Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Vierailija kirjoitti:
Täällä päivän tuoksu on Guerlainin L'Heure Bleue. Tämä on yksi niitä yleissivistysparfyymejä, joista pitäisi saada enemmän irti, mutta täällä sitä istutaan heliotrooppi- ja mantelipilvessä ihmetellen, mitä jään paitsi. Kone ei nouse, puut eivät syty, tuoksueskapismi on rikki.
Franticin pulppuavan runolliset kuvaukset melankoliasta, viktoriaanisesta ajasta ja viattomuuden menettämisestä asettavat kaikki palikat kohdalleen, mutta mitään ei tapahdu. Ei taikuutta. Syytän parfyymitripin toimimattomuudesta pomoa, joka soitti juuri kun olisi pitänyt alkaa tapahtua. Tuoksupäivä on tuomittu lässähdykseen, joten menen nuuhkimaan muita asioita. Löörblöö mennee uusintatestiin, herkät orvokitkin jäivät puuttumaan.
Täydet pisteet värikkäästä kuvauksesta kuitenkin ! :D löörblöö :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kotoilutuoksuja teillä on?
Olen ns. kakkosasunnollani (jossa asuin pysyvästi 10 vuotta sitten) ja kaivelin kaappeja. Sieltä löytyi vanha Burberry Brit -pullo, jossa on aivan aavistus pohjalla. Suihkaisin sitä, ja voi, mikä aikamatka omaan boss lady tai "energia"-aikaani! Päähäni tulvivat muistot siitä, kun tulvin voimaa, yritteliäisyyttä, olin jaksava, terve, sosiaalinen, positiivinen, menevä, tekevä, sporttinen, etenin urallani ja koko elämä oli jotenkin edessä. Yhtäkkiä muistin jopa ne miehet, joita silloin deittailin ja sen tunteen, kun oli lähdössä johonkin : )
No, ei se elämä vielä toivottavasti pelkästään takanakaan ole. Nyt olen vähän tällainen hiljainen semisairasteleva kotoilija, teen etätöitä ja kotiruokaa ja haaveilen kampaajalle uskaltautumisesta. Ostin kesällä Elie Saabin Girl of Now'n ja pidän siitä hurjasti, taidan tilata jouluksi toisen pullon. Muita lempituoksujani ovat korona-aikana olleet Poison Girl ja kevyemmistä Aqua di Gioia.
Kuten joku tässä edelläkin totesi, ehkä pitäisi löytää tuon Girl of Nown tilalle joku officeystävällisempi vaihtoehto. Jään seuraamaan keskustelua.
Samoja suosikkeja kuin minullakin. Kaikkia noita voi käyttää toimistossa kun suihkuttaa vaan vähemmän. Poison Girl ei ole mielestäni edes kovin vahva, ja Aqua di Gioia on ihanan raikas ja makea, sopii hyvin toimistoon.
Aqua di Gioia makea?? Mun mielestäni se on jopa hieman pistävä, kuiva, koska minttu saa sen aikaan. Raikas se on ja tuo mieleen Itämeren. Mitään makeutta en siitä löydä, mutta niinpä me tulkitsemmekin eri tavalla tuoksuja ja se on juuri mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ntig kirjoitti:
Voi että miten mielenkiintoinen ketju! En ole koskaan omistanut mitään legendaarista “klassikkotuoksua”, hajuvesien käytön aloitin muutenkin vasta 2000-luvun puolessa välissä teini-ikäistyessäni. Ehkä tuon ajan tuoksuista tulee vielä joskus niitä klassikoita, heh...
Viime kuussa ostin nostalgian vuoksi pikkupullon vanhaa suosikkia, Calvin Kleinin Euphoriaa, ja on se vaan edelleen ihana! Tätä ennen käytin pitkään Lushin Lord of Misrulea. Tymäkkä, mutta vähän samantyylinen tuoksu kuitenkin. Pullollisen V&R Flowerbombiakin olen joskus käyttänyt - tuon kukkaisemmasta en olekaan varmaan koskaan innostunut. Kaikki pehmeämpi makea, vaniljainen, jotenkin “flirttaileva” houkuttelee... “Woody” tuntuu olevan yhdistävä tekijä myös. YSL Black Opiumista olen unelmoinut vuosia, en ole vielä malttanut ostaa.
Mutta nämä vintageklassikot... Chanel 5:a olen joskus haistanut, se oli iso järkytys. Ehkä nenäni on täysin tärvelty halvoilla sokkarituoksuilla, tai ehkä olen väärää sukupolvea?
Suosituksia olisi kiva kysyä, mutta tilasin nyt ensialkuun Notinolta pienen kasan näytteitä. Saa nähdä, kelpaako yksikään tähän nenään. Tämä ketju on ainakin antanut paljon eväitä ja inspiraatiota uusien tuoksujen kohtaamiseen. Kiitos siitä! Jään lueskelemaan ja oppimaan lisää.
Tai sitten vaan Chanel5 ei miellytä nenääsi. Se on minulle liian voimakas ja ainoa toimiva versio on hiustuoksu (joistain tuoksuista on kokonaisia tuoteperheitä). Ehkä lähtisin sinuna tutkimaan Fragrantica.comista noiden lemppariesi nuotteja sisältäviä tuoksuja. Tai sitten ottaisin kunnon kotiviikonlopun ja lukisin tämän ketjun läpi :D
Nykyinen Chanel 5 EdP ei itse asiassa ole kovin voimakas. Testasin sitä juuri ja se häviää iholta säälittävän nopeasti. Tuoksu itsessään on ihana, mutta kesto ja ulottuvuus eivät ole entistä luokkaa.
Onkohan sitä muutettu. Annoin aikoinaan omani pois, kun en pystynyt käyttämään sitä.
Minä tein samoin joskus yli kymmenen vuotta sitten! Oli todella voimakas. Ilmeisesti ovat muuttaneet sitä käytettävämpään suuntaan, näin Fragranticassakin arveltiin.
Testaan usein Chanel vitosta Stokkalla. Rakastan sen tuoksua, mutta se ei tosiaan kestä kauaa. Ostan ehkä parfyymin, kun EdP ei ole voimakas. Tämä tuoksu on ehkä ainoa (?), josta on oikea parfyymi Stokkan hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ntig kirjoitti:
Voi että miten mielenkiintoinen ketju! En ole koskaan omistanut mitään legendaarista “klassikkotuoksua”, hajuvesien käytön aloitin muutenkin vasta 2000-luvun puolessa välissä teini-ikäistyessäni. Ehkä tuon ajan tuoksuista tulee vielä joskus niitä klassikoita, heh...
Viime kuussa ostin nostalgian vuoksi pikkupullon vanhaa suosikkia, Calvin Kleinin Euphoriaa, ja on se vaan edelleen ihana! Tätä ennen käytin pitkään Lushin Lord of Misrulea. Tymäkkä, mutta vähän samantyylinen tuoksu kuitenkin. Pullollisen V&R Flowerbombiakin olen joskus käyttänyt - tuon kukkaisemmasta en olekaan varmaan koskaan innostunut. Kaikki pehmeämpi makea, vaniljainen, jotenkin “flirttaileva” houkuttelee... “Woody” tuntuu olevan yhdistävä tekijä myös. YSL Black Opiumista olen unelmoinut vuosia, en ole vielä malttanut ostaa.
Mutta nämä vintageklassikot... Chanel 5:a olen joskus haistanut, se oli iso järkytys. Ehkä nenäni on täysin tärvelty halvoilla sokkarituoksuilla, tai ehkä olen väärää sukupolvea?
Suosituksia olisi kiva kysyä, mutta tilasin nyt ensialkuun Notinolta pienen kasan näytteitä. Saa nähdä, kelpaako yksikään tähän nenään. Tämä ketju on ainakin antanut paljon eväitä ja inspiraatiota uusien tuoksujen kohtaamiseen. Kiitos siitä! Jään lueskelemaan ja oppimaan lisää.
Tai sitten vaan Chanel5 ei miellytä nenääsi. Se on minulle liian voimakas ja ainoa toimiva versio on hiustuoksu (joistain tuoksuista on kokonaisia tuoteperheitä). Ehkä lähtisin sinuna tutkimaan Fragrantica.comista noiden lemppariesi nuotteja sisältäviä tuoksuja. Tai sitten ottaisin kunnon kotiviikonlopun ja lukisin tämän ketjun läpi :D
Nykyinen Chanel 5 EdP ei itse asiassa ole kovin voimakas. Testasin sitä juuri ja se häviää iholta säälittävän nopeasti. Tuoksu itsessään on ihana, mutta kesto ja ulottuvuus eivät ole entistä luokkaa.
Onkohan sitä muutettu. Annoin aikoinaan omani pois, kun en pystynyt käyttämään sitä.
Minä tein samoin joskus yli kymmenen vuotta sitten! Oli todella voimakas. Ilmeisesti ovat muuttaneet sitä käytettävämpään suuntaan, näin Fragranticassakin arveltiin.
Testaan usein Chanel vitosta Stokkalla. Rakastan sen tuoksua, mutta se ei tosiaan kestä kauaa. Ostan ehkä parfyymin, kun EdP ei ole voimakas. Tämä tuoksu on ehkä ainoa (?), josta on oikea parfyymi Stokkan hyllyssä.
Minulla on kaikki nykyiset versiot: EDT, ETP ja parfyymi. EDT muistuttaa minua eniten siitä, miltä No.5 tuoksui joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa. (Eihän se silloinkaan enää ollut sama tuoksu kuin 50-luvulla saati sitten 20-luvulla. )
EDP on itse asiassa eri tuoksu. Sen loi Jacques Polge vuonna 1986, ja minusta siitä kyllä huomaa että kyseessä on vitosen kasariversio. EDP on jotenkin "enemmän", ihan kuin sillä olisi tupeeratut hiukset ja olkatoppaukset. Ainakin omaan nenääni EDP on saippuaisempi kuin EDT ja pohjatuoksu on mausteisempi. Parfyymi on ehkä paras, siinä on EDT:n kanssa enemmän samaa mutta parfyymi on täyteläisempi.
Nykyversiot ovat valitettavasti kaikki kestoltaan aika huonoja.
Olen miettinyt josko hankkisin vintage-pullon EDT:ta tai parfyymia. Toistaiseksi tämä on jäänyt ajatuksen tasolle. N50
p.s. Chanel no.5 Eau première saattaisi olla helpommin lähestyttävä vaihtoehto. Sitten on se viimeisin No.5 L'Eau, josta itse en perusta, mutta moni tykkää. Siinä ei kai ole aldehydejä ollenkaan?
Tilasin sitten minäkin Narcotic Venuksesta näytteen. Tuoksu on mielestäni keväinen, multainen, narsissinen tai liljainen, kostean mullan arominen. Jopa amarigemainen. Mutta ehdottomasti nuoren naisen tuoksu, odotuksen ja kevään. En hurmaantunut niin, että tilaisin koko pullon.
Venus rupattelee kovasti toiseen kyynärtaipeeseen suihkuttamani herukanlehtimäisen Diptyquen L'Ombre Dans L'Eaun kanssa. Nämä kaksi pälpättävät keskenään ihan muijien tapaan.
Yksi kerrallaan siis, kahta ei pysty hallitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlainit kannattaa aina testata, sillä jokaisella klassikolla on ihan oma 'persoonallisuutensa', eikä kaikista välttämättä pidä. Itse rakastan Mitsoukoa, Samsaraa, L'Heure bleue'ta, Shalimaria ja Vol de nuit'tia, mutten voi sietää Nahemaa, en pidä Mon Guerlainista, enkä enää erityisesti Chamadesta.
Jotkut L'Art et la matière-sarjan tuoksut ovat hienoja, mutta uusissa 100ml pulloissaan mielestäni aivan liian kalliita. N50
Olen aiemmin inhonnut Shalimaria, mutta nyt oppinut pitämään siitä. Opin pitämään lähes mistä tahansa tuoksusta, kunhan se on hyvin tehty ja saan aikaa tutustua siihen. Se, mitä tarkoittaa "hyvin tehty" onkin sitten oma lukunsa. Joka tapauksessa, nautin monenlaisista tuoksuista. Tällä hetkellä olen erityisen ihastunut gardeniaan. En ole tutkinut, onko sitä Guerlainin tuoksuissa ja miten vahvana.
Mitsouko on kuulemma juuri sellainen vaikeasti lähestyttävä tuoksu, johon rakastuminen vaatii hieman aikaa ja nöyryyttä.
Mitsouko vei minulta jalat alta "ensinuuhkaisulla". Varoituksen sana, vaikka vintagetuoksut kuulostavat ihanalta ja monesta ovat sellaisia, niin nykytuoksuihin tottunut nenä voi pitää niitä "mummotuoksuina" tai kuten Mitsoukon tapauksessa "kissanpissana". Pystyn nykyisin kirjoittamaan tuon loukkaantumatta :) Jollekin se on sitä, itselleni se on magiaa.
Uskon, että olen valmis ottamaan kissanpissa-huomautukset vastaan (olen se, joka kyseli Guerlain-suosituksia). Pidän Chanel 5:stä ja Chanel 19 Poudresta, joita nuoriso myöskin hyttysmyrkyiksi sanoo. Nautin myös sellaisista mummelituoksuista kuin Jái Osé, Varensia Ulric de Varens, Desirade ja Lancasterin Eau de Concentree. Näistä täytyy usein nauttia omissa oloissaan, koska muoti on mitä on. Eniten rakastan tuoksujen tutkimista, pyrkimystä ymmärtää niitä. Syyttä eivät kissanpissat ole olleet joskus supersuosittuja.
Jonon jatkoksi sopii mainiosti Guerlainin klassikkokissanpissa, Jicky. 🙂
Mulla on Jicky parhaillaan ranteessa, ja ajattelin jatkaa sillä huomenna. Kevyt mutta mahtava laventeli-rosmariini-guerlinade. Rakastan sitä, ja eniten se tuntuu olevan edukseen juuri syksyllä, ainakin minun ihollani. Vahva suositus.
Mä kun luulin että Jicky on lopetettu kauan sitten!
Onko nyky formula hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän listata Top10-kokeilutuoksua kirjoittajan nro 10361 kaltaisille uusille harrastajille?
Ei pidä.
Jokaisella on oma makunsa, budjettinsa toiveensa ja ihokemiansa.
Anna ihmisten kulkea omaa polkuaan tyrkyttämättä.
Tulee mieleen päällekäyvä hajuvesimyyjä "Tää on nyt kuule ihan tän hetken uutuus, tää on hirveen suosittu, tässä on tosi ihana.... suihhhhkkkkk!!!
Apua, missä on ovi 😨
Onpas ihana ketju. Nostalgia valtasi mielen ja listasinkin omia suosikkituoksuja vuosien varrelta. Osaa en voi enää sietää :-)
Tommy Girl
Laura Biagotti Laura
Lancome Tresor
Lancome Euphoria
Nykyisin käytössä: Hugo Boss The Scent ja Calvin Clein Sheer beuty. Uusin ostos talven juhliin ( jos niitä nyt tulee) Jean Paul Gautierin Scandal by night. Tämä ostos on kyllä omaan "kukkaistyttömakuuni" aika vahva ja erilainen, mutta tuoksui jotenkin huumaavan ihanalta ihollani. Kaksi kertaa piti käydä testaamassa, ennen kuin osaisin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihana ketju. Nostalgia valtasi mielen ja listasinkin omia suosikkituoksuja vuosien varrelta. Osaa en voi enää sietää :-)
Tommy Girl
Laura Biagotti Laura
Lancome Tresor
Lancome EuphoriaNykyisin käytössä: Hugo Boss The Scent ja Calvin Clein Sheer beuty. Uusin ostos talven juhliin ( jos niitä nyt tulee) Jean Paul Gautierin Scandal by night. Tämä ostos on kyllä omaan "kukkaistyttömakuuni" aika vahva ja erilainen, mutta tuoksui jotenkin huumaavan ihanalta ihollani. Kaksi kertaa piti käydä testaamassa, ennen kuin osaisin ostaa.
Tuo Euphoria on Calvin Kleinin.
Nyt yritän pitää taukoa hajuvesien tilailusta. Haluan käyttää edellisiäkin. Käyttöönhän ne on tarkoitettukin. Aina vaan havittelen sitä next best thingia. Nyt on tulossa vielä yksi. Tätä haistelin testerinä ohimennen. Yllätyin, kuinka ihana tuoksu olikaan ja olihan se aivan pakko saada. Oli hyvin lähellä, etten ostanut sitä heti Sokokselta, mutta maltoin mieleni, kun huomasin, kuinka paljon halvempi se on Notinossa.
Ja ne parhaat hajuvedethän on jo kauan sitten lopetettu. Tai ainakin nyt jälkeen päin tuntuu, että mikään ei ole ”ihan” niin hyvää kuin ennen. Mutta ehkä aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Nyt yritän pitää taukoa hajuvesien tilailusta. Haluan käyttää edellisiäkin. Käyttöönhän ne on tarkoitettukin. Aina vaan havittelen sitä next best thingia. Nyt on tulossa vielä yksi. Tätä haistelin testerinä ohimennen. Yllätyin, kuinka ihana tuoksu olikaan ja olihan se aivan pakko saada. Oli hyvin lähellä, etten ostanut sitä heti Sokokselta, mutta maltoin mieleni, kun huomasin, kuinka paljon halvempi se on Notinossa.
Notino on nostanut hintojaan melkoisesti.
Siellä on muka tarjouksia ja erikoistarjouksia, vaikka hinnat on hirveitä.
Muutenkaan en suosi enää Notinoa.
Eihän se edes anna lahjanäytteitä kuten kaikki muut nettikaupat tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Guerlainit kannattaa aina testata, sillä jokaisella klassikolla on ihan oma 'persoonallisuutensa', eikä kaikista välttämättä pidä. Itse rakastan Mitsoukoa, Samsaraa, L'Heure bleue'ta, Shalimaria ja Vol de nuit'tia, mutten voi sietää Nahemaa, en pidä Mon Guerlainista, enkä enää erityisesti Chamadesta.
Jotkut L'Art et la matière-sarjan tuoksut ovat hienoja, mutta uusissa 100ml pulloissaan mielestäni aivan liian kalliita. N50
Olen aiemmin inhonnut Shalimaria, mutta nyt oppinut pitämään siitä. Opin pitämään lähes mistä tahansa tuoksusta, kunhan se on hyvin tehty ja saan aikaa tutustua siihen. Se, mitä tarkoittaa "hyvin tehty" onkin sitten oma lukunsa. Joka tapauksessa, nautin monenlaisista tuoksuista. Tällä hetkellä olen erityisen ihastunut gardeniaan. En ole tutkinut, onko sitä Guerlainin tuoksuissa ja miten vahvana.
Mitsouko on kuulemma juuri sellainen vaikeasti lähestyttävä tuoksu, johon rakastuminen vaatii hieman aikaa ja nöyryyttä.
Mitsouko vei minulta jalat alta "ensinuuhkaisulla". Varoituksen sana, vaikka vintagetuoksut kuulostavat ihanalta ja monesta ovat sellaisia, niin nykytuoksuihin tottunut nenä voi pitää niitä "mummotuoksuina" tai kuten Mitsoukon tapauksessa "kissanpissana". Pystyn nykyisin kirjoittamaan tuon loukkaantumatta :) Jollekin se on sitä, itselleni se on magiaa.
Uskon, että olen valmis ottamaan kissanpissa-huomautukset vastaan (olen se, joka kyseli Guerlain-suosituksia). Pidän Chanel 5:stä ja Chanel 19 Poudresta, joita nuoriso myöskin hyttysmyrkyiksi sanoo. Nautin myös sellaisista mummelituoksuista kuin Jái Osé, Varensia Ulric de Varens, Desirade ja Lancasterin Eau de Concentree. Näistä täytyy usein nauttia omissa oloissaan, koska muoti on mitä on. Eniten rakastan tuoksujen tutkimista, pyrkimystä ymmärtää niitä. Syyttä eivät kissanpissat ole olleet joskus supersuosittuja.
Jonon jatkoksi sopii mainiosti Guerlainin klassikkokissanpissa, Jicky. 🙂
Mulla on Jicky parhaillaan ranteessa, ja ajattelin jatkaa sillä huomenna. Kevyt mutta mahtava laventeli-rosmariini-guerlinade. Rakastan sitä, ja eniten se tuntuu olevan edukseen juuri syksyllä, ainakin minun ihollani. Vahva suositus.
Mä kun luulin että Jicky on lopetettu kauan sitten!
Onko nyky formula hyvä?
On, niin hyvä kuin se voi olla (alkuperäinen tuoksuhan lanseerattiin vuonna 1889.
Kaikkien mielestä Jicky ei tuoksu hyvältä, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla edp tai extrait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän listata Top10-kokeilutuoksua kirjoittajan nro 10361 kaltaisille uusille harrastajille?
Ei pidä.
Jokaisella on oma makunsa, budjettinsa toiveensa ja ihokemiansa.Anna ihmisten kulkea omaa polkuaan tyrkyttämättä.
Tulee mieleen päällekäyvä hajuvesimyyjä "Tää on nyt kuule ihan tän hetken uutuus, tää on hirveen suosittu, tässä on tosi ihana.... suihhhhkkkkk!!!
Apua, missä on ovi 😨
Eihän noilla asioilla ole mitään tekemistä keskenään.
Mä tykkään siitä librestä. Tekis mieli mennä ostaa pullo sitä
Vierailija kirjoitti:
Ja ne parhaat hajuvedethän on jo kauan sitten lopetettu. Tai ainakin nyt jälkeen päin tuntuu, että mikään ei ole ”ihan” niin hyvää kuin ennen. Mutta ehkä aika kultaa muistot.
Kyllä sä ihan oikein muistat.
Kunnollinen hajuvesi avautuu ihon lämmöstä ja alkaa olla parhaimmillaan parin kolmen tunnin päästä.
Ihmiset ovat tottuneet kehnoihin EdT ihin joita pitää lisäillä parin tunnin välein. EdP on olevinaan "kestävä", jos sitä riittää neljäksi tunniksi.
Hyvä hajuvesi laitetaan ja sen jälkeen sen voi unohtaa. Seuraavan kerran tarvitsee tarttua hajuvesipulloon seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään siitä librestä. Tekis mieli mennä ostaa pullo sitä
Yves saint laurent
Samoja suosikkeja kuin minullakin. Kaikkia noita voi käyttää toimistossa kun suihkuttaa vaan vähemmän. Poison Girl ei ole mielestäni edes kovin vahva, ja Aqua di Gioia on ihanan raikas ja makea, sopii hyvin toimistoon.