Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ihan älyttömästi Chanelin Gardenia-tuoksun, mutten löydä sitä kuin Chanelin omilta sivuiltani. Mistä tiedän mistä maasta he lähettävät hajuveden, koska haluaisin osata varautua tulliin tuon 194e hintaisen parfyymin kanssa ennen tilausta. Onko kellään kokemuksia?
Jos tilaat kerta suoraan Ranskasta niin eihän siihen mitään tulleja tule.
Sivuilta ei löytynyt tietoa että tehdas/myymälä sijaitsisi (enää) Ranskassa, mutta ilmeisesti sitten sieltä. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin illalla lähi sokko-ostona (heh onkohan tämä edes suomea vrt. blind buy :p) Yves Rocherin Quelques Notes D'amour. Jännää, että tuoksunuoteissa mainitaan perinteisen ruusun lisäksi myös puu.
Myöhäinen kommentti on myöhäinen, mutta "ostaa sokkona" on ihan suomenkielinen ilmaisu. :)
Joo, tästä olenkin tietoinen. Viittasin siis substantiiviin sokko-ostos. :)
Päivän tuoksuna Kerosenen Unknown Pleasures. Harva gourmand uppoaa, mutta tämä on kyllä hieno, varsinkin vahvan earl grey-pohjatuoksun takia.
Kaipasin jotain kevyttä ja positiivista. Kerrostin 2 yksinkertaista ja helppoa tuoksua, Davidoffin Run Wild ja I Love cosmeticsin Elderberry Fizz bodysprayn. Run Wild on kuin Escadan Sorbetto Rosso, makea ja raikas ilman tukevia pohjanuotteja, tuo bodyspray tuoksuu yksin lähinnä saippuaiselle. Sopivat yhteen mainiosti ja nyt tuoksun kuin teini suihkun jälkeen. N50
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Yllätys - mulla olisi etsinnässä joku kiva uusi kevät-tuoksu. Niitä näytti jo tulleen kauppoihin eli kävin eilen paikallisessa Sokoksessa tuoksuttelemassa uutuuksia ja nenään jäi jotenkin mukavasti mieleen Guccin Guiltyn Love Edition. Mitäs te muut tykkäätte siitä? Voisiko se olla ahkerassa käytössä nyt talvella olevien Valentinon Donna Born in Romen ja Givenchyn L'Interditin seuraaja? Olisiko tarpeeksi erilainen?
Mulla on ollut joskus muinoin sen edeltäjä Guilty ja silloin markkinoille tullessaan se oli kiva tumma tuoksu kepeiden kukkaistuoksujen rinnalle. Love Editionissa on samanlainen pohjatuoksu kuin Guiltyssä, vaikka alkutuoksu onkin kevyempi. Saattaa päätyä hankintalistalle. Ehdottomasti kylmien kelejen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Yllätys - mulla olisi etsinnässä joku kiva uusi kevät-tuoksu. Niitä näytti jo tulleen kauppoihin eli kävin eilen paikallisessa Sokoksessa tuoksuttelemassa uutuuksia ja nenään jäi jotenkin mukavasti mieleen Guccin Guiltyn Love Edition. Mitäs te muut tykkäätte siitä? Voisiko se olla ahkerassa käytössä nyt talvella olevien Valentinon Donna Born in Romen ja Givenchyn L'Interditin seuraaja? Olisiko tarpeeksi erilainen?
Mulla on ollut joskus muinoin sen edeltäjä Guilty ja silloin markkinoille tullessaan se oli kiva tumma tuoksu kepeiden kukkaistuoksujen rinnalle. Love Editionissa on samanlainen pohjatuoksu kuin Guiltyssä, vaikka alkutuoksu onkin kevyempi. Saattaa päätyä hankintalistalle. Ehdottomasti kylmien kelejen tuoksu.
Puhutteko nyt siitä viime vuonna tulleesta Love Editionista, joka on vaaleanpunaisessa pullossa, vai sen tänä vuonna ilmestyneestä uudesta flankerista (pullo hennomman vaaleanpunainen, lähes valkoinen)? Testasin juuri tänään sitä uutta Love Editionia Stockalla, ja siinä oli jokin häiritsevä, terävä kukkanuotti, joka tuli tosi voimakkaasti esiin. En ole katsonut mitä tuoksunuotteja siinä on, mutta tuoksu ei ollut mieleeni tuon terävyyden takia.
Viime vuoden Love Editionista tykkään niin paljon, että tulin silloin hankkineeksi sen. Siinä on vadelmaa, ja muistaakseni narsissia, ja jotain laktonistakin vivahdetta. Se on tosi hyvä, pehmeä, makea tuoksu, eikä liian "kukkainen" kuten tämä uusi versio.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan sellaisia futuristisia Givenchyn tuoksuja kuin Rewind, Play ja FastForward?
Eka kuvasi menneisyyttä (kukkainen), toka tätä hetkeä (sitruksinen) ja kolmas tulevaisuutta (japanilaistyylinen vesituoksu).
Minä muistan nämä, olivat jännän näköisissä, todellakin futuristisissa, pelkistetyissä pulloissa. Givenchy koitti vähän revitellä vissiin😅 Mutta katosivat aika pian. Tuoksumuistoa ei niistä ole, ehkä en tuoksutellut silloin, tai sitten eivät vain olleet mieleenpainuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Puhutteko nyt siitä viime vuonna tulleesta Love Editionista, joka on vaaleanpunaisessa pullossa, vai sen tänä vuonna ilmestyneestä uudesta flankerista (pullo hennomman vaaleanpunainen, lähes valkoinen)? Testasin juuri tänään sitä uutta Love Editionia Stockalla, ja siinä oli jokin häiritsevä, terävä kukkanuotti, joka tuli tosi voimakkaasti esiin. En ole katsonut mitä tuoksunuotteja siinä on, mutta tuoksu ei ollut mieleeni tuon terävyyden takia.
Viime vuoden Love Editionista tykkään niin paljon, että tulin silloin hankkineeksi sen. Siinä on vadelmaa, ja muistaakseni narsissia, ja jotain laktonistakin vivahdetta. Se on tosi hyvä, pehmeä, makea tuoksu, eikä liian "kukkainen" kuten tämä uusi versio.
Tarkoitin tätä uutta Love Edition MMXXI. Voisi olla geraniumin (kurjenpolven) aromaattisuus, mikä häiritsee. Vertailin raaka-aineluetteloa Guilty intenseen, enkä löytänyt muuta häiritsevää. Rakastuin sen aistikkaaseen pohjatuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Tarkoitin tätä uutta Love Edition MMXXI. Voisi olla geraniumin (kurjenpolven) aromaattisuus, mikä häiritsee. Vertailin raaka-aineluetteloa Guilty intenseen, enkä löytänyt muuta häiritsevää. Rakastuin sen aistikkaaseen pohjatuoksun.
Fragranticassa geranium on pelargonia. Sana on sama molemmille kukille? Pelakuu tuoksuu pistävältä, tuoksuvatko kurjenpolvet?
Demeterin The Library of Fragrance -tuoksuista kokemuksia? Katselin niitä tuolta Notinosta ja vaikuttavat sellaisilta yhden hajun "tuoksuilta", jotka eivät välttämättä kestä mutta olisivat kiehtovia kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan huipputarjoukset Notinossa! Varsinkin teille jotka tilailevat näytteitä, siellä on "Tuoksutarjoukset" viimeisimmillä sivuilla vaikka mitä näytteitä, esim. Montale, Mancera, Amouage, Bond No. 9, ELdO, Histoires De Parfums, Byredo, TDC jne. huippuhalvalla🙌🏻 Missään en ole noin edullisesti nähnyt. Lähti 17 näytettä tilaukseen. Muutenkin todella hyviä parfyymitarjouksia, nyt voi sanoa että kunnon alennukset kerrankin.
Jännä muuten Notinon tarjonta, silloin ekana päivänä kun katsoin tarjouksia, oli paljon enemmän tarjoustuoksuja, ja esim. Korloffin Gold oli 22 eur. Nyt se on otettu pois tarjouksesta ja on taas normaalihinnassa, 88 eur, vaikka kampanja on edelleen käynnissä. Ja joidenkin tuoksujen tarjoushinta on noussut muutaman euron. Siellä kyllä voi vaihdella hinnat päivittäin, joten senkin takia kannattaa olla nopea jos jotain löytää. Olisikohan siellä jokin automoitu, optimointia tekevä hintalaskuri, kun hinnat liikkuvat noin paljon.
Olen itse vain selaillut näytteitä, harmi ettei niitä ole kaikista saatavilla. Sivusto voisi toimia kuiten hotelli- ja lentolippujen myyntipaikat eli tunnistaa selailijan cookiesilla ja nostaa hintoja kun huomaa, että tietty käyttäjä käy kolmena päivänä peräkkäin yhtä tuotetta katsomassa. Mutta sen voisi kyllä estää halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, että nykyään Suomessa on paremmat tuoksuvalikoimat. Hinnat on kohtuulliset ja uutuudet tulevat tänne nopeasti. Monesti käy niin, että ulkomaiset youtubettajat haikailevat jonkun tuoksun perään, kun se on ollut täällä myynnissä jo vaikka kuinka kauan.
Ehkä parannusta on tapahtunut. Oma mielikuvani on vain ollut, että kaikissa tavarataloissa ja parfymerioissa Suomessa on olleet aina samat merkit, eli maahantuonti on ollut yksissä käsissä? Samat Bossit ja Armanit. Tuntemattomampia nimiä tänne ei tule. Viime vuosina on kieltämättä tullut eloa ja vaihtelua ja valikoimaa, mutta vahvemmin verkkokaupan puolelle.
Minusta Suomessa on jo pitkään ollut (ainakin Helsingin ulkopuolella) sellainen tilanne, missä myyntiin tulee vain "nyt muodissa olevat" eli yleensä uusimmat ja mainostetuimmat tuoksut ja "varmasti myyvät". Yhdessä välissä paikkakuntani Kickseistä poistuivat kaikki Pradan tuoksut jne. Monikaan klassikko ei ole hyllyssä jne. Itselleni netti on kyllä pelastus mitä tuoksuvalikoimiin tulee.
Kyselin täällä tuoksuvinkkejä ja tilasin sitten nytteitä suositustenne perusteella. Just nyt nuuhkin ranteissa Armanin Because It`s you ja Dolcea. Eka miellyttää, tämä Dolce tuntuu jotenkin laimealta. Mutta kaipa pitää odottaa ennenkuin tuoksu asettuu. Vielä on Armanin My Way ja Diorin Joy kokeilematta. Kiitos paljon vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Fragranticassa geranium on pelargonia. Sana on sama molemmille kukille? Pelakuu tuoksuu pistävältä, tuoksuvatko kurjenpolvet?
Monet parfyymit tuoksuvat pistävältä, ja monet käyttävät niitä liikaa. Tämä on merkittävä ympäristöhaitta.
Luepa aloitusviesti ja poistu sitten tästä keskustelusta.
Teen yksin ollessani kotona tuoksujen kerrostamista. Tänään Zaitsevin Maroussiaan yksi suihkaus ja CH 212 VIP Roséa kaksi suihkausta. Tuoksun vanilijaiselta ruusulta, jossa on mukava puinen tuulahdus. En saa nenääni irti itsestäni. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37053 kirjoitti:
Ok, ehkä tuo geranium sitten nousi liian terävästi esiin omaan makuuni.
Vierailija kirjoitti:
Demeterin The Library of Fragrance -tuoksuista kokemuksia? Katselin niitä tuolta Notinosta ja vaikuttavat sellaisilta yhden hajun "tuoksuilta", jotka eivät välttämättä kestä mutta olisivat kiehtovia kokeilla.
Minä olen kokeillut tomatoa, gin & tonicia, lemon maringue ja grass. Grass on jäänyt käyttämättä. Ovat mun mielestä tosi kivoja, kun voi hankkia tuoksun rakastamastaan jostain arjen hajusta, mitä ei normaalisti hajuvetenä saisi. Esimerkiksi rakastan tomaatin lehden tuoksua yli kaiken, ja todella tykkäsin tomatosta. Ovat minun mielestä kivoja piristyksiä ja tarkoituskaan ei ole olla tavallinen hajuvesi. Se firman perustaja Christopher Brosius on todella mielenkiintoinen tyyppi ja hänellä on oma yritys ihateperfum nykyään. Oletteko katsoneet BBC:n kolmeosaisen hajuvesidokkarin? On jo joitakin vuosia vanha, mutta eipä näitä dokkareita liikaa ole, joten suosittelen. Tuli joskus vuosia sitten yleltä, mutta löytyy nyt youtubesta jos haette bbc perfume documentary.
Christopher Brosiuksen haastattelun voi myös kuunnella podcastista nimeltä American Perfumer, jossa kertoo ajatuksistaan tuoksujen takana.
Lyhyesti siis: suosittelen demeteriä, mutta koko filosofia tuoksujen takana on eri, kun tavallisissa hajuvesissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokeillut tomatoa, gin & tonicia, lemon maringue ja grass. Grass on jäänyt käyttämättä. Ovat mun mielestä tosi kivoja, kun voi hankkia tuoksun rakastamastaan jostain arjen hajusta, mitä ei normaalisti hajuvetenä saisi. Esimerkiksi rakastan tomaatin lehden tuoksua yli kaiken, ja todella tykkäsin tomatosta. Ovat minun mielestä kivoja piristyksiä ja tarkoituskaan ei ole olla tavallinen hajuvesi. Se firman perustaja Christopher Brosius on todella mielenkiintoinen tyyppi ja hänellä on oma yritys ihateperfum nykyään. Oletteko katsoneet BBC:n kolmeosaisen hajuvesidokkarin? On jo joitakin vuosia vanha, mutta eipä näitä dokkareita liikaa ole, joten suosittelen. Tuli joskus vuosia sitten yleltä, mutta löytyy nyt youtubesta jos haette bbc perfume documentary.
Christopher Brosiuksen haastattelun voi myös kuunnella podcastista nimeltä American Perfumer, jossa kertoo ajatuksistaan tuoksujen takana.
Lyhyesti siis: suosittelen demeteriä, mutta koko filosofia tuoksujen takana on eri, kun tavallisissa hajuvesissä.
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Samoin myös tuo hänen yrityksensä ihateperfum. Olen noita tuoksuja siis myös nähnyt Notinolla.
Youtubesta löytyy aika paljonkin Library of Fragrance arvosteluita. Niiden mukaan tuoksut ovat heikkoja kestoltaan (mitäpä muuta colognelta voi oikein odottaakaan) mutta aidonoloisia ja kun hinta on edullinen voihan niitä sitten tupsutella useammin menemättä konkurssiin. Itseänikin kiinnostaa nämä sen verran, että aion jossain vaiheessa tilata ainakin kielon ja vaahtokarkintuoksuiset putelit.
Ehkä parannusta on tapahtunut. Oma mielikuvani on vain ollut, että kaikissa tavarataloissa ja parfymerioissa Suomessa on olleet aina samat merkit, eli maahantuonti on ollut yksissä käsissä? Samat Bossit ja Armanit. Tuntemattomampia nimiä tänne ei tule. Viime vuosina on kieltämättä tullut eloa ja vaihtelua ja valikoimaa, mutta vahvemmin verkkokaupan puolelle.