Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologikäynneistä

Vierailija
26.08.2019 |

Naiset! Kuinka usein käytte gynellä? Käyttekö muuten vaan tarkistuttamassa että kaikki on ok vai vasta sitten kun on jotain vaivoja?

Oon 42 v enkä ole koskaan käynyt gynellä, paitsi sen verran mitä synnytysten yhteydessä on ollut "pakko". Niistäkin on jo yli 15 vuotta aikaa...

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit saa uusittua ilman gynellä käyntiä. Ihan yleislääkäri on uusinut ne viimeiset 15v.

Vierailija
42/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt koskaan kun ei olut tarvetta.

Sitten 35v. alkoi vihloa mahaa ikävästi. Hetken aikaa kuulostelin mutta pakko se oli lopulta mennä. Löytyikin sitten kiva yllätys: endometrioosi joka on kasvanut jo aivan kaikkialle, myös suolistoon.

Kuukautiskipuja oli muttei muuten. Kuitenkin jos olisin tarkastuksissa käynyt, ehkä tauti olisi löytynyt ja sitten olisin aloittanut hormonilääkityksen ajoissa. Nyt odottaa lapsettomuus ja suolistoleikkaus plus mahdollinen avanne.

Käykää oikeasti niissä turhissakin tarkastuksissa :/.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten 35v. alkoi vihloa mahaa ikävästi. Hetken aikaa kuulostelin mutta pakko se oli lopulta mennä. Löytyikin sitten kiva yllätys: endometrioosi joka on kasvanut jo aivan kaikkialle, myös suolistoon.

Kuukautiskipuja oli muttei muuten. Kuitenkin jos olisin tarkastuksissa käynyt, ehkä tauti olisi löytynyt ja sitten olisin aloittanut hormonilääkityksen ajoissa. Nyt odottaa lapsettomuus ja suolistoleikkaus plus mahdollinen avanne.

No eipä sitä oireetonta endoa hoideta, eikä mitään parantavaa hoitoa ole.

Vierailija
44/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaanhan. Hormoneilla ja leikkauksella. Olen jo käynyt leikkauksessa ja suolileikkaus vielä edessä. Hormoneille laietettiin nyt. Jos olisin jo nuoresta syönyt, endo olisi voinut jäädä leviämättä pahasti.

Vierailija
45/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt gynellä. Menen sitten, jos tulee tarve. Ei kukaan perusterve käy sydänlääkärilläkään säännöllisesti. Papaseulonnoissa käyn. Yksi on takana. N25

Vierailija
46/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaanhan. Hormoneilla ja leikkauksella. Olen jo käynyt leikkauksessa ja suolileikkaus vielä edessä. Hormoneille laietettiin nyt. Jos olisin jo nuoresta syönyt, endo olisi voinut jäädä leviämättä pahasti.

Niin, koska sinulla on kipuja joiden takia sinne hoitoon hakueduitkin. Suomessa julkisella ei hoideta ennen kuin kipuja tulee.

Vierailija
47/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti tää seulontajuttukin haiskahtaa jo handmade's tale tyyliltä naisia kohtaan! Kivulias nolo toimenpide. Miksi ei milehiä kutsuta 5 vuoden välein peniksen tarkastukseen!!!

Nyt barrikadeille!

Papaseulontako? Ei siellä ole pakko käydä. Perustuu vapaaehtoisuuteen. Papaseulontaa tehdään, koska seulonnan on katsottu vähentävän kohdunkaulan syövän kuolleisuutta ja sen hoitoon meneviä kuluja. Oletko itse käynyt koskaan papaseulonnassa? Se ei satu. Pikkuisen nipistää. Jätätkö myös aina verikokeet välistä, koska se vähän sattuu? Mä käyn mielelläni kaikissa seulonnoissa. Ilmaista hupia ja jos olisi muutos tai syöpä, niin saisin ajoissa hoitoa. Aion käydä vanhempana myös mammografiassa, vaikka se sattuu paljon enemmän.

Vierailija
48/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On poistettu pari ihan asiallista kommenttia...

Vierailija
49/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka vuosi

Vierailija
50/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmaiseni on 3-vuotias, synnytyksen jälkitarkastuksessa olen viimeksi käynyt. Ei hormonaalista ehkäisyä käytössä, muunlainen kyllä.

Vierailija
51/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaanko sun endoa epillereillä vai millä? Näkyikö endo ihan tavallisessa sisätutkimuksessa?

Vierailija
52/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä, että tässäkin asiassa aletaan kyseinalaistaa totuttuja tapoja (vrt viime aikojen keskustelu esim lasten tuottamisesta yhteiskuntaan ja naisten kohtelusta siinä yhteydessä),

Terveiden ihmisten tutkimiset "varmuuden vuoksi" eivät ole järkeviä, ainakaan kovin tiuhaan. Viisi vuotta minimiväli.

Se ei toki poista sitä, että joidenkin kohdalla sairaus voidaan havaita perustarkastuksen yhteydessä.

Joo, muistelen että gynekologi mainitsi/suositteli jälkitarkastuksessa myös tuon käyntivälin "viisi vuotta", mikäli ei ole mitään ongelmia.

Vierailija
53/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka vuosi 1-2 kertaa ultrauttamassa munasarjat, koska on ollut kysta joka leikattu ja uusiutunut eli joutuu seuraamaan sen kasvua säännöllisesti. Samalla sitten välillä tulee otettua papakoe ja toki lääkäri näkee jos on jotain muuta outoa meneillään.

Ehkäisyn takia en tarvitse enää gyneä koska hylkäsin hormonit itselleni sopimattomina, kondomia käytän niiden sijasta.

Vierailija
54/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukkotarkastuksissa käyn.

Sama, mutta kauhe pelko niin nyt harkitsen menenkö sinnekään.

1. Kokemus gynekologilla nuorena kun pillereitä (joita en kauaa syönyt) hain oli huono ja sattui, eikä papa-koe meinnanut onnistua. Lääkäri vain sanoi ärsyttävästi että ole rentona.

Sen jälkeen olen käynyt pakosta vain joukkoseulonnoissa 2 kertaa. Aina kauhea jännitys ja kipu. En VOI rentoutua siinä tilanteessa.

T. Naimisissa, vela

Sattuuko gynekologinen tutkimus yhtä paljon kuin hammaslääkärissä käynti joskus? Luulen että sattuu enenmän kun hammaslääkäri kaivelee koukulla ienrajojasi poistaessaan hammaskiveä. Tai sitten vihlonta kun porataan puuduttamatta kun paikataan joku pueni reikä tai lohjennut paikka.

Minä pidän hammaskiven raaputtelemisesta niin paljon, että olen vähällä nukahtaa hygienistin tuoliin. Ultraäänen vihlontaa taas en kestä ollenkaan. Onnekseni minulla on hyvät hampaat, koska myös hammaslääkärin tuolissa kipukynnykseni on matala: pari kolme kertaa on korjattu lohkeamaa, ja aina ensimmäisen porankosketuksen jälkeen on annettu puudutus. Viisurit vietiin rauhoittavan piikin avulla.

Kivuliaimmat lääkärikäynnit olen kokenut papa-kokeessa ja nivelen punkteeraamisen yhteydessä. Ja jos on valittava noista kahdesta, ojennan lääkäriä kohti niveltä, en genitaaleja.

Nro 20

Mäkään en kestä hyvin kipua vaikka lohjennutta paikkaa onkin hiottu poralla ilman puudutusta. Minkälainen toi rauhoittava piikki on? Kyselen vain varuilta jos viisurini jotka ovat vielä kaikki suussa joudutaan poistamaan. Tai joudutaan tekemään juurihoito missä voi olla epävarmaa viekö puudutus kivun. Sanotaan että rauhoittava lääke ei vie kipua mutta potilas ei välitä siitä. Sulla viisurit kuitenkin varmasti puudutettiin niin et tuntenut kipua kun ne poistettiin.

Vierailija
55/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen törmännyt kahteen alle keski ikäiseen naiseen joilta on leikattu kohdunkaulansyöpä. Ei kannata leikkiä terveydellään. Et pysty itse mitenkään havaitsemaan solumuutoksia tai kasvaimia. Nuo syövät ovat niitä harvoja jotka ovat helposti löydettävissä ennen kuin on myöhäistä.

Vierailija
56/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukkotarkastuksissa käyn.

Sama, mutta kauhe pelko niin nyt harkitsen menenkö sinnekään.

1. Kokemus gynekologilla nuorena kun pillereitä (joita en kauaa syönyt) hain oli huono ja sattui, eikä papa-koe meinnanut onnistua. Lääkäri vain sanoi ärsyttävästi että ole rentona.

Sen jälkeen olen käynyt pakosta vain joukkoseulonnoissa 2 kertaa. Aina kauhea jännitys ja kipu. En VOI rentoutua siinä tilanteessa.

T. Naimisissa, vela

Sattuuko gynekologinen tutkimus yhtä paljon kuin hammaslääkärissä käynti joskus? Luulen että sattuu enenmän kun hammaslääkäri kaivelee koukulla ienrajojasi poistaessaan hammaskiveä. Tai sitten vihlonta kun porataan puuduttamatta kun paikataan joku pueni reikä tai lohjennut paikka.

Minä pidän hammaskiven raaputtelemisesta niin paljon, että olen vähällä nukahtaa hygienistin tuoliin. Ultraäänen vihlontaa taas en kestä ollenkaan. Onnekseni minulla on hyvät hampaat, koska myös hammaslääkärin tuolissa kipukynnykseni on matala: pari kolme kertaa on korjattu lohkeamaa, ja aina ensimmäisen porankosketuksen jälkeen on annettu puudutus. Viisurit vietiin rauhoittavan piikin avulla.

Kivuliaimmat lääkärikäynnit olen kokenut papa-kokeessa ja nivelen punkteeraamisen yhteydessä. Ja jos on valittava noista kahdesta, ojennan lääkäriä kohti niveltä, en genitaaleja.

Nro 20

Mäkään en kestä hyvin kipua vaikka lohjennutta paikkaa onkin hiottu poralla ilman puudutusta. Minkälainen toi rauhoittava piikki on? Kyselen vain varuilta jos viisurini jotka ovat vielä kaikki suussa joudutaan poistamaan. Tai joudutaan tekemään juurihoito missä voi olla epävarmaa viekö puudutus kivun. Sanotaan että rauhoittava lääke ei vie kipua mutta potilas ei välitä siitä. Sulla viisurit kuitenkin varmasti puudutettiin niin et tuntenut kipua kun ne poistettiin.

Ennen hampaan pinnan karhentamista minun leukoihini jouduttiin pistämään useita puudutuspiikkejä, ennen kuin tunto alkoi kadota. Ei siis edes porattu kymmenesosamilliä syvemmälle. Siinä oli lääkärikin ihmeissään.

Koska tiedettiin, että kivunsiedossani oli jotain kummallista, hammaslääkäri lähetti minut leukakirurgille viisaudenhampaiden poistoon. Ensin sain diatsepaamia suoneen ja sitten kunnon puudutuksen (tai mistä minä tiedän sainko puudutusta, mutta kipua en ainakaan muista). Minulla on operaatiosta kaikenlaisia muistikuvia välähdyksinä. Kaikki viisurit vietiin, yksi palasina, eikä mitään seurauksia ollut: ei kipua, turvotusta tai verenvuotoa. Minä, järjettömästi hammaslääkäriä pelkäävä ressukka, olisin operaation aikana varmaan lauleskellut aikani kuluksi, jollei leukojani olisi kiilattu auki. En olisi pannut vastaan, vaikka lääkäri olisi ehdottanut kaikkien hampaiden ja vaikka kielenkin poistamisesta. Sain jonkinlaista vastalääkettä ja kävelin parinkymmenen minuutin kuluttua omin jaloin taksin kyytiin. Kalliiksi se keikka kävi, mutta maksoin mielelläni.

Vierailija
57/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö siis yksityisellä vai saako vielä julkisellakin gynelle kiireettömiä aikoja? Pelkän papa-kokeenhan ottaa usein ihan vaan yleislääkäri.

Vierailija
58/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo kerran vuodessa suositus ole jo peruttu muutama vuosi sitten?

Vierailija
59/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo kerran vuodessa suositus ole jo peruttu muutama vuosi sitten?

Ei kai tuollaista suositusta ole koskaan ollutkaan? Terveen ja oireettoman naisen ei tarvitse käydä gynekologilla.

Vierailija
60/82 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuuttani kysyn, onko teillä ehkäisyn tarvetta ja mitä käytätte, jos ette koskaan käy gynekologilla?

Käytän ehkäisynä miehen vasektomiaa. En ikinäkoskaan suostuisi siihen että minun pitää käyttää niin paljon terveyttäni uhkaavaa ehkäisyä, että joutuisin puolivuoittain käymään "tarkistuksissa". Miten te viitsitte tuollaisten miesten kanssa olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme