Mies luulee, että aion olla kotona hänen isyysvapaansa ajan, saattaa yllättyä
Kuopus 1,5-vuotias ja mies on pitänyt vain pienen osan vapaistaan. Aikoo nyt pitää loput ja luulee puheista päätellen, että ollaan siis yhtäaikaa kotosalla hoitamassa yhdessä lasta ja kotia. Itse aion opiskella ja tehdä muita rästihommia eli teen kuin mieskin, lähden aamulla ja tulen illalla 19-20 valmiiseen ruokapöytään ja kahville, voin kyllä sitten hoitaa kuopuksen iltatoimet ;) Ja viikonloppuisin tietysti, kuten hän nyt, teen päivisin omia juttuja, pikkuremppaa ja maalaan kalusteet jotka ovat pitkään odottaneet. Odotan oikeasti innolla, mulla ei olekaan ollut paljon vapaata tehdä näitä asioita ja on kiva siirtää välillä siivoukset, kokkaamiset yms. toiselle. Katsotaan missä vaiheessa alkaa hoksata, vapaisiin on vielä vähän aikaa ja olen kyllä avoimesti puhunut suunnitelmistani.
Mites teillä isyysvapaat? Mainittakoon, että ensimmäinen viikko vapaata miehellä tarkoitti vauvan syntymän jälkeen kelkkailua, pilkkimistä ja poikien saunailtoja.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kiva ja sujuva arki, teen pääasiassa kotityöt valmiiksi ennen kuin mies tulee, leivotaan lasten kanssa, laitetaan yhdessä ruokaa, ilmapiiri on leppoisa - ei meillä ole riitojakaan oikeastaan koskaan. Vai sanoinko toisin? Sanoinhan, että tykkään olla kotona ja puuhailla omiani, mutta vaihtelu on hyvästä :) Ap
Ilmapiiri on leppoisa, paitsi että sinä et ole jutellut miehesi kanssa suunnitelmissasi ja katkerana väniset täällä?
Vaikka provohan tämä. Plääh, kun tämä palsta om mennyt ihan pilalle.
Niin keksitty, niin keksitty. Ilmeisesti on tarkoitus että koko AV-lauma ryntää ylistämään aapeen mahtavaa suunnitelmaa. Ja ainahan näitä vipuun menijöitä on jotka oikeasti uskoo mänteimmänkin tarinan.
Ap, älä välitä näistä peruslänkyttäjistä.
Meillä ihan sama homma. Meillä reilu 1 lapsi. Mies käytti ekan viikon viime syksynä omiin harrasteisiin ja kalsarikänneihin. En puhunut mitään, nalkuttanut tai valittanut, siinäpä teki. Hoidin kotia, vauvaa ja miehen toisia lapsia, nou big deal.
Nyt laskeskelee kovasti käyttävänsä loput vapaat samoin taas syksyllä. Minä aloitan työt syyskuussa vanhempainvapaan jälkeen. Joten, en aio olla miehen ilmainen piika enää lokakuussa (kun lomansa pitää) vaan aion mennä ja touhuta omiani päivät ja illat kuten hän aikoinaan (pidän myös kertynyttä vuosilomaa samaan aikaan kun lähdetään yhdessä kaikki myös pienelle reissulle).
Ei isyysvapaa ole mikään lisävapaa isälle mennä ja harrastella vapaasti välittämättä perheestä vaan tarkoitettu nimenomaan ajaksi, jolloin isä viettää aikaa lapsensa kanssa ja tutustuu ja oppii vauvan hoitoa yms.
Minäkin olen kertonut suunnitelmani miehelle jo aikaa sitten (tuskin kuunteli kuitenkaan eikä varmasti muista). Hoidin aikani koko huushollin; koen että vuoroin vieraissa ja olen oikeutettu pitämään samaa vapaata kuin mies. Eikö se minunkin hyvinvointi ole tärkeää.
Ei meilläkään huonosti mene suhteessa tai perheenä, en ymmärrä miksi pitäisi?
Kuulostaa sille että sinä kuvittelet miehen hoitavan lasta isyysvapaalla. Saatat yllättyä. Kannattaisko asioista puhua ja sopia ajoissa että ei tule yllätyksiä. en
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama homma. Meillä reilu 1 lapsi. Mies käytti ekan viikon viime syksynä omiin harrasteisiin ja kalsarikänneihin. En puhunut mitään, nalkuttanut tai valittanut, siinäpä teki. Hoidin kotia, vauvaa ja miehen toisia lapsia, nou big deal.
Nyt laskeskelee kovasti käyttävänsä loput vapaat samoin taas syksyllä. Minä aloitan työt syyskuussa vanhempainvapaan jälkeen. Joten, en aio olla miehen ilmainen piika enää lokakuussa (kun lomansa pitää) vaan aion mennä ja touhuta omiani päivät ja illat kuten hän aikoinaan (pidän myös kertynyttä vuosilomaa samaan aikaan kun lähdetään yhdessä kaikki myös pienelle reissulle).
Ei isyysvapaa ole mikään lisävapaa isälle mennä ja harrastella vapaasti välittämättä perheestä vaan tarkoitettu nimenomaan ajaksi, jolloin isä viettää aikaa lapsensa kanssa ja tutustuu ja oppii vauvan hoitoa yms.
Minäkin olen kertonut suunnitelmani miehelle jo aikaa sitten (tuskin kuunteli kuitenkaan eikä varmasti muista). Hoidin aikani koko huushollin; koen että vuoroin vieraissa ja olen oikeutettu pitämään samaa vapaata kuin mies. Eikö se minunkin hyvinvointi ole tärkeää.
Kyllä teillä menee. Ei ole tervettä tuollainen asennoituminen. Oikein toivot, että pääset näyttämään!
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo kuvaamasi on hyvä hyvä suhde, niin vähäänpä olet tyytyväinen.
Minä en olisi edes treffeille lähtenyt moisen mäntin kanssa.
Mutta enpä olisi sinunkaan huolinut, jos mies olisin.
Mutta näinhän se on, fiksu valitsee puolisokseen fiksun ja mäntti mäntin.
MOT
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kiva ja sujuva arki, teen pääasiassa kotityöt valmiiksi ennen kuin mies tulee, leivotaan lasten kanssa, laitetaan yhdessä ruokaa, ilmapiiri on leppoisa - ei meillä ole riitojakaan oikeastaan koskaan. Vai sanoinko toisin? Sanoinhan, että tykkään olla kotona ja puuhailla omiani, mutta vaihtelu on hyvästä :) Ap
Ilmapiiri voi olla päältä katsoen "leppoisa", mutta et asenteesi suorastaan huutaa, ettet ole tyytyväinen tilanteeseen. Etkä jostain syystä voi sanoa sitä suoraan, vaan haluat tekemisilläsi näyttää miehellesi kaapin paikan. Varmaan itsekin tiedät, kuinka leppoisana ilmapiiri säilyy. Omapa on elämäsi, vaikka taidat kyllä olla provo...
Vierailija kirjoitti:
Mies kanssa on minun äitiyslomieni ajan ollut töissä. Kehdannut vielä olla uupunutkin työpäivän jälkeen.
Ja samaa kuin teillä, se perkele remontoi meidän keittiön isyysvapaillaan.
Olen siivonnut ja laittanut ruoan ja keittänyt kahvit ja ukko tulee vaan valmiiseen pöytään. Itse saisi laittaa minulle ruoat töidensä jälkeen.
Ja pahinta kaikessa, tekee viikonloputkin töitä, jotta meillä riittää rahaa. No arvaas kuka on lasten kanssa!!!
Tää niin kostetaan!! Miehet on sikoja!!!
Palstapapalle meni nyt vähän yli tuon kirjoittelun kanssa. Ihan nolottaa sinun puolesta.
En ymmärrä miksi ihmiset reagoivat aloitukseen näin negatiivisesti. Aloittajahan on kertonut omista suunnitelmistaan miehelle, ei kai häntä siis voi syyttää siitä, ettei mies kuuntele? Ja tietenkin aloittajalla on oikeus puuhata omiaan miehen isyysloman aikana, miksi ihmeessä naisen pitäisi miehenkin vapaiden aikana pyörittää taloutta ja hoitaa lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni piti kuukauden isyysvapaan ja auttoi vauvan kanssa. Ei mennyt minnekään. Ei käy kavereiden kanssa vieläkään missään eikä yksin baareissa vaikka lapsi kohta 11v. Ainoa on liikuntaharrastus kerran viikossa 2 tuntia. Siellä ryhmässä käy yksin.
AUTTOI? Eli vauva on sinun, ja isä vain auttelee sen kanssa. HUHHUH!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sille että sinä kuvittelet miehen hoitavan lasta isyysvapaalla. Saatat yllättyä. Kannattaisko asioista puhua ja sopia ajoissa että ei tule yllätyksiä. en
Mitä varten se yhteiskunnan varoilla rahoitettu isyysvapaa sitten on? Ei se ole miehelle ylimääräistä lomaa töistä, jonka hän saa käyttää omaan lepäämiseen.
Sen lisäksi aloittaja kirjoitti, että hän on suunnitelmistaan miehelle puhunut.
Meillä mies ei juurikaan osallsitunut esikoisen hoitoon isyysvapaallaan vaan teki pitkää päivää rakennuksella (omakotitalomme). Toisen lapsen isyysloman mies käytti autotallin rakentamiseen. Nämä minulle hyvin ok koska teki perheen tarvitsemia rakennuksia.
Kolmannen lapsen isyyslomalla mies oli paljon lasten kanssa ja otti isyysloman jatkoksi vuorotteluvapaata 3kk (tämä käytännön pakkokin koska meillä oli kahdella vanhemmalla lapsella vaikeita sairauksia tällöin ja myös sairaalajaksojakin).
Te joiden miehet käyttävät isyysvapaansa omiin harrastuksiin, kännäämiseen jne oletteko jutelleet etukäteen isyysloman tarkoituksesta jne? Tuliko tilanne yllätyksenä teille ? Onko miehenne muutenkin väkinpitämättömiä perheen suhteen ja kiinnostuneita lähinnä omasta navasta?
Vierailija kirjoitti:
No eipä ihme jos mies ei ymmärrä, jos ensin olet antanut huidella miten sattuu ja nyt yhtäkkiä odotat muuta, etkä edes viitsi oikaista virheellisiä käsityksiä... Mites lapset sopii tuohon sun kostoon? Oletko yhtään miettinyt? (Useinhan persoonallisuudeltaan vinksahtaneet kostajat eivät mieti ketkä kaikki joutuvat hänen toiminnastaan kärsimään) Vaikka kuinka laatuajaksi iskän kanssa asian käännät, kai ymmärrät, et jos olet SEKÄ PÄIVÄT ETTÄ ILLAT pois, voi se olla aikamoinen shokki lapsille?
Osaako mies sitten edes hoitaa lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo kuvaamasi on hyvä hyvä suhde, niin vähäänpä olet tyytyväinen.
Minä en olisi edes treffeille lähtenyt moisen mäntin kanssa.
Mutta enpä olisi sinunkaan huolinut, jos mies olisin.Mutta näinhän se on, fiksu valitsee puolisokseen fiksun ja mäntti mäntin.
MOT
Juuri näin!
Rosk asakki viihtyy roskaympyröissään.
Fiksut omissa piireissään.
Olen määrätietoisesti vieroittanut lapsenikin lapsista, jotka tulevat ap:n perheen kaltaisista perheistä. Sekalaisten kanssa emme ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo opi. Ei sitä kukaan muukaan osaa muuten kuin itse opettelemalla. Ei äiditkään mitenkään maagisesti heti synnytettyään tiedä kaikkea lastenhoidosta, yrityksen ja erehdyksen kautta maalaisjärkeä käyttäen pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten se yhteiskunnan varoilla rahoitettu isyysvapaa sitten on? Ei se ole miehelle ylimääräistä lomaa töistä, jonka hän saa käyttää omaan lepäämiseen.
Sen lisäksi aloittaja kirjoitti, että hän on suunnitelmistaan miehelle puhunut.
Mitä sillä on väliä mitä varten se on? Ei kukaan tule valvomaan sitä oletko isyyslomalla tai äitiysvapaalla lapsen kanssa vai et. Se että joku järjestelmä on kehitetty jollakin tietyllä ajatuksella ei takaa sitä että voi olettaa puolison automaattisesti toimivan samalla ajatuksella. Parisuhteessa vaadittavaa keskustelua ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle,
Vierailija kirjoitti:
No luuletko et näitä äitejä kiinnostaa? Melkein toivovat et jotain käy, että pääsevät sanomaan ja syyllistämään...
Kauna ja katkeruus sussa paistaa. Ruma ihminen. Toivottavasti mies ottaa jalat alleen mahdollisimman pian.