Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin ostamassa yhden jokaista Lidlin tuoksusaippuaa. Korkkasin samoin ekana patsulin, ja huomasin myös tuon sotkevuuden. Mulla on onneksi sellainen magneettinen saippuateline, jonka avulla saippua on "ilmassa", se vähentää sotkun muodostumista. Saippua tuoksui ihanalta, enkä malttanut olla kokeilematta myös laventelisaippuaa. Se oli myös todella miellyttävä, laventelin lisäksi siinä taisi olla sitruunaa. Aah.
Mitä muuten pidätte Lushin saippuoista? Arvaan, että moni parfyymifani voi näitä inhotakin, ovat aika övereitä. Mä tykkään, mutta ovat mielestäni laatuun nähden hiukkasen ylihintaisia.
Palasaippua kannattaa tosiaan säilyttää ilmavasti, niin että pinta kuivuu, sekä hygieniasyistä että siksi, ettei se liukene (ja sotke).
Lushin saippuoista olen kokeillut ei SLS-pohjaisia (yliherkkyys). Hinnat ovat tosiaan nykyään kauheat, sillä palat kuluvat pehmeinä nopsaan, 100g:n pala parissa viikossakin. Muutama vuosi sitten 6,95 oli palan normaalihinta, ja niitä kannatti ostaa bulkkina heti tapaninpäivänä tammialesta -50%. Nykyiset alet ovat surkeat, tai niitä ei ole. Tuoksuvat kyllä hyvin.
Tekeeköhän kukaan muu näin?
Pidän listaa kiinnostavista tuoksuista.
Brändit aakkosjärjestyksessä.
Lista on puhelimen notebookissa. Sivu ei ole kovin suuri - just alkoi 7.
😬
Vierailija kirjoitti:
😬
Minä täppään Fragranticassa kiinnostavan tuoksun kohdalla for test.
Kävin juuri tarkistamassa profiilistani, että minulla on nyt jo 899 testattavaa...
:D
Testereiden tilaustapani hieman vaihtelee. Joskus haluan testata juuri tietyn tuoksun,
niin etsin sellaisen yrityksen, jolta saa näytteen ostettua ja samalla tilaan muutaman muunkin, että menee yksillä postikuluilla useampi.
Joskus haksahdan sähköpostiin tulleen mainoksen perusteella tilaamaan näytteitä,
joskus voi olla pieni ale jossain ja sitten etsin sieltä valikoimista, että mitä kiinnostavaa heillä on.
Olen yleensä tyytyväinen vaikka tuoksu olisi sellainen jota en halua ostaa,
ei nimittäin enää tarvitse arvuutella, kun tietää, että pitääkö vaiko ei.
1) Kerro jotain suosikkibrandistasi (tai monesta)
Guerlain on ehdoton suosikkini. Pidän klassisista ranskalaistyyppisistä hajuvesistä, ja Guerlainin parhaat ovat mielestäni juuri ne klassikot. Hyviä tuoksuja on myös mm. Frederic Mallella, Amouagella, Maison Francis Kurkdjianilla, Chanelilla, Serge Lutensilla ja Diptyquella.
2) Entä joku merkki tuottanut pettymyksen, kallistunut, huonontunut tai muuta mälsää?
Moni merkki on valitettavasti reformuloinut parhaat tuoksunsa huonompaan suuntaan. Escentric molecules on minusta kusetusta, koska en haista niitä tuoksuja lainkaan. (Jotkut kyllä haistavat.)
3) Onko sinulla lempimaa, josta parhaat tuoksut tuppaavat löytymään?
Ranska, mutta jotkut Italialaiset nichet tekevät mielenkiintoisia tuoksuja, esim. Lorenzo Villoresi.
4) Mikä on viimeisin löytösi?
En ole tehnyt varsinaisia tuoksulöytöjä, mutta olen "löytänyt" pari mielenkiintoista indie-merkkiä joita haluan kokeilla: Papillon Artisan Perfumery, Grossmith London ja Rogue Perfumery.
5) Mikä ostos ei ollut yhtään sellainen kuin piti?
Shalimar souffle de lumière, täydellinen huti. Harmittaa, että ostin sokkona.
6) Jos olisit parfymööri, mitä laittaisit huippuluomukseesi?
En osaa sanoa, koska pidän tuoksuista joista ei varsinaisesti erota yksittäisiä nuotteja. Tekisin hedelmäisen chypren ja käyttäisin aitoja aineita.
7) Mitä tuoksutaivaaseen hävinnyttä tuoksua kaipaat niin että koskee?
Opiumia, Poisonia, Oscar de la Rentaa, ja Guerlainin klassikkoja ennen reformulointia. Eivät nämä siis toki täysin hävinneet ole, mutta nykyversiot eivät enää tuoksu samalta. Surullista.
Armani Privé Les Eaux -sarjaan on tullut uusi ruusu, Rose Milano (päärynä, sitruuna ja bergamotti, ruusu ja jasmiini sekä pohjalla valkohankajälälä (!) sekä patsuli).
https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Rose-Milano-58911.ht…
Haluan ehdottomasti testata jossain vaiheessa, vaikka tuo valkohankajäkälä arveluttaa.
Minulla on Rose Alexandrie ja tykkään, etenkin kesäaikaan kiva.
Armani Privé The Thousand and One Nights Collection -sarjan Rose d'Arabie on myös ihana (en ikävä kyllä omista).
Voi näitä näppäilyjä... :D
...valkohankajäkälä piti sanomani.
Jälälä! 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eikö flanker ole suomeksi versio tai muunnelma?
Flank tulee englannista ja tarkoittaa kylkeä, verbinä olla kyljessä kiinni, ja adjektiivi siis kyljessä kiinni oleva, eli kai kylkiäinen/kylkiäistuoksu olisi oikea suomennos, mutta minusta tuo tytärtuoksu on paras. Sisartuoksukin menee, vaikka jos ensimmäinen versio on emo eli äiti, niin äitihän tekee tyttäriä, ei sisaruksia ;)
Ja Armanin Because it´s you täälläkin yksi suosikeistani, menossa jo ties monesko iso pullo ja pari 15 ml pikkupulloa varallakin. Käy ympäri vuoden, ja mielestäni joka tilanteeseen, päivätuoksusta romanttiselle illalliselle. Toinen yhtä monikäyttöinen on Carolinan Herrera Chic, ihanan raikas, makea ja seksikäs samaan aikaan.
Hyvä tuoksu kuten code absolu josta pidän vielä enemmän. Tämän hetkinen suosikkini on parfyms de marlyn Layton jonka alkutuoksu varsinkin saa sukat pyörimään jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😬Minä täppään Fragranticassa kiinnostavan tuoksun kohdalla for test.
Kävin juuri tarkistamassa profiilistani, että minulla on nyt jo 899 testattavaa...
:D
Testereiden tilaustapani hieman vaihtelee. Joskus haluan testata juuri tietyn tuoksun,
niin etsin sellaisen yrityksen, jolta saa näytteen ostettua ja samalla tilaan muutaman muunkin, että menee yksillä postikuluilla useampi.
Joskus haksahdan sähköpostiin tulleen mainoksen perusteella tilaamaan näytteitä,
joskus voi olla pieni ale jossain ja sitten etsin sieltä valikoimista, että mitä kiinnostavaa heillä on.
Olen yleensä tyytyväinen vaikka tuoksu olisi sellainen jota en halua ostaa,
ei nimittäin enää tarvitse arvuutella, kun tietää, että pitääkö vaiko ei.
Minä taas olen käyttänyt fragranticassa sitä I want it-täppää siihen ja sitä for test olen käyttänyt jos minulla on näyte ko tuoksusta.
Omaa fragranticatilastoani: himolistalla on 52 tuoksua, pulloja omistan 21 (ei laske tietysti eri kokoja tai backuppeja mukaan) ja näytteitä on 12.
Millainen on Calvin Klein Secret Obsession?
Päivän Lutens on Rautaneito, La Vierge de Fer. Kuulas lilja-päärynä, ei voimakas, ei makea, ei hedelmäinen, ei indolinen, ei lämmin eikä sensuelli, vaan kylmällä, etäisellä ja koskemattomalla tavalla kaunis, jäinen, muttei tyly tuoksu. Enemmällä annostuksella menee shampooksi, vähemmällä saa sitaatin...tuoksuna tämä on hopeaa ja lasia.
PIPPIN: I didn't think it would end this way.
GANDALF: End? No, the journey doesn't end here. Death is just another path, one that we all must take. The grey rain-curtain of this world rolls back, and all turns to silver glass, and then you see it.
PIPPIN: What? Gandalf? See what?
GANDALF: White shores, and beyond, a far green country under a swift sunrise.
PIPPIN: Well, that isn't so bad.
GANDALF: No. No, it isn't.
Ei muuten ole helppoa löytää markettitavarana saippua-alustoja tänä nestesaippuoiden aikakautena. Sisustuskaupoista luxustavaroina lähinnä. Etsin Lidlin saippuoilleni monesta paikasta. Paljon tarjolla kalliita, kauniita, pikku vateja joista neste ei valu pois vaan saippua jää nesteeseen vettymään. Helpoin ois kuminen, taipuisa, jossa kumipiikit, se oli kylppärituotteiden peruskamaa aikanaan, mutta enää ei löydy mistään. Riittävän hyvän löysin, ja siihen menee 2 rinnakkain. Edes musta patsuli ei siinä sotke.
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti saippuainen kukkaistuoksu jossa tuberosa vahvana. Mausteinenkin. Floppasi aikanaan, taisi olla väärä ajankohta. Tällä hetkellä olisi ihan sopiva markkinoille, uskon että menestyisi, ja hankkisin jos tulisi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti saippuainen kukkaistuoksu jossa tuberosa vahvana. Mausteinenkin. Floppasi aikanaan, taisi olla väärä ajankohta. Tällä hetkellä olisi ihan sopiva markkinoille, uskon että menestyisi, ja hankkisin jos tulisi vastaan.
Tilasin tuon juuri pilkkahintaan Hobby Hallista, kun luin Fragranticasta CK hall of fame -artikkelin ja innostuin. Tuo tuoksu oli mennyt multa täysin ohi, ja otaksun, että se uppoaa muhun hyvin, koska olen orientaalien ystävä. Sokko-ostos siis..
Mistä ostatte tuoksut? Nyt on hyviä naistenpäivätarjouksia monessa paikassa.
Nude-addikti kirjoitti:
Minä taas olen käyttänyt fragranticassa sitä I want it-täppää siihen ja sitä for test olen käyttänyt jos minulla on näyte ko tuoksusta.
Omaa fragranticatilastoani: himolistalla on 52 tuoksua, pulloja omistan 21 (ei laske tietysti eri kokoja tai backuppeja mukaan) ja näytteitä on 12.
Minulla on tapana laittaa I want it -listalle ne, mitkä haluan omaksi.
Tällä hetkellä siellä on 42 tuoksua.
Ne tuoksut joita haluan ostaa uudelleen, eivät päädy kuitenkaan tälle listalle,
vaan ovat Perfumes I Had -listalla muiden joukossa.
Yleensä suurimmista suosikeista tulee ostettua uusi kappale jo ennen, kuin se entinen ehtii kokonaan loppua.
Testilistani viimeisin lisäys on Parfums de Marlyn Layton.
Yleensä aina kun tämän nimen lukee jossain, niin samassa yhteydessä joku kertoo pitävänsä tuoksusta.
🙂
Vierailija kirjoitti:
Mistä ostatte tuoksut? Nyt on hyviä naistenpäivätarjouksia monessa paikassa.
Nyt lankesin naistenpäivän kunniaksi tilaamaan Cocopandalta tuon EA:n White Tean, mistä on ketjussa ollut puhetta :)
Tietääkö joku tällaisesta sivustosta kuin falinas.fi ?
En ole ikinä ennen nähnyt, mutta vaikuttaa perusnettikaupalta. Ja todella halpoja tuoksuja joukossa, ihan poikkeuksellisen halpoja. Pitää ehkä ottaa riski ja kokeilla...
sivusto näyttää uudelta Suomessa, jollei muuta niin aivan huikeita suomennoksia :)
"Kölnin tuoreet aamut"
"D&G YKSI"
"kolognin tapahtumavesi"
"Boss PULLOITU edt"
"MIEHEN VEDET Victorio & Lucchino"
"VALmentajanainen Coach"
"Prada PUNAINEN KUUKSEN HIILISARJA"
Kuolen! Käykää katsomassa jos kaipaatte naurua sunnuntai-iltaan!!!
1) Kerro jotain suosikkibrandistasi (tai monesta)
Pidän monesta Lancomen ja Cacharelin tuoksusta, poikkeuksia on (Lancomen saippuamaisesta Miraclesta en pidä yhtään, La Vie Est Belle on keskinkertainen, Cacharelin tuoksuista en pidä Anais Anaisista enkä Edenistä), Britney Spearsillä on monta hyvää tuoksua (Fantasysta en pidä liian voimakkaan kiivielementin takia)
2) Entä joku merkki tuottanut pettymyksen, kallistunut, huonontunut tai muuta mälsää? -No tuo nykyinen Elizabeth Ardenin Red Door ei ole hyvä
3) Onko sinulla lempimaa, josta parhaat tuoksut tuppaavat löytymään?
Ranska
4) Mikä on viimeisin löytösi?
Revlonin Charlie Red (melkein hävettää sanoa, kun kyseessä on niin edullinen tuoksu, mutta muistuttaa paljon aikaisempaa Red Dooria)
5) Mikä ostos ei ollut yhtään sellainen kuin piti?
Fancy Nights (Jessica Simpson), ei ollut mieleeni, liian maskuliininen, vaikka pidänkin joistakin unisex-tuoksuista (monien mielestä esim. Laguna on melko unisex ja siitä pidän)
6) Jos olisit parfymööri, mitä laittaisit huippuluomukseesi?
Kirsikkaa, orvokkia, puuterisuutta, myskiä, setriä, vaniljaa
7) Mitä tuoksutaivaaseen hävinnyttä tuoksua kaipaat niin että koskee?
Yves Rocherin Folies de Saisons Fantaisies d'Hiver Yves Rocher (puuterinen, orvokkinen ja myskinen tuoksu), Y. R.:lta myös Nature Millenaire (ihana itämainen tuoksu)