Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Vierailija kirjoitti:
En vietä pääsiäistä, joten siinä mielessä en valikoi tuoksuja. Tänään halusin jotain tuttua ja seesteistä joka ei kiinnittäisi liikaa huomiota itseensä, koska minulla oli tentti. Valitsin Samsaran.
Ja palkitsin itseni ahkerasta tenttiin lukemisesta tilaamalla (erittäin hyvällä alennuksella) L'Heure Bleue EDP:n sekä Vol de Nuit EDT:n, viimeksimainitun 100 millin mehiläispullossa. :) N50
Ai Samsara on seesteinen, joka ei kiinnitä huomiota?! Apua! 😆 Silloin kun käytin sitä ysärillä, se oli todellinen POMMI, onkohan sitä laimennettu vuosien varrella...
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni täällä saa keskustella ihan vapaasti, iloisen sekaisin nicheistä, designereistä, halpiksista. Ihan mistä kukin tykkää, siitä vaan!
Oma innostukseni on viime aikoina olleet ”kummalliset halpikset”, joihin en koskaan törmäisi missään suomalaisella kemppariosastolla. Tykkäsin kovasti vähän aikaa sitten hankkimastani punaisesta venäläisestä, Slava Zaitsevin Maroussiasta ja nyt on tulossa Hobbarista miehelle Cuba Gold ja itselleni Notinosta arabialainen Al Haramainin Amira Gold. Tämä aika puhtaasti ihanan harakkapullon vuoksi, mutta myös uteliaisuudesta haistaa oikea itämainen tuoksu.
Halpisnenä väpättää innostuksesta! 😜
https://www.fragrantica.com/perfume/Al-Haramain-Perfumes/Amira-Gold-198…
Haha, voin yhtyä tähän sinun kummalliset halpikset -innostukseen😆 Tekee vaan mieli kokeilla jotain täysin tuntematonta tuoksua. Toki jostain se idea syntyy, esim. joku tuoksuvloggari arvostellut, tai Fragranticasta lukenut tms. Tilasin juuri Disneyn Princess Ariel-tuoksun. Kaunis vihreä lasipullo mustalla rusetilla, nuotteina tuberosa, jasmiini, manteli, sametti?!, kahvi, tonkapapu, kaakao. Saapa nähdä millainen tuoksuyllätys sieltä tulee. Amira Gold kuulostaa mielenkiintoiselta, kerro sitten kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vietä pääsiäistä, joten siinä mielessä en valikoi tuoksuja. Tänään halusin jotain tuttua ja seesteistä joka ei kiinnittäisi liikaa huomiota itseensä, koska minulla oli tentti. Valitsin Samsaran.
Ja palkitsin itseni ahkerasta tenttiin lukemisesta tilaamalla (erittäin hyvällä alennuksella) L'Heure Bleue EDP:n sekä Vol de Nuit EDT:n, viimeksimainitun 100 millin mehiläispullossa. :) N50
Ai Samsara on seesteinen, joka ei kiinnitä huomiota?! Apua! 😆 Silloin kun käytin sitä ysärillä, se oli todellinen POMMI, onkohan sitä laimennettu vuosien varrella...
Juuri teki mieli kysyä, että millainen tuoksu Samsara tarkemmin on? Mitä haistatte siinä ja mihin vertaisitte? Olen sivuuttanut tämän juurikin sellaisena tyrmäävänä retropommina, joka on liian rankka itselleni. Perustuu täysin mielikuviin, en ole siis haistanut. Nyt on kuitenkin alkanut kiinnostaa, kun oma tuoksumaku on hieman muuttunut vuosien varrella. Enkä ole vielä testannut yhtään Guerlainia, josta en olisi pitänyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, en ilmaissut itseäni selkeästi. Joo seesteinen se on minusta, ja ennen kaikkea vanha tuttu eli ei tarvitse vähän väliä haistella käsivarresta miltä se tuoksuu...
Ei se minusta ole mikään pommi, vaikka ihan mahdollista että sitäkin on vähän laimennettu. Samsaralta se (edp) vieläkin tuoksuu.
Tai sitten Samsara vaikuttaa hienovaraiselta koska olen testannut liian monta Amouagea. N50 :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat teidän Kiirastortainne ja Pitkäperjantain tuoksut? Jotain dramaattisen melankolista, kenties mahtipontista?
Minulla oli tänään normaali työpäivä, joten en sen erikoisemmin tuoksua valinnut pääsiäiseen liittyen, vaan ihan fiilispohjalta. SOTD ollut JPG:n La Belle, kaipasin mehukkaan hedelmäistä, makeaa, positiivista, iloista tuoksua aamulla, kun väsytti. Huomiseksi olen menossa muualle viettämään pääsiäistä joten mukaan otettava tuoksu pitäisi valita jo nyt. Olen kallistumassa Versacen Crystal Noiriin tai Fendin Furiosaan. Palmusunnuntaille sitten jotain pehmeäpää ja keveämpää, esim. Valentinon Donna Aqua.
Palmusunnuntai oli kyllä jo viime viikolla...
Joo, eipä ole mitään melankolista tai mahtipontista vaan vietän ”keltasta viikkoa” ja tänään tuoksuna L’interdit , huomenna Chance Eau Vive - muita tän viikon tuoksuja L’Instant, Pure Gold, Parlez-Moi d’Amour Eau Fraiche, Baby Grace ja Baby Shampoo. Ensi viikoksi ajattelin vihreitä tuoksuja kuten Reflection, Beauty, Tendre Poison, Flower Market, Champs Elysees, Chloe, Anais Anais, Eden...Sitten on sinisten vuoro, sitten vaaleanpunaisten...😁 Mä siis näen tuoksut vahvasti väreinä ja käytän aina mielestäni saman värin eri sävyisiä tuoksuja yhden viikon aikana. Että sellanen hajuvesihullu täällä! 🤪
Hyvää pääsiäistä vaan kaikille! 🐣
Nyt sekoilin, tarkoitin Lankalauantaita siis😅
Tuohan on tosi hauska idea, valita tuoksuviikko värin perusteella, tätä aion kokeilen itsekin! Ja kivoja keltaisia tuoksuja sinulla näytti olevan. Onko tuo Pure Gold se Calvin Kleinin? Minä hankin sen vähän aikaa sitten, omaperäinen itämainen, taateli tuo makeutta ja upeasti toteutettu nahkanuotti. Toinen listaltasi jota käytän on tuo Gallianon Parlez... Siinä tuoksuu mielestäni ihanasti jasmiini.En tiedä olitko se sinä joka suosittelit Elizabeth Ardenin Beautyä, kun tykkäsin Azzaron Twinistä. Olin viime Notinon tilaukseen sitä hankkimassa, mutta oli sillä hetkellä loppu, nyt näyttäisi taas löytyvän. Jos siis Ardenin Beautystä on listassasi kyse. Onhan toisaalta Calvin Kleinillakin Beauty 🤔
Pure Gold on Montalen ja Beauty Calvin Kleinin, enpä tiennyt että niitä on muitakin. Laiskuuttani en vaan jaksanut kirjoittaa valmistajien nimiä, sori siitä! Joo tuo Parlez-Moi... on todellinen löytö - halpa kuin mikä, mutta tuoksussa aivan huumaavan ihana jasmiini, aah! 🌞
Aivan, Montalellakin on Pure Gold! Tuo Kleinin on siis Pure Gold Euphoria. Joo Parlez... yllätti kyllä minutkin toden teolla, yksi parhaita jasmiinin toteutuksia joihin olen törmännyt hajuvesissä. Eikä tuoksu yhtään synteettiseltä. Hyvä esimerkki taas siitä, että kyllä edullisistakin löytyy huipputuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri teki mieli kysyä, että millainen tuoksu Samsara tarkemmin on? Mitä haistatte siinä ja mihin vertaisitte? Olen sivuuttanut tämän juurikin sellaisena tyrmäävänä retropommina, joka on liian rankka itselleni. Perustuu täysin mielikuviin, en ole siis haistanut. Nyt on kuitenkin alkanut kiinnostaa, kun oma tuoksumaku on hieman muuttunut vuosien varrella. Enkä ole vielä testannut yhtään Guerlainia, josta en olisi pitänyt!
En tunne yhtään samanlaista tuoksua kuin Samsara. Se taitaa jakaa mielipiteitä, itse rakastan sitä. Ja juu olen myös Guerlain-fani. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin nuuhkaisemassa sen iltistestistä saamani tuoksun DKNY Be delicious Coconuts about summer. Ihana makea kookos-kukkainen tuoksu, vähän hento omaan makuuni, on edt-vahvuus. Lancomen LVEB Soleil Cristal on paljon vahvempi kookostuoksu, ensin tuoksuu LVEB eclat edp yhdessä kookoksen kanssa, ja sitten kookos vahvistuu lähes pistäväksi. Paras kookostuoksu on edelleen mielestäni D&G Dolce Garden.
Sokkarilla oli paljon poistotuoksuja -50% joista vielä lisäale -30% lauantaihin asti. Esim. Valentinon Valentina 80 ml (norm. 92e) maksoi vain 32 e. Kävelin jo kassalle se kädessä kun jäin haistelemaan muita tuoksuja, ja sitten veinkin takaisin kun kaapissa on vielä edellistä jäljellä, ja n. 30 muuta isoa pulloa ja yksi 100 ml Guerlain tulossa postista.
Kuulostaapa hyvältä tuo DKNY:n tuoksu! Se on ollut minullakin siitä asti mielessä kun siitä testituloksesta kirjoitit. Itseäni ei edes kesällä haittaisi tuo edt:n keveys, ja voihan sitä aina lisäillä. Mintunvihreä pullokin näyttää kivalta. Soleil Cristalin hankin, ja se on tosiaan aika voimakas, tykkään siitäkin. Mutta kookostuoksuja ei voi ikinä olla liikaa, eihän?
Millä Sokkarilla?! Liian hyvät tarjoukset, tekisi mieli lähteä tutkimaan. Muistatko yhtään mitä muita tuoksuja oli alessa? Moraalinen dilemma näin koronan aikana kun ei Sokoksien lähellä asu tai niiden ohi kulje, lähteäkö varta vasten ihmisvilinään hajuvesialejahtiin.. Pakko varmaan jättää nyt väliin😅
Nyt on just paras aika mennä tuoksuttelemaan. Saa kerrankin käydä rauhassa vaikka kaikki putelit läpi ja ottaa vaikka 50 näytettä tuoksutikkuihin. Myyjät ei tule tarjoamaan asiantuntemustaan (tai todelliseen parfyymiharrastajaan nähden epäasiantuntemustaan), kun siellä haistelee ilman maskia tuoksuja. Ja tilaa osastolla on. Kävin itse tänään testaamassa Sokoksella (ei Helsingissä) tuoksuja. Vieläkään ei sitä ihanuutta löytynyt, josta kerran sain nimettömän näytteen. Jatkan metsästämistä.
Mutta vielä haukut! Escadan Magnetism: oudon sisupastillimainen ja samalla rasvainen, samanlainen tuoksu on Bvlgarillakin, mutta en muista nimeä.
Bossin Nuit: ei nuittia. Kevyt ja herkkä tyttömäinen päivätuoksu.
Narciso Ambre: En jaksa kuvailla. Ei paras Narcisoista, mutta ei huono tämäkään.
Lisäksi testissä Estee Lauder Modern Muse, Prada la Femme intense, Alien. Mikään näistäkään ei ollut se ihanuus, jota etsin.
Testasin vielä Lacosten Femmeä. Ei ole enää sama aniksinen, jopa lakritsinen sitruunainen tuoksu kuin 2000-luvun alussa. Pilattu ja geneerinen, mutta tarjouksessa alle 26 euroa. No siksi varmaan tarjouksessa.
Nyt kun koolla on Guerlainin tuntijoita, mitä mieltä olette Insolencesta? Kumpi on kannattavampi, jos pitää orvokeista, EdT vai EdP? Entä onko flankereissa hyviä orvokkituoksuja, vai ovatko ne ihan erilaisia?
Minä en pidä Insolencesta. Ei se nyt pahakaan ole, mutta mitäänsanomaton. Kai mulla on joku kasarivamma päässä. Nenässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä Insolencesta. Ei se nyt pahakaan ole, mutta mitäänsanomaton. Kai mulla on joku kasarivamma päässä. Nenässä.
Jatkan. Anteeksi, sekoitin Insolencen l'Interditiin. Jälkimmäinen on siis mitäänsanomaton ja kemikaalinen. Insolencesta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo "köyhä ja kateellinen" ilmaisu oli vähän ikävästi muotoiltu. On itsekin kokemusta prekaarista elämästä, ja muistan kyllä miltä tuntui kun ei vaan ollut varaa "elämän pieniin ylellisyyksiin".
Samaa mieltä minäkin.
Näinä aikoina ei ole uskoa, että joku alentuu noin alkeelliseen ja ylimieliseen heittoon.
Muutenkin. Kas kun elämässä voi sattua. Ja silloin juuri SINÄ, omahyväinen höntti voit saada täyslaidallisen ja pudota itse "köyhien ja kateellisten" halveksittuun laariin. Voit sairastua, vammautua, jäädä ilman työtä, omaisia, sinut voidaan ryöstää.... mahdollisuuksia on. Et ole nähnyt paljon elämää, jos et tajua olla kiitollinen.Etkä sinä niin rikas itsekään ole. Todella varakkaat eivät heittele ilkeitä typeryyksiä.
Tämä on ensimmäinen kommentini tähän keskusteluun, lukenut olen kyllä. Mutta ei mulla muuta, kuin että sulla on mun luonto. 😊 Siis olen aina ajatellut juuri noin, kuin sinäkin.
Elämässä ei kannattaisi olla lainkaan ylimielinen, kun tulevaa ei kukaan koskaan tiedä ja jos huonosti sattuisi käymään, niin silloin kyllä tipahtaa korkealta, jos on olettanut koko elämänsä olleensa muiden yläpuolella.
Mutta jatkakaa tuoksujuttua, innoissani luen, parfyymeja kun rakastan. 🙂
Kiva kuulla!! Mulla on tänään ollut rankka päivä. En mene muuten tähän tarkemmin, mutta ystäviä on nyt kaksi joiden piti lähteä tänään lääkäriin näyttäytymään, koska keho alkaa piiputtaa väsymyksestä.
Poistuin nimimerkistäni, koska huomasin tänään, että siihen liitetään asioita, joita en ole sanonut.
Rekisteröityminen on eri juttu kuin nimmarin käyttö, mutta siitäkin sain muutamassa päivässä tarpeekseni.
Täällä kommentit vääntyy parissa tunnissa sellaiseen muotoon ettei niissä ole enää totuutta kuin tilkkeeksi.
Vihoviimeinen pisara oli lukea jonkun esittävän totuutena luulonsa että minä olisin muka letkauttanut "köyhistä ja kateellisista".
No, tämä on niitä päiviä kun ihmettelen miksi en pysy frangranticassa.
Se mua ihmetyttää, että jotkut näkyvät oikeasti luulevan että hajuvesiostoksiin tarvitaan luottokortti. Mitä enemmän luen luottokorttirikoksista sitä vähemmän korttia huvittaa käyttää.
Hullun kiire maaliskuu 12-tuntisine työpäivineen takana. Nyt aivan outoa kun tiedossa on 4 vapaapäivää. Koin aidosti olevani vähän hukassa kun suljin läppärin.
Hivelsin hajuvesiputeleitani. Ei ollut minkäänlainen olo, ei mikään väri (mullekin väriassosiaatiot on tärkeitä), ei mitään. Ei kevättä, ei iloa, ei surua, ei juhlaa, ei mitään. Lievä tiedostaminen omasta maanisesta työnarkomaniatärinästä ja "muistinko sen ja sen"-asiat päässä. Olo kuin tyhjiin puristettu rätti.
Käsi hakeutui hieman yllättäen kauan laatikossa hiljaiseloa viettäneeseen yksinkertaiseen Cleanin Skin-pulloon. Laitoin sitä ja olo muuttui kotoisaksi, rennommaksi, rauhoittuneemmaksi. Vähän kuin joku olisi halannut. Kuulostaa varmaan hullulta (mutta ehkä mun psyykekin alkaa vippaamaan tän työtaakan alla! 😀 )
Ehkä laitan pyjaman päälle ja käperryn sänkyyn syömään suklaata ja lukemaan.
Oho, onpas Cocopanda tulessa. Kaksi tuntia sitten tein tilauksen ja nyt jo tuli ilmoitus, että paketti on lähtenyt matkaan. Nopeasti ne toimii muulloinkin mutta yleensä on mennyt seuraavaan päivään ja pääsiäinenkin vielä tässä käsillä... Ostin pari hyväksikoettua tuoksua, kun sieltä saa tänään 15% lisäalennuksen eli Tresor la Nuit ja Idole Intense.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri postista lappusen, jossa kerrottiin, että oma Vol de Nuitini (sydänpullossa) on saapunut lähipostiin. Jos se on auki lankalauantaina, käyn hakemassa :). Ranteessa edelleen tämän viikon muinaisaarre, Jicky.
Mä paastoan. Ei mitään kahteen päivään, hyvin poikkeuksellista. Tuoksua siis :)
Vierailija kirjoitti:
Olen eri tyyppi, mutta kommentoin silti, että Samsara edp* on ensimmäinen hajuvesi, josta ymmärsin mitä tarkoitetaan, kun joku kuvailee hajuvettä sanoilla creamy, balsamic...
Ja tämä kokemus tuli vasta kun Samsara oli ollut ihollani aikansa, se muuttuu sensuellin vaniljaisen pehmoiseksi ja aavistuksen makeaksi, aistin ehkä jopa jotain kokoon keitettyä makeaa maitoa tuossa.
Ensin tuoksussa tosiaan on vahvaa mausteisuutta, puumaisuutta, kukkia...
Ex-puolisoni kuvaili juuri tuoreeltaan suihkuteltua Samsaraa, että "haisee oksennukselta". Sen loppuvaiheen pehmoisen tuoksun kanssa hänellä ei ollut ongelmia.
: )
2010-luvun versio, ysäriversio on jäänyt valitettavasti kokematta.
Vielä tuohon halpa vs kallis tuoksu -keskusteluun. Ardenin Green tea, Baccarat rouge 540, molemmat Francis Kurkdjianin luomia. Ekan saa jopa kympillä, toisesta saa pulittaa satoja euroja. Molemmat ovat suosittuja tuoksuja. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri postista lappusen, jossa kerrottiin, että oma Vol de Nuitini (sydänpullossa) on saapunut lähipostiin. Jos se on auki lankalauantaina, käyn hakemassa :). Ranteessa edelleen tämän viikon muinaisaarre, Jicky.
Mmmm... Jicky on se, mitä en voi käyttää. Taisin selittää edellä miksi.
Vol de Nuit jotenkin kummittelee mielessäni. Mulla on EDT-näyte, ja nyt siis tulossa iso pullo sitä. Mulla on myös yksi vintage-EDT-pullo. Tilasin hiljan vintage-parfyymin (quadrilobe-pullossa) ja odotan innolla sen saapumista. Päätin myös hankkia nykyisen extrait de parfumin propellipullossa. Se on vaan niin... hieno ja sisältökin on upea. En ole vielä käynyt liikkeessä ostamassa sitä. N50
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuohon halpa vs kallis tuoksu -keskusteluun. Ardenin Green tea, Baccarat rouge 540, molemmat Francis Kurkdjianin luomia. Ekan saa jopa kympillä, toisesta saa pulittaa satoja euroja. Molemmat ovat suosittuja tuoksuja. :)
Aivan, ja itse ottaisin varmaan mieluummin sen Ardenin. En tykkää yhtään Baccarat rougesta. N50
Mullakin oli juuri testissä This Is Not A Perfume. Minun nenääni se ei tuoksunut miellyttävältä, vaan päänsärkyisen kemikaalisen pistävän ällöltä. Ehkä joku pesuaine tulee mieleen, mutta en saa päähäni, mikä tarkalleen. Ja jännästi tuoksu ei ole nenässäni kovin voimakas, mutta silti se etoo.
Olikin mielenkiintoista lukea kommentteja Fragranticasta ja täältä, miten eri tavoin nämä molekyylituoksut voikaan aistia! Mulla tämä näyte on harvoja, joita en halua käyttää ollenkaan loppuun, vaan roskiin menee.
Mulla on näyte myös Molecule 01:sta ja se taas on niin ihana että harkitsen ostavani koko pullon jossain vaiheessa. Haistan siinä metsäisyyttä (havuja ja puuta) sekä vasta teroitettuja lyijykyniä, tai ehkä niitä lastuja, mitä teroittamisesta jää jäljelle. Vähän niillä rajoilla, onko liian unisex mulle, tykkään yleensä aika makeista/pehmeistä tuoksuista itselläni.