Gynekologikäynneistä
Naiset! Kuinka usein käytte gynellä? Käyttekö muuten vaan tarkistuttamassa että kaikki on ok vai vasta sitten kun on jotain vaivoja?
Oon 42 v enkä ole koskaan käynyt gynellä, paitsi sen verran mitä synnytysten yhteydessä on ollut "pakko". Niistäkin on jo yli 15 vuotta aikaa...
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ihan tärähtäneitä jos ette käy? Tarviihan se tarkistaa, että kaikki ok pinpissä vaikkei lapsia hommaisi. Käyn säännöllisesti, olisiko ollut 2 - 3 vuoden välein. Naimisissa oleva vela.
Tätä minäkin aloin miettimään. Ilman pillereitä mun kuukautiset oli stanasts. Kolme päivää runsasta vuotoa, särkyä, pskallakäyntikin kävi kipeää. Tunsin prkl oviksenkin, mies kysyi aina et mikä ongelma ku onnuin eteenpäin pidellen alavatsaa vasemmalta. Kummulle tulee sellainen möykky joskus, jota kyl voi painaa ja se muljuu. Sit katoaa. Yleislääkäri sanoi nivustyräksi.
Tämä ei kai olekaan normi?
On ihan hyvä, että tässäkin asiassa aletaan kyseinalaistaa totuttuja tapoja (vrt viime aikojen keskustelu esim lasten tuottamisesta yhteiskuntaan ja naisten kohtelusta siinä yhteydessä),
Terveiden ihmisten tutkimiset "varmuuden vuoksi" eivät ole järkeviä, ainakaan kovin tiuhaan. Viisi vuotta minimiväli.
Se ei toki poista sitä, että joidenkin kohdalla sairaus voidaan havaita perustarkastuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan alkavat vaihdevuosioireet ois riittävä syy käydä ekaa kertaa..?
Miksi silloinkaan, paitsi jos haluat hormonikorvaushoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkotarkastuksissa käyn.
Sama, mutta kauhe pelko niin nyt harkitsen menenkö sinnekään.
1. Kokemus gynekologilla nuorena kun pillereitä (joita en kauaa syönyt) hain oli huono ja sattui, eikä papa-koe meinnanut onnistua. Lääkäri vain sanoi ärsyttävästi että ole rentona.
Sen jälkeen olen käynyt pakosta vain joukkoseulonnoissa 2 kertaa. Aina kauhea jännitys ja kipu. En VOI rentoutua siinä tilanteessa.T. Naimisissa, vela
Sattuuko gynekologinen tutkimus yhtä paljon kuin hammaslääkärissä käynti joskus? Luulen että sattuu enenmän kun hammaslääkäri kaivelee koukulla ienrajojasi poistaessaan hammaskiveä. Tai sitten vihlonta kun porataan puuduttamatta kun paikataan joku pueni reikä tai lohjennut paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan alkavat vaihdevuosioireet ois riittävä syy käydä ekaa kertaa..?
Miksi silloinkaan, paitsi jos haluat hormonikorvaushoitoa?
Niin, tuskin tulee mentyä vieläkään, jos ei tämä kovin pahaksi tästä mene :)
Ei ole ehtinyt tulla mieleenkään, että kannattaisi säännöllisesti käydä. Raskauksien yhteydessä ja jälkitarkastuksissa olen käynyt, en muuten kertaakaan. No, tämän raskauden jälkeen alan käymään parin vuoden välein. Varmaan vuosittain olisi hyvä, mutta turhan kallista ja kivuliasta niin otan riskin..
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ihan tärähtäneitä jos ette käy? Tarviihan se tarkistaa, että kaikki ok pinpissä vaikkei lapsia hommaisi. Käyn säännöllisesti, olisiko ollut 2 - 3 vuoden välein. Naimisissa oleva vela.
Tarkastutatko myös muut elimesi yhtä usein? Maksa, keuhkot, suolisto, mahalaukku, munuaiset, aivot, kilpirauhaset jne? Miksi et? Miten se pinppi vaatii niin paljon enemmän huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin aloin miettimään. Ilman pillereitä mun kuukautiset oli stanasts. Kolme päivää runsasta vuotoa, särkyä, pskallakäyntikin kävi kipeää. Tunsin prkl oviksenkin, mies kysyi aina et mikä ongelma ku onnuin eteenpäin pidellen alavatsaa vasemmalta. Kummulle tulee sellainen möykky joskus, jota kyl voi painaa ja se muljuu. Sit katoaa. Yleislääkäri sanoi nivustyräksi.
Jos tuntee oviksen niin sen pitäisi tuntua eri kierroissa vuorotellen kummallakin puolella (ainakin periaatteessa). Jos on taipumusta tyriin (nuorena) niin on todennäköisemmin sellainen kudostyyppi, että saa laskemeumia vaikka pitäisi lihaksista (lantionpohja ja tukilihakset) huolta. Laskeumia voidaan tietenkin hoitaa myös korjausleikkauksilla, mutta apu on huonompi ja "lyhytkestoisempi" jos on huono kudostyyppi. Lihaskunnosta huolehtiminen on ehdottoman tärkeää. Ja siis jos lapsia toivot niin vältä myös ylipainoa.
Ohis! Eri
Pari tutkimusta ennen vaihdevuosia, kohdunpoisto myoomien takia. Joitakin kertoja vaihdevuosien aikana. Se oli jotenkin ristiriitaista. Aina se gyne sanoi, että sitten vuoden kuluttua uudelleen. Kun sitten menin, niin hän kyseli närkästyneenä, miksi olen siellä taas! Hommansa hän kyllä hoiti sitten ihan asiallisesti ja uusi geelireseptin. Kun lopetin lääkitsemisen kolmen ja puolen vuoden päästä, kävin viimeisen kerran. Oli aika äkeissään, kun olin lopettanut omatoimisesti lääkitsemisen, mutta kun oireita ei enää tullut, niin miksi olisin ostanut geeliäkään. Kirjoitti sitten reseptin lääkereseptin, koska kuulemma alapää kuivuu vaihdevuosien myötä. Turhaan, ei kuivunut! En ole enää käynyt moneen vuoteen vastaanotolla.
Käyn jos tulee kutsu joukkotarkastukseen. Viimeksi kävin ehkä 28-vuotiaana, sitä ennen olen käynyt 2 tai 3 kertaa. Nyt olen 32.
Olen siis käynyt vain papa-kokeessa. Muistaakseni ei ole muuta tehty.. tai joo silloin kun aloitin pillerit 18-vuotiaana niin joku sukupuolitautitesti otettiin automaationa lisäksi.
Pitäiskö siellä käydä siis "muuten vaan" parin vuoden välein? Vaikkei ole mitään ongelmiakaan. Ei mulle ainakaan papa-kokeessa oo koskaan sanottu kuin että kutsu tulee sitten taas seuraavalla kerralla.
Mäkin olen vain papa-kokeessa käynyt, muuta eivät ole tutkineet. Oletan että olisivat sanoneet jos siellä jotain silminnähden olisi ollut vialla..
Ensimmäisen kerran kävin raskaana ollessa, sen jälkeen synnytysten jälkeiset tarkistukset, raskaustarkastukset ja kierukkaa laitettaessa. Seuraavaksi menen, kun täytyy vaihtaa kierukka tai tulee jotain vaivaa. En käy 'muuten vain'-tarkistuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntee oviksen niin sen pitäisi tuntua eri kierroissa vuorotellen kummallakin puolella (ainakin periaatteessa). Jos on taipumusta tyriin (nuorena) niin on todennäköisemmin sellainen kudostyyppi, että saa laskemeumia vaikka pitäisi lihaksista (lantionpohja ja tukilihakset) huolta. Laskeumia voidaan tietenkin hoitaa myös korjausleikkauksilla, mutta apu on huonompi ja "lyhytkestoisempi" jos on huono kudostyyppi. Lihaskunnosta huolehtiminen on ehdottoman tärkeää. Ja siis jos lapsia toivot niin vältä myös ylipainoa.
Ohis! Eri
Ylipainoa ei ole. Tuo randompullotus alkoi silloin kun kuukautisetkin (oli 10v). Ja kipu tosiaan aina vasemmalla. En ainakaan tietääkseni ole tyristä kärsinyt? Nivuseni olen muutaman kerran reväyttänyt treenatessa.
Ennen ekaa pillerikautta mun kuukautiset oli joka toinen kerta niukat ja joka toinen kerta runsaat.
Lapsia ei ole eikä tule.
Se, miksi en ole koskaan gynelle mennyt on kai ne huonot kokemukset yleislääkäreistä. Menen vain syystä ja kun lääkäri vähättelee niin sitä oppii itsekin vähättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkotarkastuksissa käyn.
Sama, mutta kauhe pelko niin nyt harkitsen menenkö sinnekään.
1. Kokemus gynekologilla nuorena kun pillereitä (joita en kauaa syönyt) hain oli huono ja sattui, eikä papa-koe meinnanut onnistua. Lääkäri vain sanoi ärsyttävästi että ole rentona.
Sen jälkeen olen käynyt pakosta vain joukkoseulonnoissa 2 kertaa. Aina kauhea jännitys ja kipu. En VOI rentoutua siinä tilanteessa.T. Naimisissa, vela
Sattuuko gynekologinen tutkimus yhtä paljon kuin hammaslääkärissä käynti joskus? Luulen että sattuu enenmän kun hammaslääkäri kaivelee koukulla ienrajojasi poistaessaan hammaskiveä. Tai sitten vihlonta kun porataan puuduttamatta kun paikataan joku pueni reikä tai lohjennut paikka.
Minä pidän hammaskiven raaputtelemisesta niin paljon, että olen vähällä nukahtaa hygienistin tuoliin. Ultraäänen vihlontaa taas en kestä ollenkaan. Onnekseni minulla on hyvät hampaat, koska myös hammaslääkärin tuolissa kipukynnykseni on matala: pari kolme kertaa on korjattu lohkeamaa, ja aina ensimmäisen porankosketuksen jälkeen on annettu puudutus. Viisurit vietiin rauhoittavan piikin avulla.
Kivuliaimmat lääkärikäynnit olen kokenut papa-kokeessa ja nivelen punkteeraamisen yhteydessä. Ja jos on valittava noista kahdesta, ojennan lääkäriä kohti niveltä, en genitaaleja.
Nro 20
Mitä tutkimuksia siellä sitten tehdään, jos muuten vaan menee eikä ole mitään vaivaa?
Tohtori kurkistaa että kaikki näyttäis olevan ok? Ottavatko jotain näytteitä lisäksi?
Sisätutkimus synnytyksen jälkeen ei ole pakollista. Tämä tiedoksi, käytänteet elävät pakkoyhteiskunnasta järjenkäyttöön ja itsemääräämisoikeutta edes jossakin aletaan kunnioittaa. Keskustelu riittää ainakin ongelmattomissa tapauksissa. Menkää te värkkiänne päivittäin esittelemään vaikka torille, jos siltä tuntuu.
Minulla on pillerit, joten joudun käymään reseptin uusimisen yhteydessä. Toisinaan pystyn välttämään gynekologisen tutkimuksen ja saan reseptin uusittua, joskus siihen "pakotetaan". En varmaan kävisi koskaan, jos ei pillerireseptin uusimminen sitä vaatisi.
Tänä vuonna käynyt varman 5-6 kertaa. Vuotohäiriö ja kystia munasarjoissa joita seurataan. Syyskuussa uudestaan kontrolliin.
Ennen tätä oli taukoo varmaan 6-7vuotta.
Kysyin gyneltä kuinka usein mun ikäinen pitäisi käydä, niin sano 2vuoden välein jos ei ole oireita. Ikää mulla 45v.
kerran vuodessa.