Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta seuraavista merkeistä? Carthusia, Pro fumum Roma, Nobile 1942, MDCI?
Noilla italialaisilla on usein ihania sitruksisia kesätuoksuja. MDCI on muuten vaan kiinnostava. N50
Aion tilata Carthusialta näytesetin.
Ärsyttää vaan se 35€:n postimaksu.
Olis kätsää kun vois tilata kimpassa.Mut joo. En tunne Carthusiaa mutta olen
vakuuttunut että tykkään.Tilaa hyvä ihminen vaikka essenzanobilelta niin ei tarvitse noin älyttömiä postimaksuja maksella!
Tykkään jutella Carthusian henkilökunnan kanssa. Sitä paitsi sitä kautta saa suoraan muitakin Carthusian tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, tilaamani Juliette Has A Gun 100 ml Mmmm-parfyymissani vaikuttaisi olevan huonompi kesto kuin näyteversiossani oli. :/
Sinäpä sen puit sanoiksi! Aivan samaa olen pyöritellyt päässäni, sekä tämän Mmmm-haisun että muiden kohdalla. Näyte tuoksuu huumaavan ihanalta ja nuuhkin itseäni hurmiossa, sitten tilaan ison pullon (minullakin 100 ml, Notinosta) enkä meinaa kunnolla edes haistaa sitä.
Pelkkää harhaa? 🤔
😵 Hirveä dunkkis! Ruusukylpy ja skumppa, niin ehkä toivun.
😶 Hävisi hetkessä. Olematon esitys.
🤔 Kiinnostava, mut jokin epäilyttää.
😃 Tää on hyvä! Voisin käyttää iloisesti.
😍 Ihana! 💓 Tämä minä olen⛲
Yllä laatimani viiden naaman luokittelu
hajuvesinäytteille.
Tänään sain Notinon paketin ja siellä oli kaikkien aikojen kallein sokkona-ostokseni YSL In love again.. Piristävä, mielialaa kohottava mutta samalla hienostunut tuoksu. Mustaherukka saatu esiin onnistuneesti, monesti se antaa vähän hikisen vivahteen. Tunnistan myös viinirypäleen ja vienon ruusun. Pidän tästä todella paljon, eikä minulla ole mitään tämänkaltaista kokoelmassani. IHANA.
Loewe: Agua de Loewe Ella*** (Amalfin sitruuna, bergamotti, appelsiini, kumkvatti, passionhedelmä; lumme, lilja, ruusu, rosepippuri; myski, seetri, santelipuu) Rauhoittava, ihastuttava sitrustuoksu. Tämän tahtoisin omistaa, jos se olisi kestävämpi ja vahvempi.
- Sur de Nil
Histoires de Parfums: Blanc Violette* (orvokki, iiris, bergamot; orvokki, anis, ylang; orvokki, puuteri, riisi, vanilja, myski, santeli) - ihana, mutta kovin hento, anis pistää läpi. Eau de P:nä kiinnostaisi. Odotin että saisin tuoksuvan orvokkipilven. En saanut. Anis häipyy aika nopeasti, hyvä niin.
Asian vierestä. Sairastin kesällä erittäin lievän ja lyhyen covidin. Selkeimmin havaittavat oireet: maku- ja hajuaistin vääristymät, hajuaistin häviäminen.
Olisiko hajuaisti jäänyt pysyvästi heikentyneeksi. Aiemmin olin tarkkanenäinen kuin huumekoira.
Onko yhden millin putket yleensä täynnä, korkin pohjaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Tänään sain Notinon paketin ja siellä oli kaikkien aikojen kallein sokkona-ostokseni YSL In love again.. Piristävä, mielialaa kohottava mutta samalla hienostunut tuoksu. Mustaherukka saatu esiin onnistuneesti, monesti se antaa vähän hikisen vivahteen. Tunnistan myös viinirypäleen ja vienon ruusun. Pidän tästä todella paljon, eikä minulla ole mitään tämänkaltaista kokoelmassani. IHANA.
Tämmösistä onnistumisista on ihana kuulla.
Mä saan ensi viikolla Hobbarilta paketin missä on neljä sokkopulloa. >köh!
Olen nöyrän kiitollinen, jos ne ovat edes jotakuinkin mieluisia.
Tutustuttuani Amouagen näytteisiin olen tajunnut, että esim. suitsuke voi olla kammottavan hajuista. Eli sen pulloja tai Zoologisteja en ilmoista ikänä ostaisi sokkona.
Vierailija kirjoitti:
Amouage Lilac love*** (Heliotrooppi, syreeni, gardenia, pioni, jasmiini, ruusu; Kaakao, tonkapapu, orris; Vanilja, santeli, patsuli) -Alku kuvottavan imelä. Heliotrooppi ja syreeni kopauttavat tajun kankaalle. Mutta vartissa ne laantuvat. Jäljelle jää miellyttävän makea kukkaistuoksu. En ottaisi tätä, koska joku siinä särkee päätä.
Jo Malone: **Frangipani Flower Cologne (Solar notes, lemon; Frangipani, jasmin, ylang; benzoin, santelipuu) Huikean kirpeä sitruuna. Ihana. Se tekee kohta tilaa ydintuoksun kukille. Niistä voimakkain on kai frangipani. Miellyttävä joskin hennohko kokonaisuus.
Sur de Nil
jatkoa
Frangipani on silkkaa rahan haaskausta.
Se ei tosiaan kestä lainkaan. Tätä olen kuullut Jo Malonesta.
Mutta Lilac Love on oikeastaan suloinen. Se antaa kaiken mitä lupaa. Jos pidät heliotroopista ja syreenistä, niin tämä voi olla sinulle.
Saatan ottaa uuden näytteen ja käyttää tätä nilkoissa ja pohkeissa. Ei yötuoksu.
- Sur de Nil
Mukavaa, että joku oli testannut Montalen Wild Pearsia. On nimittäin ollut hetken näyttentilauslistallani. Mainitsit pitäneesi muistakin tämän talon tuoksuista. Mitkä olivat mielestäsi parhaimpia? Kiinnostaisi myös tilata näyte Chocolate Greedystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ensi viikolla Hobbarilta paketin missä on neljä sokkopulloa. >köh!<
Olen nöyrän kiitollinen, jos ne ovat edes jotakuinkin mieluisia.Tutustuttuani Amouagen näytteisiin olen tajunnut, että esim. suitsuke voi olla kammottavan hajuista. Eli sen pulloja tai Zoologisteja en ilmoista ikänä ostaisi sokkona.
Samaa mieltä. Tykkään välillä käyttää suitsukkeita kotona. Mutta Miller Harrisin Étui Noirin näyte oli yksinkertaisesti kamala. Se haisi eltaantuneelta, pilaantuneelta hajuvedeltä. Alkoholia ja vahvoja mausteita. Olikohan näytteeni pilalla? Hommasin sen Notinolta. Näyte on mielestäni käyttökelvoton. Jännä, miten positiiviset arviot tuoksu on saanut Fragranticassa kuitenkin..? Minulla on vielä erittäin tarkka hajuaisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nöyrän kiitollinen, jos ne ovat edes jotakuinkin mieluisia.Tutustuttuani Amouagen näytteisiin olen tajunnut, että esim. suitsuke voi olla kammottavan hajuista. Eli sen pulloja tai Zoologisteja en ilmoista ikänä ostaisi sokkona.
Samaa mieltä. Tykkään välillä käyttää suitsukkeita kotona. Mutta Miller Harrisin Étui Noirin näyte oli yksinkertaisesti kamala. Se haisi eltaantuneelta, pilaantuneelta hajuvedeltä. Alkoholia ja vahvoja mausteita. Olikohan näytteeni pilalla? Hommasin sen Notinolta. Näyte on mielestäni käyttökelvoton. Jännä, miten positiiviset arviot tuoksu on saanut Fragranticassa kuitenkin..? Minulla on vielä erittäin tarkka hajuaisti.
Mulla on myös herkkä nenä, maksimi 2 suihkausta mitään, ja aika suitsukepainotteinen näytekokoelma. Olen ollut huomaavinani, että monen suitsukkeisen tuoksun kanssa pilven läpi kävely on toimivin tapa annostella. Kevyin omistani taitaa olla The Different Companyn Santo Incienso, sitä voi suihkuttaa suoraan kohti. Järeämmästä päästä mm UNUMin LAVS vaatii tuon läpikävelyn, se menee helposti "tukkoon" ja on liian pienelle alueelle tai liian läheltä suihkutettuna aivan liian aggressiivinen ollakseen nautittava - ja se sentään kelpaa paavillekin. Sama juttu myös esim. Tauerin Au Coeur du Desertin kanssa, se aukeaa koko loistossaan paljon paremmin vähän sinne päin suihkaistuna. Jonkinlaista tuoksun dekantointia siis. :) Toki voi myös olla, ettet vain pidä juuri tuosta tuoksusta?
Tikkunäytteiden (suitsukepainotteiset Amouaget) kohdalla olen annostelun helpottamiseksi harkinnut siirtoa tyhjään suihkeputkiloon, mutta en ole saanut vielä kokeiltua, toimisiko se käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, tilaamani Juliette Has A Gun 100 ml Mmmm-parfyymissani vaikuttaisi olevan huonompi kesto kuin näyteversiossani oli. :/
Sinäpä sen puit sanoiksi! Aivan samaa olen pyöritellyt päässäni, sekä tämän Mmmm-haisun että muiden kohdalla. Näyte tuoksuu huumaavan ihanalta ja nuuhkin itseäni hurmiossa, sitten tilaan ison pullon (minullakin 100 ml, Notinosta) enkä meinaa kunnolla edes haistaa sitä.
Pelkkää harhaa? 🤔
Huh, "mukava" kuulla, että sinullakin on sama ongelma.. Tätynee "alustaa" Molecule 01 -tuoksulla ensin ja katsoa, josko kesto pitenee. Rahastusta, sanoisin. Joku aiemmin vastasikin minulle, että näytteet ovat useimmiten parempilaatuisia, vähemmän alkoholia ja enemmän tuoksua.. Fragrantican arvosteluista olen lukenut samaa. Surullista. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää harhaa? 🤔
Huh, "mukava" kuulla, että sinullakin on sama ongelma.. Tätynee "alustaa" Molecule 01 -tuoksulla ensin ja katsoa, josko kesto pitenee. Rahastusta, sanoisin. Joku aiemmin vastasikin minulle, että näytteet ovat useimmiten parempilaatuisia, vähemmän alkoholia ja enemmän tuoksua.. Fragrantican arvosteluista olen lukenut samaa. Surullista. :/
Jos sulla muuten on näyttettä jäljellä, voisit tehdä testin? Vaikka toiseen käteen näytettä ja toiseen pullosta suihkaus? Itse tekisin mutta laitoin äsken juuri Sine Dietä suihkaukset :'D
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös herkkä nenä, maksimi 2 suihkausta mitään, ja aika suitsukepainotteinen näytekokoelma. Olen ollut huomaavinani, että monen suitsukkeisen tuoksun kanssa pilven läpi kävely on toimivin tapa annostella. Kevyin omistani taitaa olla The Different Companyn Santo Incienso, sitä voi suihkuttaa suoraan kohti. Järeämmästä päästä mm UNUMin LAVS vaatii tuon läpikävelyn, se menee helposti "tukkoon" ja on liian pienelle alueelle tai liian läheltä suihkutettuna aivan liian aggressiivinen ollakseen nautittava - ja se sentään kelpaa paavillekin. Sama juttu myös esim. Tauerin Au Coeur du Desertin kanssa, se aukeaa koko loistossaan paljon paremmin vähän sinne päin suihkaistuna. Jonkinlaista tuoksun dekantointia siis. :) Toki voi myös olla, ettet vain pidä juuri tuosta tuoksusta?
Tikkunäytteiden (suitsukepainotteiset Amouaget) kohdalla olen annostelun helpottamiseksi harkinnut siirtoa tyhjään suihkeputkiloon, mutta en ole saanut vielä kokeiltua, toimisiko se käytännössä.
Kiitos vinkeistä. Jotenkin on ollut sellainen olo, että läpikävelyllä tuoksua menisi jotenkin hukkaan. Toisaalta, haluanko vahvimpien tuoksujen kanssa arpoa migreenikohtausta, on toinen ongelma. :')
Saattaa olla, etten vain pitänyt tuoksusta. Mutta alkunuotteina olisi pitänyt olla tangeriini sekä bergamotti, enkä kyllä yhtään mitään sitruksista havainnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Jotenkin on ollut sellainen olo, että läpikävelyllä tuoksua menisi jotenkin hukkaan. Toisaalta, haluanko vahvimpien tuoksujen kanssa arpoa migreenikohtausta, on toinen ongelma. :')
Saattaa olla, etten vain pitänyt tuoksusta. Mutta alkunuotteina olisi pitänyt olla tangeriini sekä bergamotti, enkä kyllä yhtään mitään sitruksista havainnut?
Tuo tuoksu on minulle vieras, en osaa kommentoida sitä. Läpikävely on ollut toimiva metodi myös joidenkin toisentyyppisten intensiivisten, talvisten tuoksujen kanssa, siedän mm patsulit ja ambrat/ambergrisit paljon paremmin niin kuin kohti suihkuttamalla. Kesto on silti näissä ollut sen 10+ tuntia, eli siinä mielessä ei mene hukkaan... Kokeile ennen luovuttamista, josko näyte ei olisikaan pilalla, vaan vain konstikas. :D Olisi harmi, jos se olisi pilalla, mahdollistahan sekin tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisit tälle vuodelle vain 4 tuoksua, 1 joka vuodenajalle, mitkä ne olisi? + jokeri jotta saat viisi ;)
kevät -Annick Goutal Mandragore. Ruohoa, heinää, minttua, pippuria, raikkaita mausteita
kesä -Eau de Rochas. Taideteos cologneksi, mineraaleja, kiveä, ja hyvä patsuli pohjalla
syksy -Balenciaga Paris. Tätä kaipaan syksyisin kun aika ajaa ohi kaikesta kesäisen raikkaasta ja kirpeästä
talvi -Molinard Habanita. Kaikki syvyyden ja tummuuden sävyt lämmittämään kylmässä talvessa
jokeri -Guerlain Rosa Pop. Hetkiin kun tarvitaan helppo ja positiivinen aikuisen karkkituoksu
Kyllä huomaa että mulla on menossa vanhanaikaisten klassikkojen kausi, himoitsen tälle vuodelle entisaikojen tuulahduksia enemmän kuin koskaan ennen.
Mites muilla, miltä teidän vuosi tuoksuisi?
Palaan hyviin kysymyksiisi, kun ehdin vähän tuumata. Sitä ennen, jos ehtisit vastata ja jos tuo toinenkin tuoksu olisi tuttu: olen kiinnostunut kesätuoksustasi - miten Eau de Rochas ja Lancomen O mielestäsi vertautuvat? Arvon tilausta näiden välillä..
😍Amouage Journey Woman: (aprikoosi, vanilja, nutmeg, cardamom, sahrami, hunaja, tupakka, 2 jasmin, mimosa, oliivi, seetri, joku palmu, myski) Ensi nuuhkaisusta asti ekstaasissa. Rauhoittava, tyynnyttävä, miellyttävä sekoitus. Ei liian voimakas, mikään elementti ei pomppaa esiin.
Istun Pohjois-Afrikassa kahvilassa, joka sijaitsee puutarhassa. Vallitsee lempeäntuoksuinen rauha.
Luulin että Amouaget ovat kaikki aika samanlaisia.
En olisi voinut pahemmin erehtyä.
Olen nyt kokeillut neljä. Yksi meni roskiin, kahteen ihastuin, neljännellekin keksin käyttöä, se on vain kovin makea.
Amouage ei ole turvallinen sokko-ostos.
Esim. 'incense', suitsuke, voi pitää sisällään mitä vain.
Mulle on tulossa vielä kaksi. Maltan tuskin odottaa.
- Sur de Nil
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuasiat ovat makuasioita, niin kummalta kuin se kuulostaakin :)
Sama varmaan tehty Dodolle. Todella miehinen ja vahva alku, ei pahemmin hyvää sanottavaa lopputuoksustakaan.