt ensialkuun Notinolta pienen kasan näytteitä. Saa nähdä, kelpaako yksikään tähän nenään. Tämä ketju on ainakin antanut paljon eväitä ja inspiraatiota uusien tuoksujen kohtaamiseen. Kiitos siitä! Jään lueskelemaan ja oppimaan lisää.

Vierailija
10331/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö meidän listata Top10-kokeilutuoksua kirjoittajan nro 10361 kaltaisille uusille harrastajille? En tarkoita siis klassikkoja, koska sen voi jokainen ymmärtää eri tavalla vaan sellaista erilaisia nuotteja ja suuntauksia edustavaa listaa, mistä ekaa kertaa tuoksujen maailmaan tuleva saisi monenlaista mietittävää ja elämystä.

Tai jos ei muuta niin ne omat suosikit. Ja ne voivat olla mitä vain vintagesta klassikoihin tai lineaarisista tuoksuvesiin.

Vierailija
10332/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ntig kirjoitti:

Voi että miten mielenkiintoinen ketju! En ole koskaan omistanut mitään legendaarista “klassikkotuoksua”, hajuvesien käytön aloitin muutenkin vasta 2000-luvun puolessa välissä teini-ikäistyessäni. Ehkä tuon ajan tuoksuista tulee vielä joskus niitä klassikoita, heh... 

Viime kuussa ostin nostalgian vuoksi pikkupullon vanhaa suosikkia, Calvin Kleinin Euphoriaa, ja on se vaan edelleen ihana! Tätä ennen käytin pitkään Lushin Lord of Misrulea. Tymäkkä, mutta vähän samantyylinen tuoksu kuitenkin. Pullollisen V&R Flowerbombiakin olen joskus käyttänyt - tuon kukkaisemmasta en olekaan varmaan koskaan innostunut. Kaikki pehmeämpi makea, vaniljainen, jotenkin “flirttaileva” houkuttelee... “Woody” tuntuu olevan yhdistävä tekijä myös. YSL Black Opiumista olen unelmoinut vuosia, en ole vielä malttanut ostaa.

Mutta nämä vintageklassikot... Chanel 5:a olen joskus haistanut, se oli iso järkytys. Ehkä nenäni on täysin tärvelty halvoilla sokkarituoksuilla, tai ehkä olen väärää sukupolvea? 

Suosituksia olisi kiva kysyä, mutta tilasin nyt ensialkuun Notinolta pienen kasan näytteitä. Saa nähdä, kelpaako yksikään tähän nenään. Tämä ketju on ainakin antanut paljon eväitä ja inspiraatiota uusien tuoksujen kohtaamiseen. Kiitos siitä! Jään lueskelemaan ja oppimaan lisää.

Tai sitten vaan Chanel5 ei miellytä nenääsi. Se on minulle liian voimakas ja ainoa toimiva versio on hiustuoksu (joistain tuoksuista on kokonaisia tuoteperheitä). Ehkä lähtisin sinuna tutkimaan Fragrantica.comista noiden lemppariesi nuotteja sisältäviä tuoksuja. Tai sitten ottaisin kunnon kotiviikonlopun ja lukisin tämän ketjun läpi :D

Vierailija
10333/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kerro toki mitä tilasit Notinolta ja sit arviot tänne!

Vierailija
10334/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksu: Guerlain Mitsouko (edp). 

En ole käyttänyt tätä pitkään aikaan, osittain koska oli kesä ja osittain koska olen testaillut niin paljon uusia tuoksuja. Mitsoukoon on ihana palata pitkästä aikaa. Se on vaan niin ihana. Jollain ihmeellisellä tavalla vihreä sammaleisuus, jasmiini, pehmeä persikan kuori ja lämmin mausteisuus yhdistyvät harmoniseksi kokonaisuudeksi. Mitsoukossa on minusta jännittävät vastakohdat: viileys ja lämpö, valo ja varjot. 

Minulla on myös Roguen Chypre-Siam, joka on selvästi saanut innoituksensa klassisista chypreistä. Pidän siitä kovasti, mutta Chypre-Siam on vihreämpi, "kosteampi" ja siinä on jasmiinia, muttei persikkaa. Siitä on enemmän vintage-animaalisuutta, mutta siitä toisaalta puuttuu Mitsoukon lämpö ja feminiinisyys. Molemmat upeita tuoksuja, mutta Mitsouko on syystäkin klassikko. N50

Vierailija
10335/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ntig kirjoitti:

Tai sitten vaan Chanel5 ei miellytä nenääsi. Se on minulle liian voimakas ja ainoa toimiva versio on hiustuoksu (joistain tuoksuista on kokonaisia tuoteperheitä). Ehkä lähtisin sinuna tutkimaan Fragrantica.comista noiden lemppariesi nuotteja sisältäviä tuoksuja. Tai sitten ottaisin kunnon kotiviikonlopun ja lukisin tämän ketjun läpi :D

Nykyinen Chanel 5 EdP ei itse asiassa ole kovin voimakas. Testasin sitä juuri ja se häviää iholta säälittävän nopeasti. Tuoksu itsessään on ihana, mutta kesto ja ulottuvuus eivät ole entistä luokkaa.

Vierailija
10336/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ntig kirjoitti:

Nykyinen Chanel 5 EdP ei itse asiassa ole kovin voimakas. Testasin sitä juuri ja se häviää iholta säälittävän nopeasti. Tuoksu itsessään on ihana, mutta kesto ja ulottuvuus eivät ole entistä luokkaa.

Onkohan sitä muutettu. Annoin aikoinaan omani pois, kun en pystynyt käyttämään sitä.

Vierailija
10337/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en tykännyt Chanel5:sta kun haistoin sitä pullon suusta. Mutta ai hyvät hyssykät kun laitoin sitä iholle! Mikä pehmeys!

Vierailija
10338/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kotoilutuoksuja teillä on?

Olen ns. kakkosasunnollani (jossa asuin pysyvästi 10 vuotta sitten) ja kaivelin kaappeja. Sieltä löytyi vanha Burberry Brit -pullo, jossa on aivan aavistus pohjalla. Suihkaisin sitä, ja voi, mikä aikamatka omaan boss lady tai "energia"-aikaani! Päähäni tulvivat muistot siitä, kun tulvin voimaa, yritteliäisyyttä, olin jaksava, terve, sosiaalinen, positiivinen, menevä, tekevä, sporttinen, etenin urallani ja koko elämä oli jotenkin edessä. Yhtäkkiä muistin jopa ne miehet, joita silloin deittailin ja sen tunteen, kun oli lähdössä johonkin : )

No, ei se elämä vielä toivottavasti pelkästään takanakaan ole. Nyt olen vähän tällainen hiljainen semisairasteleva kotoilija, teen etätöitä ja kotiruokaa ja haaveilen kampaajalle uskaltautumisesta. Ostin kesällä Elie Saabin Girl of Now'n ja pidän siitä hurjasti, taidan tilata jouluksi toisen pullon. Muita lempituoksujani ovat korona-aikana olleet Poison Girl ja kevyemmistä Aqua di Gioia. 

Kuten joku tässä edelläkin totesi, ehkä pitäisi löytää tuon Girl of Nown tilalle joku officeystävällisempi vaihtoehto. Jään seuraamaan keskustelua. 

Vierailija
10339/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan syntini: vuoden aikana on tullut varmaan 400 €:llä tilattua Notinolta. Tässä on siis pelkät hajuvedet. Omat suosikkini ovat valkokukkaiset, sitrus ja puunuottihajuvedet. Olisi kiva, että olisi muitakin paikkoja kuin Stockmann, jossa käydä haistelemassa. Laitan yleensä päiväksi eri tuoksua ja yöksi omaansa.

Vierailija
10340/19543 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaan tuoksun äänestäminen on ajanhukkaa.

Äänestyksen tulos kertoo lähinnä mikä on onnistunut parhaiten mainonnassa.

Olipa nasevasti sanottu.

Koskee kyllä uusia tuoksuja. Mutta Shalimar joka voittaa vuodesta toiseen, on kohta 100-vuotias eikä sitä enää mainosteta. Se voittaa koska se on yksinkertaisesti niin upea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi