Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Päivän tuoksu: Kenzon Le monde est beau. Tämä on niitä poikkeuksia parfyymihyllyssäni: vehreä puutarha, jossa kasvaa mustaherukkaa ja basilikaa, mandariinia sekä kukkia. Le monde ei ole ihan simppeli kukkaistuoksu, vaan hiukan yrttinen, jopa ruohoinen. Minusta tässä tuoksuu hiukan myös tomaatti (siis se vihrä kasvi, ei hedelmä), vaikkei sitä ole nuoteissa virallisesti. Käytän tätä vain kesällä. Tekee kevyen olon. Ja pullo on söpö. N50
Vierailija kirjoitti:
Ekassa kokeilussa Francesca Bianchin setistä:
- Sex and the Sea. Tämän pitäisi kuulemma muistuttaa koko päivän auringossa lämmennyttä ihoa. On ensin maattu päivä meren rannalla, uitu ja otettu aurinkoa, ja sitten tehty ehkä jotain muutakin... no, minulla tämä ei toiminut. Olen huono analysoimaan nuotteja, mutta jokin tässä todella tökkii. Ehkä ananas? Tai ananas-mimosa yhdistelmä. En nyt itse löytänyt tästä sitä intiimiä "ihotuoksua". En kokeile toista kertaa.
- Angel's Dust. Tämä taas on aivan hurmaava. Ei ollenkaan oman tyyliseni, mutta jotenkin kuitenkin ihana. Angel's Dustista tajuan vihdoin kunnolla, mitä tarkoittaa "puuterinen" tuoksu. Tämä tuoksuu elegantin ladyn buduaarille: hajustetulle puuterille, huulipunalle. Vintage-tunnelmaa, lempeää puuterista naisellisuutta, silkkiä ja pastellivärejä. Pehmeä myski tuoksun pohjana tuo vienon aavistuksen aistillisuutta, muttei liikaa. Olisin arvannut, että tässä on mukana myös orvokkia, mutta nuottien mukaan ei ole. Alku on minulle liiankin puuterinen, mutta tuntien kuluttua tuoksu on todella viehättävä. N50
Kiva kuulla tuosta Angel's Dustista, itse olen miettinyt hankkivani sen. Essenza Nobilesta löytyisi. Kuulostaa kyllä ihanalta tuoksulta. Onko millainen kestävyys?
Suihkutin siis eilen illalla nukkumaan mennessä Creedin Millesime Imperialia. Paljastui, että se on kuin Moulin Rouge. Tuoksuu samalta, on yhtä keinotekoinen ja samanlaisena pysyttelevä. Siinä ei ole mitään elävää. Se on, on ja on kuin muovi meressä.
Millesime ja Moulin Rouge ovat feikkejä. Eivät muutu kosteuden tai lämpötilan mukaan eivätkä hengitä. Niillä ei ole elinkaarta, ne ovat täysin synteettisiä. Tuoksu sinänsä on oikein miellyttävä. Mutta eloton.
Vierailija kirjoitti:
Suihkutin siis eilen illalla nukkumaan mennessä Creedin Millesime Imperialia. Paljastui, että se on kuin Moulin Rouge. Tuoksuu samalta, on yhtä keinotekoinen ja samanlaisena pysyttelevä. Siinä ei ole mitään elävää. Se on, on ja on kuin muovi meressä.
Millesime ja Moulin Rouge ovat feikkejä. Eivät muutu kosteuden tai lämpötilan mukaan eivätkä hengitä. Niillä ei ole elinkaarta, ne ovat täysin synteettisiä. Tuoksu sinänsä on oikein miellyttävä. Mutta eloton.
Eivät Moulin Rouge ja Millesime tietenkään samalta tuoksu, mutta sama sieluttomuus niissä on.
Täällä päivän tuoksu oli Un Jardin Sur le Nil. En tiedä, miksi edes yritin jälleen tämän kanssa, tulos oli yhtä huono kuin ennenkin ja olo yhtä epämukava kuin Pulpin kanssa. Kitkerä sitruksinen vihreys on tällä iholla vain kitkerää sitruksista vihreyttä, eikä näköjään suostu avautumaan yhtään sen enempää. JC Ellenan käsialan tunnistaa kyllä, ja samankaltaisella tyylillä on tytär Cecilekin luonut tuoksuja. Tulen paljon paremmin toimeen kevätboksin The Different Companyn De Bachmakovin ja Sublime Balkissin kanssa, kestokin on niissä kohdallaan. Tämän kanssa taidan vaan luovuttaa ja myöntää, ettei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet Reminiscencen Heliotrope tuoksua? Minulla on sarjan Dragee ja Guimauve ja tykkään molemmista mutta miltä heliotrooppi noin yleensäkään tuoksuu? Mitä kukkaa tai kasvia se muistuttaisi?
En tuota Reminiscenceä, mutta Etron heliotrooppi tuoksuu suunnilleen mantelilta, vaniljalta ja muoviselta vauvanuken päältä, vähän appelsiininkukalta myös. On tosi makea! Reminiscencen versio saattaisi nuottien perusteella olla hitusen vihreämpi kuin tämä.
Tilasin tänään sellaisen tuoksun, jonka ilmaantumista saataville olen odottanut malttamattomana jo pari kuukautta siitä asti, kun tuli tieto sen ilmestymisestä. Ellis Brooklynin Bee. Nuotit ovat kerrassaan hurmaavat; rommi, davana, hunaja, leseet?, kaneli, vanilja, santelipuu ja kaakao. Tätä on verrattu Zoologistin Bee:hen, tämän kestävyys on ilmeisesti hieman huonompi, mutta yhtäläisyyksiä löytyy, kuten myös eroavaisuuksia. En malta odottaa että pääsen testaamaan, varmaan aika ainutlaatuinen tuoksu. Ellis Brooklynin muut tuoksut eivät ole niin houkuttaneet (paitsi Raven olisi ehkä myös kiva testata), mutta tämän tilasin sokkona pelkästään nuottien perusteella vaikka olikin vähän arvokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
- Sex and the Sea. Tämän pitäisi kuulemma muistuttaa koko päivän auringossa lämmennyttä ihoa. On ensin maattu päivä meren rannalla, uitu ja otettu aurinkoa, ja sitten tehty ehkä jotain muutakin... no, minulla tämä ei toiminut. Olen huono analysoimaan nuotteja, mutta jokin tässä todella tökkii. Ehkä ananas? Tai ananas-mimosa yhdistelmä. En nyt itse löytänyt tästä sitä intiimiä "ihotuoksua". En kokeile toista kertaa.
Tämä oli mullakin kumma. Esanssista purkkaa ja jotain raapivaa, ehkä sitä rantahiekkaa? :D Tavallaan hauska, mutta ei oikein sulautunut omalle iholle, joku riitasointu tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Angel's Dust. Tämä taas on aivan hurmaava. Ei ollenkaan oman tyyliseni, mutta jotenkin kuitenkin ihana. Angel's Dustista tajuan vihdoin kunnolla, mitä tarkoittaa "puuterinen" tuoksu. Tämä tuoksuu elegantin ladyn buduaarille: hajustetulle puuterille, huulipunalle. Vintage-tunnelmaa, lempeää puuterista naisellisuutta, silkkiä ja pastellivärejä. Pehmeä myski tuoksun pohjana tuo vienon aavistuksen aistillisuutta, muttei liikaa. Olisin arvannut, että tässä on mukana myös orvokkia, mutta nuottien mukaan ei ole. Alku on minulle liiankin puuterinen, mutta tuntien kuluttua tuoksu on todella viehättävä. N50
Kiva kuulla tuosta Angel's Dustista, itse olen miettinyt hankkivani sen. Essenza Nobilesta löytyisi. Kuulostaa kyllä ihanalta tuoksulta. Onko millainen kestävyys?
Kyllä se kestää tosi hyvin, kuten kaikki kokeilemani Bianchit. Ei nyt ihan 12 tuntia kuitenkaan, kuten eräs toinen. Näitä tuoksuja (myös näytteitä) voi muuten tilata myös suoraan valmistajalta,
https://www.francescabianchiperfumes.com mutten osaa sanoa postituskuluista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli mullakin kumma. Esanssista purkkaa ja jotain raapivaa, ehkä sitä rantahiekkaa? :D Tavallaan hauska, mutta ei oikein sulautunut omalle iholle, joku riitasointu tosiaan.
Riitasointu on erittäin kuvaava sana. Tämä ei ollut ainakaan minun ihollani harmoninen kokonaisuus, vaan jopa epämiellyttävä. Neroliversiota en ole vielä kokeillut. N50
No niin, tulin vielä takaisin raportoimaan Francesca Bianchin Under my Skinista. Tärppäsi: tämähän on hyvä. Aika tymäkkä alku, luulin jo että on samanlainen kuin Sex and the Sea, mutta onneksi ei - Under my Skin lähti aika nopeasti eri suuntaan. Laventelin tunnistan alussa, ja mausteita. Neilikkaa. Muita nuotteja en oikein pysty erittelemään.
Tätäkin – kuten monia FB:n tuoksuja - on kuvattu "seksuaaliseksi"; no, en tiedä onko minussa sitten jotain vikaa vai olenko vain niin viaton, etten tunnista sellaista haisua. Toki tämä on sensuelli ja seksikäs tuoksu, enkä laittaisi töihin (!) muttei minusta kuitenkaan niin ”lihallinen” kuin jotkut sanovat.
Erikoista tässä on se, että tuoksu iholla on selvästi erilainen kuin ympärillä leijuva tuoksupilvi: ikään kuin tässä olisi kaksi kerrosta. Nenääni kulkeutuu välillä vastustamattoman ihania leyhähdyksiä (häivähdys kukkia, ripaus vaniljaa ja/tai tonkaa?) kun taas ihotuoksu on selkeästi animaalisempi. Aistisinkohan harjoittamaton nenäni tässä ambran (ambergris)?. Parin, kolmen tunnin kuluttua pohjatuoksukin on rauhoittunut.
Under my Skin on makeahko, muttei niin makea kuin Lost in Heaven. Minusta unisex-naisellinen, vaikka Fragrantica väittää toisin päin. Ehkä sekin riippuu siitä, miten itse kukin kokee naisellisuuden tai miehekkyyden. ;) Kestää todella pitkään: vaikea sanoa olisiko tuoksu vielä muidenkin aistittavissa, mutta ainakin se oli vielä selvästi havaittavissa ihollani 12 tunnin kuluttua (yön yli).
Tilaan varmaan pullon käytettyäni tämän näytteen loppuun, ja samalla pyydän pari näytettä lisää. Minusta nämä tuoksut ovat kokeilemisen arvoisia ainakin niche-entusiasteille. ;) Tuen tosi mielelläni artesaanituotantoa kun tuotteet ovat näin laadukkaita ja mielenkiintoisia. N50
Helteen innoittamana: Mikä tai mitkä ovat luottotuoksusi kesään? Inspiraatiota kehiin :)
Minulla seuraavat, ei missään erityisessä järjestyksessä:
- Hermes Un jardin en mediterranée - aromaattinen viikuna puutarhassa
- Kenzo Le monde est beau - kukkia, marjoja, aromaattisia kasveja
- Diptyque Philosykos - välimerellinen viikunapuu
- Diptyque Do son - vihreä tuberosa
- Guerlain Chant d'aromes - vihreän aldehydinen, "Chanel no.5 sport"
- Ormonde Jayne Indus - raikas ruusu
- Ormonde Jayne Tanger - sitrus ja neroli aromaattisella pohjalla
- Lorenzo Villoresi Dilmun - sitrus ja neroli, karkkinen pohjatuoksu
Iltoihin:
- Neela Vermeire Creations Ashoka - eksoottinen santelipuu, kukkia ja ripaus kookosta
- Serge Lutens Fleurs d'oranger - hunajainen appelsiininkukka
- Nasomatto Narcotic venus - parempi tuberosa kuin Carnal flower
- Guerlain L'heure bleue - hehkeä mausteinen vintage-kukkaistuoksu elegantteihin juhliin
- Guerlain Mitsouko - hedelmäinen chypre toimii jos ei ole liian kuuma
(ja jos tilaisuus on sopiva... Papillon Artisan Perfumes Salome - seksikäs vintage-chypre) N50
Vierailija kirjoitti:
Uusi rakkauteni on Juliette Has a Gunin Lady Vengeance.
Olen etsinyt pitkään ruusuista tuoksua. Jostain syystä monet ruusutuoksut muuttuvat ihollani sitruunaisiksi. Pullossa voi tuoda mieleen ihanan ruusutarhan, mutta iholle suihkaistuna lähinnä sitruuna-käsisaippuan.
Pidin tosi paljon Stella McCartneyn nimikkotuoksusta, mutta kun sen koostumus muutettiin jokunen vuosi sitten, se ei enää kestä ihollani kuin ohikiitävän hetken ennen kuin katoaa.Lady Vengeance ilmeisesti toimii kemiallani, sillä se säilyttää ruusuisuutensa.
Ihana makeahko ja vähän ”hilloinen” vivahde, ehkä jopa jokin marjalikööri. Taustalla tuoksuu puinen vivahde. Siitä tulee jostain syystä mieleen seetristä valmistetut astiat.Tässä on myös jotain hyvällä tavalla vanhanaikaista. Tulee mieleen joku 1900-luvun alun ranskalainen budoaari jossa on kampauspöydällä kimppu ruusuja ja vieressä puuterirasia.
Minäkin olen ihastunut Neiti Kostoon. Sen ruusuisuus oli yllättävää ja jotenkin siitä henkii sellainen vintagetyyli, se ei ole mikään moderni muotituoksu - mikä on itselleni vain hyvä asia. Ja siinä on hyvinkin tuollainen budoaarifiilis, mutta itse kuvittelen sen 1970-luvulla elävän suurkaupungin naisen tuoksuksi. Aikuinen, peloton, oman tiensä kulkija.
Minulla on ollut pitkään säilytysongelma tuoksujen kanssa. Meillä on vessa ja suihku samassa tilassa, ja tuoksuja ei pitäisi säilyttää kosteassa tilassa. Makuuhuoneessa ei puolestaan ole kuin lipasto sekä vaatekaappi jossa on tanko. Lipaston laatikot eivät ole tarpeeksi syviä pullojen säilyttämiseksi pystyasennossa.
Minulla on joitakin tuoksuja jotka ovat läpinäkymättömässä pullossa, esim. Gucci Bloom. Voiko tällaisia mielestänne säilyttää esimerkiksi lipaston päällä? Niidenhän pitäisi teoriassa olla valolta suojassa tällaisessa pullossa. Huoneen lämpötila on ihan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Helteen innoittamana: Mikä tai mitkä ovat luottotuoksusi kesään? Inspiraatiota kehiin :)
Minulla seuraavat, ei missään erityisessä järjestyksessä:
- Hermes Un jardin en mediterranée - aromaattinen viikuna puutarhassa
- Kenzo Le monde est beau - kukkia, marjoja, aromaattisia kasveja
- Diptyque Philosykos - välimerellinen viikunapuu
- Diptyque Do son - vihreä tuberosa
- Guerlain Chant d'aromes - vihreän aldehydinen, "Chanel no.5 sport"
- Ormonde Jayne Indus - raikas ruusu
- Ormonde Jayne Tanger - sitrus ja neroli aromaattisella pohjalla
- Lorenzo Villoresi Dilmun - sitrus ja neroli, karkkinen pohjatuoksu
Iltoihin:
- Neela Vermeire Creations Ashoka - eksoottinen santelipuu, kukkia ja ripaus kookosta
- Serge Lutens Fleurs d'oranger - hunajainen appelsiininkukka
- Nasomatto Narcotic venus - parempi tuberosa kuin Carnal flower
- Guerlain L'heure bleue - hehkeä mausteinen vintage-kukkaistuoksu elegantteihin juhliin
- Guerlain Mitsouko - hedelmäinen chypre toimii jos ei ole liian kuuma
(ja jos tilaisuus on sopiva... Papillon Artisan Perfumes Salome - seksikäs vintage-chypre) N50
..jatkoa kesäketjuun.
- 1881 Men Cerruti Cologne. Aromatic fougere vuodelta 1990. Helteellä alan muistella rakkaudella ja kaivaa laatikoistani miesten kesätuoksuklassikoita (olen nainen), koska kuumalla ilmalla makea on ihollani tukahduttavaa. 1881 on luonteikas - sitrukset, katajat, laventelit elegantin italialaisena sekoituksena. Kun kerrostan sarjan deodorantin (kaunis 'vanhanvihreä' tuubi) ja yhden nimettömän arabialaisen parfyymiöljyn kanssa, jossa sattuu olemaan sama tuoksu, saan tämän jopa kestämään.
- Carven eau intense pour homme. Vähän sama juttu kuin edellisessä, kesäaamun onnea. Raikas mutta ei tympeä moderni 'blue' miesten tuoksu. Mutta ymmärrän jos alun purukumimainen minttu on jollekulle liikaa.
- kaikki Atelier Colognen sitrukset, joita kaapistani löytyy: Bergamote Soleil, Cedrat Enevrant, Orange Sanguine. Ja Oolang Infini! Kirpeitä ja hienoja sitruksia.
- Kaksi ranskalaista cologneklassikkoa: Eau de Rochas ja O de Lancome. Molemmat, näiden välillä ei voi valita. Ei-kirpeitä, kiinnostavia, kerroksellisia retrositruksia. Kesto on niin lyhyt, että jos tahtoo jatkaa tuoksumista, täytyy kuljettaa pikku dekanttia mukana ja uudelleensuihkuttaa. Ei haittaa.
-Joka kesän suosikki: Acqua di Parma Colonia, ja sen kaikki muunnokset. Ei petä ikinä. Valkoinen pellavapaita ja olkihattu -assosiaatio, ovat nämä sitten päällä tai eivät. Nostalgiaa.
- Salvador Dali: Agua verde. Kevyt, vihreä viikuna. Unisex. Tämä on uusi tuttavuus. Miellyttävä mutta ehdottomasti mukana kuljetettava, kuten edelliset - siis lyhyen keston vuoksi. Myös: Eau de Dali, Dali eau de toilette. Kun siedän myös vähän kukkasia sitrusteni seassa.
- Rannalle: arabialaisia sitrusöljyjä, koska haluan välttää pigmenttiläiskiä (aurinko + alkoholi). En uskalla ottaa tässä asiassa riskejä, koska minulla on varsin vaalea ja herkkä iho. Ja nämä toimivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Helteen innoittamana: Mikä tai mitkä ovat luottotuoksusi kesään?
Guerlain - Terracotta
Armani - Air di Gioia
Issey Miyake - L’eau d’Issey
Diptyque - Eau de Moheli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt pitkään ruusuista tuoksua. Jostain syystä monet ruusutuoksut muuttuvat ihollani sitruunaisiksi. Pullossa voi tuoda mieleen ihanan ruusutarhan, mutta iholle suihkaistuna lähinnä sitruuna-käsisaippuan.
Pidin tosi paljon Stella McCartneyn nimikkotuoksusta, mutta kun sen koostumus muutettiin jokunen vuosi sitten, se ei enää kestä ihollani kuin ohikiitävän hetken ennen kuin katoaa.Lady Vengeance ilmeisesti toimii kemiallani, sillä se säilyttää ruusuisuutensa.
Ihana makeahko ja vähän ”hilloinen” vivahde, ehkä jopa jokin marjalikööri. Taustalla tuoksuu puinen vivahde. Siitä tulee jostain syystä mieleen seetristä valmistetut astiat.Tässä on myös jotain hyvällä tavalla vanhanaikaista. Tulee mieleen joku 1900-luvun alun ranskalainen budoaari jossa on kampauspöydällä kimppu ruusuja ja vieressä puuterirasia.
Minäkin olen ihastunut Neiti Kostoon. Sen ruusuisuus oli yllättävää ja jotenkin siitä henkii sellainen vintagetyyli, se ei ole mikään moderni muotituoksu - mikä on itselleni vain hyvä asia. Ja siinä on hyvinkin tuollainen budoaarifiilis, mutta itse kuvittelen sen 1970-luvulla elävän suurkaupungin naisen tuoksuksi. Aikuinen, peloton, oman tiensä kulkija.
Parhaita tuoksuja ovat todellakin sellaiset, jotka herättävät mielikuvia ja vievät johonkin paikkaan tai aikaan, eivätkä vain leiju ympärillä mitäänsanomattomia kuin joku vessaraikastin
9416
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaita tuoksuja ovat todellakin sellaiset, jotka herättävät mielikuvia ja vievät johonkin paikkaan tai aikaan, eivätkä vain leiju ympärillä mitäänsanomattomia kuin joku vessaraikastin
9416
Sehän on kokonaan käyttäjän päänsisällöstä kiinni onko mielikuvia vai ei.
Vessanraikastimia en tunne enkä käytä. Vessa on raikas kun se on puhdas.
Eikä aihe kuulu tähän ketjuun edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joilla käynyt niin että maku muuttuu kokoajan yksinkertaisemmaksi? Oon käynyt läpi halpikset, tavalliset, nichet. Syvät, rikkaat, raskaatkin, monitasoiset tuoksut oli jossain vaiheessa suosikkeja (Esim. Lutens, MFK, vintage Opium ja Femme).
Enää en käytä ollenkaan.Nyt suosikeissa simppelit Eau de Cartier, Balenciaga Paris, Armani She, No.5 L'Eau.
Saisipa jostain Lancôme Ô Oui tai Givenchy Fleur I'nterditiä. Ne oli kukkaisia, hedelmäisiä, olematta liian vetisiä tai pistäviä.
Miksi kukkaisuus tarkoittaisi vetisyyttä, pistävyyttä tai ylipäänsä jotain negatiivista? Tuoksuvia kukkia on tuhansittain, sävyjä on vaikka minkälaisia.
Yleensä ihmiset pitävät kukkien tuoksusta. Siksihän niitä hajuvesiinkin laitetaan.
Ymmärrän hyvin että ei pidä jostain tietystä kukasta, mutta se että dissaa kukkien tuoksun noin vaan ryhmänä, tuntuu oudolta.
Mitä hajuvesissä sitten pitäisi olla jos ei kukkia?