Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ostaa lahjaksi joko Ardenin White Tean tai White Tea Orchid Vanillan. Onkohan noilla suuri ero, tietääkö joku? Saaja tykkää rauhallista, miedoista tuoksuista ja vaniljasta. On noin 35-vuotias, jos sillä on merkitystä.
Tuo Orchid Vanilla kuulostaa hyvältä mutta jostain (Fragrantica?)luin, että nämä flankerit eivät yllä samalle tasolle kuin ihan perus White Tea.
White tea näyttää puhtaan maskuliiniselta.
Kunhan sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti nro 5681 : Kirjoitit saaneesi migreenin Byredon Bal D'Afrique-tuoksusta. Minä sain astmakohtauksen. Epäilen, että syynä oli oakmoss eli valkohankajäkälä. Myyjä sanoi, että kaikki Byredon parfyymiöljyt ovat luonnollisia. Se voi olla allergiselle pahempi kuin synteettinen, tai siis usein onkin.
Tuo on todella kiinnosta, erikoinen tuoksu ja mua harmitti, kun jouduin laittamaan sen heti kiertoon. Mun ei ole vaikea kuvitella, että se voi aiheuttaa myös migreenin.
Silloin heti suihkimisen jälkeen, ennen kuin se migreeni ehti päälle, niin pidin tuoksusta kovasti.
Oli tosiaan ainutlaatuinen, puhdas, elegantti, aavistuksen puuterinen ja jotenkin paksun myskinenkin, kuin hienoa tuoksuvaa vartalotalkkia hajuvesimuodossa.
Mutta hyvin pian alkoi tuntumaan siltä, että tuoksuu liian vahvalta (ihan niin kuin tuoksu olisi voimistunut ihan itsekseen, luultavasti se migreenin kehittyminen aiheutti tämän efektin) ja sitten tosiaan kohta olikin jo ihan täysi migreeni päällä.
Kokeilin myöhemmin uudelleen siltä varalta, että josko se migreeni olisi ollutkin pelkkää sattumaa,
eikä olisikaan johtunut tuoksusta, mutta ei se hyvin varovainen annostelukaan auttanut,
taas alkoi oireet. Silloin oli pakko uskoa, että Bal D'Afrique ei vain kertakaikkiaan sovi minulle.
En ole osannut epäillä tuota valkohankajäkälää, mutta se tosiaan aiheuttaa monelle oireita,
voi olla että on se oireet laukaiseva tekijä tässäkin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan jotain uutta tummasävyistä tuoksua.
Haluan että siinä on erottuavia vivahteita, kukkia, mausteita, myös hedelmiä ja raikkautta ja mielellään jotain harvinaista. Naisellinen tuoksu.
Mikä se voisi olla?Jos ei mennä nichetuoksujen alueelle niin
Gucci Guilty Absolute tai Guerlain La Petite Robe Noir Black Perfecto voisi sopia. Ovatko tuttuja?Noita ei kannata tilata sokkona, Gucci on aika unisex tuoksu. Ja Guerlainista on sekä edp että edt versio, jotka ovat aivan erilaiset. Edt on pelkkää ruusua, ja edp on alussa vahva muovinen kynsilakan poistoaineen tuoksu, jossa karvasmantelia. Muuttuu sitten makeammaksi ja kirsikkaiseksi.
Ei tulisi mieleenkään tilata _mitään_ hajuvettä sokkona.
Ehkä ihan poikkeustapauksessa voisin kuvitella ostavani jonkun italialaisen herkun matkalla tulisessa kiireessä pakon edessä.
Esim. Carthusiasta kelpaisi melkein mikä vain.
Samoin Ortigiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ostaa lahjaksi joko Ardenin White Tean tai White Tea Orchid Vanillan. Onkohan noilla suuri ero, tietääkö joku? Saaja tykkää rauhallista, miedoista tuoksuista ja vaniljasta. On noin 35-vuotias, jos sillä on merkitystä.
Tuo Orchid Vanilla kuulostaa hyvältä mutta jostain (Fragrantica?)luin, että nämä flankerit eivät yllä samalle tasolle kuin ihan perus White Tea.
Mikä on flanker suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kyllä usein päivieni piristys. :) Ennen luin tätä kommentoimatta (mm. viime vuonna), sillä ajattelin liian kokemattomana olevani sopimaton keskustelemaan ns. oikeiden harrastajien joukkoon. Positiivinen vastaanotto yllätti, ja kiitos tämän ketjun löysin niche-parfyymien maailman!
N28
Jopas, mitä kainoutta 😶 Kiva että rohkaistuit kommentoimaan nyt sitten! 🏵️🌿
Joku kehui yllä Kurkdjiania.
No minä heti tutkimaan.
Näyttävät olevan kovin kukkaisia.
Kysely kaikille tuoksuttajille kirjoitti:
1. Tämä tuoksu oli ensimmäinen nostalginen tuoksuihastukseni teininä:
Yves Rocherin Chèvrefeuille. Olin silloin lähes esiteini eli taisin olla pikkuisen vaille 13-vuotias, kun ensimmäisen pullon tilasin postitse, toki äidin suosiollisella luvalla ja avulla.
2. Tämän tuoksun muistan siitä että jokin perheenjäsen/sukulainen käytti:
Äidillä ensin Tosca ja 80-luvun alusta kuolemaansa vuonna 2011 asti Yves Rocherin Cléa.
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä:
Yves Saint Laurent: Rive Gauche. Vihollinen, joka esitti ystävää, eli sitä kaikkein pahinta ihmissorttia. Oli iältään vain parinkympin paikkeilla siihen aikaan, mutta 80-luvulla melkein kaikki tuoksut olivat tujuja.
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain:
Lisää yyäsällää: aito ja alkuperäinen Opium. Lukion ranskanopettajani suunnilleen kylpi siinä. Minulla oli kerran eräs C-kasetti ranskankielistä musiikkia lainassa häneltä ja sen muovikotelo kartonkiosineen tuoksui Opiumilta minunkin huoneessani. Nykyisin kyseinen Madame on hienostuneen oloinen valkohiuksinen leidi ja lähentelee kahdeksaakymmentä, näin hänet meidän alueen Ylen alueuutisissa viime syksynä. Käyttäneeköhän Opiumia vieläkin vai joko on malttanut vaihtaa kevyempään?
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on:
Ei ole tullut koetuksi tuollaista.
6. Tätä tuoksua olen pitkään halunnut testata muttei ole ollut mahdollisuutta:
Näitä on paljon, mutta sanotaan nyt Chanelin ja Christian Diorin Privée -puolen tuoksut, mm. Gardenia toiselta ja Lucky toiselta.
7. Tämä tuoksu oli se suuri pettymys odotusten jälkeen:
Amouagen Sunshine Woman. Kauheat kehut kaikilta ja minä en tykännyt yhtään, paitsi ehkä siitä aivan viimeisestä drydownista juuri ennen tuoksun lopullista häviämistä. Meni ihan omaan piikkiin kuitenkin tämä: ei kai ihminen, joka vihaa tupakkaa ja tupakoitsijoita voi millään pitää tupakan hajusta parfyymeissäkään? Eli en ajatellut yhtään, mitä tuoksu, jossa yhtenä ainesosana on tupakka, voisi omaan nenään tuntua. Onneksi oli vain kahden millin näyte enkä sentään mennyt ostamaan koko pulloa. No, eipä minulla olisi siihen ollut varaakaan. Tiedänpähän nyt pysyä erossa näistä tobacco scenteistä. :D
8. Tähän tuoksuun olen ihastunut juuri nyt:
Chanelin Gabrielle Essence ja Kenzon World Power edp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nyt mieleen mitään sopivaa ilmaisua. Mietin sitä kun tuota vastausta väsäsin. Ei se sivutuoksukaan järkevältä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nyt mieleen mitään sopivaa ilmaisua. Mietin sitä kun tuota vastausta väsäsin. Ei se sivutuoksukaan järkevältä kuulosta.
Tarkoittaako se siis sitä, kun ensin on suosittu tuoksu, vaikka Tresor. Sitten sen ympärille kehitetään melkoisella vauhdilla uusia, simppelimpiä vähän samannimisiä tuoksuja, ja toivotaan että kauppa käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kopioiksi tai matkijoiksi paremman puutteessa.
Täähän on teollisuudesta tuttu ilmiö: valmistaja tekee itse halpiskopion lisätäkseen myyntiä ja koska kaikilla ei ole varaa aitoon tavaraan.
Eräänlainen piraatti.
Katsotaan keksiikö joku oikean termin.
Flanketista vielä: nehän eivät kuitenkaan ole halvempia, eivät välttämättä edes huonompia.
Yritetään vaan rahastaa idealla, joka osoittautui hyväksi.
Mitä sanotte esim. Poison-perheestä?
Musta homman juju on siinä, että flankereita ei saa olla liikaa. Niitähän voi olla jopa kymmeniä, ja se alkaa puhtaasti raivostuttaa. Jos pullot ovat samannäköisiä ja nimet mitäänsanomattomia. Voi ostaa vahingossa väärän.
Esim. Opium on pilattu täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se siis sitä, kun ensin on suosittu tuoksu, vaikka Tresor. Sitten sen ympärille kehitetään melkoisella vauhdilla uusia, simppelimpiä vähän samannimisiä tuoksuja, ja toivotaan että kauppa käy?
No joo vähän sinnepäin. Toisaalta en välttämättä löydä paljon yhtäläisyyttä siihen alkuperäiseen Tresoriin ja niihin lukemattomiin flankereihin joiden nimissä vilahtaa Tresor. Osa jatkaa tuotannossa vuosikaudet ja ovat suositumpia kuin alkuperäiset. Taitaa Tresorin sivutuoksusta olla sivutuoksu jne. Samaten vaikka Kenzon flower. Onko alkuperäisessä ja vaikka L ’Elixirissä mitään samankaltaisuutta?
Marc Jacobsin Daisy? Siitä taitaa olla jo kymmeniä flankereitä.
Vierailija2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo vähän sinnepäin. Toisaalta en välttämättä löydä paljon yhtäläisyyttä siihen alkuperäiseen Tresoriin ja niihin lukemattomiin flankereihin joiden nimissä vilahtaa Tresor. Osa jatkaa tuotannossa vuosikaudet ja ovat suositumpia kuin alkuperäiset. Taitaa Tresorin sivutuoksusta olla sivutuoksu jne. Samaten vaikka Kenzon flower. Onko alkuperäisessä ja vaikka L ’Elixirissä mitään samankaltaisuutta?
En tiedä mut sehän on vähän niinkuin tehdään uusia painoksia.
Flanker on vähän kuin tytärtuoksu, ensin tehdään se alkuperäinen emotuoksu, joka osoittautuu hitiksi, ja sitten sille tyttäriä jotka muistuttavat alkuperäistä. Useat flankerit eivät kyllä enääm muistuta millään tavalla alkuperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Flanker on vähän kuin tytärtuoksu, ensin tehdään se alkuperäinen emotuoksu, joka osoittautuu hitiksi, ja sitten sille tyttäriä jotka muistuttavat alkuperäistä. Useat flankerit eivät kyllä enääm muistuta millään tavalla alkuperäistä.
Emotuoksu ja tytärtuoksu ovat tosi hyviä käännöksiä, kiitos!
Ties vaikka joissain tapauksissa kyseessä olisi suorastaan tytärpuoli ;)
Olen uppoutunut teoriaan.
Kai mä luulen että näytteiden tilaaminen etenkin eri valuutoilla on hankalaa ja epämääräistä enkä osaa (saa nauraa 😁), joten tutkin brändejä, historiaa, valmistustapoja, sen sellaista.
Olen löytänyt jännittäviä merkkejä:
Penhaligon's, Shiseido, Simone Cosac, Jo Malone, Issey Miyake, Histoires de Parfums, Acca Kappa, Borsari, Floris, TRNP Teone Reinthal Natural Perfume, Loewe.
Olen keskittynyt Penhaligon'siin nyt ensin.
Se on lumoava maailma, täysin valtavirrasta poikkeava.
Voi parfyymien maailmaa lähestyä näinkin. Ja puoliammattimaisena botanistina ja puutarhurina jämähdän lukemaan kasvitiedettä kun tulee vastaan asioita joita en tiennyt.
Saankohan mä koskaan niitä uusia hajuvesiä.
Oli miten oli, mulla on nyt uusi harrastus, joka sopii paremmin kuin hyvin sosiaaliseen eristymiseen.
Olisko kellään suositella kirjoja? Luen suomea, englantia, italiaa ja kompuroiden espanjaa. Ranskaa en.
Hyvää huomenta kaikille vaan! ☕🍳🌮🍇🍐
Hyvää huomenta täältäkin. Päivän tuoksu on Lutens, Dent de Lait. Olen yllättynyt siitä, miten paljon tämä muistuttaa White Linenia, mutta pehmeämpänä versiona. Samankaltainen alku; aldehydinen puhtauden ja pellavalakanoiden tuoksu, pyöreämmillä reunoilla (vaikken maitoa aistikaan), jatkuu heliotrooppina. Tuo mieleen myös saippuan, ehkä Doven. Viileänkaunis kokonaisuus, vaimeampana helpompi kuin WL. Tämän kanssa ei tee mieli jäädä muhimaan, vaan saada asioita aikaiseksi, niinpä peuranjalkoja sulattelemaan.
Eikö flanker ole suomeksi versio tai muunnelma?
Tämä ketju on kyllä usein päivieni piristys. :) Ennen luin tätä kommentoimatta (mm. viime vuonna), sillä ajattelin liian kokemattomana olevani sopimaton keskustelemaan ns. oikeiden harrastajien joukkoon. Positiivinen vastaanotto yllätti, ja kiitos tämän ketjun löysin niche-parfyymien maailman!
N28