Vilpitön kysymys: eivätkö köyhät ikäihmiset oikeasti tienneet, miten se eläke kertyy?
(Isolla) osalla köyhistä eläkeläisistä ei varmasti oikein ollutkaan mahdollisuutta vaikuttaa eläkkeeseensä: oli sairautta, työttömyyttä, toistaitoisuutta tai muuta vastoinkäymistä, jonka vuoksi työelämään ei päässyt tai sieltä joutui pois liian aikaisin. Kaikkia tämä ei kuitenkaan koske. On paljon yrittäjiä, jotka ovat maksaneet aina paljon pienempää yel-maksua kuin olisi ollut mahdollista eivätkä ole edes säästäneet/sijoittaneet mitään omaa puskuria. Koko ikänsä kotiäiteinä/-rouvina olleita naisia. Ihmisiä, jotka ovat tehneet työtä pimeästi. Miksi he itkevät nyt kun maito on ns. lattialla? Eikö tuo eläkeasia ole ollut ihan tiedossa jo vuosikymmeniä?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesivät, ainakin useimmat. Mutta yllättävän moni heistä ajatteli, että eivät edes elä niin pitkään, että ehtivät saada eläkettä ja ajattelivat nauttia rahoistaan ajoissa. Vanhana on sitten sama olla köyhä, kun ei enää jaksa eikä viitsi matkustella eikä tuhlata rahojaan muutenkaan.
No, varmasti muistelevat sitä kaikenlaista rälläystään ilolla nyt, kun laskevat senttejä ja syövät alelaputettua maksalaatikkoa hanaveden kanssa.
Nuo ap:n mainitsemat ihmisryhmät ovat niitä, joiden kontribuutio yhteiskuntaan on ollut todella vähäinen tai sitten omaa ahneuttaan ovat maksaneet yelliä itselleen pienimmän mahdollisen summan. Miksi heitä pitäisi paapoa, tai yhteiskunnan pitäisi elättää heidät, kun eivät ole työvuosinaan olleet halukkaita myötävaikuttamaan yhteiskuntaan veroja maksamalla.
Minulta ei oikein liikene myötätuntoa köyhiä eläkeläisiä kohtaan.
Yhtenä esimerkkinä tulee siis mieleen perhetuttu mies, joka toimi koko uransa yrittäjänä. Kovasti ainakin kehuskeli että hyvin menee, ja vaikka sitä nyt ei varmuudella kukaan ulkopuolinen voi tietää, niin materiaan ainakin panostivat siihen malliin, että eivät ihan kädestä suuhun voineet elää. Nyt elää minimieläkkeellä ja valittaa Facebookissa, kuolevassa kylässä oleva sinänsä pikkukylän tasolla hulppea talo ei kelpaa kenellekään ja kaikki muu omaisuus on jo mennyttä.
Muuhun en ota kantaa kun yrittäjiin. Se on ihan hirveä raha mitä niillä menee noihin maksuihin, joten en ihmettele että ovat maksaneet pienempää. Ei välttämättä oo ollut vaihtoehtoja jos on pienyrityksestä kyse.
Minkä ikäisiä tarkoitat? Eipä sitä eläketietoutta rummutettu siihen malliin kuin nykyään. Nyt on netti ja on helppo tarkistaa eläkkeen määrä.
Asiat ovat myös muuttuneet moneen kertaan, viimeksi 2017. Lisäksi tavispalkathan ovat olleet tosi pieniä.
Itse olen nyt 61v. Eläkeikäni on 64. Vasta 50 täytettyäni aloin tutkia eläkeasioita.
Mun äiti oli koko iän kotirouvana. Nyt eläkkeellä jo kohta 10 vuotta. Ei kyllä valita ollenkaan, koska heillä on edelleen isän kanssa yhteiset rahat, ja isällä taas on erittäin hyvä eläke, ja on niillä osakkeita ja säästöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa kun yrittäjiin. Se on ihan hirveä raha mitä niillä menee noihin maksuihin, joten en ihmettele että ovat maksaneet pienempää. Ei välttämättä oo ollut vaihtoehtoja jos on pienyrityksestä kyse.
Meneehän palkansaajallakin hirveä raha eläkemaksuihin. Se on ihan sama prosenttiluku kuin yrittäjilläkin, 24,1%. Palkansaajan kohdalla osa rahoista menee niin, ettei palkansaaja näe niitä edes palkkakuitissa, kun työnantaja sen maksaa. Mutta osa palkkaa se on silti.
Se nyt vaan on tyhmää olla maksamatta niitä eläkemaksuja ja tuhlata rahat humputuksiin.
Sitten taas jos yrityksestä ei saa riittävästi rahaa että pystyy maksamaan itsellensä palkan ja eläkkeen, niin järkevämpää se on mennä palkkatöihin kuin roikkua kiinni siinä kannattamattomassa yrityksessä.
No joo. Mä tiedän mistä eläke kertyy! Valtio ilmeisesti ei. Aloitin työurani 14-vuotiaana kesätöistä ja jouluapulaisena. 18-vuotiaana kokopäivähommiin. Valtio vaan sitten erän kaunis päivä ilmoitti minulle, että läl-läl-lää! Eläkekertymää ei huomioidakaan kuin 21- vuotiaasta ylöspäin. Yhteiskunta varasti multa yli kolmen kokonaisen työvuoden eläkekertymän. Oikeuteenko pitäisi haastaa?
Mun ikäluokalle alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana
6
Vierailija kirjoitti:
6
Pidätettiinkö palkastasi eläkemaksut ja maksoiko työantaja eläkkeestäsi työnantajan osuuden? Mä maksoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesivät, ainakin useimmat. Mutta yllättävän moni heistä ajatteli, että eivät edes elä niin pitkään, että ehtivät saada eläkettä ja ajattelivat nauttia rahoistaan ajoissa. Vanhana on sitten sama olla köyhä, kun ei enää jaksa eikä viitsi matkustella eikä tuhlata rahojaan muutenkaan.
No, varmasti muistelevat sitä kaikenlaista rälläystään ilolla nyt, kun laskevat senttejä ja syövät alelaputettua maksalaatikkoa hanaveden kanssa.
Kuka näin tekee? Jotain nyt puuttuu olellista tarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Pidätettiinkö palkastasi eläkemaksut ja maksoiko työantaja eläkkeestäsi työnantajan osuuden? Mä maksoin.
Enpä muista niin vanhoja asioita
Tottakai tietävät, mutta kun on pienet tulot niin on vielä pienempi eläke. Ei auta vaikka olisi yli 40 vuoden työura jos tulot on 1000 - 1500 kuukaudessa. Takuueläkekin on yhtä suuri ja hukkaan menee nekin eläkemaksut. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Ei kukaan oikeasti tiedä tarkasti, miten ja millaiseksi kunkin eläke lopulta muodostuu. Hirveästi harhaluuloja on edelleen. Sitkeästi kuvitellaan, että jos koko ikänsä on töissä, niin eläkkeellä saa sen vanhan kunnon 60 % tuloistaan. Totuushan on kaukana siitä. Miehelläni esimerkiksi on täysin ehjä työhistoria, mutta palkka ei ole noussut virkamiesuran mukaista 1-2% vuodessa vaan pysynyt samana tai vaihdellut bonusten mukaisesti. Hänen eläkekertymänsä on eläkeikäiseksi päästyä noin 45 % kk-palkasta. Itselläni on muuten suunnilleen sama tilanne, paitsi että 3 vuodesta äitiys/vanhampainvapaalla ja parista työssäolohistorian kannalta vajaasta vuodesta töissä johtuen miehen ulkomaankomennuksesta mulla on mieheen nähden 500 eur/kk eläkepalkka-takamatkaa. Sen verran minua siis raipoitetaan siksi, että olen tehnyt kolme lasta tähän yhteiskuntaan sen lisäksi, että olen kieli vyön alla tehnyt duunia.
Ja nyt sitten copy-paste ennen lähettämistä, sillä kirjoitin tätä niin pitkään, että lomake on jumaliste jälleen kerran vanhentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Tietenkin pidätettiin. Niitä ei vaan landta meidän eläkettä määriteltöessä.
Olen mennyt töihin 14-v ja eläke alkoi kertymään vasta 23-v. Eli yhdeksän vuotta saanut tehdä ihan "taksvärkkiä". Nykyään taitavat saada kerrätettyä eläkettä opiskeluajoista ja äitiysvapaista. Itse menin takaisin töihin, kun lapsi oli viisi kuukautta vanha. Turha tulla ap:n viisastelemaan.
Minusta se on ymmärrettävää, ettei vanhemmat ihmiset tiedä, sillä lainsäädäntö on muuttunut monta kertaa, mistä eläkertymä muodostuu.
Ja toinen asia on eläkeyhtiöiden tiedottaminen. Ei siitä ole kuin n.10v kun eläkekertymästä ja eläketiedoista aloitettiin tiedottaa henk.kohtaisesti, sitä ennen ne piti itse pyytää kirjallisena.
Ja vaikka olisi ollut työelämässä 45v niin Suomessa palkkataso nousi vasta 90-luvulla ja sitä ennen palkat oli alhaiset, joka vaikuttaa suoraan eläkkeen suuruuteen. Joku kirjanpitäjä tai sh saattoivat ansaita 90-lukuun saakka n. 5000-6000 mk/kk joka on euroina 900-1000€/kk, josta ei paljon eläkettä heru, nykyisellä lainsäänöllä, koska eläke lasketaan koko työuralta. Ja se tulee yllätyksenä.
Ja sitäpaitsi, monet nuoremmatkaan eivät näytä tietävän ja se näkyy myös tällä palstalla.
Esim. työntekijän palkasta perittävä työntekijän eläkemaksu ei lainkaan kerrytä eläkettä, vaan se on suora tulonsiirto työnantajalle, joka pienentää palkan sivukuluja ja näin aikoinaan uskottiin lisäävän työllisyyttä.
Vastaavasti palkasta perittävä eläkevak.maksu on verotuksessa vähennyksenä eli työntekijä maksaa vastaavan summan vähemmän veroa, mutta eläkettä se kerrytä.
Itse en lainkaan ihmettele, jos vanhat eivät ole perillä eläkkeistään, niin monta kertaa eläkelainsäädåntö on muuttunut heidän työurallaan ja saman luulen koskevan myös nuorempia.
Kuka tahansa joka Suomessa elää ja odottaa eläkettä eikä säästä kunnolla riihikuivaa rahaa, yllättyy siitä kuinka pieni se eläke on. Ei siitä ole pitkä aika kun kirjoitettiin että suurin yllätys se on työtä ikänsä tehneille että kuinka pieni se eläke on. Eli suurin ihmettelijöiden joukko on työväenluokka jonka tulot olivat voineet olla pienestä suureen.
Yleensä ne jotka eivät eläkettä työtä tekemällä kerrytä tietävät melko tarkalleen mitä sieltä on tulossa ja ovat tavalla tai toisella järjestäneet eläkeikänsä niin ettei tarvitse nälkää nähdä. Ei ne tulot vaan ne pienet menot ja elämänhallinta kunnossa.
Säälittää kaikkein eniten ne vanhukset jotka kituuttivat koko työelämänsä maksamalla omaa taloa jotta on sitten eläkeiässä jotakin minkä myydä ja jolla saa hyvät bonukset eläkkeen päälle. Monille tuli yllätyksenä ettei sillä pytingillä ookkaan enää minkäänlaista arvoa.
Raha on aina rahaa. Rehellisesti seteleinä ja myös kolikkoina.
Isot eläkkeet on kertyneet isosta palkasta, joka on yleensä nyhdetty toisten selkärangasta. Ei normi työnteolla saa hyvää eläkettä.