Esimieheni antaa naurettavia ja nöyryyttäviä tehtäviä minulle. En jaksa enää, mutten saa mistään muutakaan työtä.
Olen jo vuoden ajan hakenut muita töitä, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Nykyisessä työssäni en pääse eteenpäin ja esimieheni on mikromanageroinnin mestari. Hän on väliportaan pomo ja sokaistunut vähäisestä vallastaan.
Esimerkki viime viikoilta: esimies haluaisi itselleen parempia kuulakärkikyniä. Tilasin tusinan. Eivät kelvanneet, koska haju oli tympeä. Tilasin toisesta paikasta. Niissä oli huono muotoilu. Kysyin tarkemmin, minkälaista kuulakärkikynää haluaisi, muttei osannut sanoa. Sanoi, että haluaisi kokeilla erilaisia. No, sanoin, että tulee aika kalliiksi tilata yksittäisiä kuulakärkikyniä eri kaupoista. Esimies tuhahti, ettei ole hänen ongelmansa.
Yleensä yritykset tilaavat tukuittain, eikä yksittäistä kynää. Toimitusmaksuineen yhden kynän tilaamisesta tulee naurettava lasku. Eli jos alan tilailla kymmeniä erilaisia kyniä, niin parhaimmillaan päästään siihen tilanteeseen, että meillä on 50 erilaista kuulakärkikynämallia (joista ei ehkä mikään kelpaa) ja rahaa näihin on palanut 3-8 euroa per kynä, eli satoja euroja.
Toinen esimerkki: esimiehen huoneessa on kuulemma kylmä työpöydän ääressä, mutta muualla kuuma. Näytin, miten ilmastointikone toimii. Oli laittanut sen puhaltamaan suoraan alaspäin kohti työpöytää täydellä teholla, eikä niin, että viileää ilmaa tulisi koko huoneeseen sivuista. Esimies hermostui (koska neuvoin) ja sanoi, että ilmastointilaite pitää huoltaa. Kerroin ystävällisesti, ettei se ole rikki, vaan kaukosäätimestä voi valita, miten haluaa laitteen toimivan. Esimies alkoi huutaa, että jos hän haluaa huollon, niin huolto on tilattava.
Nämä ovat typeriä asioita, muttei välttämättä niin isoja, että valittaisin ylemmille tasoille tai luottamusmiehelle. Se, että esimies käskee tilaamaan kyniä tai huoltamaan ilmastointilaitetta ei ole kiusaamista (paitsi että on), mutta valituksen aiheena aika mitättömiä.
Onneksi on perjantai. Voi olla kohta kaksi päivää rauhassa.
Kommentit (22)
Fiilaan sua. Munkin pomo heittää mulle välillä tehtäviä, jotka ei lainkaan kuulu mulle, tyyliin sen sukulaisten puolesta pitää asioida jossain puhelinpalvelussa, tai pitää opettaa jotain sen kaveria käyttämään tulostinta. Nää hyypät ei edes ole töissä meillä, ja tää kaikki on pois mun oikeista töistä. Mutta palkka juoksee ja pomo sen maksaa joten ei kai tässä :D
Mikä sitä esimiestä korpeaa? Saatko kenties saman verran palkkaa ja työtehtäväsi ovat haasteellisempia, kuin hänen, joten hän koittaa tilannetta "tasoitella" tilaamalla firman piikkiin paljon kuulakärkikyniä? Tai turhia ilmastointihuoltoja? Ja nimenomaa sinun kauttasi.