Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Mä en taida tilata Tokmannilta enää. Toimitus on kestänyt aika pitkään, ja nyt viimein tuli sähköpostiin viesti, että kuljetusyhtiö ottaa yhteyttä, kun ottaa. Miten he ottaa yhteyttä? Tilatessa oli pakko täyttää jotakin puhelinnumerokenttään, joten keksin siihen numeron, koska en halua soittoja työpuhelimeeni, enkä voi töissä vastata henkilökohtaisiin puheluihin.
Oletin, että toimivat kuten muutkin, eli lähettävät lähetyksenseurantakoodin sähköpostiini ja saan käydä noutamassa paketin pakettiautomaatista sitten kun se saapuu. Mutta ei!
No, yritin sitten vaihdattaa puhelinnumeroa kirjoittamalla viestin Tokmannin asiakaspalveluun. Kysyin, voivatko he vielä välittää toisen numeron kuljetusyhtiölle vai onko myöhäistä? Ja annoin numeron, josta minut tavoittaa. Mitäpä Tokmannin aspasta vastattiin? Ei vastattu, onnistuuko toisen numeron välittäminen kuljetusyhtiölle. Kysyttiin vain, onko alkuperäinen numero kuitenkin olemassa oleva puhelinnumero. Mitä väliä sillä on! Outo juutalaistapa vastata kysymykseen kysymyksellä. Minä olen kuitenkin tuotteista maksanut ja antanut nyt numeron, josta tällä viikolla tavoittaa.
Ei ole Tokmannin vika, että toimit hölmösti. Jos kysytään puhelinnumeroa, kuriiri ottaa yhteyttä puhelimitse (miten muutenkaan?) Miten ihmeessä järkeilit, että on fiksua keksiä kenttään joku höpöhöpönumero?
Ainakin R-kioskissa ja postissa pyydetään puhelinnumeroa. Ei edes pysty lähettämään mitään ilman sitä.
Miten tulee edes mieleen laittaa siihen kenttään joku höpönumero!
Jos firman käytäntö on, että käytetään puhelinkontaktia niin ei silloin firma ala erikseen sähköposteja lähetellä.
Eikä muuttamaan tai korjailemaan asiakkaan itse tahallaan antamaa väärää tietoa.
Kaikkea sitä kuuleekin.
Ja sitten se onkin Tokmannin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva vaihtaa joka päivä tuoksua, mutta koska käyn kylvyssä iltaisin ja tykkään sen jälkeen laittaa tuoksuja, ei aamulla viitsi laittaa eri hajuvettä siihen päälle, vaikka kuinka hennosti tuoksuisikin. Lisäksi minulla ei iholla tuppaa mikään tuoksu kestämään, niin suihkautan niitä raa’asti vaatteisiin (niihin jotka voi koneessa kunnolla pestä), joten jos käyttää esim samaa paitaa kahdesti pesemättä niin samalla tuoksulla mennään.
Mä olen myös iltasuihkuttelija, ja olen ratkaissut tuon ongelman niillä nopeasti katoavilla EdT:illä. Aamulla ei tuoksu enää mikään, joten voi valita toisen tuoksun, joka saa mielellään kestää iltaan saakka. Lisää kestoa hentoihin tuoksuihin saa öljyämällä ihon (itse käytän kookosöljyä, imeytyy kostealta iholta), tai varmaan mikä tahansa tuhti, hajusteton voidekin auttaa, valkovaseliinia näkee yleensä suositeltavan.
Olen testannut kookosöljyä, vaseliinia ja muita rasvoja eikä mikään auta siihen että ne katoavat. Onneksi suurin osa käyttävaatteistani on sellaisia että ne voi huoletta pestä koneessa. Villapaitoihin yms en tietenkään suihkuttele.
Harmillista. Ilmeisesti toisilla on sellainen ihotyyppi, joka syö tuoksut? Tekstiilikuiduissa kesto on kyllä jotain käsittämätöntä, tulee mieleen yksikin eksentrinen molekyyli, josta en meinannut päästä eroon parillakaan pesukierroksella. Tarttui rinnuksista t-paitaan, jakkuun, kaulahuiviin....never again.
Heh, minulla Molecule 01 nätisti tarrautunut merinovillahuppariini, jota ei niin vain pestäkään. En valita, ihana tuoksu.
En myöskään anna mun numeroa. Olen joko saanut lapun kotiin, missä pyydetään ottamaan yhteyttä aspaan uuden jakeluajankohdan sopimiseksi tai sitten on tullut yhteydenotto sähköpostilla. Näin on toiminut Posti ja monet kuriirifirmat. Yhtään pakettia ei ole palautunut takaisin lähettäjälle numerottomuuden takia.
Tokmannin tapauksessa näyttää siltä, että ovat vuokranneet alustan jollekin toiselle yritykselle ja mahdollisesti Tokmanni ei edes omista myynnissä olevaa tavaravarastoa. Tämän takia heidän aspa ei osaa vastata mihinkään tilausta koskevaan kysymykseen, eikä ole kiinnostunut ratkomaan tilauksessa ilmenneitä ongelmia.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Ainakin R-kioskissa ja postissa pyydetään puhelinnumeroa. Ei edes pysty lähettämään mitään ilman sitä.
Jos firman käytäntö on, että käytetään puhelinkontaktia niin ei silloin firma ala erikseen sähköposteja lähetellä.
Eikä muuttamaan tai korjailemaan asiakkaan itse tahallaan antamaa väärää tietoa.
Kaikkea sitä kuuleekin.
Kuriirilta tulee myös yleensä tekstari, jonka kautta pystyy kätevästi valitsemaan kotiintoimitusajan. Tai jopa vaihtamaan toimituspaikan.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään anna mun numeroa. Olen joko saanut lapun kotiin, missä pyydetään ottamaan yhteyttä aspaan uuden jakeluajankohdan sopimiseksi tai sitten on tullut yhteydenotto sähköpostilla. Näin on toiminut Posti ja monet kuriirifirmat. Yhtään pakettia ei ole palautunut takaisin lähettäjälle numerottomuuden takia.
Tokmannin tapauksessa näyttää siltä, että ovat vuokranneet alustan jollekin toiselle yritykselle ja mahdollisesti Tokmanni ei edes omista myynnissä olevaa tavaravarastoa. Tämän takia heidän aspa ei osaa vastata mihinkään tilausta koskevaan kysymykseen, eikä ole kiinnostunut ratkomaan tilauksessa ilmenneitä ongelmia.
t.eri
Minäkin suosin pelkän sähköpostiosoitteen antamista, *jos* voi valita tai jättää numeron täyttämättä. Mutta jos numero on pakko antaa (eikä esimerkiksi voi laittaa viivaa sille varattuun paikkaan), niin en näe kovinkaan tarkoituksenmukaisena antaa väärää puhelinnumeroa. Totta kai myyjä olettaa, että asiakkaan antamat yhteystiedot pitävät paikkansa ja järjestää kuljetuksesta tiedottamisen parhaaksi katsomallaan tavalla.
T. myöskin eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taida tilata Tokmannilta enää. Toimitus on kestänyt aika pitkään, ja nyt viimein tuli sähköpostiin viesti, että kuljetusyhtiö ottaa yhteyttä, kun ottaa. Miten he ottaa yhteyttä? Tilatessa oli pakko täyttää jotakin puhelinnumerokenttään, joten keksin siihen numeron, koska en halua soittoja työpuhelimeeni, enkä voi töissä vastata henkilökohtaisiin puheluihin.
Oletin, että toimivat kuten muutkin, eli lähettävät lähetyksenseurantakoodin sähköpostiini ja saan käydä noutamassa paketin pakettiautomaatista sitten kun se saapuu. Mutta ei!
No, yritin sitten vaihdattaa puhelinnumeroa kirjoittamalla viestin Tokmannin asiakaspalveluun. Kysyin, voivatko he vielä välittää toisen numeron kuljetusyhtiölle vai onko myöhäistä? Ja annoin numeron, josta minut tavoittaa. Mitäpä Tokmannin aspasta vastattiin? Ei vastattu, onnistuuko toisen numeron välittäminen kuljetusyhtiölle. Kysyttiin vain, onko alkuperäinen numero kuitenkin olemassa oleva puhelinnumero. Mitä väliä sillä on! Outo juutalaistapa vastata kysymykseen kysymyksellä. Minä olen kuitenkin tuotteista maksanut ja antanut nyt numeron, josta tällä viikolla tavoittaa.
Ei ole Tokmannin vika, että toimit hölmösti. Jos kysytään puhelinnumeroa, kuriiri ottaa yhteyttä puhelimitse (miten muutenkaan?) Miten ihmeessä järkeilit, että on fiksua keksiä kenttään joku höpöhöpönumero?
Ainahan nykyään joka paikassa puhelinnumero on pakollinen kenttä. Koskaan puhelinnumeroa ei ole kuitenkaan tarvittu, ei Zalandolla, ei Laatukorulla, ei Hobby Hallilla, ei kellään. Paketit tulee aina lähikauppaan, josta ne saa nimellä ja henkkarilla, tai sitten niistä tulee koodi jos ne toimitetaan pakettiautomaattiin. Pitäähän hyvänen aika sellaistenkin ihmisten voida tilata tavaraa, joilla ei ole puhelinta. Ei kaikilla ole. Eikä puhelinnumeron antamisen pidä olla mitenkään välttämätöntä tavaran lähettämiseksi.
Outoa, että ihmiset on noin kilttejä, että antavat tarpeettomiakin tietoja auliisti. Kyllä se on myyjän tehtävä ilmoittaa selvästi toimitustapa. "Käytämme ovelle-toimitusta, joten toivomme sinun antavan meille puhelinnumerosi." Tosin meillä kotona on koko ajan joku, sinne saa kyllä toimittaa. Ei tarvitse soitella etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin.
Totta kai Posti vaatii puhelinnumeroa. Minulle on kyllä toimitettu ilman numeroakin. Ei kenenkään tarvitse luovuttaa salaista puhelinnumeroaan Postille tai pankille tai muullekaan organisaatiolle.
Jos firman käytäntö on, että käytetään puhelinnumeroa, siitä on selvästi ilmoitettava asiakkaalle etukäteen, jotta hän tietää tilata tavaransa muualta. Tokmannilla sitä ei ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin.
Ja sitten se onkin Tokmannin vika.Totta kai Posti vaatii puhelinnumeroa. Minulle on kyllä toimitettu ilman numeroakin. Ei kenenkään tarvitse luovuttaa salaista puhelinnumeroaan Postille tai pankille tai muullekaan organisaatiolle.
Jos firman käytäntö on, että käytetään puhelinnumeroa, siitä on selvästi ilmoitettava asiakkaalle etukäteen, jotta hän tietää tilata tavaransa muualta. Tokmannilla sitä ei ilmoitettu.
Ja tarkoitin siis tuolla "totta kai Posti vaatii puhelinnumeroa", että kaikki kaupalliset toimijathan sen aina laittavat joka puolella muka pakolliseksi kentäksi. Mutta sellainen toiminta ei ole täysin tietosuojalain hengen mukaista. Koodareitten ylivaltaa: kaiken maailman turhien tietojen kentätkin on määrätty pakollisiksi. Mutta minä päätän, kenelle luovutan numeroni. En koskaan kenellekään kaupalliselle toimijalle, en ikinä.
Etäpäivä ja ulkona tuiskusi.. aamujumpan ja suihkun jälkeen laitoin Joopin Le Bain-tuoksua, ja se tuoksuu tänään jotenkin paremmalta kuin koskaan. Käytin myös saman tuoksun suihkugeeliä. Sopii erinomaiseti tällaiseen talvipäivään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nykyään joka paikassa puhelinnumero on pakollinen kenttä. Koskaan puhelinnumeroa ei ole kuitenkaan tarvittu, ei Zalandolla, ei Laatukorulla, ei Hobby Hallilla, ei kellään. Paketit tulee aina lähikauppaan, josta ne saa nimellä ja henkkarilla, tai sitten niistä tulee koodi jos ne toimitetaan pakettiautomaattiin. Pitäähän hyvänen aika sellaistenkin ihmisten voida tilata tavaraa, joilla ei ole puhelinta. Ei kaikilla ole. Eikä puhelinnumeron antamisen pidä olla mitenkään välttämätöntä tavaran lähettämiseksi.
Outoa, että ihmiset on noin kilttejä, että antavat tarpeettomiakin tietoja auliisti. Kyllä se on myyjän tehtävä ilmoittaa selvästi toimitustapa. "Käytämme ovelle-toimitusta, joten toivomme sinun antavan meille puhelinnumerosi." Tosin meillä kotona on koko ajan joku, sinne saa kyllä toimittaa. Ei tarvitse soitella etukäteen.
Pidän asiat yksinkertaisina. Ei-kilteille on prepaid.
Nyt olen ehtinyt testaamaan Alkemian tilauksestani viimeisetkin.
Stag Moon oli hyvin miellyttävä, syksyinen tuoksu. Mutta vaikka en sinänsä keksi siitä mitään valittamista, se ei kuitenkaan tehnyt ihan niin hyvää vaikutelmaa kuin jotkut muut tuoksunäytesetissäni olleet. "Se jokin" vain jäi puuttumaan. Huomasin nyt, että Stag Moonia ei ole enää Alkemian valikoimissa, mikä on tavallaan helpotus, koska tuoksu oli niin hyvä ja syksyinen, että toisaalta tekisi mieli tilata sitä enemmän, mutta toisaalta taas en halua tilata muuta kuin ihan parhaimmistoa. Nyt ei tarvitse sitten pähkäillä sitä. Ja täytyy säästää loput näytteestä syksyyn :)
https://www.fragrantica.com/perfume/Alkemia-Perfumes/Stag-Moon-53166.ht…
More Light! oli keveän keväinen ja pehmeällä tavalla raikas sitruunatuoksu. Oikein miellyttävä sekin, mutta olen nyt niin talvitunnelmissa, että se ei oikein sopinut mielialaani ja siksi en ehkä innostunut siitä niin paljon kuin jonain toisena aikana. Eli täytyy kokeilla uudestaan ajatuksella joskus parin kuukauden kuluttua.
https://alkemiaperfumes.com/collections/all/products/more-light-perfume…
Viimeiseksi jäi sitten Moss Maiden. Sain tekijöiden luonnehdinnasta sekä joistain fragrantican kommenteista vaikutelman, että tämä olisi ikään kuin feminiininen versio Mesnee d'Hellequinista. Ja onhan se sitä tavallaan. Kevyempi, raikkaampi ja hiven aromaattisempi ... mutta vähän ehkä myös tylsempi. Siitä tulee jotenkin kotoisampi ja kesytetympi fiilis siinä missä Mesnee vei suoraan villiin luontoon. Mutta voi olla, että tässäkin oma talvitunnelmointini on suurin ongelma ja kevätkesällä Moss Maiden olisi keveydessään juuri sitä mitä kaipaan ja Mesnee d'Hellequin taasen liian vahva :D
https://www.fragrantica.com/perfume/Alkemia-Perfumes/Moss-Maiden-53165…
Summa summarum: olen ensireaktiona hyvin tyytyväinen Alkemian tuoksuihin. Näytteistäni moni oli erinomainen, pari oikein hyvää tai hyvää, yksi ok ja vain yksi oli paha pettymys (mutta siihenkin saattaa muutaman viikon tai kk tekeytyminen auttaa). Nyt täytyy vain testailla lisää ja harkita huolella, mitä ilman ei pärjää tai mitkä muistuttavat niin paljon toisiaan, että pelkästään toinen saa luvan riittää :D Vähän tuntui ylenpalttiselta tilata USA:sta saakka toimituskuluineen ja tullimaksuineen, mutta tuoksut itsessään olivat kuitenkin niin halpoja, etteivät kokonaiskustannukset liikaa kirpaisseet.
Päivän tuoksu on Hugo Boss The Scent for Her Absolute. Huomaan tuon hunajan olevan itselleni todella vaikea tuoksunuotti (t. se joka epäili Jean Paul Gaultierin Scandal by Nightin menneen huonoksi). Koitan keskittyä tässä enemmän tuohon kahviin ja vaniljaan, joihin tuo persikka tekee todella jännän twistin. Olen jopa haistavinani suklaan, mutta se on varmaankin tuo kahvi ja vanilja yhdessä mistä tuo mielikuva tulee. Niin kauan kun en ajattele tuota hunajaa, se ei häiritse niin paljon.
Drydown on tässä ihana, kuiva vanilja, kahvilla maustettuna ja pohjalla vetiver. Se hunajakin lakkaa tuoksumasta omaan nenääni. Tuoksu on alun jälkeen hyvin iholla, eikä projektoi kovin kauas.
Pex Marttula kirjoitti:
Kokoelmassani on hieman yli 70 pulloa, joista 99 % on hankittu viimeisten 1,5 vuoden aikana. Rahaa on palanut enemmän kuin koskaan oli tarkoitus, mutta toisaalta en ole ostellut summamutikassa, vaan olen sämpläillyt ensin aina kun mahdollista. Esim. yli 50 euron sokko-ostoksia on vain muutama, yli 100 euron sokko-ostoksia ei lainkaan. En aio ostaa vuonna 2021 kuin korkeintaan yhden uuden pullon - en halua enkä varsinkaan tarvitse enää yhtään enempää.
Etätyö on mahdollistanut vapaahkon suihkuttelun: yleensä käytän päivän aikana kahta eri hajustetta, yhtä aamulla ja toista illalla. Tavallisesti pari suihkausta, korkeintaan kolme, rintakehään. Vaimo on ollut yllättävänkin ymmärtäväinen, vaikka häntä ei voisi vähempää hajusteet kiinnostaa. Silloin kun piti vielä toimistolla ravata, en yleensä käyttänyt mitään hajusteita. Insinöörikollegan suorasukainen toteamus "hajuvesiä käyttävä mies on jotenkin epäilyttävä" kuvaa hyvin suomalaista asenneilmapiiriä.
Mitä olen matkan varrella oppinut? Ensinnäkin hinta ei ratkaise: Jovan Sex Appealista maksoin 6 euroa ja se on loistava kastike. Luota omaan nenääsi, äläkä anna niche-snobismin, trendien tai Youtube-hypen vaikuttaa päätöksiisi. Ole varuillasi, jos olet hamstraajaluonne, koska uusien hajujen metsästykseen voi jäädä koukkuun ja se voi tulla kalliiksi. Karkinmakeisiin miesten nykytuoksuihin ei tarvitse onneksi tyytyä - vaihtoehtoja on, kunhan jaksaa vähän tutkia ja perehtyä.
Oma tämänhetkinen Top 15 (aakkos-, ei paremmuusjärjestyksessä) voisi näyttää vaikka tältä:
Amouage Epic Man
Amouage Fate Man
Aramis Havana
Armani Code Sport
Bond No. 9 Great Jones
Creed Green Irish Tweed
Dior Fahrenheit
Etro Palais Jamais
Issey Miyake L'eau Bleue d'Issey
Lapidus pour Homme
Maison Francis Kurkdjian Lumiere Noire pour Homme
Nishane Unutamam
Pasha de Cartier
Roger & Gallet Open
Hyvälle tuoksuva mies on niin ihana. Siksipä mieheni sai kaksi uutta tuoksua joululahjaksi.
Hugo Bossin Bottledin ja Carolina Herreran CH Menin. Awww....
Tämän päivän tuoksunani on Estee Lauderin Modern Muse Chic. Tätä tuoksua olen käyttänyt muutamia vuosia sitten lähes koko kevään - ja enpäs enää muistanutkaan miten mukava tuoksu tämä on. Antaa mukavasti puhtia lumisateisen päivä etätöihin.
Mukavaa päivää teille kaikille muillekin tuoksuista kiinnostuneille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin.
Ja sitten se onkin Tokmannin vika.Totta kai Posti vaatii puhelinnumeroa. Minulle on kyllä toimitettu ilman numeroakin. Ei kenenkään tarvitse luovuttaa salaista puhelinnumeroaan Postille tai pankille tai muullekaan organisaatiolle.
Ja tarkoitin siis tuolla "totta kai Posti vaatii puhelinnumeroa", että kaikki kaupalliset toimijathan sen aina laittavat joka puolella muka pakolliseksi kentäksi. Mutta sellainen toiminta ei ole täysin tietosuojalain hengen mukaista. Koodareitten ylivaltaa: kaiken maailman turhien tietojen kentätkin on määrätty pakollisiksi. Mutta minä päätän, kenelle luovutan numeroni. En koskaan kenellekään kaupalliselle toimijalle, en ikinä.
No, eipä tuolta postista tai Tokmannilta ole soiteltu, vaikka heille olen numeron antanut.
Onko Tokmannin kosmetiikkatuotteet tuoreita vai vanhoja? Tuoksut ja hoitotuotteet? Vai ovatko ostaneet jostain vanhoja varastoja?
Koska minun mielestä erään ihonhoitosarjan pakkaukset oli sivustollaan edelleen niitä vanhoja, kosmetologilla oli ne uudet pakkaukset myynnissä jo viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tänään tuli viesti että kuljettaja ottaa yhteyttä toimitukseen liittyen ja mulla oli tarkoituksena tulla tänne kyselemään miten tuo siis toimii. Samat ajatukset meillä selvästikin!
Mulle toimitettiin suoraan pakettiautomaattiin :(
Anteeksi, en ole sama mutta luin ensin että "minulle SOITETTIIN suoraan pakettiautomaattiin" :D
Vinkki:
Näinä päivinä ei kannata tilata tuoksuja koska kova pakkanen ja se saattaa pilata ne jos tuotteet seisoo postiautossa ulkona tai ne on koko päivän auton kyydissä miinusasteissa!
Odottakaa ensi viikkoon tai ainakin niin että vasta ensi viikolla toimitukset kun lämpenee.
SOTD lumituiskuiseen päivään ihanan suklainen Montalen Chocolate Greedy. Makea, lämmin, hyvä vastapaino talviselle säälle.
Jos olisin ostanut kivijalkakaupasta, palauttaisin pullon, todennäköisesti ostohinnasta riippumatta. Nettikauppojen kanssa miettisin ehkä enemmän, paljonko pullosta maksoin, kauanko sitä jouduin odottamaan, löytyykö kaupasta enää vastaavaa tuotetta heti tilalle (ei mitenkään sanottua tiettyjen alekauppojen kanssa, joihin sisältyy muutenkin aina pieni riski eikä takeita, kuinka vanhan pullon saa).