Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija8 kirjoitti:
Toimiiko näytteiden sumutin yleensä?
Aromatilla ainakaan ei. Otanta on vain 2, mutta kummastakin tulee liraus joka valuu sormille.
Pullojen tarrat irtoilee ja liimaantuu yhteen.
Ei luulisi olevan vaikeaa jos näytemyyjä ottaisi valikoimiinsa näytepullotelineitä.
Dekantointiputiikeista mun Aromateissa on toiminut, Fragrant World Shopeissa nihkeämmin. Niiden näyteputkilo on eri mallinen, leveä, ja jousi laiska; painonappi pumppaa alkuun pitkään tyhjää ja ottaa kiinni vasta juuri ennen pohjaa. Perfumery Barcelonat (kolmas putkilomalli) puolestaan tekevät tuota tiputteluvuotoa.
Ja sitten on toinen ääripää, Margielat (valmistajalta) jotka sumuttavat laajalle, hienojakoisesti, ja ELdOilla (valmistajalta) puolestaan voisi ampua tarkkaan liki metrin päähän. Eroja siis on.
Harkitsin 10 ml näytteen tilaamista Aromatilta. Mutta ei viitsi ottaa riskiä että saa suden.
Sur de Nil
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta seuraavista merkeistä? Carthusia, Pro fumum Roma, Nobile 1942, MDCI?
Noilla italialaisilla on usein ihania sitruksisia kesätuoksuja. MDCI on muuten vaan kiinnostava. N50
Aion tilata Carthusialta näytesetin.
Ärsyttää vaan se 35€:n postimaksu.
Olis kätsää kun vois tilata kimpassa.Mut joo. En tunne Carthusiaa mutta olen
vakuuttunut että tykkään.Tilaa hyvä ihminen vaikka essenzanobilelta niin ei tarvitse noin älyttömiä postimaksuja maksella!
Onko sillä Carthusian 17 näytteen a 2ml näytesetti tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Sain Kicks-tilauksen mukana näytteen Lancomen La vie est belle -hajuvedestä. En ennen ole pitänyt tästä, mutta nyt ihastuin. Onkohan tuoksumieltymykseni muuttuneet kun olen vähän kyllästynyt yhtiin aiemmin ykköslempparihajuvesiin, Ariana Granden tuoksuihin.
Mulla kans lempparit vaihtelee. Vähän kuin joku lempipaita, jotqin pitää ihan hirveesti jossain vaiheessa. Sitten laitan sen lepäämään ja myöhemmin palaan siihen taas, tyyliin "Ai niin, mulla oli tämmöinen, tämä sopii täydellisesti viileneviin syysiltoihin". Olen oppinut, että vaikka kyllästyn, en hankkiudu eroon, vaan laitan talteen. Hajuvesissä on se ihana puoli, etteivät ne edes vie paljoa tilaa.
Mua on tämän keskustelun seurauksena ruvennut kiinnostamaan tuo Ariana Granden tuoksu, kun siitä puhutaan niin paljon. ☁️
Rhinoceros on pilattu.
Alussa hyökkää voimakas kemikaalin lemu ja siinäoä se sitten onkin.
Käsien pesulle.
Alkuperäinen vaikutti hyvältä, tää ei.
masc.
Tässä sitä tuoksutaan ihan lepakolle. Heh, heh :)
Mood Scent Bar lähetti ylimääräisiä näytteitä ja Zoologistin Bat on yksi niistä. Valitsin ekaksi testattavaksi sen, mikä niistä löytyy Fragrantican suosituimmat listalta.
Tässä saattaa kyllä käydä niin, että muutun lepakoksi. Nuoteissa on mukana "soil tincture" ja se viehättää nenääni. Selvästi olen kosteassa, trooppisessa luolassa roikkumassa pää alaspäin mutustellen jotain hieman käynyttä hedelmää. Mun mielleyhtymä nyt parin minuutin armottoman nuuhkimisen jälkeen on "metalli", sellainen hieman maskuliininen, myskinen metalli. Pidän tästä. Voin uskoa, että tämä on liian "miehinen" monelle, mutta ainakin toistaiseksi olen lumottu.
Laitoin tietysti kaksi reipasta suihkausta ranteisiin ja sitten vasta katsoin, et enemmistön mielestä "sillage is enourmous". Täytyy varmaan lähteä ulos tuulettumaan, jos alkaa kulmahammasta kolottaa liikaa.
Täällä tuoksutaan tänään Britney Spears Midnight Fantasylle. Mielleyhtymä Erittäin Hieno Suomalainen Mustikka -shampooseen on vahva. Simppeli marjaisa myski, konstailematon, lineaarinen ja hyväntuulinen tuoksu. Iholla nyt 5 h, edelleen voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuoksutaan tänään Britney Spears Midnight Fantasylle. Mielleyhtymä Erittäin Hieno Suomalainen Mustikka -shampooseen on vahva. Simppeli marjaisa myski, konstailematon, lineaarinen ja hyväntuulinen tuoksu. Iholla nyt 5 h, edelleen voimissaan.
Täällä tuoksuna toista päivää perus Fantasy. Tää on mulle tuttu ja turvallinen tuoksu, mitä laitan usein ihan perus päivänä. Midnight Fantasy on ihana myös. Se on mulle jotenkin spessumpi, tää perus Fantasy on aika arkituoksu. Sitä Midnight Fantasya säästän erikoisempiin hetkiin jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta seuraavista merkeistä? Carthusia, Pro fumum Roma, Nobile 1942, MDCI?
Noilla italialaisilla on usein ihania sitruksisia kesätuoksuja. MDCI on muuten vaan kiinnostava. N50
Mulla on kokemusta Profumum Roman Dulcis in Fundo, Confetto ja Vanitas-tuoksuista. Kaikkia kokeilemiani yhdistää se että ovat todella makeita ja voimakkaita vaniljatuoksuja. Kaikissa oli myöskin todella hyvä pysyvyys iholla ja paksu, ikään kuin öljyinen tekstuuri. Kesätuoksuja juuri nämä eivät olleet, mutta merkillä on kyllä muita tuohon vuodenaikaan parempia tuoksuja...
Dulcis in Fundo on voimakkaan sitruksinen vaniljatuoksu. Mulle tuli tuosta vaniljasta mieleen kinuski/karamelli. Ei oma suosikkini juurikin tuon minun makuuni liian voimakkaan sitrushedelmien tuoksun takia. Mutta jos joku on sekä makean gourmand-vaniljan että sitruksien ystävä, saattaisi pitää tästä.
Confetto on sokeroitua mantelia, vaniljaa ja anista. Omasta mielestäni tässä aniksen tuoksu oli aika voimakas, jonka takia jäi kokeilun tasolle enkä kokonaista pulloa tätä hankkinut. Ei ollut siis mieleeni tämäkään. :D Paljon puuterisempi kuin nuo muut tuoksut tältä merkiltä joita kokeilin.
Vanitas taas on yksi suosikkituoksuistani ikinä. Voimakas ja makea itämainen vaniljatuoksu, jossa myös appelsiininkukkaa, mirhaa ja santelipuuta. Yksi makeimmista tuoksuista jonka omistan ja olen todellinen gourmand-hullu. "Hartsinen" ja siirappinen, mutta kuitenkin ennen kaikkea vaniljatuoksu. Törmäsin tähän alunperin kun etsin niche-tuoksua joka olisi mahdollisimman makea ja vaniljainen. En pettynyt :)
Olen kiinnostunut kokeilemaan useampiakin tuoksuja tältä merkiltä, koska vaikka nuo 2 muuta eivät olleet juuri minun mieleeni, tuoksut olivat todella korkealaatuisia. Voin näiden kokemusten perusteella suositella merkkiä kyllä lämpimästi...
Kiitos! Juu, Pro fumumin tuoksut vaikuttavat raskaammilta mutta mahdollisesti ihanilta. Ehkä syksyllä kokeiluun. :) N50
Jatkan jankkaamista kesätuoksuista (mulle ehkä kesäihmisenä kauhean keskeinen juttu). Kokeilussa nyt ollut Miller Harrisin Rose Silence. Tässä ei ole mitään syvyyttä. Tosi pliisu ja liian sour. Muistaako joku sellaisen tosi simppelin tuoksun takavuosilta? Tosi sitruunainen, oli ehkä Kenzo. Pullo tosi minimalistinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta tuo shampoomustikka hyvä tuoksu? Oma muistikuvani siitä on sellainen muovinen muka-mustikka. Ja mun mielikuvitus ei kykene yhdistämään mustikkaa ja myskiä.
6834 jatkaa Bat-kokemustaan nyt kun muutama tunti on vierähtänyt. Tuoksu on jo hiipunut eikä ole tullut tarvetta rynnätä ulos tuulettumaan tai saippuapesulle.
Valitettavasti nyt jäljellä on enää aikalailla geneerinen partavesi, jossain vielä kevyesti tuntuu väreilevän pieni ja karvainen eläimellisyys, mutta kyllä tämän tuoksun voima oli niissä ensisävelissä. Aion kuitenkin testata tämän myös miehen iholla.
Vierailija kirjoitti:
6834 jatkaa Bat-kokemustaan nyt kun muutama tunti on vierähtänyt. Tuoksu on jo hiipunut eikä ole tullut tarvetta rynnätä ulos tuulettumaan tai saippuapesulle.
Valitettavasti nyt jäljellä on enää aikalailla geneerinen partavesi, jossain vielä kevyesti tuntuu väreilevän pieni ja karvainen eläimellisyys, mutta kyllä tämän tuoksun voima oli niissä ensisävelissä. Aion kuitenkin testata tämän myös miehen iholla.
Olen varmaan nuuhkinut ihan liikaa ihoani, koska mielestäni Batin jälkituoksussa on "lyijykynää". Sellaista puumaista ja ihanaa. Lopetan lepakkolässytykset tältä päivältä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta tuo shampoomustikka hyvä tuoksu? Oma muistikuvani siitä on sellainen muovinen muka-mustikka. Ja mun mielikuvitus ei kykene yhdistämään mustikkaa ja myskiä.
Itse asiassa, ei. Pidemmän päälle tämä käy ärsyttäväksi. Fiilis on muuttunut shampoosta huuhteluaineeseen. Aloin vähän inhoamaan tätä jossain 6 tunnin kohdalla. Nyt takana 9 h, marjat ovat kadonneet, teollinen myski jäljellä. Tiedostan sen koko ajan, ei hyvällä tavalla.
Hulluilta päiviltä nappasin mukaan Lanvin - Eclat d´Arpegen ja tämä vaikuttaa kyllä ihan täydelliseltä kevät/kesä tuoksulta, joka menee loistavasti töissä ja vapaa-ajalla. Todella hankala selittää millainen tämä on, jotenkin ihan erilainen kuin mikää muu hajuvesistäni. Ihanan kevyt ja täydellinen kevääksi, en usko että tämä tuoksu voi ärsyttää kenenkään nenää. Tuoksu tuntuu myös pysyvän jotenkin lähellä ihoa, eikä hyökkää kenenkään naamalle niin sanotusti. Tulee "pehmeä ja lämmin" olo, kun välillä tulee tuoksusta tuulahduksia :D Fragranticassa tuoksua kuvattu "angelic" ja "delicate", ja ne kuvaavat kyllä erittäin hyvin.
Viime aikoina olen jotenkin ollut kyllästynyt tuoksuihin, kaikki omistamani (esim Libre, Alien, Bright Crystal, Jimmy Choo edt) ovat tuntuneet liian vahvoilta ja alkaneet ärsyttää päivän päätteeksi. Aamuisin on tuntunut siltä, että mitään ei tee mieli käyttää. Toivon että tämä Lanvin nyt pysyy kevään läpi suosikkina, eikä ala tympäsemään.
Kenelläkään kokemusta Guerlainin L’Art & la Matière-sarjan tuoksuista? Joyeuse Tubéreuse mulla on ja Angélique Noiresta en välittänyt, mutta muut kiinnostaa kovasti. Etenkin Spiritueuse Double Vanille, Tonka Impériale ja Cruel Gardenia.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään kokemusta Guerlainin L’Art & la Matière-sarjan tuoksuista? Joyeuse Tubéreuse mulla on ja Angélique Noiresta en välittänyt, mutta muut kiinnostaa kovasti. Etenkin Spiritueuse Double Vanille, Tonka Impériale ja Cruel Gardenia.
Syksyllä oli käytössä näyte Tonka Imperialesta, ja se 1 ml riittää varmaan tulevaksikin syksyksi. Muistiinpanojeni mukaan hyvin tiivistä tavaraa, 1 suihkaus rinnuksiin oli liikaa. Kesto 10+ h. Muistan narisseeni tässä ketjussa sen samankaltaisuudesta Diorin Feve Delicieusen kanssa. Mikä Angeliquessa tökki, se kiinnostaisi täällä?
Tilasin netin kautta Guerlainin ikivanhan Jicky- parfyymin. Eipä tuoksunut siltä kuin muistin. Olikin unisex- tuoksu. Liian terävä oli minulle,lahjoitin pois. Haluaisin löytää jostain Schiaparellin jonkin vanhan klassikon.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin netin kautta Guerlainin ikivanhan Jicky- parfyymin. Eipä tuoksunut siltä kuin muistin. Olikin unisex- tuoksu. Liian terävä oli minulle,lahjoitin pois. Haluaisin löytää jostain Schiaparellin jonkin vanhan klassikon.
Joskus hajumakukin muuttuu ajan mittaan. Schiaparellin ”S” oli ihana tuoksu, mutta nämä taitavat kaikki olla vintagea eli jostain eBaysta voisi löytyä.
Jos saisit tälle vuodelle vain 4 tuoksua, 1 joka vuodenajalle, mitkä ne olisi? + jokeri jotta saat viisi ;)
kevät -Annick Goutal Mandragore. Ruohoa, heinää, minttua, pippuria, raikkaita mausteita
kesä -Eau de Rochas. Taideteos cologneksi, mineraaleja, kiveä, ja hyvä patsuli pohjalla
syksy -Balenciaga Paris. Tätä kaipaan syksyisin kun aika ajaa ohi kaikesta kesäisen raikkaasta ja kirpeästä
talvi -Molinard Habanita. Kaikki syvyyden ja tummuuden sävyt lämmittämään kylmässä talvessa
jokeri -Guerlain Rosa Pop. Hetkiin kun tarvitaan helppo ja positiivinen aikuisen karkkituoksu
Kyllä huomaa että mulla on menossa vanhanaikaisten klassikkojen kausi, himoitsen tälle vuodelle entisaikojen tuulahduksia enemmän kuin koskaan ennen.
Mites muilla, miltä teidän vuosi tuoksuisi?
En ole itse vielä testannut, mutta olen periaatteessa ollut kiinnostunut joistain Max Perttulan tuoksuista ilmoitettujen nuottien perusteella. Mutta toistaiseksi en ole tilannut, koska sivuston tyyli on niin arveluttava, niin pelkään sen heijastuvan tuoksuihinkin.
Mutta yksi näistä pohtimistani on Finlandeol, jota mainostetaan juurikin sauna-mielleyhtymillä:
https://www.maxjoacimcosmetics.com/product-page/finlandeol-eau-de-toile…