Miehen käytös ja yötyöt (apua!)
Nyt on vain pakko purkaa jonnekin. Toivottavasti täällä on joku jolla on kokemusta (yö)vuorotyön kanssa elämisestä.
Tein koko viime viikon yövuoroa. Mieheni on tällä hetkellä työttömänä. Hän on kitissyt koko viikon siitä, kuinka joutuu tekemään enemmän kotitöitä. Minulla on pitkä työmatka, johon menee yli tunti suuntaansa. Lisäksi tarvitsen unta 8-9h ollakseni työkunnossa, mutta useamman perättäisen yövuoron aikaan olen tästä huolimatta tokkurainen, etenkin jakson loppua kohti. Sanoin miehelle, ettei minulla ole juuri nyt energiaa siivota hirveästi, mutta että asia muuttuu kun jakso on ohi. Mies ei tätä halunnut sisäistää.
Tälle illalle olin vain toivonut rauhallista kotona oloa. Olen valvonut koko päivän vikan vuoron jälkeen jotta saisin taas rytmin kuntoon. Olen hipsinyt kotona pyjamassa tukka pystyssä.
Kun olimme juuri tilanneet kotiinkuljetuksella ruokaa, miehen kaveri soitti. Kertoi olevansa lähistöllä, ja että voiko tulla. Mies oli, että mikä jottei.
Kun olimme syömässä, kaverit paukkasivat sisään. Siihen loppui se rauhallinen ateriointi. Minusta tuntui epämiellyttävältä istua siinä kulahtaneessa pyjamassa tukka sojottaen ja akneiho kiillellen.
Nyt mies kavereineen istuu olohuoneessa ja huudattaa musiikkia. Minä seinän toisella puolella yritän saada unta. En voinut sitten esim. katsoa TV:tä.
Kun pyysin mieheltä kaverin soiton jälkeen, että jos ei tänään ketään, hän sanoi että olen kohtuuton. Hän alkoi kiljua, että estän hänen sosiaalisen elämänsä. Yritin selittää, että kyse on yhdestä illasta, ja että hehän voivat mennä vaikka pubiin jos haluavat.
Olen niin poikki, että tuntuu että päässä sumenee. Minusta tuntuu, että mies on polkenut minun oikeuksiani lepoon ja palautumiseen. Mutta olenko sittenkin kohtuuton? Olenko kohtuuton siinäkin, jos en ala siivota kämppää keskellä yötyöjaksoa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mies on KOTONA, työttömänä, ja SUN pitäisi siivota töiden jälkeen? Nauraisin kusisesti päin naamaa ja sanoisin, että siivotkoon se ketä sotku häiritsee. Sitten menisin olkkariin katsomaan leffoja ja syömään sipsiä. Murustelisin ja jättäisin roskat lojumaan.
Enkä todellakaan siivoaisi, siis niin pitkään aikaan mitä mies on työttömänä. Se kodinhoito olisi silloin miehen työ, panostus arkeen siinä missä minä tekisin työt muualla ja toisin rahaa pöytään.
Jestas että voikin oll absurdeja suhteita ihmisillä. Pitäkää puolenne, hyvänen aika.
Kiitos, tätä pitää alkaa lainaamaan aina kun kotiäiti Kitisee kotitöiden tasaisesta jaosta.
Tämä päivä valkeni aika jäisissä tunnelmissa. Miehen mielipide on edelleen se, että käyttäydyn itsekkäästi. Minun olisi kuulemma pitänyt ottaa itse viikonloppuna esille se, että en halua maanantai-iltana vieraita. Mutta eikö se nyt ole myös maalaisjärjellä ajateltavissa, että jos toinen on valvonut 7 yötä, ja istuu kotona lopen uupuneena yövaatteissa, niin se ei ehkä ole ihan paras ajankohta järjestää mitään?
Mies oli myös järjestänyt pari päivää sitten, että olisimme menneet illalliselle hänen perheensä luo. Kun sanoin, ettei ajankohta ole paras mahdollinen, olinhan menossa jälleen yöksi töihin, mies loukkaantui. Suostuin lopulta illalliseen sovinnon eleenä. Sitten heräsin iltapäivällä huonojen unien jälkeen aivan pökerryksissä, ja minulta kesti aikaa koota itseni ja myöhästyimme illalliselta, mies sai kilarit. Olin sanonut miehelle, että en halua yövuorojaksolle mitään muuta murehdittavaa kuin nukkumiseni, mutta hän menee siitä huolimatta järkkäämään kaikenlaista, ja on sitten minun syyni, jos asiat eivät mene niinkuin on suunniteltu.
Ap
Tavallaan mä ymmärrän ap:n miestäkin, sikäli että varmasti harmittaa kun kumppanista ei ole yövuoroviikolla muuhun kuin nukkumaan ja oma elämäkin on ns. jäässä. Mutta hänen tapansa ilmaista asiaa en voi hyväksyä.
Myönnän että olen vähän inhottava, mutta minä herättelen miestäni viikonloppuisin, vaikka olisi nukkunut vain muutaman tunnin. Syynä on se, että molemmat tekevät tavallista toimistotyöaikaa, ja mies valvoskelee aamukuuteen ihan huvikseen.
Ymmärrän hyvin molempia puolia. Uni on periaatteessa pyhä asia, ja kaikille tulee antaa nukkumarauha. Samalla kuitenkin harmittaa, kun tosiaan omakin elämä on käytännössä jäässä toisen nukkuessa. En tiedä voisinko sopeutua vuorotyötä tekevän ihmisen puolisoksi. Tuollainen unirytmi vaikuttaa niin paljon koko perheen elämään, että ihan huvin vuoksi en siihen suostu, työn takia voisin yrittää. Jos mies ei sitä kestä, hän voi halutessaan ottaa eron.
Hyvä parisuhde? Kumpikin nukkuu toisen ohi.
Meillä ensin mies teki yötyötä 10 vuotta. Sitten tuli miehelle ammatinvaihto ja siirtyi päivätöihin. Minä aloin sitten tekemään yötyötä.
Perheellisenä on helpottanut monia asioita, kuten joku muukin tuolla jo mainitsi. Mutta pitää olla myös itsenäinen luonne, että pystyy tekemään asioita yksinkin. Jos on sellainen, että haluaa nukkua joka yö toisen vieressä tai haluaa käydä kaupassa joka kerta toisen kanssa ja harrastaa yhdessä ja katsoa telkkua yhdessä ja puuhata lasten kanssa perheenä yhdessä, se ei onnistu.
Itse herään yövuoron jälkeen n. klo 15-16 ja siinä jää hyvin aikaa illalla puuhata jotain. Kun lapset oli pieniä, vein heitä harrastuksiin ja odotusaikana kävin piristävällä lenkillä. Tai tein jotain kotihommia tms. Teen rytmillä 5 yötä 4 vapaata.
Mutta koska kumpikin on tehnyt yötyötä, niin kummallekkaan ei tulisi mieleenkään alkaa toista herättelemään kesken unien.
Vierailija kirjoitti:
Aika lapsia olette molemmat. Et sinä siihen kuole jos teet kotitöitä eikä miehesi siihen että sopeutuu jonkin verran työhösi.
Ja mitenköhän kaikki äidit valvoo yöt ja silti tekee kotityöt, työt ja hoitaa vielä ne lapsetkin...
Ketkä kaikki äidit? Yhdessäkään minun tuntemassani perheessä äiti ei hoida yksin kotitöitä ja lapsia, ja yhdessäkään minun tuntemassani perheessä työssäkäyvä vanhempi ei valvo lasten kanssa öitä.
Tässä, ole hyvä: (ohis ojentaa sarkasmitutkan)